Kanta.fi kysymys! "Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten."
Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:
"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."
Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?
Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai?
Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.
Kommentit (123)
Minkä ihmeen takia jotkut eivät halua antaa terveys/sairaus- ja niiden lääkitystietoja terveydeskeskusten ja sairaaloiden käyttöön?
Ymmärtävätkö kaikki kieltäjät varmasti sen, että jos esimerkiksi joutuu vakavaan onnettomuuteen muualla kuin oman sairaanhooitopiirin alueella, ja on hengenvaarallisesti allerginen esimerkiksi yleisesti käytettävälle nukutus- tai puudutusaineelle tai muulle lääkkeelle, niin seurauksena voi olla kuolema, jos hoitohenkilökunnalla ei ole tietoa tästä allergiasta?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia jotkut eivät halua antaa terveys/sairaus- ja niiden lääkitystietoja terveydeskeskusten ja sairaaloiden käyttöön?
Ymmärtävätkö kaikki kieltäjät varmasti sen, että jos esimerkiksi joutuu vakavaan onnettomuuteen muualla kuin oman sairaanhooitopiirin alueella, ja on hengenvaarallisesti allerginen esimerkiksi yleisesti käytettävälle nukutus- tai puudutusaineelle tai muulle lääkkeelle, niin seurauksena voi olla kuolema, jos hoitohenkilökunnalla ei ole tietoa tästä allergiasta?
Vaikka kaikki muut kiellot olisi asetettu kannassa on yksi näppärä kohta: "sallin potilastietojen luovuttamisen hätätilanteessa". Raksi ruutuun ja tuokin homma on sillä kuitattu.
Minä en myöskään ole antanut tuota suostumusta ja kanta muistuttelee minua asiasta aina kun kirjaudun sinne. Siitä huolimatta käyn terveyskeskuksessa useita kertoja vuodessa, samoin yksityispuolella olen käynyt eikä kukaan ole kysellyt mitään. En ymmärrä, mitä tuo suostumus tarkoittaa, kun ei kukaan tunnu edes kaipaavan tietojani.
Mistä löytää tiedon, mitä tuo "suostumus potilastietojesi käyttöön" tarkoittaa?
Informointi Potilastiedon arkistosta ja Tiedonhallintapalvelusta
Potilaalle tulee kertoa Potilastiedon arkistosta ensimmäisen palvelutapahtuman yhteydessä sen jälkeen, kun toimintayksikkö on liittynyt palvelun käyttäjäksi. Hänelle tulee kertoa palveluun tallennettujen tietojen luovuttamisen edellytyksistä ja siitä, miten hän voi vaikuttaa tietojensa käsittelyyn sekä muista potilaan kannalta merkityksellisistä seikoista. Potilaalle tulee kertoa myös, miten hänen Potilastiedon arkistoon tallennetut tietonsa on suojattu, tietojärjestelmien toimintaperiaatteista ja hallinnoijista.
Informaatio voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti. Sen voi antaa terveydenhuollon vastaanottovirkailija, sairaanhoitaja tai lääkäri. Toimintatavat vaihtelevat palvelunantajittain. Potilas voi itse kuitata informaation Omakanta-palvelussa tai muun sähköisen asiointipalvelun kautta.
^Siellä se lukee kanta.fi-sivuilla kohdassa suostumukset. Just kävin lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole siis koskaan antanu suostumusta, eikä tarkoitus ole antaakaan. Mutta mitä se tarkoittaa? Kun monessa paikassa sanotaan, että voi käydä kieltämässä jonkun jutun, ettei muissa paikoissa voi urkkia tietoja, niin onko se sama asia, kuin en anna alunperinkään tuota suostumusta? Vai pitääkö jostain käydä vielä kieltämässä jotain?
Potilasasiamies Anna Kylmäluoma selvittää asiaa. On selvittänyt jo 8 kk. Ilmoittaa sitten minulle. Kerron sitten teille.
En ole itsekään suostunut tietojen näyttämiseen. Reseptit saan uusittua ongelmitta ja käyntitiedot tulee kantaan normaalisti, aiemmassa shp:ssä tehdyt kirjaukset eivät näy nykyisessä, mutta minulle toki näkyvät (kanta-palvelun käyttöönoton jälkeiset). Muuttaessani nykyisen shp:n alueelle tulostelin papereita lääkärille, joka mapitti ne jonnekin, ja kävin alustavalla käynnillä sh:lla, jossa kirjattiin oleelliset ylös ja päivitettiin perustiedot. Hommat alkoivat sujua ihan asiallisesti ilman kantasuostumuksiakin, kun heillä oli tarpeeksi dataa minusta ja paperit olemassa taustalla.
Ei ne äkillisessä tilanteessa edes saa sitä Kantaa "auki" eli sen takia ei suostumusta tarvita. Siinä vaiheessa hoidetaan potilasta, ei etsitä vanhoja tietoja (ja jos on oman alueen keskussairaalassa tms. niin ne näkevät tietosi omista tiedostoistaan).
