Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
241/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mensa kirjoitti:

miksi ette mee tekemään sitä testiä? löytyy mensan sivulta. vai menikö pupu pöksyyn?

Kaikki eivät tosiaan ole yhtä rohkeita tai reippaita kuin sinä. Oli kiva kun teit testin ja kerroit tuloksen rehellisesti. Moni ei kehtaa tulostaan sanoa jos se on alle 100. Rehellisyys on mielestäni viisautta.

Vierailija
242/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitathan ap tähän joitakin oivalluksia, me muut voimme sitten arvioida älysi erinomaisuutta.

Arvattavasti ei ensimmäistäkään tule.

En ole ap. mutta minun oivallus on tässä: Olet oikeassa siinä ettei ensimmäistäkään varmaan tule, koska olisipa ap:n esimerkki kuinka syvällinen ja uusi, todennäköinen arviointisi kuuluisi että ei hyvää päivää taas, jos toi on sun esimerkkis oivalluksesta niin salli mun nauraa, hohhoijakkaa

---

Pyysin mitä ap vihjaa koko ketjun esimerkkeinä, ei todella mitenkään oivaltavaa minulta. Uho on kova mutta tulos on laihaakin laihempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen saa sanoa olevansa fyysisesti keskimääräistä vahvempi, tai juoksevansa nopeammin, tai laulavansa paremmin, tai olevansa vaikka ihan vaan keskimääräistä pidempi.. Mutta heti kun joku sanoo olevansa keskimääräistä älykkäämpi, on hän monien mielestä tyhmä tai narsisti, tai jopa toteamuksen olevan todiste siitä ettei hän todellakaan ole älykäs. Mitä ihmettä? Miksi juuri älykkyys kaikista ihmisen ominaisuuksista olisi sellainen jota ei ensinnäkään saa huomata (jo siksi täysin absurdi väite, että älykkyys nimenomaan auttaa huomaamaan asioita), ja toisekseen sitä ei ainakaan saisi koskaan ääneen sanoa.

Mot - juuri tällaiset älyttömyydet ovat älykkäälle vaikeaa kestää... Tiivistettynä vaikeinta on elää koko elämänsä niin, että suurin osa on itseään tyhmempiä. Oma mitattu äoni on korkeampi kuin 96%lla ihmisistä. Tilanne on sama kuin se keskimääräisen älykkyyden omaava viettäisi ikänsä down-ihmisten parissa. Alkaisiko jossain vaiheessa turhauttamaan?

Ehkä se on tuo asenne mikä sinulla on muita ihmisiä kohtaan. Luulisi sinun älykkäänä ihmisenä tajuavan, mikä reaktio on, jos vertaat keskivertoihmisiä downeihin. Yleensä näiltä ns.älykkäiltä puuttuu tunneäly ja sosiaaliset taidot. Ei ymmärretä ihmisistä mitään, muista tai etenkään itsestä. Ei osat kyseenalaistaa omia ajattelumalleja ja kokemuksia, analysoida miten kasvatus ja temperamentti sekä persoonallisuus vaikuttaa yksilöllisesti.

En verrannut keskivertoihmisiä downeihin, vaan sitä eroa mikä on keskivertoihmisen ja downin sekä älykkään ja keskivertoihmisen välillä. Älykäs ymmärtää tämän, vähemmän älykäs ei... Ja juuri siksi teidän vähemmän älykkäiden kanssa on turhauttavaa ja turhaa keskustella, kun ette ymmärrä eroa suoran vertauksen ja suhteellisen eron vertaamisen välillä.

Olen huomannut että on tosi yleistä kauheasti pöyristyä, puolestaloukkaantua ja someälähtää, jos jotakin loukkaavasti verrataan johonkin, vaikkei ne verrattavat ole sama asia.

Eihän vertauksia voi käyttää vertaamatta asioita toisiin asioihin. Porkkanan vertauskuva ei ole porkkana.

Voin verrata, että porkkana on lantulle vähän kuin banaani päärynälle, eikä se ole väärin, vaikkei porkkana ja banaani ollenkaan ole sama asia.

Tyhmä ei muuten ymmärrä millä tavoin.

