Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äö 135. raskainta on se että kyllästyn nopeasti. Opin asiat nopeasti ja esim koulussa ja työelämässä joutuu sitten odottelemaan.
Yksinollessakin "pulmat" tulee ratkaistua nopeasti. Harvoin löytää sellaista viihdykettä mikä vie mennessään.
Kyllä löytyy mietittävää. Täytyy vaan haastaa itseään riittävästi. Tälläkin hetkellä tuhannet matemaatikot maailmalla pohtivat ongelmia, joiden ratkaisu voi tuoda ihmiskunnalle suurta hyvää.
Kaikki älykkäät ei ole matemaattisia, mutta kyllähän nyt itseään voi haastaa lukemattomilla tavoilla. Sinä jolla äo 135, aloita harrastus jossa on paljon opittavaa; ratsastus, koirankoulutus, budo-lajit, joku soitin, tai opiskele uusi kieli, tai opiskele jotain tieteenalaa. Ei sen tarvi olla matikka. Itseään voi haastaa ihan siellä yksin ollessaankin. Avoin yliopisto toimii etänä...
Kyllä mullakin on tylsää tullut koulussa ja työelämässä, etsin sisältöä ja haastetta sitten vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla keskivertoa älykkäämpi, mutta verbaalisesti ei niin lahjakas?
Voi tietenkin, itse ollessani kellotetuissa älykkyystesteistä, siellä mitattiin verbaalista, matemaattista, sosiaalista ja spatiaaalista älyä. Kaikki muut oli keskivertoa korkeampia paitsi sosiaalinen äly. Nepsyepäilyt on päällä. Spatiaalinen äly oli lähes lahjakkuuden tasolla
Vastaan tähän myös että tottakai. Olen mensan jäsen enkä ole verbaalisesti lahjakas, en ollenkaan. Opin suht myöhään puhumaankin, enkä ole nokkela sanojeni kanssa. Mulla kestää kauan järjestää sanat tahtomaani fiksuun järjestykseen. Äidinkielestä kirjoitin juuri ja juuri laudaturin mutta siinähän onkin sitä aikaa, viilata ja järjestää sanoja.
Älykkyyteni on kaikkiaan hieno asia, enkä näe siinä juuri haittapuolia. Joskus toki on kestämistä itseäni tyhmempien ihmisten ja näiden rajallisen käsityskyvyn kanssa, mutta tämä on aika harvinaista ja heijastaa enemmän omaa sen hetkistä stressitilaa tai muuta henkistä ahdistusta. Nimittäin älykkään pitäisi ymmärtää ja olla jo tottunut siihen, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä eivätkä juuri mahda asialle mitään. Se on heidän osansa tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyteni on kaikkiaan hieno asia, enkä näe siinä juuri haittapuolia. Joskus toki on kestämistä itseäni tyhmempien ihmisten ja näiden rajallisen käsityskyvyn kanssa, mutta tämä on aika harvinaista ja heijastaa enemmän omaa sen hetkistä stressitilaa tai muuta henkistä ahdistusta. Nimittäin älykkään pitäisi ymmärtää ja olla jo tottunut siihen, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä eivätkä juuri mahda asialle mitään. Se on heidän osansa tässä elämässä.
Tyhmät elävät väärin elämäänsä ja tekevät väärin asioita. Erityisen tyhmää on, kun tyhmät ajattelee tyhmästi.
Olen hävinnyt shakissa tämän takia tyhmälle, koska tämä teki tyhmiä siirtoja. En kyennyt ymmärtämään miten niin tyhmästi voi tehdä ja voitti minut.
En ole pelanut shakkia sen jälkeen. Tapauksesta on aikaa jo 17 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.
Ohos! Yllättävän hyvin pystyit kuitenkin tiivistämään sanasi, vaikket olekaan verbaalisesti älykäs.
Elämänpyörteiden kanssa eläminen ja erilaisten toimintatapojen omaksuminen on ollut helppoa, kun hyväksyy olevansa suurimman osan ajasta jotenkin yksin. Kyllä sitä oppii oleman hiljaa sellaisissa porukoissa joissa tietää ajattelunsa menevän muitten hilseen yli.
