Kanta.fi kysymys! "Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten."
Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:
"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."
Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?
Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai?
Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta ei todeta muuta kuin että onnea matkaan... Olen itse sh isossa sairaalassa ja joskus harvoin joudun katsomaan potilaan tietoja kannasta. Olen itse antanut luvan kannassa kaikkeen mahdolliseen, koska jonakin päivänä se voi pelastaa henkeni kun minua hoitavat tietävät allergian, sairaushistoriani yms.
Joukossa saattaa olla joitakin uteliaita lääkäreitä ja hoitajia, mutta väitän että 99% ei voisi enää yhtään vähempää kiinnostaa toisten asiat. Kun kaikki työpäivät käsittelee potilaiden asioita niin ne ei enää todellakaan kiinnosta...
Ja muistakaa että jos olette kieltäneet tietojen luovutuksen ja teitä hoidetaan sen takia ”väärin” niin ei ehkä kannata olla huutamassa hoitovirhettä ensimmäisenä ja vaatimassa korvauksia... Nämä kun yleensä tahtoo olla samoja tyyppejä...
Sairaanhoitajana tiedät, että edes selkeät välinpitämättömyydet eivät ole hoitovirheitä eli saat antaa potilaalle 50 mg lääkettä, vaikka lääkäri olisi määrännyt 5 mg, eikä mitään hoitovirhettä ole tapahtunut. Toiseksi lääkärin ja muun hoitohenkilöstön tulee pystyä hoitamaan asiakasta oikein, vaikka ei tietäisi tästä yhtään mitään.
Tottakai on hoitovirhe jos annan potilaalle liikaa lääkettä, sellaisena se käsitellään työpaikalla. Se on eri juttu juttu onko potilaalle ollut siitä vahinkoa, meneekö asia oikeuteen yms. Mutta hoitovirhe se on. Ainakin meidän sairaalassa...
Potilaat hoidetaan meillä aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen itse ollut mukana hoitamassa potilaita joiden henkilöllisyyttä ei ole tiedetty. Mutta olen myös nähnyt tapauksen jossa potilas oli kieltänyt tietojensa näkymisen (joista olisi näkynyt lääkeaineallergia) ja potilas ei itse edes muistanut kertoa asiasta. Ja sai kyseistä lääkettä ja siitä oireet. Sen jälkeen huusi että vaatii korvauksia hoitovirheistä.
Osa potilaista ei myös ymmärrä kuinka tarkkaa tietojen käsittely on. Minulle saattaa soittaa potilaita ja kysyä milloin heillä on poliaika. No olen toisessa yksikössä töissä eikä minulla ole hoitosuhdetta tähän potilaaseen, joten en saa tarkistaa potilaan tietoja. Osa potilaista suuttuu kun ei saa palvelua... Jokaisesta käynnistä jää jälki potilaan tietoihin joten niitä ei saa katsoa ilman hoitosuhdetta.
Ja ihan oikeasti... Ei ketään kiinnosta... Osa ihmisistä luulee ihan oikeasti heidän tietonsa kiinnostaa toisia, ette te niin kiinnostavia ole...
Minulla on tiedoissani, että olen erittäin allerginen tietylle lääkkeelle ja siitä huolimatta sitä minulle annetaan. Eli onko vikaa hoitajien lukutaidossa vai ollaanko vain niin välinpitämättömiä, että ei viitsitä katsoa? Hoitovirheenä sitä ei käsitellä, koska en ole tilanteessa vammautunut tai kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Voi mitä kommenteja osalla. Vainoharhasta porukkaa. Oikeesti, ketään ei kiinnosta teidän suonikohjut eikä peräpukamaleikkaukset. Foliohattu pois vaan ja hymyä huuleen.
Voin kertoa että esim masennuspotilasta ei oteta enää tosissaan kun on leiman saanut. Kiva mennä jonkun kivun kanssa lääkäriin ja todetaan vaan että masennus on syynä ihan tutkimatta.
Kaikilla on aina jossain joku hoitoalalla oleva sukulainen, naapuri, tuttava, ystävä, kaverinkaveri, vanha koulukaveri, työkaveri. Joka voi tirkistellä tietojasi ja juoruta niitä eteenpäin. Masennusta ja muita mielenterveyshäiriöitä on paljon, mutta ei niistä ole tapana kailottaa juuri kenellekkään. Ihmiset eivät halua siis, että näille tutuille jotka ovat töissä alalla, leviää tieto nappia painamalla.