Vierailija
244/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, hetkinen. Siis ketjun oikea AP palasi lukemaan ketjua, ja nyt on pakko kysyä, että keneksi minua luulette? Hieman kuumottava tunne. En ole aiemmin aloittanut keskustelua tästä aiheesta mutta tietenkin nähnyt niitä palstalla. Oma ÄO on n. 120 luokkaa eli en ole nero, vaan suunnilleen älykkäämpi kuin 90% ihmisistä. Laaja testi on tehty psykologin vastaanotolla.

En lukenut ihan viimeisiä sivuja ketjusta, joten pahoitteluni, jos vastaus kysymykseeni löytyy sieltä. Palstalla on ilmeisesti joku trolli, joka jankkaa tästä aiheesta useamminkin..?

AP

Mikä psykologi muka kertoi luvun? Älä jaksa. Sitäpaitsi ÄO noilla prosenteilla on huomattavasti korkeampi. Trölliä pukkaa.

Vierailija
245/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tätä ketjua vähän alusta. Siellä ilmeisesti fiksuina itseään pitävät ihmiset kirjoittavat kelvotonta suomea.

Sinun viestiisi saakka olen ketjun jokaisen viestin lukenut, ja en ole itse huomannut mitään ihan kelvotonta suomea. Miksi kiinnität huomiota toisarvoisiin seikkoihin?

Löytyikö viesteistä mitään sisältöä jota olisit voinut kommentoida? Sanomaa, ajatusta tai ideaa?

Jos ei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään niin ei se ole toisarvoinen seikka. 

Ei toki.

Eli sinun mielestäsi siis kaikki lukihäiriöiset ovat tyhmiä. Tämä selvä.

Hän ei väittänyt noin. Mistä niin päättelit. Johtopäätöksesi on omituinen.

Hänen väittämänsä mukaan se ettei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään, täytyy olla ensiarvoinen seikka. Siis kaiken yli menevän tärkeää.

Vierailija
246/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen saa sanoa olevansa fyysisesti keskimääräistä vahvempi, tai juoksevansa nopeammin, tai laulavansa paremmin, tai olevansa vaikka ihan vaan keskimääräistä pidempi.. Mutta heti kun joku sanoo olevansa keskimääräistä älykkäämpi, on hän monien mielestä tyhmä tai narsisti, tai jopa toteamuksen olevan todiste siitä ettei hän todellakaan ole älykäs. Mitä ihmettä? Miksi juuri älykkyys kaikista ihmisen ominaisuuksista olisi sellainen jota ei ensinnäkään saa huomata (jo siksi täysin absurdi väite, että älykkyys nimenomaan auttaa huomaamaan asioita), ja toisekseen sitä ei ainakaan saisi koskaan ääneen sanoa.

Mot - juuri tällaiset älyttömyydet ovat älykkäälle vaikeaa kestää... Tiivistettynä vaikeinta on elää koko elämänsä niin, että suurin osa on itseään tyhmempiä. Oma mitattu äoni on korkeampi kuin 96%lla ihmisistä. Tilanne on sama kuin se keskimääräisen älykkyyden omaava viettäisi ikänsä down-ihmisten parissa. Alkaisiko jossain vaiheessa turhauttamaan?

Niin ja se, kun sanotaan, että kyllä älykäs osaa aina ilman muuta mukauttaa sanottavansa niin että ne miltei kehitysvammaisetkin ymmärtävät. Höpöhöpö. Ei kukaan 70 äoinenkaan pystyisi 10 äoiselle selittämään yhtään mitään.

Ei tässä minun mielestäni ole mitään vaikeaa. Älykkyydestä on pelkästään hyötyä. Olen oppinut antamaan muille ihmisille aikaa, monet kyllä pystyvät käsittämään asioita, mutta se kestää vain hieman pidempään ja vaatii useamman selittämiskerran kuin mitä itselläni. Olen itse käynyt Mensan testeissä ja tulos oli, että olen älykkäämpi kuin 99,6 % väestöstä. Pystyn kyllä silti keskustelemaan ihan hyvin normaaliälyisten ihmisten kanssa ja keskustelut ovat jopa itsestänikin mielenkiintoisia. En ole ikinä joutunut kenellekään mitenkään todistelemaan älykkyyttäni. Ihmiset kyllä huomaavat sen itse. En kerro Mensan jäsenyydestä kenellekään. Itse asiassa järjestön toiminta ei ole kovin kiinnostavaa.

No miten pystyt keskustelemaan sellaisen kanssa jonka älykkyys luokkaa 60-80?

