Kanta.fi kysymys! "Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten."
Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:
"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."
Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?
Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai?
Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siis koskaan antanu suostumusta, eikä tarkoitus ole antaakaan. Mutta mitä se tarkoittaa? Kun monessa paikassa sanotaan, että voi käydä kieltämässä jonkun jutun, ettei muissa paikoissa voi urkkia tietoja, niin onko se sama asia, kuin en anna alunperinkään tuota suostumusta? Vai pitääkö jostain käydä vielä kieltämässä jotain?
Potilasasiamies Anna Kylmäluoma selvittää asiaa. On selvittänyt jo 8 kk. Ilmoittaa sitten minulle. Kerron sitten teille.
Siis mitä Anna Kylmäluoma selvittää?
Muun muassa juuri tuota asiaa. Jos ei ole antanut suostumusta alun perinkään, onko lopputulos sama kuin jos antaisi suostumuksen ja kävisi kieltämässä jotain. Tai entä jos ei anna suostumusta mutta käy asettamassa kieltoja vain osittain: onko ne kieltämättä jätetyt niinq suostumuksen piirissä, suostumuksen jota ei ole annettu. Kaikkea tuollaista se lupasi selvittää. Odotellaan nyt vain.
Jo potilasasiamies Anna Kylmäluoma on siis nyt selvitellyt noita asioita päivät pääkseen jo 6 kuukauden ajan? Jäämme jännittyneinä odottamaan selvitystyön lopputulosta.
Itse asiassa 8 kk. Odottavan aika on pitkä.
Potilasasiamies Anna Kylmäluoma ei ole vielä saanut selvitystyötä valmiiksi.
Ei ole vieläkään kuulunut mitään. Yli vuoteen.
Noin 1 v 2 kk odotettu Kylmäluoman selvitystä.
Arvostan tapaasi toimia. Lain silmissä et tosin olisi esteellinen käsittelemään tuttujesi potilastietoja, mutta toimintatapasi on perusteltavissa hienotunteisuudella. "Hienotunteisuusesteellisyys" mainitaan myös teoksessa Esteellisyys hallinnossa (Kirsi Kuusikko, 2018).