Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan kauhea tilanne (rahattomuus)

Kylmäjanälkä
25.01.2018 |

Mä en enää tiedä, mitä tehdä. Mä tarviin rahaa niin ku HETI. Ei ketään jolta lainata. Pikavippiä en saa. Myytävää ei ole äkkiseltään muuta kuin motonetin 50€ lahjakortti. Haluisko joku ostaa sen ja pelastaa yhden ihmishengen? (Tilanne on oikeasti niin paha) jos joku haluaa auttaa, kerron lisää tilanteesta.

Kommentit (263)

Vierailija
121/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se auta ko mennä pyörällä, muista ottaa vaihtovaatteet mukaan ja heijastin yöllä on aika pimeää.

Tää on jo naurettavaa, menisitkö itse ppyörällä 100 km?

Vierailija
122/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ole hakenut toimeentulotukea jos rahatilanne on aina huono? Vaikka saat työtuloja ja työttömyyspäivärahaa, niin silti maksuun voi jäädä toimeentulotukea. Ja miksi et soittanut heti aamu yhdeksältä kuntasi sosiaalitoimistoon, ja selittänyt tilannetta? Ehkä sieltä olisi annettu sen verran rahaa että olisit saanut auton tankattua.

Kunnan sossusta ei saa rahaa kun ei ole Kelan tt tukipäätöstä. Ja Kelan mukaan mulle ei kuulu toimeentulotuki koska soviteltu päiväraha ja palkat riittää elämiseen. Heitä ei liikuta se, että tukia ei makseta kun liitteitä puuttuu.

Hei, se menee niin että ensin haet toimeentulotukea kelalta, jonka jälkeen saat päätöksen: joko myönteinen tai kielteinen (eli saat selkeän päätöksen paperille/sähköisesti, ei mitään "kelan mukaan toimeentulotuki ei kuulu mulle"). Tämän jälkeen viet sen kielteisen päätöksen kunnan sosiaalitoimeen, josta nyt olet oikeutettu hakemaan täydentävää toimeentulotukea, koska kela on hylännyt perustoimeentulotuen sinulta.

Joo. Tää olis pitänyt tehdä 1.5 viikkoa sitten (ainakin), kai mä tyhmänä kuvittelin että tällä viikolla saan rahaa, kun Kelassa on päiväraha hakemukset ollu jo varmaan kuukauden oottamassa jotain palkkakuitteja jotka työnantajan pitäs toimittaa. Sinnekin oon ollu yhteydessä, mutta... on kuitattu sillä, että "homma hoidetaan kyllä" eikä ole silti hoidettu. Toki sekin on varmaan mun syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myy lahjakorttia alueesi FB-kirppiksellä? Onnistuis varmasti nopeammin kuin anonyymillä keskustelupalstalla. 50€:n lahjakortille hinnaksi 45 € ja nouto kotoa, niin menee varmaan alta aikayksikön. Tsemppiä! Ja vastaisuudessa, säästä joka palkasta erilliselle tilille vaikka muutama euro, niin on edes pieni vararahasto näitä tilanteita varten.

Kun en ole facebookissa. Enkä tämän takia mene.

Vierailija
124/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä pomo sanoi siihen kun kerroit tilanteen?

Ymmärsi kyllä ja sanoi että "palataan asiaan" eli ilmeisesti mun työ kelpaa kyllä jatkossakin. Onneksi!

Vierailija
125/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itsellä vähän sama tilanne, eli ensi viikolla olisi töihin päästävä ja rahaa ei yhtään. Pidän täällä fb-kirppistä epätoivoisena. Toivottavasti alkaisi mennä tavara kaupaksi. Jos alkaa näyttää huonolta, myyn sitten viikonloppuna viimeisenä keinona jotain helppoa myytävää pois.

Tuli tiukka kuukausi, kun aloitin työt. Palkkapäivä on kuun viimeinen päivä. Työt alkoivat loppukuusta. Jouduin ensimmäisestä kokonaisesta palkasta maksamaan kahden kuun vuokrat, kun Kelankin asumistuki pieneni pariin kymppiin.

