Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Samaan törmännyt ulkomailla asuessakin. En tiedä miksi ovat niin täynnä itseään ja jotenkin pahansupopia? Viimeisiä paikkoja mihin Suomessa muuttaisin on Oulu.
Vierailija kirjoitti:
Samaan törmännyt ulkomailla asuessakin. En tiedä miksi ovat niin täynnä itseään ja jotenkin pahansupopia? Viimeisiä paikkoja mihin Suomessa muuttaisin on Oulu.
En tiedä miksei lainaus toiminut, kyse siis oululaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beowulf kirjoitti:
Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!
Ihmiset ovat myös enemmän ”sisäänpäinkääntyneitä”, omissa porukoissaan viihtyviä ja itselleni ainakin täysin erilaista sosiaalista kanssakäymistä edustavia yksilöitä, jonka monet paikalliset ovat myös myöntäneet. Työn kautta olen toki saanut ystäviä ja löytänyt jopa parisuhteen, mutta lähinnä kaikki kaverit täällä, poikaystävä mukaanlukien, ovat muualta muuttaneita, liekö sitten yhteinen asia, eli sosiaaliset taidot, yhdistäneet..
Kulttuurielämä (keikat, konsertit, yms) on melko köyhää. Konsertteihin haalitaan esiintymään yhden hitin ihmeitä naapurimaasta, joilla ilmeisesti jonkinlainen suosio sitten on ruotsinkielisten keskuudessa. Vaasassa luullaan, että 60km matka Ruotsiin tarkoittaa edistyksellisyyden, muodin, tai minkä vaan uutuuden rantautumista tänne ensimmäisenä Suomen kaupungeista, mutta enempää ei voisi väärässä olla. Pikemminkin välillä tuntuu, että täällä eletään vähintään vuosikymmen ajasta jäljessä muuta maata.
Eli, kannattaa harkita vakavasti Vaasaan muuttamista, itse en suosittele. Jotenkin tuntuu, että Pohjanmaasta pitävät vain pohjanmaalaiset itse. Ja ennenkin kukaan ehtii sanomaan, niin olen aikeissa muuttaa pois, kunhan saan jatko-opintoni loppuun ja näin ollen paremmin työmahdollisuuksia muualta. Enkä halunnut ketään loukata, me emme vain sovi Vaasan kanssa yhteen.
Tämä on niin totta! Olen itse muuttanut myös muualta Vaasaan ja asunut täällä 7 vuotta, ei yhtäkään kaveria tai ystävää ole löytynyt. Täällä on kaikilla omat kuviot valmiiksi eikä mitään halua tutustua ulkopuolisiin. Asun täällä perheeni kanssa ja mies vihaa tätä kaupunkia yllä mainituista syistä. Suunnittelemme muuttoa muualle koko ajan vaikka onkin kouluikäiset lapset. Täällä ei vaan jaksa asua. Vaasa on muuten kaupunkina ihan jees, mutta nämä ihmiset...
Onko lapsillanne kavereita? Miksi vanhempien kaverisuhteet on lasten vastaavia tärkeämpiä?
Lapsilla on kavereita paljon ja se on tärkeämpää kuin minun kaverini. Mutta olisihan se kiva jos olisi joku jota pyytää kahville edes joskus... olen itse yrittänyt kaikkeni että saisin tuttuja tai kavereita, olen sosiaalinen ja iloinen. Olen muuttanut monta kertaa uudelle paikkakunnalle ja aina saanut kavereita. Vaasassa olen törmännyt seinään! Ja kielikään ei ole ongelma, puhun erittäin hyvää ruotsia, mutta olen suomenkielinen... Vaasassa ei kukaan puhu myöskään vieraille ihmisille! Toisaalta alan jo tottua siihen, olimme joulunaikaan itä-Suomessa käymässä ja aivan säikähdin kun joku ihminen alkoi puhumaan mulle kaupassa 😂 Vaasassa ei tuolla tavalla kyllä käyttäydytä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Itse stadilaisena arvostan sitä, että pääsen kulkemaan vaikka keskellä yötä, kuntosaleista on varaa valita ja voin valita hetken mielijohteesta mihin sushiravintolaan tai nepalilaiseen haluan tänään mennä. Hajoisi pää, jos sushiravintolaan pitäisi matkustaa puoli tuntia bussilla, joka kulkee tuurilla kerran tunnissa. Lisäksi jos haluan käydä Korkeasaaressa, se onnistuu helposti eikä ole mikään päivän projekti
Luuletko, että muissa suuremmissa kaupungeissa on vain yksi kuntosali ja yksi etninen ravintola kutakin?