Siis muusta kuin vaihtamaan kuulumiset, että mitä teit tänään ja kaunis sää.

Vierailija
247/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, hetkinen. Siis ketjun oikea AP palasi lukemaan ketjua, ja nyt on pakko kysyä, että keneksi minua luulette? Hieman kuumottava tunne. En ole aiemmin aloittanut keskustelua tästä aiheesta mutta tietenkin nähnyt niitä palstalla. Oma ÄO on n. 120 luokkaa eli en ole nero, vaan suunnilleen älykkäämpi kuin 90% ihmisistä. Laaja testi on tehty psykologin vastaanotolla.

En lukenut ihan viimeisiä sivuja ketjusta, joten pahoitteluni, jos vastaus kysymykseeni löytyy sieltä. Palstalla on ilmeisesti joku trolli, joka jankkaa tästä aiheesta useamminkin..?

AP

Mikä psykologi muka kertoi luvun? Älä jaksa. Sitäpaitsi ÄO noilla prosenteilla on huomattavasti korkeampi. Trölliä pukkaa.

Psykologi kertoi prosentin, luku taas on tullut erinäisten nettitestien pohjalta kun olen huvikseni testaillut.

Mutta ok ok, olen trolli, ilmeisesti myös k...pää ja mitä muuta. Jatkakaa. Todella hämmentävä ketju.

AP

Vierailija
248/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä, jotka kuvittelevat olevansa ylivertaisen älykkäitä ja yrittävät leijua tällä asialla ovat myös enemmän tai vähemmän narsistisia. Narsistiset henkilöt näkevät itsensä aina ylivertaisina suhteessa muihin.

Vierailija
249/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti ottaen, itseään muita älykkäämpinä pitävät ihmiset ovat rasittavia ja (henkisesti)raskaita ihmisiä. "Älykkyyttä" on turha mitata millään mensan testeillä, sillä se voi ilmentyä monella tavalla.

Vierailija
250/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä, jotka kuvittelevat olevansa ylivertaisen älykkäitä ja yrittävät leijua tällä asialla ovat myös enemmän tai vähemmän narsistisia. Narsistiset henkilöt näkevät itsensä aina ylivertaisina suhteessa muihin.

Napakymppi!

Vierailija
251/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se, kun sanotaan, että kyllä älykäs osaa aina ilman muuta mukauttaa sanottavansa niin että ne miltei kehitysvammaisetkin ymmärtävät. Höpöhöpö. Ei kukaan 70 äoinenkaan pystyisi 10 äoiselle selittämään yhtään mitään.

Ei tässä minun mielestäni ole mitään vaikeaa. Älykkyydestä on pelkästään hyötyä. Olen oppinut antamaan muille ihmisille aikaa, monet kyllä pystyvät käsittämään asioita, mutta se kestää vain hieman pidempään ja vaatii useamman selittämiskerran kuin mitä itselläni. Olen itse käynyt Mensan testeissä ja tulos oli, että olen älykkäämpi kuin 99,6 % väestöstä. Pystyn kyllä silti keskustelemaan ihan hyvin normaaliälyisten ihmisten kanssa ja keskustelut ovat jopa itsestänikin mielenkiintoisia. En ole ikinä joutunut kenellekään mitenkään todistelemaan älykkyyttäni. Ihmiset kyllä huomaavat sen itse. En kerro Mensan jäsenyydestä kenellekään. Itse asiassa järjestön toiminta ei ole kovin kiinnostavaa.

Oletko ulkonäöltäsi sellainen, että se ikäänkuin vastaa vähän sitä stereotyyppistä käsitystä älykkäästä ihmisestä. Siis enemmän matti vanhasta kuin maisa torppaa?

Oletko keskustellut hyvin paljon tunnekuohuissa olevien keskivertoa vähälahjaisempien ihmisten kanssa, jossain kriisitilanteessa?

Vierailija
252/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Psykologi kertoi prosentin, luku taas on tullut erinäisten nettitestien pohjalta kun olen huvikseni testaillut.

Mutta ok ok, olen trolli, ilmeisesti myös k...pää ja mitä muuta. Jatkakaa. Todella hämmentävä ketju.

AP

No ei aivan varmaan kertonut, mutta ehdotan tämän " hämmentävän " ketjun poistoa, voit jatkaa sitten taas keskiviikkona uusin voimin katsos.