Eihän nyt millään random lääkärillä olekaan väliä, joka näkee historiasi, kun istua nökötät hänen edessään. Lääkäri ei tunne sua henk koht mistään, niin so what. Ongelma on nämä tutut ja tuttujen tutut alalla. Jotka urkkii tietoja.
Nuo uteliaat tutut, tiedättekö selaustilan, voit lukea potilaan tietoa,JÄLKEÄ EI JÄÄ. Ruksit joka kohtaan. Olen sydänpotilas mutta tietojani ei urkita, hätätapauksessa saa lukea.
Tietääkö joku Kanta-tietojen luovutuksesta tutkimuskäyttöön? En löytänyt siihen erikseen kieltämisnappulaa, vaan kaikki koskivat luovutusta hoitaville tahoille.
Ihmettelinkin kun sairaanhoitaja siskoni tiesi sairaudestani josta en ollut kertonut kenellekkään
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:
"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."
Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?
Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai?Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.
Minä olen kieltänyt kaiken potilastietojeni luovutuksen, myös hätätilanteissa, ja tuo kysymys hyppää aina ensimmäisenä silmille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltää kannan käytön niin voiko silti itse katsoa kuvausten tuloksia yms.?
Tietysti voit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltää kannan käytön niin voiko silti itse katsoa kuvausten tuloksia yms.?
Tarkoittaako tuo kannan käyttökieltoa? Miksi mulle merkataan sinne mun käynnit niin julkisella kuin yksityisellä, vaikken ole tuota "suostumusta potilastietojen käyttöön" antanut?
Tottakai kaikki menee Kantaan. Voit kieltää ainoastaan eri toimijoiden katsoa toistensa tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aiemmin antanut suostumuksen kaikkiin suuntiin, mutta pari viikkoa sitten laitoin kiellot. Täällä oli sellainen Typpiin (te-toimisto) liittyvä tieto, että tällaisessa tapauksessa voidaan tapaamisessa (siellä paikalla jostain toisesta virastosta joku henkilö?) katsoa myös Kanta.fi:n terveystietoja. Aika pöyristyttävää, jos pitää paikkaansa.
Reseptit he kuulemma voivat joka tapauksessa katsoa.
En nyt oikein usko että pitää paikkaansa. Lääkäreilläkään ei ole lupa katsoa potilaalle muiden lääkäreiden kirjoittamia reseptejä, paitsi silloin voi katsoa pkv-reseptit, kun on itse määräämässä pkv-lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini kertoi, että myös yksityiset psykoterapeutit joutuvat kohta ottamaan kannan käytöön... Mihinkähän tämä johtaa kun just vähän aikaa sitten joku opiskelija kirjotti HS:ssa ettei edes matkavakuutusta saa jos on mt-historiaa.
No ainakin se johtaa väärien ja varastettujen Kela-korttien markkinoiden syntymiseen. Niillähän tuolla asioidaan. Ja niiden varastettujen korttien tiedot menee sitten oikeiden omistajien tietoihin ja nämä joutuvat tappelemaan niitä pois sieltä... Luulenpa, että osa vääristä tiedoista joita on tullut tietoon on jo tällaisia tapauksia. Esimerkiksi eräälle miehelle oli tullut tietoja että hän on muka ollut osallisena tappoon joskus muinoin... Olisikohan kumminkin niin, että joku narkki on hakenut lääkkeitä hänen tiedoillaan lekureista?
Koko systeemi on suorastaan vaarallinen, jos tietojen korjausta ja katsomista ei saada korjattua järkeväksi ja helposti seurattavaksi.
Kannattaa myös käyttää burkhaa kun menee sairaalaan ettei kukaan tuttu näe että on käynyt sairaalassa. Julkisilla sinne tietenkin ettei kukaan näe omaa autoa siellä. Apteekissa sama burkha ja äänenmuunnin ettei vaan kukaan tuttu satu kuulemaan. Onneksi oma elämä on helpompaa.
Puolisoni meni katsomaan omista tiedoistaan yhtä asiaa, tuli heti soitto että ei ole oikeutta katsella omia tietojaan. Tämä on kyllä uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys (en ole ap) mistä ne lokitiedot näkee? Että missä on katseltu mun tietoja?
Keitä te luulette olevanne. Miksi joku katsoisi tietojanne? Ja mitä ihmeen väliä sillä edes on? :D
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä ettei kukaan esim. lääkärin vastaanotolla ole kysynyt suostumusta.