Vierailija kirjoitti:
Esim tällä palstalla joku voi kirjoittaa ihan puuta heinää, mutta jos hän kirjoittaa hyvin, niin muut olettaa hänen tietävän jostain jotain. Sama toistepäin, jos joku puhuu asiaa, mutta ei kirjoita hyvin, niin pölkkypäät takertuu kirjoitusvirheisiin sisäistämättä sitä sanomaa. Senhän takia ne poliitikkojakin kuuntelee ja kaikenmaailman asiantuntijoita, koska ne opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan, vaikka sanoma olisi kuinka puppua. Turhauttavaa. Lukekaa ja kuunnelkaa sanoma ennen kuin itse kommentoitte yhtään mitään mihinkään, sisäistäkää se sanoma, koko juttu.
Ei toistepäin vaan toisin päin😀
Olen keskivertoa älykkäämpi 107 äo:lla. Mikään ei ole ollut elämässä raskasta ja palkkakin on 6700€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tällä palstalla joku voi kirjoittaa ihan puuta heinää, mutta jos hän kirjoittaa hyvin, niin muut olettaa hänen tietävän jostain jotain. Sama toistepäin, jos joku puhuu asiaa, mutta ei kirjoita hyvin, niin pölkkypäät takertuu kirjoitusvirheisiin sisäistämättä sitä sanomaa. Senhän takia ne poliitikkojakin kuuntelee ja kaikenmaailman asiantuntijoita, koska ne opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan, vaikka sanoma olisi kuinka puppua. Turhauttavaa. Lukekaa ja kuunnelkaa sanoma ennen kuin itse kommentoitte yhtään mitään mihinkään, sisäistäkää se sanoma, koko juttu.
Helpompaa olisi älykkään vaan opetella ilmaisemaan itseään niin, että muutkin ymmärtävät kuin vetää pultit joka kerta, kun tyhmät eivät taaskaan tajunneet sitä, mitä en osannut ymmärrettävästi ilmaista.
Se, että lähtee joka helvetin kerta asian perusteista, jotta tollompikin ehkä tajuaisi, on rasittavaa ajanhaaskausta. Just väänsin ratakiskoa puhelimessa sairaanhoitajalle, joka ei nähnyt yhteyttä kahden toisiinsa olennaisesti liittyvän asian välillä (kunnes lamppu syttyi päässä ja sitten asiat etenivät). Kuinka tyhmäksi pitää heittäytyä, että koulutettu ihminen ymmärtää maallikkoa?
Ihmisten yleissivistys on niin heikko, että juuri mistään ei voi enää keskustella sujuvasti. Päälle kriittisen ajattelun taidon olemattomuus, luetaan mekaanisesti tekstejä joita sitten toistellaan totuutena.
On todella raskasta joutua pohjustamaan joka ikistä lausetta, kun massan omat hoksottimet eivät enää pelaa, vaan ajattelu on ulkoistettu älylaitteille. Mullekin on tultu väittämään vastaan jollain Chatgpt-tekstillä, joka vilisi virheitä (eikä edes liittynyt ydinasiaan, koska kysymyksen muotoilu oli väärä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.
Noh, kommenttisi perusteella sinä et ainakaan ole keskivertoa älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa olisi älykkään vaan opetella ilmaisemaan itseään niin, että muutkin ymmärtävät kuin vetää pultit joka kerta, kun tyhmät eivät taaskaan tajunneet sitä, mitä en osannut ymmärrettävästi ilmaista.
Minun Mensan ÄO-testin tulos oli 134. Enkä todellakaan pidä itseäni mitenkään ihmeellisen älykkäänä. Tunnistan kuitenkin hahmottavan kokonaisuuksia helposti ja erilaisien vaihtoehtojen seuraukset. Uskon älykkyysosamääräni kehittyneen huomattavasti alallani, jossa pitää hahmottaa kokonaisuuksia erilaisilla teknologioilla.
Olen opiskellut maisteriksi luonnontieteistä, joten jotain ollut pohjalla, mutta siltikin uskon työn kasvattanut viisautta, jos näin voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät elävät väärin elämäänsä ja tekevät väärin asioita. Erityisen tyhmää on, kun tyhmät ajattelee tyhmästi.