Vierailija
253/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIIn, nimenomaan KUVITTELEVAT.

Mutta jos oikeasti on, se ei ole narsistisuutta. Tai muuten sen toteaminenkin on, että minulla on sinua vaaleammat hiukset.

Vierailija
254/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan vaativat työhommat vasemmalla kädellä ja lopun ajan ryyppään. Olen älykäs ja alkoholisti. Ja miksi, siinäpä kysymys. 

Vauvan moderoinnista ja vaativuudesta lienee hiukan eri käsitys muilla.

Vierailija
255/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammatyössä olevat lääkärit ovat kyllin fiksuja puhumaan asiakkaidensa kanssa, esim. että nämä rauhoittuvat, ainakin jotkut. Neurologi pystyy hoitamaan esim. infarktipotilasta, joka ei puhu mitään....jne Miten niin se olisi eri asia kuin tosielämän tilanteet? Miksi jokaisen kanssa pitäisi edes keskustella? Oletko ajatellut, että edes kaksi huippuälykästä eivät välttämättä löydä yhtään mitään yhteistä puheenaihetta? Älykkyys ei tarkoita sitä, että olisi kiinnostunut juuri siitä, mistä sinä tai että olisi kiinnostunut kaikenmaailman aiheista.

Vierailija
256/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mensa kirjoitti:

Kaikille mensan testi PAKOLLISEKSI, sit numero tatuoidaan otsaan..loppuu nääkin keskustelut. minä uskalsin tehdä testim.

Lähden brainstormiin mukaan. Idea on kehityskelponen.

Kaikille psykologin tekemä älykkyystesti pakolliseksi, ja sitten tulos olisi näkyvissä lisättynä todellisuutena. Ei mitään tatuointeja sentääns. Tulevaisuudessa kun ihmisillä on kaikenlaisia implantteja (ei tissisilarit) ja todellisuutta katsellaan siten että lisätty todellisuus näkyy myös halutessaan, niin voisi olla jotain tietoja ihmisitä näkyvillä.

Esim. äo, tarttuvat taudit, rikoshistoria, sen hetkinen tunnetila, jonka voi mitata kehosta..

Tätä kompensoidakseen, ihmiset voisivat näyttäytyä ulkonäöllisesti mieleisinään avatarina. Kenenkään ei tarvistisi olla ruma.

Vierailija
257/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ketju pitää poistaa?

Vierailija
258/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIn, nimenomaan KUVITTELEVAT.

Mutta jos oikeasti on, se ei ole narsistisuutta. Tai muuten sen toteaminenkin on, että minulla on sinua vaaleammat hiukset.

Niin mitattuna ovat sillä osa-alueella älykkäämpiä mitä testillä mitataan. Tottakai tämän voi sanoa ääneen, mutta se ei varsinaisesti vielä tarkoita mitään sen kummallisempaa. Kuten tuo toinen keskustelija sanoi, älykkyyttä on monenlaista. Jos joku ns. ”älykäs” sanoo ettei kykene keskustelemaan normaaliälyisten kanssa, on kyse narsistisista kuvitelmista ja ylimielisyydestä sekä heikoista sosiaalisista taidoista, ei todellisesta ylivertaisesta älykkyydestä.

Vierailija
259/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistista on myös lytätä muita heidän (positiivisten)ominaisuuksiensa tähden, pelkkää kateuttaan. Ja väheksyä älykkyyttä. Kaikki eivät ole yhtä hyviä kaikessa. On tyhmiä, keskivertoja ja älykkäitä. Sen faktan toteamisella ei ole mitään tekemistä itsensä ylivertaisena pitämisen kanssa.

Vierailija
260/1229 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammatyössä olevat lääkärit ovat kyllin fiksuja puhumaan asiakkaidensa kanssa, esim. että nämä rauhoittuvat, ainakin jotkut. Neurologi pystyy hoitamaan esim. infarktipotilasta, joka ei puhu mitään....jne Miten niin se olisi eri asia kuin tosielämän tilanteet? Miksi jokaisen kanssa pitäisi edes keskustella? Oletko ajatellut, että edes kaksi huippuälykästä eivät välttämättä löydä yhtään mitään yhteistä puheenaihetta? Älykkyys ei tarkoita sitä, että olisi kiinnostunut juuri siitä, mistä sinä tai että olisi kiinnostunut kaikenmaailman aiheista.