Tää oli hauska. Meilläkin 20 000 asukkaan pikkukaupungissa on useita kuntosaleja, yölläkin voi käydä jos välttämättä haluaa. Myös sushipaikka. Lisäksi niiden eteen pääsee pysäköimään, eikä maksa mitään.
Jos ajatellaan teinejä, musiikkiopistoon ja kuvataidekouluun pääsee käytännössä kaikki halukkaat. On lukiolla kansainvälinen linja. Rantaakin on, sattumoisin myös elokuvateatteri.
No mulle tulee ekas mieleen Naantali, ihan turun kyljessä kiinni. Pieni ja kuvien perusteella nätti.
En siis ole käynyt, mutta kuullut paljon hyvää siellä asuvalta sukulaiselta...
Rauma. Muuttaisin sinne itse, mutta vaimon työn takia se ei käy. Pieni, muttei liian pieni. Pittoreski. Vauras. Ihmiset kivoja, aivan erilaisia kuin muualla Satakunnassa. Kansainvälinen, ovat tottuneet muukalaisiin. Liigatason lätkäseura. Ehdottomasti Rauma.
Jos meri on se juttu niin kannattaa hakeutua Turusta rannikkolinjaa pitkin pohjoiseen. Meriveden laadussa on olennainen ero verrattuna etelärannikon, etenkin pääkaupunkiseudun, saastaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kokkola. Hieno monikulttuurinen eli Suomi ja ruotsalaisuus. Edullinen. Keskeinen sijainti ja hyvät liikenneyhteydet. Vireä paikkakunta. Miehesi kun varmasti saa työtä, sillä rannikolla on hyvä tekemisen meininki, iloisuus ja ahkeruus - itsestä vaan kiinni.
Kokkolassa on Suomen korkein kunnallisverotus, pikkuporvarikaupunki jossa hyvä osata ruotsin kieltä jos haluaa töitä tai jos haluaa lapset kivojen harrastusten pariin kuten ratsastus, tennis, golf, purjehdus jne.
Plussana tietenkin se ettei sosiaalitapauksia tai ns kulttuurinrikastusta ole paljon.
t. siellä muutaman vuoden asunut
Kaikki rannikkokaupungit Turusta pohjoiseen ovat ihan kuolleita talvisin.
Kesäisin ovat tosi kivoja ja eloisia, kauniita paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaasaan kannattaa tosiaan muuttaa vain jos osaa ruotsia sujuvasti tai suunnitelmissa on työllistyä esim. ABB:lle. ABB:n tapaisissa isoissa kansainvälisissä yrityksissä ei ruotsinkielen handlausta vaadita. Asiakaspalveluun tai julkiselle sektorille ei ole kuitenkaan asiaa ilman kielitaitoa.
Itse asun nyt toista vuotta Vaasassa ja olen yllättynyt kuinka kiva kaupunki onkaan. Kaunis ja vireä kesäkaupunki. Isona miinuksena (ja jopa yllätyksenä) ainoastaan tuo ruotsinkielen korostuminen.
Olen kotoisin pohjoisemmasta, suomenkieliseltä paikkakunnalta ja käytiin yritysvierailulla Vaasan ABBalla ja huomasin että siellä monet työntekijät puhuivat ruotsia keskenään. Siksi ajattelin että tuolla tulisi varmaan ulkopuolinen tunne.
Loviisa. Pieni kaupunki ja vain 100 km Helsinkiin. Todella edulliset asumiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Millä lapsi liikkuu 30km itsenäiseti ilman metroa?
Vai onko tarkoitus istua bensiksen pihalla hengailemassa? Ehkä pirtua dokaillen..
Onko kaikkien alojen erioiskauppoja ainakin kaksi paikkakunnalla, vai onko niin ettei ole kuin se yksi ruokakakuppa kaksi pankkia ja apteekki. Niijoo ja semmoinen kirjasto joka on neljäsosa kontulan ankeasta kirjastosta eikä ole sata tuhattateosta tilattavissa parissa päivässä.. aukiolot landella myös vähintäänkin erikoiset.Tolla tuotoksella todistit teoriani oikeaksi. Milloin viimeksi kävit ulkona??
Joku vajaa tunti sitten ehkä? Kävin hakemassa ranuja metrolla lidlistä jotka nyt on uunissa. Kohta paistan lehtipihviä päälla ja sekoitan kastikkeen.
Mikä oli varsinainen kysymyksesi?
Eli Lidlit on nyt uunissa? Ja miksi paistat lehtipihvejä päälläsi, eikö pannussa olisi siistimpi?