Tsemppiä kaikille raha-asioiden kanssa painiville. Yleensä löytyy jokin ratkaisu, kun pitää pään kylmänä ja käyttää mielikuvitusta. Itse olen myynyt vaikka mitä pois.

Vierailija
126/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisuuden varalle liity sinne facebookkiin, siellä voi helposti myydä omaisuutta ja porukka helpommin auttaa kun on on omalla nimellä eikä jossain anonyymilla palstalla.

Siellä toimii myös paljon erilaisia avustussivustoja, esim. brother christmas joiden kautta kerätään rahaa milloin mihinkin.

Valmistaudu tulevaan ongelmaan ja tee täällä annetuista hyvistä ehdotuksista itsellesi lista mitä voit tehdä valmiiksi seuraavaa rahattomuus-hetkeä varten. Esim. tuo bensaa kanisteriin kotiin ja jätät kaikki muut matkat nyt autolla tekemättä (kuin ne työmatkat) kun saat rahaa ja auton tankattua.

Käy myös pyytämässä diakoneilta edes ruokaan rahaa, vai sitoumuksenko sieltä saa. Mutta että sinulla olisi edes ruokaa. Fb:ssä ton lahjakortinkin myyminen onnistuu helpommin ja laitat senkin rahan talteen kotiisi.

Vierailija
127/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa suojella yksityisyyttään, niin facebookin profiilinkin voi tehdä muunnelulla nimellä. Ei tavitse pelätä että joku vanha epämieluisa tuttu löytäisi nimihaulla. Pointtina on, että siellä on paikallisia ryhmiä, joista avun saa helpommin, kuin valtakunnalliselta palstalta. Myös ihan seinänaapuri voi löytää sun avunpyynnön sitä kautta ja apu olisi lähellä.

Vierailija
128/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnalla panttilainakonttori, niin sinne.

Kaikki ei kelpaa, mutta kannattaa kysyä mitä voi viedä.

Tavarat saa takaisin kun maksaa lainan ja korot.

Rahat saa heti käteen, joten ei vaikuta mihinkään tukiin.

Vierailija
129/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa suojella yksityisyyttään, niin facebookin profiilinkin voi tehdä muunnelulla nimellä. Ei tavitse pelätä että joku vanha epämieluisa tuttu löytäisi nimihaulla. Pointtina on, että siellä on paikallisia ryhmiä, joista avun saa helpommin, kuin valtakunnalliselta palstalta. Myös ihan seinänaapuri voi löytää sun avunpyynnön sitä kautta ja apu olisi lähellä.

Mutta mistä se seinänaapuri mut tunnistaa, jos on joku feikkiprofiili? Ku eikös sen idea oo nimenomaan olla tunnistamaton?

Vierailija
130/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paikkakunnalla panttilainakonttori, niin sinne.

Kaikki ei kelpaa, mutta kannattaa kysyä mitä voi viedä.

Tavarat saa takaisin kun maksaa lainan ja korot.

Rahat saa heti käteen, joten ei vaikuta mihinkään tukiin.

Taitaa olla n. 200km päässä lähin. Eikä oo oikein mitään vietävää, ei viihde-elektroniikkaa tai muuta arvokasta.

Vierailija
131/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myy lahjakorttia alueesi FB-kirppiksellä? Onnistuis varmasti nopeammin kuin anonyymillä keskustelupalstalla. 50€:n lahjakortille hinnaksi 45 € ja nouto kotoa, niin menee varmaan alta aikayksikön. Tsemppiä! Ja vastaisuudessa, säästä joka palkasta erilliselle tilille vaikka muutama euro, niin on edes pieni vararahasto näitä tilanteita varten.

Kun en ole facebookissa. Enkä tämän takia mene.

Tori.fi on myös tosi kätevä, kannattaa kokeilla!

