Mies kuvittelee että töistä tullessaan hän saa enemmän vapaa-aikaa
Mies lähtee aamuisin töihin ja minä jään lapsen (3kk) kanssa kotiin, mies tänään järkyttyi kun sanoin että töistä tullessaan saa vapaasti juoda kahvit, syödä ym. Sen jälkeen kuitenkin hän loppuillan hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin minäkin. Onko tämä teistä jotenkin miehen kannalta epäreilua? Hän palasi vasta takaisin työelämään ja olimme molemmat vain kotona. Minä olen nyt alkuun lupautunut herätä öisin että hän saa nukuttua, mutta koiran ja vauvan hoito kotona on kyllä silti paljon rankempaa kuin kuvittelin. En ehdi tekemään _mitään_. Mies ei tunnu ymmärtävän...miten saisin hänet tajuamaan että vauvan ja koiran kanssa kotona käy ”työstä”, vaikka helppo ja tyytyväinen vauva meillä onkin. Tuntuu että kun vauva nukkuu, tekee itsekin mieli levätä, eikä sitten ehdi tekemään edes kotitöitä...koiran lenkitän kun mies tulee töistä (n. 40min)...en tiedä miten selittäisin miehelle, että minäkin tarvitsisin omaa aikaa, miten teillä on tehty nämä järjestelyt ym?
Kommentit (152)
Ap - kuka siellä kotona oikein aiheuttaa sotkua? Kone pesee pyykit,tuskin niitä käsin peset ja sama astioiden kanssa. 3 kk ikäinen vauva ei sotke vielä mitään, joten joko elät itse hirvittävän likaisella tavalla tai sitten olet palstamarmattaja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän minä mies tuon rahan taloon ja nainen hoitaa KAIKKI kotityöt jos ei hoitaisi hankkisin uuden muijan[/quote
Muistan oikein hyvin kun kotihoidontuesta väännettiin aikoinaan kättä ja näyttää siltä, vielä 2000-luvulla, että nimi olisi pitänyt olla lapsenhoitotuki, eikä kotihoidontuki, kun se edelleen ymmärretään ja käytetään väärin.
Alusta alkaen perhevapaat on luotu lapsen oikeuksista ja hyvinvoinnista, eikä helpottamaan tai poistamaan miesten osallistumista kotitöistä ja lastenhoidosta tai lisäämään heidän vapaa-aikaa, kun äiti tekee kotityöt yksin, jolloin lapsi on oman onnensa nojassa, eikä äidillä ole aikaa vastata lapsen tarpeisiin, hoivaan ja turvallisuuteen, vaikka siitä yhteiskunta jopa maksaa korvausta.
Nykyään tukea käytetään häikäilemättömästi väärin, eikä se ole enää lapsen edun mukaista, jos seuraa keskustelua ja uusi laki on enemmän kuin tervetullut ja toivottavasti kaikki perhevapaat puolitetaan molemman vanhemman kesken, jotta päästäisiin alkuperäiseen tavoitteeseen ja lapsi saisi sille kuuluvat oikeudet ja edut.
Ap. keskustele asiasta neuvolassa, sieltä saa varmasti apua.
Erikoista on se, että mies ei halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa.
Erikoista on myös se, ettei mies arvosta lapsensa äitiä sen vertaa, että haluaa myös tälle tarjota omaa aikaa ilman lasta. (Tosin sama pätee toisin päin.)
Vierailija kirjoitti:
Näiden kanssa jänkkäämisestä saa vain päänsäryn. En ymmärrä, miksi kukaan miesparka enää tänä päivänä suostuu siittämään lapsia näille uusfemakoille ja keittiöjyrille. Elämä on pilalla sinä hetkenä kun lapsi syntyy ja miehen rooli ja kohtalo päätetään mammapalstoilla uusfemakkolauman toimesta.
Sterilisaatio on aika helvetin houkutteleva ja hyvä vaihtoehto.