Kannattaa myös tutustua tarkasti mitä nuo suostumukset tarkoittaa ja miten se voi vaikeuttaa omaa hoitoa (äkilliset tilanteet) jos kieltää suostumuksen. Ei niillä ole tarkoitus urkkia kenenkään tietoja.
Äkillisessä tilanteessa ei lupia tarvita eikä odotella.
T: Tietosuojaan erikoistunut lakimies.
Minä olen kieltänyt tietojen luovutuksen terveyskeskuksen ja sairaalan välillä. Silti terveyskeskuksesta pääsee katselemaan vapaasti kaikki ne käynnit sairaalassa, jotka on tapahtuneet ennen tätä kiellon tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku Kanta-tietojen luovutuksesta tutkimuskäyttöön? En löytänyt siihen erikseen kieltämisnappulaa, vaan kaikki koskivat luovutusta hoitaville tahoille.
Sitä ei voi kieltää. THL sitten myy näitä tietoja eteenpäin "anonymisoinnin" jälkeen ties kenelle.
Käytännössähän tämä menee siten, että vakuutusyhtiöt ostavat tiedot ja modernin tekoälyn avulla yhdistävät ne muiden rekistereiden avulla oikeisiin henkilöihin. Voin datatieteilijänä kertoa, että tämä on tnä päivänä täysin mahdollista, juuri oli jenkeissä tapaus jossa "anonyymistä" tutkimusaineistosta saatiinkin esiin henkilöllisyydet.
Suomen päättäjät ovat aivan pihalla ja asiantuntijoita ei ole haluttu kuunnella. Osin voi olla kyse tietoisesta kusetuksesta, sillä tietyt poliittiset toimijat kyllä ovat yhteyksissä esim. vakuutusbisnekseen, jossa nämä mahdollisuudet ovat olleet jo pitkään tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys (en ole ap) mistä ne lokitiedot näkee? Että missä on katseltu mun tietoja?
Keitä te luulette olevanne. Miksi joku katsoisi tietojanne? Ja mitä ihmeen väliä sillä edes on? :D
Mitä väliä tietosuojalla, sinä et edes tunne koko sanaa. IT-ammattilaisena tiedän turva-aukot, tietoja pystyy lukemaan ilman kirjautumista.
Miksi haluan potilastietojeni olevan salaisia? En halua uuden työpaikan työhöntulotarkastuksessa kertoa koko sairaushistoriaani, jolla ei ole enää merkitystä enkä halua tuttujen hoitoalalla työskentelevien kaivelevan tietojani uteliaisuuttaan. Olen itse kunnallisella puolella hoitoalalla töissä ja nähnyt kaikenlaista toimintaa, joten tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
jos joku haluaa urkkia mun tietoja niin siitä vaan. Jatkossakin mulle on aivan yksi lysti, mitä joku näkee sieltä, vaikka olisi kävelevä hyppykuppa. Jos naapurin sairaanhoitaja katsoo että tuo kävi sukupuolitautitestissä ja saa siitä kiksejä, niin go for it. En oikeasti ymmärrä että mitä niin kauheaa siellä nyt on. Tämä yksityisyyden suoja vouhotus on nykyisin niin pinnalla, ensin jaetaan koko elämä somessa ja sitten pelätään että joku seuraa plussakortin käyttöä tai sairaskertomuksia. hoh hoi,
Miettikää nyt vähän.
Kirkkoherra, jota kukaan ei tiedä homoksi, saa sukupuolitaudin ahteriin ja käy hoidattamassa sen toisessa kaupungissa yksityisellä, mutta kotipaikassa joku urkkii tiedot ja juoruaa.
Lestadiolaisteini tekee abortin salaa vanhemmiltaan, joku urkkii ja käy juoruamassa vanhemmille tai srk:lle.
Arvostettuun kansainväliseen virkaan hakevalla poliitikolla on mt-tausta/useita abortteja/väkivaltataustaa alaikäisenä, jonka joku urkkii ja vuotaa lehtiin.
Mulle tuli tuo myös. Kävin ihan piruuttani laittamassa estoruksin ihan joka paikkaan. Jokaiseen terveyskeskukseen ja kielsin myös luovuttamasta tietojani viimeaikaisista käynneistäni. Jatkossa käyn lekurilla Virossa.