Vierailija
132/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on siinä että ehdottaa liftaamista tai kyydin kysymistä?

Mielestäni ihan asiallinen ohje.

Vierailija
133/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys paikkakuntasi sosiaalityöntekijän, ne osaavat neuvoa. Ovat auttaneet mua kun on ollut vaikeaa.esim, toimeentulotukea sain kun jouduin palkkaa odottamaan, mullakin keikkatöitä vain ja vanha auto joka välillä rikki, silloin en pääse kulkemaan, maalla asun.

Vierailija
134/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän. Vuosia tehnyt jeikkaa ja pätkää. Tili saattaa tulla 2-6 viikon päästä. On unohdettu laittaa tunnit maksuun, otettu vahingossa 60% veroa jne. Monta kertaa miettinyt, että millä sinne töihin asti pääsen. Onneksi keikkatyöt ja pätkät yleistyy, niin moni pääsee kokemaan tämän ilkkumisen sijaan.

Kiitos tästä (vaikka se ei varsinaisesti autakaan)! Työttömien syytä kun tuntuu olevan kaikki. Ja heitä saa mollata ja ruoskia (sanallisesti) ja syytellä. Olis paljon helpompi jättää keikat tekemättä, ni sais ees ne päivärahat ajallaan, mutta.... pelin henki on nyt tämä...

Tää on just tätä. Miellään menisin myös pätkätöihin mut milläs sitten maksat vuokran ja kulut kun odottelet niiden muutamien työvuorojen takia kelan/muiden päätöksiä viikkoja? Vuokranantaja ei odottele kun vuokra pitäisi maksaa alkukuusta (näin minulla).

Ja ei, työttömänä ei ole säästöjä, eikä kaikilla ole läheisiä joilta lainata jatkuvasti.

Kiitos Sipilä kun et ole edelleenkään saanut mitään aikaan tän pätkätyöasian suhteen! Se 300€ minkä "saa" tienata ei paljon auta kun se viedään kuitenkin sitten asumistuesta/toimeentulotuesta?

= Käyt töissä, mitään ei jää käteen. Ja maksat vielä bensat/bussin. Wuhuu!

Vierailija
135/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä se seinänaapuri mut tunnistaa, jos on joku feikkiprofiili? Ku eikös sen idea oo nimenomaan olla tunnistamaton?

Oman kuvan voi varmasti silti laittaa? Nimihaulla etsitään ihmisiä, siihen ei kuva vaikuta. Jos kuitenkin kuvakin ahdistaa, niin sitten vaikka kuva siitä autosta tai omasta koirasta.

Oman paikkakuntani sivuilla ihmiset erittelevät vielä tarkemmin aina ilmoituksissaan mistä osasta ja lueelta ovat, siten kohdentuu entisestään.

Ja kyllähän sun on joku osoite lopulta ihmisille kerrottava, missä se lahjakortti konkreettisesti vaihtaa omistajaa kädestä käteen. Varsinkin jos et itse pääse kotoa liikkumaan, kannattaa aloituksessa kertoa tarkka alue, mistä kortin voi noutaa. Tai mistä sut voi poimia kyytiin.

Vierailija
136/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän. Vuosia tehnyt jeikkaa ja pätkää. Tili saattaa tulla 2-6 viikon päästä. On unohdettu laittaa tunnit maksuun, otettu vahingossa 60% veroa jne. Monta kertaa miettinyt, että millä sinne töihin asti pääsen. Onneksi keikkatyöt ja pätkät yleistyy, niin moni pääsee kokemaan tämän ilkkumisen sijaan.

Osoittaa aika  heikkoa elämänhallintaa, jos tietää nämä kuvaamasi ongelmakohdat omassa rahaliikenteessään eikä siitä huolimatta huomioi sitä esim. säästämällä ja pitämällä aina pientä vararahastoa bensaa varten.

Vierailija
137/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein; ensin oli vanha isä, sitten yhtäkkiä molemmat vanhemmat kuolleet?