Suosittelen sinulle sterilisaatiota lämpimästi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja makaa kotona päivät pitkät, ja miehen pitäisi leikkiä äitiä työpäivänsä jälkeen?
Kunnon loinen taas vauhdissa. Ton ikänen nukkuukin puolet päivästä.
"Mulla on niin rankkaa, makaan kotona ja av-palstailen, yhyy!".
Taas ketju joka jokaisen miehen pitäisi lukea ajatuksella ennen kuin suostuu lastentekoon.
Jos ap makaa kotona kaiket päivät, niin eikö se olisi ihan reilua, että mies makaa illat? Ja ap ehdotti kyllä vain sitä, että makaaminen hoidetaan puoliksi, niin että molemmat saavat tehdä muutakin kuin maata kotona.
Ja voithan sinä tarjoutua kotonasi makaamaan kotona, kun äiti menee töihin. Minusta oli ihana päästä takaisin töihin aikoinaan neljän lapsen äitinä. Saivat päiväkodissa maata meidän lastemme kanssa, ja minä sain taas vähän toivuttua ja nautin omasta ajasta.
Mutta se on minusta niin jännää, että naiselle vauvan hoito on kotona makaamista, mutta jos miehen pitää siihen osallistua, se on niin kamalaa, että puoliso uhataan jättää.
Juuri näin. Nainen hoitaa lapsen = nainen makaa kotona (vauva lähinnä nukkuu ja loppuajan itse syö, leikkii ja vaihtaa vaippansa). Mies hoitaa lapsen = kämppä räjähtänyt, tuttipulloja ja kakkavaippoja joka puolella, kauhea stressi, vauva huutaa aamusta iltaan eikä tietenkään nuku, unta ei ole saatu moneen päivään mutta hallelujaa kun mies tekee niin on se vain niin paljon rankempaa ja ai mikä ihana mies kun haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa!!! :)
Naisilta vaaditaan täydellisyyttä, miehiä ihaillaan kun joskus suostuvat vaihtamaan kakkavaipan.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Kotona oleva hoitaa tietenkin sen kodin. Illat on sitten yhteistä aikaa.
Joo ja kun kotona ollut palaa hoitovapaan jälkeen töihin, niin työssä ollut on pudonnut kotirumbasta kokonaan pois ja ei edes muista että kotonakin pitäs jotain tehdä = kotona ollut saa motivoida töissä ollutta jatkuvasti kotihommiin. Tälle toiminnalle on myös termi - nalkutus.
Uskomatonta miten se, joka ei viitsi tehdä 50% kotitöistä voi olettaa, että se toinen tekee ilomielin 100%.
Naiset: parasta mitä voitte pojillenne (toki myös tytöille tehdä) antaa, niin on oikea asenne kotitöihin: "Minun kuuluu tehdä osani kotitöistä". Olen omille pojilleni sanonut, että joko te teette oman osanne kotitöistä sitten kun asutte kumppaninne kanssa tai sitten te maksatte kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on kotona niin hoitaa kodin, jos mies auttelee vähän, se on ok!
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!
Oletko ihan tosissasi, että aikuinen mies ei selviä omista velvoitteestaan puolisona ja isänä ja hoida kotitöitö, eikä pärjää lastenhoidossa ja tarvitsee enemmän vapaa-aikaa ja tämä kaikki maksetaan veronmaksajien varoista kun puoliso on kotona. Ja pienen lapsen hyvinvointi, hoiva ja turvallisuus on toisarvoinen asia, kunhan tämä aikuinen rääpäle saa hoivaa.
Mistä näitä nykymiehiä sikiää? Ja kuka näitä kasvattaa. Kyllä häpeäisin silmät päästäni jos minun aikuinen poika, joka on itsekin jo isä, kertoisin kommentin johon vastasin. Saisi kyllä kunnon pöllytyksen, myös isältään.
