Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin hankkia kissan. Pitääkö minun hankkiutua eroon kaikista viherkasveistani?

Vierailija
04.05.2023 |

Mites teillä kissaihmisillä, onko teillä viherkasveja kotona?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy paljonkin kissoille vaarattomia kasveja, lisäksi pienempiä mehikasveja tuollaisessa pienessä sisäkasvihuoneessa. Työhuoneessani, johon kissoilla ei ole asiaa, on hyllyjen päällä lisäksi muutamia kasveja, jotka olen siirtänyt pois kissojen ulottuvilta.

Nämä omat katit eivät ole koskaan pudotelleet kukkaruukkuja tai kaivaneet multia ylös, mitä jotkut kissat tekee. Ihan sulassa sovussa mahtuu olemaan siis kissat ja kasvit :)

Vierailija
2/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin viherkasveja. Kissa ei ole kiinnostunut niistä lainkaan. En nyt hankkisi mitään myrkyllistä kasvia silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvit, jotka on kissalle myrkyllisiä, on niin pahan makuisiakin varmaan, ettei ne mene niitä syömään. Mulla on ollut koko ikäni n. kolme kissaa kerralla, enkä ole sisä- saati ulkokasveja kissojen mukaan valinnut. Yksikään ei ole koskaan mistään sairastunut, vaikka maisteleehan nuo milloin mitäkin.

Kesällä pihalla on ollut ulkoilevia kanoja varmaan 20 v, joille monikin kasvi on myrkyllinen, mutta eipä nuo mene niitä myrkyllisiä syömään. Jostain kumman syystä eläimillä on joku vaisto tai äly :-).

Vierailija
4/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakin tiedossa tapausta että kissa olisi kuollut myrkytykseen viherkasvista?

Tai muukaan "luonnon" eläin.

Vierailija
5/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullojukasta jouduin luopumaan, koska katti pureskeli sen lehtiä ja oksensi toistuvasti. Ja multa piti suojata parissa isossa ruukussa, tai muuten se löytyi lattialta kotiin tullessa.

Vierailija
6/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvit kuihtuu janoon. Raeruohoa voi kasvattaa. Syövät. Isompi ongelma on tasojen, näppäimistön, hyllyjen päälle kiipeäminen. Aina kun näkee niin syliin ja lattialle. Muutama tuhat toistoa ja kyllä se oppii.

Vierailija
7/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollakin tiedossa tapausta että kissa olisi kuollut myrkytykseen viherkasvista?

Olen itse aikoinaan ollut kissan myrkytystapauksen takia elukkasairaalan päivystyksessä. Syynä traakkipuu, jota ei niihin aikoihin edes löytynyt suomalaisilta listoilta eläimille myrkyllisistä kasveista.

Kyllä noista joulukuusta ja esim. narsisseista tuntuu edelleen säännöllisesti tulevana tietoa, että ovat aiheuttaneet kuolemantapauksia lemmikeille. Osa kissoista ei huonekasveja syö, osa taas popsii kaikkea vähänkin vihreään viittaavaa.

Vierailija
8/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa tuhosi täysin rönsyliljan, oli kuin olis saksilla leikattu multaa myöden. Nyt kissaa kiinnostavimmat kasvit on amppeleissa kissan ulottumattomissa. Muut erilaisilla kukkapöydillä. Ikkunalaudalla ei voi pitää kasveja, koska kissa haluaa istua siinä ja pudottelee purkit alas. Myrkylliset kasvit myös kissasta kokonaan erillään.

Näin keväällä oman haasteensa tuo puutarhakasvien taimikasvatus sisällä. Kissa on herkutellut jo sellerillä ainakin.

Kasvatan kissalle kissanruohoa, jota saa syödä, niin on vähentänyt kukkien syömistä. Mutta aina kun tulee joku uusi kasvi, niin pitäähän sitä nyt ainakin vähän maistaa...

Vierailija
9/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasvit kuihtuu janoon. Raeruohoa voi kasvattaa. Syövät. Isompi ongelma on tasojen, näppäimistön, hyllyjen päälle kiipeäminen. Aina kun näkee niin syliin ja lattialle. Muutama tuhat toistoa ja kyllä se oppii.

Koulutusta voi nopeuttaa sillä, että karjaisee kovaa ja rumasti, niin että katti saa paskahalvauksen. Ei tarvita tuhatta toistoa, kerta pari riittää.

Vierailija
10/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amppeleilla kissan ulottumattomiin

Vierailija
11/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutusta voi nopeuttaa sillä, että karjaisee kovaa ja rumasti, niin että katti saa paskahalvauksen. Ei tarvita tuhatta toistoa, kerta pari riittää.

Huoh. Karjutko mahdollisille muksuilles tai puolisollesikin? Työkavereille?

Voi sen eläinten opettamisenkin tehdä ilman, että opettaa sen kissan/koiran/marsun/hevosen/laaman pelkäämään sinua ja arvaamatonta käyrtäytymistäsi.

Vierailija
12/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista? Ei todellakaan.

Tarkista kuitenkin, mitkä kasvit ovat myrkyllisiä ja mitkä ei.

Kissakotiinkin löytyy monta täysin turvallista kasvia. :)

Vierailija
13/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aikoinaan ollut kissan myrkytystapauksen takia elukkasairaalan päivystyksessä. Syynä traakkipuu, jota ei niihin aikoihin edes löytynyt suomalaisilta listoilta eläimille myrkyllisistä kasveista.