Siis 15.2 liksapv? Miten eläminen siihen asti? Matkat sinne duuniin?

Vierailija
138/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä (vaikka se ei varsinaisesti autakaan)! Työttömien syytä kun tuntuu olevan kaikki. Ja heitä saa mollata ja ruoskia (sanallisesti) ja syytellä. Olis paljon helpompi jättää keikat tekemättä, ni sais ees ne päivärahat ajallaan, mutta.... pelin henki on nyt tämä...

Tää on just tätä. Miellään menisin myös pätkätöihin mut milläs sitten maksat vuokran ja kulut kun odottelet niiden muutamien työvuorojen takia kelan/muiden päätöksiä viikkoja? Vuokranantaja ei odottele kun vuokra pitäisi maksaa alkukuusta (näin minulla).

Ja ei, työttömänä ei ole säästöjä, eikä kaikilla ole läheisiä joilta lainata jatkuvasti.

Kiitos Sipilä kun et ole edelleenkään saanut mitään aikaan tän pätkätyöasian suhteen! Se 300€ minkä "saa" tienata ei paljon auta kun se viedään kuitenkin sitten asumistuesta/toimeentulotuesta?

= Käyt töissä, mitään ei jää käteen. Ja maksat vielä bensat/bussin. Wuhuu!

Voitaisko me pätkätöitä tekevät työttömät nyt yhdessä allekirjoittaa aloite perustulosta, mihin byrokratia ei pääse käsiksi. Saisi tehdä töitä tai opiskella, ilman paperisotia ja odotteluita.

Joo, ei auta tähän hetkeen tai vuoteen, mutta tulevaisuuten voisi auttaa. Olisi toivoa paremmasta, kun nyt allekirjoittaisi.

kansalaisaloite. fi/fi/aloite/2884

(Poista väli)

Vierailija
139/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se auta ko mennä pyörällä, muista ottaa vaihtovaatteet mukaan ja heijastin yöllä on aika pimeää.

Tuliko hyvä mieli? Tunnetko ittes nyt paremmaksi ihmiseksi?

Sinäkö meinaat, että terve ihminen ei voisi hätätapauksessa pyöräillä 40 kilsaa töihin? Tiedän monia, jotka kulkee päivittäin pyörällä töihin, talvellakin. Ei tosin ihan noin pitkää matkaa, mutta tässä olikin ilmeisesti kyse vain yhdestä päivästä tai ainakin lyhyestä ajanjaksosta.

Vierailija
140/263 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ole hakenut toimeentulotukea jos rahatilanne on aina huono? Vaikka saat työtuloja ja työttömyyspäivärahaa, niin silti maksuun voi jäädä toimeentulotukea. Ja miksi et soittanut heti aamu yhdeksältä kuntasi sosiaalitoimistoon, ja selittänyt tilannetta? Ehkä sieltä olisi annettu sen verran rahaa että olisit saanut auton tankattua.

Kunnan sossusta ei saa rahaa kun ei ole Kelan tt tukipäätöstä. Ja Kelan mukaan mulle ei kuulu toimeentulotuki koska soviteltu päiväraha ja palkat riittää elämiseen. Heitä ei liikuta se, että tukia ei makseta kun liitteitä puuttuu.

Hei, se menee niin että ensin haet toimeentulotukea kelalta, jonka jälkeen saat päätöksen: joko myönteinen tai kielteinen (eli saat selkeän päätöksen paperille/sähköisesti, ei mitään "kelan mukaan toimeentulotuki ei kuulu mulle"). Tämän jälkeen viet sen kielteisen päätöksen kunnan sosiaalitoimeen, josta nyt olet oikeutettu hakemaan täydentävää toimeentulotukea, koska kela on hylännyt perustoimeentulotuen sinulta.

Ap, tee vastaisuuden varalle tätä. Lisäksi jos Kelalta ei ala kuulumaan päätöksiä niin soita ja hoputa heitä.