Kanta.fi kysymys! "Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten."
Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:
"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."
Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?
Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai?
Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin kiellon voimaan koska sairaanhoitaja rupesi kyselemään ja esittämään mielipiteitä minuun liittyvistä asioista, joita oli lukenut tiedoista monta vuotta taaksepäin olevista merkinnöistä. Ja koska asia ei liittynyt kyseiseen käyntiin millään tavalla enkä ollut hänen mielipidettään kysynyt, oli parempi tehdä tuo tietojen luovutuksen estäminen.
Voisitko neuvoa yksityiskohtaisesti, mitä kävit ruksimassa?
Tästä on jo aikaa joten en tarkkaan muista mutta siellä oli ihan selkeä "välilehti" jossa luki vain, että tällä lomakkeella kiellän tietojen luovutuksen (esim. yksityiseltä). Ja merkintöjä voi sieltä ihan yksitellen merkitä, että mikä näkyy luettavana ja mikä ei. Eli jos haluaa sallia osan merkinnöistä ja osaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta saattaa jollekin jäädä väärä mielikuva. Omien sote-tietojen kopioitumista Kantaan ei voi mitenkään estää mikäli asioi Suomessa. Olennaista on se, että hyvin harvalle koko sote-historian luovuttamisesta kaikille Suomen sote-henkilöstölle on mitään hyötyä. Oletusarvona kannattaa siis pitää tietojen luovutuskielto kaikkialle mihin sen nyt vain pystyy täppäämään. Jos tiedät, että sinua tulee kohdella jollakin tietylla tavoin jos päädyt tehohoitoon niin harkitse tällöin erikseen.
Mä ajattelen juuri toisin päin. Minä olen maijameikäläinen ja tuttavieni ja sukulaisteni lisäksi mun tiedot eivät kiinnosta ketään. Ja sen vuoksi on parempi, että tarvittaessa niihin päästään käsiksi mistä vain. Olen sen verran valveutunut, että osaan itse seurata tietojen käyttöä oma-kannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva muuten tietää, että kuka tahansa terveydenhuoltohenkilö näkee Kanta-palvelusta ihan kaikki tiedot, oli kieltoja tai ei. Nuo suostumukset on lähinnä kosmeettisia ja niillä pyritään välttämään vastuuta.
Anteeksi mitä?!
Juuri sitä, mitä kirjoitin. Tiedot on kaikkien luettavissa, potilas luulee, että kielto muka tekisi niistä salaisia. Tällä on merkitystä vasta sitten, jos potilas haastaa tietojen urkkijan oikeuteen, silloin voidaan urkkija tuomita vedoten kieltoon.
Eikös jostain saa pyydettyä kirjalliset tiedot siitä, kuka on käynyt tietojasi katselemassa?
Osaako kukaan sanoa tähän mitään? Mistä ne saisi esim. hommattua?
Minä olen aina ajatellut että jos menee vaikka lääkärin vastaanotolle, tämä saattaa suullisesti kysyä lupaa tietojen luovuttamiseen (jos kokee tietojen saamiselle jotain tarvetta).. Ei kai sillä muuten mitään oikeutta siihen ole. Turhan monimutkaista, kun harva täälläkään näistä asioista tuntuu tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Informointi Potilastiedon arkistosta ja Tiedonhallintapalvelusta
Potilaalle tulee kertoa Potilastiedon arkistosta ensimmäisen palvelutapahtuman yhteydessä sen jälkeen, kun toimintayksikkö on liittynyt palvelun käyttäjäksi. Hänelle tulee kertoa palveluun tallennettujen tietojen luovuttamisen edellytyksistä ja siitä, miten hän voi vaikuttaa tietojensa käsittelyyn sekä muista potilaan kannalta merkityksellisistä seikoista. Potilaalle tulee kertoa myös, miten hänen Potilastiedon arkistoon tallennetut tietonsa on suojattu, tietojärjestelmien toimintaperiaatteista ja hallinnoijista.
Informaatio voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti. Sen voi antaa terveydenhuollon vastaanottovirkailija, sairaanhoitaja tai lääkäri. Toimintatavat vaihtelevat palvelunantajittain. Potilas voi itse kuitata informaation Omakanta-palvelussa tai muun sähköisen asiointipalvelun kautta.
No niin, eli en ole voinut antaa suostumustani paperille, kuten joku väitti. En kyllä sellaista muistakaan, että olisin paperilla suostumuksen antanut. Enkä ole antanut sähköistäkään suostumusta, kun aina sisäänkirjautuessa siitä muistuttelee. ap
Mutta sinulle on kerrottu tuossa informoinnin yhteydessä suostumuksen tai kieltojen antamisesta. Tällöin on ollut myös mahdollista tehdä se paperilla (esim. henkilöt, jotka eivät osaa tai voi käyttää tietokonetta). Olet valinnut tekeväsi sen omakannassa ja nyt se hyppii silmille joka kerta kun käyt siellä.
Tarkoittaako tämä siis sitä, etten ole voinut tehdä suostumusta paperille (kuten joku väitti)?
Miten hoitohenkilökunta siis näkee tietoni, kun omakannassa pompsahtaa tuo muistutus, jota en aio allekirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva muuten tietää, että kuka tahansa terveydenhuoltohenkilö näkee Kanta-palvelusta ihan kaikki tiedot, oli kieltoja tai ei. Nuo suostumukset on lähinnä kosmeettisia ja niillä pyritään välttämään vastuuta.
Anteeksi mitä?!
Juuri sitä, mitä kirjoitin. Tiedot on kaikkien luettavissa, potilas luulee, että kielto muka tekisi niistä salaisia. Tällä on merkitystä vasta sitten, jos potilas haastaa tietojen urkkijan oikeuteen, silloin voidaan urkkija tuomita vedoten kieltoon.
Onko tämä totta? Näkeekö esim. Espoon paikoissa tehdyt kirjaukset Helsingin päässä?! Vaikka potilas olisi laittanut erikseen luovutuskieltoruksin Espoon paikkoihin?
Suostumukset, informoinnit ja kiellot koskevat vain muualla kirjoitettuja tietoja. Yksiköt näkevät aina omassa yksikössä kirjatut tiedot. Niiden näkymiseen ei pysty vaikuttamaan.
Ja kukaan ammattilainen ei käy Omakannassa tekemässä yhtään mitään. Omakanta on vain kansalaista itseäänvarten. Kanta-tietoja katsotaan potilastietojärjestelmän kautta. Ensin avataan potilaasta ne omassa yksikössä kirjatut tiedot ja jos on tarvetta niin tehdään haku Kantasta. Kanta-tiedot avautuvat potilastietojärjestelmään. Ei niitä mennä mihinkään erikseen katsomaan. Ja näistä kaikista jää jälki potilastietojärjestelmään lokiin.
minäkin mietin, näkevätkö he silti. tuo tietokanta kun ei oikeasti ole edes ainut mitä heillä on. mistä oikeasti tiätäisi kuka sairaanhoitaja vasikoisi että näkyvätkö ne tiedot!
Kanta.fi
-> suostumus ja kiellot
Informaatio potilastietojen käytöstä
Informaatio-sivulla kerrotaan, kuinka potilastietojasi voidaan käyttää terveydenhuollossa hoitoasi varten.
Lue informaatio täällä
Suostumus tietojen luovuttamiseen
Suostumuksella annat hoitoosi osallistuville henkilöille luvan katsoa Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi. Voit halutessasi perua suostumuksen.
Siirry suostumukseen
Tietojen luovutuskiellot
Voit rajoittaa potilas- ja reseptitietojesi luovuttamista tai perua tekemiäsi rajoituksia.
Rajoita potilastietojen luovuttamista
Rajoita reseptitietojen luovuttamista
--------------
Jos siis menee tuohon vikaan kohtaan "rajoita potilastietojen luovuttamista" ja ruksii sieltä listasta kaikki tahot, joissa on koskaan käynyt ja lisäksi kun ruksii yksitellen kaikki käynnit, niin silloin muut ei niitä näe. Eli Espoossa paikassa x käynnit ei näy Helsingin paikassa x. Mä nimittäin ruksin ne ja itselläni lukee siellä näin (vain osa kopioitu):
"Mahdollisista kielloista huolimatta potilastietoni ovat kuitenkin aina sen terveydenhuollon palvelujen antajan käytettävissä, joka on tallentanut tiedot, vaikka tämä ei saakaan luovuttaa tietoja.
Tietojen luovutuskiellot ovat voimassa toistaiseksi. Voin halutessani peruuttaa tekemäni luovutuskiellon tai tehdä uusia kieltoja joko terveydenhuollon palvelujen antajan luona tai Omakanta-palvelussa.
Potilastiedon arkistoon minusta tallennettujen tietojen luovuttaminen valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen kautta toiselle terveydenhuollon palvelujen antajalle on kielletty seuraavien käyntien/hoitojaksojen ja/tai terveydenhuollon palvelujen antajien osalta. Mahdolliset sairaanhoitopiirin yhteiseen potilastietorekisteriin tekemäni kiellot ovat voimassa kuten aiemmin."
Ja sitten alla on lista paikoista, jotka ruksin.
Ööö, mulla on lapsi joka sairastelee erittäin paljon ja joudun käymään todella paljon sekä tkssa että seurannoissa sairaalassa. Olen miljoona kertaa antanut kaikki suostumukset jokaiselle, mutta tk ei esim näe sairaalassa tehtyjä labroja ym. Tää hankaloittaa tosi paljon kun heidän täytyy aina erikseen jotenkin hankkia sairaalaassa tehdyt jutut. En siis tajua miten teidän muiden kaikki tiedot on kaikkien hoitsujen luettavana. 🤔
Minä olen aiemmin antanut suostumuksen kaikkiin suuntiin, mutta pari viikkoa sitten laitoin kiellot. Täällä oli sellainen Typpiin (te-toimisto) liittyvä tieto, että tällaisessa tapauksessa voidaan tapaamisessa (siellä paikalla jostain toisesta virastosta joku henkilö?) katsoa myös Kanta.fi:n terveystietoja. Aika pöyristyttävää, jos pitää paikkaansa.