Olen hävinnyt shakissa tämän takia tyhmälle, koska tämä teki tyhmiä siirtoja. En kyennyt ymmärtämään miten niin tyhmästi voi tehdä ja voitti minut.
En ole pelanut shakkia sen jälkeen. Tapauksesta on aikaa jo 17 vuotta.
Oliko tällä sanahelinällä jokin pointtikin?
Tuska. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan. Koulu on kova, lapsesta asti. Ettei ylpeile ja pysyy pienellä paikalla , että lahjat etenkin hengellisessä mielessä ovat puhtaasti Jumalan käytössä ja Hän saa kunnian kaikessa. 5 vuoden kouluhelvetti Kiuruvedellä 1970-luvulla eivät unohdu koskaan. Eivätkä herrat Lempinen, Roivainen ja Makkonen . Mutta ansionsa mukaan ovat saaneet, raskaimman jälkeen, niittää kylvönsä ja nauttia sen hedelmät. Minä sain hyvän elämän, täydellisen onnen älykkään, komean ja vieläpä varakkaan miehen kanssa, vaikka en rahaa koskaan ole tavoitellut. Ja ehkä nämä tuskan vuodet valmistivat ymmärtämään toisia ja myös tehtäviin Jumalan valtakunnassa. Minä saan sanoa suoraan vaikeatkin asia ja minuun ei suututa ,kun sanoissani ei ole ilkeyttä eikä pahuutta takana.
Älykkyytesi tai paremminkin sen puute näkyy tekstissäsi selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Maailman tuskan ja vääryyden kokeminen. Jollekin helvetin jääkiekkoilijalle lyödään kymmeniä miljoonia käteen pelkästä viihteestä. Samaan aikaan miljardeja ihmisiä miettii onko seuraavaksi päiväksi ruokaa. Loputon määrä huolenaiheita muutenkin. Ja en tiedä olenko keskivertoa älykkäämpi, mutta oletettavasti ehkä hieman kun tekniikan akateeminen tutkinto löytyy hyvillä arvosanoilla.
Itse myös tätä olen miettinnyt kuinka väärin asioita arvostetaan, jääkiekkoilija joka saa kovin vähän mitään aikaiseksi voi tienata 10 miljoonia kun taas maatilanhoitaja ei saa edes 10€ tunti. Kovin on vääristynnyt maailma. Äänestämässä en ole käynnyt kertaakaan kun kukaan ei kumminkaan niitä lupauksia pidä. Poikkeuksena voisi ehkä mainita jopa Trumpin (yllättävää kyllä) joka edes yrittää joitain lupauksia pitää, ukko on muuten täysin nolla, noin ystävällisesti sanottuna ja ei kuulu virkaansa millään tavalla. Suurin osa meidänkin edustajista on 100% oman edun tavottelijoita. Koko edustujärjestelmä pitäisi uusia, ja kansan pitäisi äänestää asioista ei ihmisistä. (esim ilmainen sairaan hoito + veronnosto tai sairaanhoito maksulliseksi + verotus ennallaan/lasku).
Vierailija kirjoitti:
Älykkyytesi tai paremminkin sen puute näkyy tekstissäsi selvästi.
Ei anna myöskään kovin älykästä vaikutelmaa kirjoittaa viesti, joka ei ole selvästi kohdistettu jollekin toiselle kirjoittajalle. Halusitko lainata jotain viestiä? Onko viesti kohdistettu ap:lle? Arvoituksia, arvoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Leikkasko Aimstainilla pahastikin kiinne?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärirsin kirjoittajaa niin että älykkyys ei ole pysyvä stabiili tila. Älykkäämpi voittaa aina toisen.
Ap ajattelee monelta kanttolta. ok. Politiikka on päätöksiä joita voi toteuttaa vain yhdellä kantilla käytännössä, kunhan on ensin selvittänyt ne mahdolliset monet kantit. Älykkäätkin on pakotettu toimimaan yksityiselämässään populistisen mustavalkoisesti vaikka miettisivät mitä.
Persuhullu on nyt väärässä ketjussa. Täällä keskustelevat älykkäät.