Tosin, ymmärrän, jos olet peräkammarin poika. Muuten en. Vielä muutama vuosikymmen sitten, jokaisen miehen kunnia-asia oli pitää huolta perheestään.
Alkusoittoa, siihen vielä toinen ja ehkä kolmaskin muksu lisää, olet työelämässä takaisin ja sama kuvio jatkuu siitä huolimatta, hoidat työn päälle kodin ja lapset. Ja muutaman vuoden päästä mies ihmettelee miksi vaimoa ei kiinnosta enää seksi.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk ikäine vauva ei kamalasti häiritse kotitöiden tekemistä ja sen koiran voi aina myydä pois.
Kunhan miehen ei koskaan tarvitse tehdä kotona mitään, ei edes omien lastensa. :D Missä tuollaiset perheelliset ovat? Mulla on ystäviä, joiden alistumista moiseen ihmettelen, mutta ei ne kyllä tyytyväisiä tilanteeseen ole, tai sitten ne vaan esittää kun eivät kehtaa myöntää mulle, etteivät vaan saa reilua kohtelua puolisoiltaan.
Jos mies tuo kotiin 3000 e ja vaimo 1000 e, molemmat ovat töissä 8-17 (vaimo hoitaa vauvaa, mies on ansiotyössä), niin eikö silloin tasapuolisuuden vuoksi miehelle kuulu klo 17 ja klo 8 välissä "lapsiaikaa max 3 h 45 min, jotta perheessä yhteinen potti menee tasan? Vai miksi oletusarvoisesti miehen rahat ja aika ovat perheen käytössä, naisen ei.
Sinun maailmassasi asia varmasti onkin noin, mutta aika moni arvostaa sitä että nainen hoitaa ja kasvattaa omaa lastaan. Kaikilla ei ole varaa olla kotona lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap - kuka siellä kotona oikein aiheuttaa sotkua? Kone pesee pyykit,tuskin niitä käsin peset ja sama astioiden kanssa. 3 kk ikäinen vauva ei sotke vielä mitään, joten joko elät itse hirvittävän likaisella tavalla tai sitten olet palstamarmattaja.
Ai ei sotke? Minulle oli aikoinaan yllätys, miten paljon sotkua vauvasta lähtee. Muutamat niskaan asti ulottuvat ripulikakat ja muutamat oksennukset vanhemman päälle aiheuttaa paljon kaikenlaista pesua. Oliko sinun oma vauva sitten miten siisti? Mieskään ei jättänyt iltapalatarvikkeita pöydälle ja pesi paistinpannun käytön jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk ikäine vauva ei kamalasti häiritse kotitöiden tekemistä ja sen koiran voi aina myydä pois.
Kunhan miehen ei koskaan tarvitse tehdä kotona mitään, ei edes omien lastensa. :D Missä tuollaiset perheelliset ovat? Mulla on ystäviä, joiden alistumista moiseen ihmettelen, mutta ei ne kyllä tyytyväisiä tilanteeseen ole, tai sitten ne vaan esittää kun eivät kehtaa myöntää mulle, etteivät vaan saa reilua kohtelua puolisoiltaan.
Jos mies tuo kotiin 3000 e ja vaimo 1000 e, molemmat ovat töissä 8-17 (vaimo hoitaa vauvaa, mies on ansiotyössä), niin eikö silloin tasapuolisuuden vuoksi miehelle kuulu klo 17 ja klo 8 välissä "lapsiaikaa max 3 h 45 min, jotta perheessä yhteinen potti menee tasan? Vai miksi oletusarvoisesti miehen rahat ja aika ovat perheen käytössä, naisen ei.
Lapsella on kiva isä, joka kesken vauvan kylvetyksen katsoo kelloa ja huutaa vaimon paikalle, kun miehen lapsiaika meni täyteen. Samainen mies jättää myöhemmin samasta syystä iltasadut kesken ja jättää lapsen harrastuspaikan pihalle odottamaan, kun lapsi ei ehtinyt pihalle ajoissa. Teepä sinäkin palvelus kaikille lapsille ja käy vasektomiassa. Sinusta ei todellakaan ole isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin perheen tasa-arvo ja vastuu lapsista on keikahtanut päälaelleen, minusta lapsen synnyttyä mies muuttuu vapaa-matkustajaksi ja vielä vähä-älyiseksi, ainakin kommentista päätellen.
Meillä ja ystäväpiirissä, kun äidit oli kotona 70-80-luvulla, jopa miehet pitivät itsestään selvänä, että miehet maksavat puolet ansion menetyksestä, jos oli hoitamassa kotona lapsia, lisäksi vielä eläketurvan, ellei rahat ollut yhteiset. Ja kyllä kotityöt jaettiin puoliksi ja lasten hoito illalla ja viikonloppuna.
Jos äidin palkka oli 3000€ ennen kotiin jäämistä ja tuki 1000€, niin mies maksoi puolisolleen 1000€ oman osuutensa ansion menetyksestä ja puolet eläketurvaa.
Ihmettelen, miten nykynaiset suostuvat miehensä alistettavaksi ja tasa-arvossa ollaan palattu ties mille vuosisadalle.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikka sinulla on kyllä luokattoman heikkoa. Vaimo hoitaa jo tuossa yöt plus työpäivät matkoineen, eli vähintään 17/24 h. Lisäksi hän tarjoutuisi hoitamaan puolet lopuista, eli 20,5/24 h, mikä on jo reilusti enemmän kuin tuossa sinun laskelmassasi kuuluisi naisen osuudeksi. Eli nainen jää tappiolle jo tuossa omassa tarjouksessaan.
Oikeasti kyllä ansiosidonnainen päiväraha ainakin minulla oli aika reilusti tuota tonnia isompi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän minä mies tuon rahan taloon ja nainen hoitaa KAIKKI kotityöt jos ei hoitaisi hankkisin uuden muijan
Et ole tainnut tulla ajatelleeksi, että jos vaimosi ei ole tyytyväinen työnjakoon, hän ottaa eron. Silloin sinä olet yhä isä joka toinen viikko tai viikonloppu ja teet omassa kodissasi kaikki kotityöt ja huoltajuusjaosta riippuen maksat lisäksi elareita. Lisäksi toki erossa omaisuuden osoitus.
Minusta aika kummalista ettei ap muka ehdo tekemään yhtään mitään.. kyllä minä hoidin kodin ja vauvan kun mies kävi töissä, ruoka oli aina pöydässä kun mies tuli kotiin.
Loppuillan olimme yhdessä perheenä. Pari kertaa viikossa kävin lenkillä (niinkuin apkin koiran kanssa) ja miehellä oli oma harrastus kerran viikossa.
Viikonloput vietimme sovitusti joko yhdessä tai erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että miehes käy töissä relaamassa, jos sä nakitat sen loppuillaksi niin paljonko miehelle jää sitä omaa aikaa?
Nakitan loppuillaksi? Jos hoitaa mun kanssa vauvaa niin että ehdin tekemään myös kotityöt. Ei tässä mullakaan mitään omia ”vapaa-aikoja” ole ja se on vaan hyväksyttävä että vauva-arki on sellasta. Viikonloppuna voi sitten viettää sitä vapaa-aikaansa ja silloin kun vauva nukkuu päikkäreitä.
eikö vauvanne nuku arkisin päikkäreitä? Huolestuttavaa.
Meillä vauva (ny jo 10 kk) nukkui tuossa iässä useamman tunnin päikkärit iltapäivällä.
Ai, vauvat nukkuvat nykyään päivät pitkät?