Reseptit he kuulemma voivat joka tapauksessa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?!
Ai tiedot on luettavissa, missä tahansa hoito on tehty?
Eli Maija käy yksityisellä Espoossa ja tämä merkitään kantaan.
Sitten Maija menee vaikkapa julkiselle Helsinkiin lääkärille. Tämä lääkäri siis näkee tuon Espoon käynnin? Vaikka Maija olisi asettanut luovutuskiellot.
Sen toki ymmärrän, että kaikki vaikkapa terveysasema abc:lla tehdyt käynnit näkyvät siellä abc:lla kaikille. Mutta sitä en ymmärrä, että käynti x:ssä näkyisi siellä abc:lla.
Kyllä ne luovutuskiellot puree sekä teksteissä että resepteissä. Olen ihan omin silmin nähnyt tämän työssäni.
Joku yrittää vaan nyt provota.
Voi mitä kommenteja osalla. Vainoharhasta porukkaa. Oikeesti, ketään ei kiinnosta teidän suonikohjut eikä peräpukamaleikkaukset. Foliohattu pois vaan ja hymyä huuleen.
Vierailija kirjoitti:
Suostumukset, informoinnit ja kiellot koskevat vain muualla kirjoitettuja tietoja. Yksiköt näkevät aina omassa yksikössä kirjatut tiedot. Niiden näkymiseen ei pysty vaikuttamaan.
Ja kukaan ammattilainen ei käy Omakannassa tekemässä yhtään mitään. Omakanta on vain kansalaista itseäänvarten. Kanta-tietoja katsotaan potilastietojärjestelmän kautta. Ensin avataan potilaasta ne omassa yksikössä kirjatut tiedot ja jos on tarvetta niin tehdään haku Kantasta. Kanta-tiedot avautuvat potilastietojärjestelmään. Ei niitä mennä mihinkään erikseen katsomaan. Ja näistä kaikista jää jälki potilastietojärjestelmään lokiin.
Juuri näin, eli vaikka tekisi kaikki mahdolliset kiellot, niin tiedot ovat kenen tahansa luettavissa. Lisäksi ne on jo nyt myyty tutkimustarkoituksiin, joten jokainen poikaystävän kanssa riitely ja sitä seurannut unettomuus päätyvät tutkijoiden omiin järjestelmiin, jossa ne yhdistetään koulutus- ja tulotietoihin.
Julkisessa keskustelussa on kyllä minusta jäänyt taka-alalle se fakta, että kaikki potilastiedot tallennetaan automaattisesti Kantaan. kukaan Suomessa terveyspalveluja käyttävä ei voi välttyä siltä, että potilastiedot tallennetaan Kantaan. Lupalapuilla kysytään vain lupaa siihen, saako nämä Kantaan tallentuvat tiedot näkyä muille terveydenhuollon toimipisteille.
En suoraan sanottuna ymmärrä miten tällainen laki on voinut mennä läpi ilman protestointia. Onneksi tästä ja potentiaalisista riskeistä on nyt viime aikoina kirjoitettu mm. Hesarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, eli vaikka tekisi kaikki mahdolliset kiellot, niin tiedot ovat kenen tahansa luettavissa. Lisäksi ne on jo nyt myyty tutkimustarkoituksiin, joten jokainen poikaystävän kanssa riitely ja sitä seurannut unettomuus päätyvät tutkijoiden omiin järjestelmiin, jossa ne yhdistetään koulutus- ja tulotietoihin.
Ei kenen tahansa luettavissa vaan sen yksikön, joka on ne kirjannut. Meinaatko, että kiellon pitäisi estää tekstin kirjannutta poliklinikka a:ta lukemasta itse kirjaamaansa tekstiä potilaasta? Eihän siinä olisi mitään järkeä? Potilas tulisi uudestaan vastaanotolle ja kertomus olisi tyhjä edellisen vastaanoton merkinnöistä?
No, kyllä voi lukea muutkin. Olin töissä vanhainkodissa, jossa hoitajat lukivat tuttujen tietoja, vaikka eivät olleet "hoitoon osallistuvia". Ihan yleistä myös terveysasemilla yms paikoissa.
Mutta sinulle on kerrottu tuossa informoinnin yhteydessä suostumuksen tai kieltojen antamisesta. Tällöin on ollut myös mahdollista tehdä se paperilla (esim. henkilöt, jotka eivät osaa tai voi käyttää tietokonetta). Olet valinnut tekeväsi sen omakannassa ja nyt se hyppii silmille joka kerta kun käyt siellä.