Harva muuten tietää, että kuka tahansa terveydenhuoltohenkilö näkee Kanta-palvelusta ihan kaikki tiedot, oli kieltoja tai ei. Nuo suostumukset on lähinnä kosmeettisia ja niillä pyritään välttämään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Informointi Potilastiedon arkistosta ja Tiedonhallintapalvelusta
Potilaalle tulee kertoa Potilastiedon arkistosta ensimmäisen palvelutapahtuman yhteydessä sen jälkeen, kun toimintayksikkö on liittynyt palvelun käyttäjäksi. Hänelle tulee kertoa palveluun tallennettujen tietojen luovuttamisen edellytyksistä ja siitä, miten hän voi vaikuttaa tietojensa käsittelyyn sekä muista potilaan kannalta merkityksellisistä seikoista. Potilaalle tulee kertoa myös, miten hänen Potilastiedon arkistoon tallennetut tietonsa on suojattu, tietojärjestelmien toimintaperiaatteista ja hallinnoijista.
Informaatio voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti. Sen voi antaa terveydenhuollon vastaanottovirkailija, sairaanhoitaja tai lääkäri. Toimintatavat vaihtelevat palvelunantajittain. Potilas voi itse kuitata informaation Omakanta-palvelussa tai muun sähköisen asiointipalvelun kautta.
No niin, eli en ole voinut antaa suostumustani paperille, kuten joku väitti. En kyllä sellaista muistakaan, että olisin paperilla suostumuksen antanut. Enkä ole antanut sähköistäkään suostumusta, kun aina sisäänkirjautuessa siitä muistuttelee. ap
Vierailija kirjoitti:
Harva muuten tietää, että kuka tahansa terveydenhuoltohenkilö näkee Kanta-palvelusta ihan kaikki tiedot, oli kieltoja tai ei. Nuo suostumukset on lähinnä kosmeettisia ja niillä pyritään välttämään vastuuta.
Anteeksi mitä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siis koskaan antanu suostumusta, eikä tarkoitus ole antaakaan. Mutta mitä se tarkoittaa? Kun monessa paikassa sanotaan, että voi käydä kieltämässä jonkun jutun, ettei muissa paikoissa voi urkkia tietoja, niin onko se sama asia, kuin en anna alunperinkään tuota suostumusta? Vai pitääkö jostain käydä vielä kieltämässä jotain?
Potilasasiamies Anna Kylmäluoma selvittää asiaa. On selvittänyt jo 8 kk. Ilmoittaa sitten minulle. Kerron sitten teille.
Siis mitä Anna Kylmäluoma selvittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa juuri tuota asiaa. Jos ei ole antanut suostumusta alun perinkään, onko lopputulos sama kuin jos antaisi suostumuksen ja kävisi kieltämässä jotain. Tai entä jos ei anna suostumusta mutta käy asettamassa kieltoja vain osittain: onko ne kieltämättä jätetyt niinq suostumuksen piirissä, suostumuksen jota ei ole annettu. Kaikkea tuollaista se lupasi selvittää. Odotellaan nyt vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa juuri tuota asiaa. Jos ei ole antanut suostumusta alun perinkään, onko lopputulos sama kuin jos antaisi suostumuksen ja kävisi kieltämässä jotain. Tai entä jos ei anna suostumusta mutta käy asettamassa kieltoja vain osittain: onko ne kieltämättä jätetyt niinq suostumuksen piirissä, suostumuksen jota ei ole annettu. Kaikkea tuollaista se lupasi selvittää. Odotellaan nyt vain.
ok. Infoa sitten.
Minä laitoin kiellon voimaan koska sairaanhoitaja rupesi kyselemään ja esittämään mielipiteitä minuun liittyvistä asioista, joita oli lukenut tiedoista monta vuotta taaksepäin olevista merkinnöistä. Ja koska asia ei liittynyt kyseiseen käyntiin millään tavalla enkä ollut hänen mielipidettään kysynyt, oli parempi tehdä tuo tietojen luovutuksen estäminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin kiellon voimaan koska sairaanhoitaja rupesi kyselemään ja esittämään mielipiteitä minuun liittyvistä asioista, joita oli lukenut tiedoista monta vuotta taaksepäin olevista merkinnöistä. Ja koska asia ei liittynyt kyseiseen käyntiin millään tavalla enkä ollut hänen mielipidettään kysynyt, oli parempi tehdä tuo tietojen luovutuksen estäminen.
Voisitko neuvoa yksityiskohtaisesti, mitä kävit ruksimassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole Kela-korttia mukanasi, eivät ne tietoihisi pääse kuitenkaan. Joten ei hätää, siellä ei ambulanssissa muutenkaan ryhdytä Kantaa tutkimaan vaan hoidetaan potilasta. Joka saattaa saada elämäns ensimmäisen kerran allergisen reaktion jostain, mitä ei ole koskaan Kantaan merkitty!
Tästä keskustelusta saattaa jollekin jäädä väärä mielikuva. Omien sote-tietojen kopioitumista Kantaan ei voi mitenkään estää mikäli asioi Suomessa. Olennaista on se, että hyvin harvalle koko sote-historian luovuttamisesta kaikille Suomen sote-henkilöstölle on mitään hyötyä. Oletusarvona kannattaa siis pitää tietojen luovutuskielto kaikkialle mihin sen nyt vain pystyy täppäämään. Jos tiedät, että sinua tulee kohdella jollakin tietylla tavoin jos päädyt tehohoitoon niin harkitse tällöin erikseen.
Missä noita suostumuksia pyydetään? Lääkärin vastaanotolla? Hoitajan luona? Apteekin tiskillä? Jääkö siitä itselle kopio? En ole kyllä mitään tuollaista suostumusta koskaan paperilla antanut. Minä vuonna niitä suostumuksia alettiin kerätä?