Ennen pelkkää vauvan imettämiseen/syöttämisen/röyhtäilyyn meni monta tuntia päivässä, sen lisäksi vaippojen vaihtoon ja pyllyn pesuun pitkä tovi, ulkoiluun tunti pari, sylittelyyn ja hellittelyyn jne. ja pian huomasi, että vauvan hoitoon on vierähtänyt koko päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei sotke? Minulle oli aikoinaan yllätys, miten paljon sotkua vauvasta lähtee. Muutamat niskaan asti ulottuvat ripulikakat ja muutamat oksennukset vanhemman päälle aiheuttaa paljon kaikenlaista pesua. Oliko sinun oma vauva sitten miten siisti? Mieskään ei jättänyt iltapalatarvikkeita pöydälle ja pesi paistinpannun käytön jälkeen?
Komppaan tätä. Myös nää mussuttajat "mies on töissä, eihän se sotke" oon kans ihmetellyt kuka helevatta sotkee. Oltiin 5 pv pois lasten kanssa kotoa, lähtiessä oli siistiä. Takaisin tullessa räjähdys.. astiat pitkin pöytiä, kuppeja yks jätkä käyttänyt parikytä kappaletta. Likaisia vaatteita pitkin lattiaa, samoin ruuan murenia pöydäntasot täynnä ja hiekkaa pitkin poikin lattioita kun on ulkokengillä ravannut taas sisällä eikä viitsinyt ees niitä lakaista pois. Eikä roskistakaan viety pois, ei tarvinnutkaan kun ei ne roskikseen asti löytänyt, vaan jäänyt just sinne minne sattunut tippumaan.
Eli kerro ny v*ttu kuka siellä sotkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että miehes käy töissä relaamassa, jos sä nakitat sen loppuillaksi niin paljonko miehelle jää sitä omaa aikaa?
Tämä. Ei miehet siellä töissä pääse lepäilemään vaan tienaa otsa hiessä leipää.
Ainoastaan naiset jotka työskentelee jossain turhanpäiväisessä ympyränpiirtokonsulttiprojektikoordinaattorihommassa tai HR-puolella paperien leimaajana pitävät töissä olemista lepona verrattuna lasten hoitoon.
Kiinnostais tietää kuinka sun kotiäiti-/isä-vaiheesi meni, siis kun olit päivät kotona lapsen/lasten kanssa puolisosi ollessa töissä? Jotain vinkkiä helpompaan elämään olisin vailla.
En ole kirjoittaja jolle tämä oli tarkoitettu. Mutta olen täysin samaa mieltä. Saat kuule niin paljon vapaa aikaa kun haluat kun otat eron miehestä, ja jäät sinkku äidiksi. Sitten on kyllä aikaa vaikka mihin, kun hoidatte lasta vuoro-viikoin. Jäät vielä työttömäksi jos et ole jo, ja saat huomaat kuinka tiukkaa on ilman miehen tuloja elellä. Pitää siihen päälle maksaa vielä itse kaikki.
Olisit vain tyytyväinen että on mies joka käy töissä ja elättää perheenne, ja teillä on vielä yhteistä aikaa lapsesi kanssa ehjässä perheessä. Ellet sitten satu olemaan kulta lusikka *ers*essä syntynyt rinsessa, joka on aina saanut kaiken isukilta. Olisit miettinyt tarkemmin oletko vielä valmis lapsen tekemiselle. Koska useimmilta lapsi vie suurimman osan vapaa-ajastasi 18 vuodeksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on kotona niin hoitaa kodin, jos mies auttelee vähän, se on ok!
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!
Tämä nykymuija täällä saa nettona äitiyspäivärahaa 1900 euroa kuukaudessa. Mieheni nettopalkka 38-tuntisesta työviikosta on 1800 euroa kuukaudessa. Pitääkö tämän nykymuijan mielestäsi tehdä yksin kaikki kotityöt, hoitaa kaikki yksin yöheräämiset, antaa kaikki illat miehelle vapaaksi miehen harrastuksia varten ja mennä vielä mars hankkimaan lisää rahaa, kun kerran nykymuija on loinen joka tapauksessa???