Hali hali <3 Tsemppiä muuton kanssa <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lapsi liikkuu 30km itsenäiseti ilman metroa?
Vai onko tarkoitus istua bensiksen pihalla hengailemassa? Ehkä pirtua dokaillen..
Onko kaikkien alojen erioiskauppoja ainakin kaksi paikkakunnalla, vai onko niin ettei ole kuin se yksi ruokakakuppa kaksi pankkia ja apteekki. Niijoo ja semmoinen kirjasto joka on neljäsosa kontulan ankeasta kirjastosta eikä ole sata tuhattateosta tilattavissa parissa päivässä.. aukiolot landella myös vähintäänkin erikoiset.Tolla tuotoksella todistit teoriani oikeaksi. Milloin viimeksi kävit ulkona??
Joku vajaa tunti sitten ehkä? Kävin hakemassa ranuja metrolla lidlistä jotka nyt on uunissa. Kohta paistan lehtipihviä päälla ja sekoitan kastikkeen.
Mikä oli varsinainen kysymyksesi?
Eli Lidlit on nyt uunissa? Ja miksi paistat lehtipihvejä päälläsi, eikö pannussa olisi siistimpi?
Suomi ei olla minu äidinkieli. Anteksi iso kirjavirhe.
Rakkautta ja haleja <3
Salossa on halpaa, ja mainettaan parempi paikka asua. Muutin Helsingin ja Turun jälkeen muutama vuosi sitten. Teijon luonto on upea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauma :) Kiva pieni kaupunki, eläminen ja asuminen taatusti edullisempaa, kuin Helsingissä.
Naantali on toinen omista suosikeistani (siis merenranta-kaupungeista puhuttaessa), ihana kesällä ja talvellakin varmasti oikein mukava paikka, lyhyt matka Turkuun töihin/harrastuksiin.
Olen kasvanut Naantalissa. Naantali ja Turku ovat aivan eri asia. Ihan turha mainostaa Turkua Naantalin vieressä. Ihan sama kuin sanoisi että muuta Espooseen, Helsinki on ihan vieressä. Nuorisolle voi olla vaikeaa löytää ystäviä jo varsin pienestä populaatiosta joka on jo valmiiksi hajaantunut ja ystävät on tehty alle 10vuotiaana.
Muutimme Poriin kun olin teini-ikäinen. Aivan eri maailma mutta yksin en jäänyt. Porista sai paljon ystäviä ja oli paljon harrastusmahdollisuuksia. Porissa ei ole töitä aikuisille joten sikäli huono kaupunki mutta nuorelle ihannekaupunki kasvaa aikuiseksi. Turvallinen ja kuitenkin tarpeeksi iso jottei tule oloa pikkupaikasta. Nuorisoa on paljon. Ei ihme, että sieltä sikiää paljon menestyviä suomalaisia (jotka sitten muuttavat Helsinkiin)
Sinun teini-ikäsi jälkeen Naantali on varmasti muuttunut. Omat lapseni ovat kasvaneet täällä, toinen on jo aikuinen ja toinenkin melkein, eikä heillä ole ollut vaikeuksia löytää hyviä ystäviä. Olemme muuttaneet muualta, eikä koskaan ole ollut mitään vaikeuksia (eivätkä he ole sellaista tyyppiäkään, että joutuisivat niihin). Vanhempi lapsista oli 12 ja nuorempi 2 kun tulimme tänne, joten perspektiiviä riittää.
Tietysti joku Suovuori/Sienipolku on omia juttujaan, mutta nykyisin hyviä asuma-alueita löytyy vähän reunoiltakin-kuuluuhan tähän myös entiset ympäristön pikkukunnat. Liikenne toimii ja moni muukin asia. Ja voihan kavereita tosiaan hakea muualtakin, Raisiosta tai Turusta vaikka.
Niin, ja koulussa tehdään nykyään työtä syrjäytymisen ehkäisyksi. On mm. kalastuskerho johon osallistutaan koulun puitteissa. -ed.
Vierailija kirjoitti:
Velkua.
Mikä? En ole ikinä kuullutkaan. =D Keksit itse?
Rauma. Työpaikkoja riittää ja Rauma on ihmisen kokoinen kaupunki. Lasten on hyvä kasvaa täällä. :)
Kun itse oon asunut sekä Helsingissä meren rannalla, että Tampereella jossa ison veden rantaa on valtavasti, en ole ikinä ymmärtänyt miksi juuri se suolavesi olisi ainoa vaihtoehto. Erilaista joo, mutta ei parempi.
Meren ranta on talvella erittäin, erittäin ikävä paikka.