Kyllä noista joulukuusta ja esim. narsisseista tuntuu edelleen säännöllisesti tulevana tietoa, että ovat aiheuttaneet kuolemantapauksia lemmikeille. Osa kissoista ei huonekasveja syö, osa taas popsii kaikkea vähänkin vihreään viittaavaa.

Vähän heikommin näitä kasveja tunnen, voitko kertoa mikä on "joulukuusta"?

Vierailija
14/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, pahoittelut. Autocorrect pääsi taas kerran yllättämään. Joulukukista pitäisi lukea (joulutähti ja hyasintti siis myrkyllisiä).

Noista kissaturvallisista (ja vastaavasti myrkyllisistä kasveista, tosin niiden osalta listat eivät ole täydellisiä) löytyy googlaamalla listoja, kannattaa tarkastaa sieltä jos joku tietty kasvi mietityttää.

Vierailija
15/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei oo syöny mitään viherkasveja, mutta parvekkeella olevaa muovista tekoheinää keksi alkaa mussuttamaan, niin piti nostaa piiloon. Katsoisin ensin rauhassa miten kissa kasveihin suhtautuu ja ehkä myrkyllisimmät nostaisin johonkin ulottumattomiin siksi aikaa kun kissa on yksinään.

Vierailija
16/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sen eläinten opettamisenkin tehdä ilman, että opettaa sen kissan/koiran/marsun/hevosen/laaman pelkäämään sinua ja arvaamatonta käyrtäytymistäsi.

Vain jos tahallinen perseily jatkuu, harvemmin jatkuu. Se on yleensä kerrasta tai parista selvää tyhmemmällekin yksilölle, että miten pitää toimia tai olla toimimatta.

Käytökseni ei ole arvaamatonta, se on hyvinkin suoraviivaista ja ennalta arvattavaa. Eikä tuo kissa minua pelkää, vieressä köllöttää nytkin.

Jos eläimelle joutuu samaa asiaa toistamaan tuhansia kertoja ennen kuin se sen oppii, niin kerrotko, mikä on silloin koulutusmetodissa toimivaa.

En minä täällä räyhää 24/7/365. Säästän sen vain niihin kertoihin kun viesti pitää saada kerrasta perille.

Vierailija
17/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti:     Tuttu siivousaine voi olla vaarallinen lemmikille.htm

Myrkytykset kissoilla%20%20 Sympaatti Eläinklinikat.html

Myrkylliset jouluruuat - nämä ruoat ovat vaarallisia lemmikeille.htm

Iltalehti:   Kissoille myrkylliset kasvit.htm

Kotiliesi:   Kissalle myrkylliset kasvit – nämä voivat viedä lemmikin hengen - Kotiliesi.fi.htm

Muutama lehtiartikkeli, jotka olen tallentanut tietokoneelleni, löytyivät vielä netti-haulla. Ehkä ne olisivat hyödyllisiä. Erikseen täytyy muistaa varoa suklaata sekä koirien että kissojen kanssa, mutta tuo pesuaine juttu oli minulle aivan uusi, mitä täytyy varoa.

Vierailija
18/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, pahoittelut. Autocorrect pääsi taas kerran yllättämään. Joulukukista pitäisi lukea (joulutähti ja hyasintti siis myrkyllisiä).

Noista kissaturvallisista (ja vastaavasti myrkyllisistä kasveista, tosin niiden osalta listat eivät ole täydellisiä) löytyy googlaamalla listoja, kannattaa tarkastaa sieltä jos joku tietty kasvi mietityttää.

Ok, no hyvä. Mietin tarkoittiko se joulukuusesta luopumista, mutta hyvä näin. Kiitos.

Vierailija
19/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no hyvä. Mietin tarkoittiko se joulukuusesta luopumista, mutta hyvä näin. Kiitos.

Se joulukuusi kannattaa vaan kissataloudessa ripustaa vaikka kattoon kiinni. Koristeet tuppaa kovasti kiinnostamaan kissoja ja ainakin kun nuo omat vähän päälle seitsemänkiloiset pikkucoonit harrastaa kiipeilyä kuusessa, niin siinä joutuu kuusen jalusta aika koville ;)

Vierailija
20/28 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos tahallinen perseily jatkuu, harvemmin jatkuu. Se on yleensä kerrasta tai parista selvää tyhmemmällekin yksilölle, että miten pitää toimia tai olla toimimatta.

Käytökseni ei ole arvaamatonta, se on hyvinkin suoraviivaista ja ennalta arvattavaa. Eikä tuo kissa minua pelkää, vieressä köllöttää nytkin.

Jos eläimelle joutuu samaa asiaa toistamaan tuhansia kertoja ennen kuin se sen oppii, niin kerrotko, mikä on silloin koulutusmetodissa toimivaa.

En minä täällä räyhää 24/7/365. Säästän sen vain niihin kertoihin kun viesti pitää saada kerrasta perille.

Toteutan samaa kasvatusmetodia kissojen kohdalla. Jos jokin uhkaa kissan terveyttä, ei siinä ole vaihtoehtoja. Sama kaiken kanssa. Kissa on viisas, se oppii kerrasta ja jos ei siitä niin seuraavasta on jo viesti mennyt perille.

Niin, ja kissa rakastaa minua yli kaiken ja minä sitä eikä ole ennalta arvaamattomuutta suuntaan eikä toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän