Mies kuvittelee että töistä tullessaan hän saa enemmän vapaa-aikaa
Mies lähtee aamuisin töihin ja minä jään lapsen (3kk) kanssa kotiin, mies tänään järkyttyi kun sanoin että töistä tullessaan saa vapaasti juoda kahvit, syödä ym. Sen jälkeen kuitenkin hän loppuillan hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin minäkin. Onko tämä teistä jotenkin miehen kannalta epäreilua? Hän palasi vasta takaisin työelämään ja olimme molemmat vain kotona. Minä olen nyt alkuun lupautunut herätä öisin että hän saa nukuttua, mutta koiran ja vauvan hoito kotona on kyllä silti paljon rankempaa kuin kuvittelin. En ehdi tekemään _mitään_. Mies ei tunnu ymmärtävän...miten saisin hänet tajuamaan että vauvan ja koiran kanssa kotona käy ”työstä”, vaikka helppo ja tyytyväinen vauva meillä onkin. Tuntuu että kun vauva nukkuu, tekee itsekin mieli levätä, eikä sitten ehdi tekemään edes kotitöitä...koiran lenkitän kun mies tulee töistä (n. 40min)...en tiedä miten selittäisin miehelle, että minäkin tarvitsisin omaa aikaa, miten teillä on tehty nämä järjestelyt ym?
Kommentit (152)
eikös se lapsi yhdessä tehtykin..pitää mielestäni miehenkin osallistua hoitamiseen vaikka hän töissä käykin.sinuna etsisin jonkun harrastuksen itsellesi,saat hieman omaa aikaa,tai menet lenkille yksiksesi tai vaikka shoppaileen.minä kyllä ymmärrän,oma tytär on jo 16-vuotias,onneksi.mutta äkkiä ne kasvaa.mitäs se miehesi sitten kahvittelun ja syönnin jälkeen tekisi muuta,kuin katsoisi lastanne.eikö se nyt ole tärkeää myös äidin jaksamiselle.lapsi voi niin miten äiti.muutakun potkua persuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja makaa kotona päivät pitkät, ja miehen pitäisi leikkiä äitiä työpäivänsä jälkeen?
Kunnon loinen taas vauhdissa. Ton ikänen nukkuukin puolet päivästä.
"Mulla on niin rankkaa, makaan kotona ja av-palstailen, yhyy!".
Taas ketju joka jokaisen miehen pitäisi lukea ajatuksella ennen kuin suostuu lastentekoon.
Hahahahahahaha idiootti
Niin on, todellinen omaan napaan tuijottaja 😂
Mutta luultavasti niin nuori, että asuu vielä kotona ja kattelee telsua isin kanssa kunnes mamma kutsuu murkinalle..
Meillä mies myös vasta aloitti työt uudessa paikassa, vauva on 8kk. Minä hoidan yöt ja päivät miehen ollessa töissä. Vähän tämä on ollut harjoittelua, kun vauva on edelleen todellinen seurankipeä. En ole ottanut stressiä kotitöistä, teen minkä ehdin ja pyrin toimimaan muuten siististi, ettei tarvitse tehdä asioita kahteen kertaan. Meillä vieläpä vauva, joka nukkuu vain vaunuissa yksin päikkärit, kotona ei ollenkaan. Paitsi jos lepään vieressä. Vauva kantoliinassa saa tehtyä pikkuhiljaa asioita, vaikka se vähän rajottaakin.
No niin. Kun mies tulee kotiin, niin meillä minä olen se, joka saa sen kupposen kuumaa kahvia ja juoda sen ihan rauhassa. Mies saa kuitenkin töissä puolen tunnin ruokatauon ja kaksi kahvitaukoa. Itse en ole enää aamukahvia juonut, kuin viikonloppuisin. Mies on vauvan kanssa ja leikkii tai käy ottamassa iltapäivänokoset tai vaunulenkillä, mitä vain haluaa. Minä teen sillä välin sitten ruuan meille kaikille.
Ihan mielellään mies on vauvan kanssa, ei se ole hänelle mikään kotityö, vaan ihanaa vastapainoa, kun saa leikkiä vauvan kanssa lattialla vailla huolen häivää. Minä sitten nukutan vauvan illalla, jonka jälkeen meillä on yhteistä aikaa, kun minun ei tarvitse siivoilla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että miehes käy töissä relaamassa, jos sä nakitat sen loppuillaksi niin paljonko miehelle jää sitä omaa aikaa?
Eikös ap ollut _jakamassa_ sen loppuillan hommat, eikä nakittamassa vain miehelle. Erittäin reilu systeemi minusta. Kumpikin tekee päivällä omat hommansa ja sen jälkeen jäävät hommat jaetaan niin, että kummatkin jaksaa.
No johan hän avausviestissä sanoi, ettei todellakaan tee päivällä omia hommiaan vaan lepäilee kun vauva nukkuu. Luuletko että mies vetää päikkäreitä duunissa?
Ap herää myös öisin olemaan vauvan kanssa, joten päikkärit eivät ole mitään ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että miehes käy töissä relaamassa, jos sä nakitat sen loppuillaksi niin paljonko miehelle jää sitä omaa aikaa?
Tämä. Ei miehet siellä töissä pääse lepäilemään vaan tienaa otsa hiessä leipää.
Ainoastaan naiset jotka työskentelee jossain turhanpäiväisessä ympyränpiirtokonsulttiprojektikoordinaattorihommassa tai HR-puolella paperien leimaajana pitävät töissä olemista lepona verrattuna lasten hoitoon.
Kiinnostais tietää kuinka sun kotiäiti-/isä-vaiheesi meni, siis kun olit päivät kotona lapsen/lasten kanssa puolisosi ollessa töissä? Jotain vinkkiä helpompaan elämään olisin vailla.
Hyvin. Pidin maksimi isyysloman ja sinä aikana osallistuin aktiivisesti lasten hoitamiseen, mm. hoitaen yöheräilyjä, vaipan vaihtoja, nukuttamisia, vaunulenkkejä jne. Imettämään en pystynyt. Sekä tietysti vielä sen jälkeenkin, paitsi yöheräilyt, koska tein silloin kolmivuorotyötä.
Tosin laiskan ex-vaimon mielestä sekään ei ollut tarpeeksi vaikka olin ainoa toi leivän pöytään.
Sait jo hyvän vinkin eräältä kirjoittajalta eli miehelle pitää jäädä illalla muutama tunti palautumisaikaa ilman häiriöitä ja sitten hän loppuillasta hoitaa lasta jotta sinä saat levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuulostaa kyllä reilulta, että illat jaetaan tasan. Silloin on aikaa tehdä kotitöitä ja ehkä vähän myös rentoutua mieleisellään tavalla. En ymmärrä miten jotkut vastaajat näkee tämän epäreiluna miestä kohtaan??
Miten se on tasajakoa, että =
-mies tekee rankan työpäivän työmatkoineen
-työpäivän jälkeen hoitaa vielä toisen työpäivän
kun sillä aikaa
-äityli räplää nettiä koko päivän
-äityli räplää nettiä koko päivän
Kerro miten tämä menee mielestäsi tasan, miehen vielä elättäessä loista?
Toivottavasti kukaan ei ole erehtynyt lisääntymään tällaisen ihmisen kanssa, olisi kamalaa jos tällaisen asenteen lasta kohtaan omaava ihminen olisi ns. kasvattajana.
Jos nainen on kotona niin hoitaa kodin, jos mies auttelee vähän, se on ok!
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!
Ja ei, meille ei tosiaan ole suotu pitkiä päikkäreitä rakastava lapsi. Yöt tosin nukkuu ihanteellisesti, joten harvoin nukun vauvan kanssa päikkäreitä. Vauva ei myöskään kauheasti viihdy yksikseen, tosin miksi pitäisikään, on vielä niin pieni. Joten annan sitten vauvalle hänen tarvitsemaa läheisyyttä ja sosiaalisuutta ennemmin, kuin heilun harjan varressa koko aikaa. Ja mies antaa minulle työpäivän jälkeen sen oman kahvipaussini. Vartti omaa päätä ja netin selaamista riittää hyvin.
T.26
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!
Itseasiassa ap työ on hoitaa se lapsi, ei koti.
Tiedätkö, vanhempainvapaa? Ei kodinhoitovapaa. Vaikka tuo nimike on niin väärä, ihan työtä tuo on, ei vapaa.
Että helvata itselles vaan..
Jos ap yrittää päivällä torkahtaa, hän yrittää palautua yön katkonaisesta yöunista, jotka mies saa nauttia levollisesti.
Voisinpa sanoa että mies saisi ottaa illan täysin vastuulleen koska yö on apn vastuulla ja kummallakin töitä päivällä.
Minä hoidan vauvaa aamusta aamuun. Vauva 9kk ja mies herännyt tasan kaksi yötä vauvan kanssa (silloinkin heräsin pari kertaa kun mies ei saanut vauvaa rauhoittumaan). Minä hoidan vauvaa sillä aikaa kun mies on töissä, sitten harrastuksissa, sitten päikkäreillä, syömässä, suihkussa ja ajoissa nukkumassa. Itse en ehdi harrastamaan enkä kunnolla tekemään kotitöitäkään. Vauva myös nukkuu 15min päikkäreitä eikä 6kk asti viihtynyt juuri yhtään itsekseen leikkien, joten syöminenkin jäi vähille (ja mies vielä ihmettelee, että miten hän on lihonut niin paljon kun minä olen jo reilusti alipainoinen).
Mutta mies on hyväksynyt sen, että kotona on välillä sotkuista, ruoka ei ole aina valmista, tiskit lojuvat ja vaatteet ovat likaisina. Hän ei myöskään valita jos joskus pyydän imuroimaan.
Välillä tämä on ollut hyvinkin raskasta, mutta rakastan silti yli kaiken olla lapseni kanssa, joten vauva-aika menee nyt näin. Ilmoittauduin myös kahdelle harrastuskurssille, jotka alkavat ensi viikolla, niin saan vihdoin minäkin omaa aikaa. Lisäksi mies tienaa sen verran hyvin, että ei tarvitse murehtia rahapuolta. Kaikenkaikkiaan olen joskus tyytymätön tilanteeseemme, mutta olen kuitenkin sen hyväksynyt. Joka päivä myös ehdin enemmän ja enemmän tekemään kotitöitä ja varmaan viimeisen kk ajan kämppä on ollut aina perussiisti. Joten kyllä kaikki helpottaa kun aikaa kuluu ( ja jos ei hanki toista lasta)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!Itseasiassa ap työ on hoitaa se lapsi, ei koti.
Tiedätkö, vanhempainvapaa? Ei kodinhoitovapaa. Vaikka tuo nimike on niin väärä, ihan työtä tuo on, ei vapaa.
Jos ap yrittää päivällä torkahtaa, hän yrittää palautua yön katkonaisesta yöunista, jotka mies saa nauttia levollisesti.
Voisinpa sanoa että mies saisi ottaa illan täysin vastuulleen koska yö on apn vastuulla ja kummallakin töitä päivällä.
Ja jatkan vielä tuosta rahan ansaitsemisesta, taloutta voi tukea myös muuten kuin tuomalla rahaa. Sitä saa myös säästämällä rahaa ja aikaa. Ei päivähoitomaksuja, ei mene aikaa päivähoitoon viemisissä eikä hakemisissa eikä ole epävarmaa kuka hoitaa kotona jos lapsi kipeä.
Luoja miten noin TYHMIÄ ihmisiä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja makaa kotona päivät pitkät, ja miehen pitäisi leikkiä äitiä työpäivänsä jälkeen?
Taas ketju joka jokaisen miehen pitäisi lukea ajatuksella ennen kuin suostuu lastentekoon.
Jos ap makaa kotona kaiket päivät, niin eikö se olisi ihan reilua, että mies makaa illat? Ja ap ehdotti kyllä vain sitä, että makaaminen hoidetaan puoliksi, niin että molemmat saavat tehdä muutakin kuin maata kotona.
Ja voithan sinä tarjoutua kotonasi makaamaan kotona, kun äiti menee töihin. Minusta oli ihana päästä takaisin töihin aikoinaan neljän lapsen äitinä. Saivat päiväkodissa maata meidän lastemme kanssa, ja minä sain taas vähän toivuttua ja nautin omasta ajasta.
Mutta se on minusta niin jännää, että naiselle vauvan hoito on kotona makaamista, mutta jos miehen pitää siihen osallistua, se on niin kamalaa, että puoliso uhataan jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rupeaa jakamaan hommia, niin mars töihin sitten kanssa, rahaa taloon hankkimaan. Helvata näitä nykymuijia!Itseasiassa ap työ on hoitaa se lapsi, ei koti.
-mies töissä
-vauva syö tissiä ja nukkuu
Kukahan siellä kotona oikein sotkee, jos ei se äityli? Mutta miehen pitäisi raskaan työpäivän jälkeen siivota äitylin sotkut?
En mä muista, mutta meillä mies hoiti aina töistä tultuaan, öisin, viikonloppuisin ja lomillaan. Minä lepäsin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakitan loppuillaksi? Jos hoitaa mun kanssa vauvaa niin että ehdin tekemään myös kotityöt. Ei tässä mullakaan mitään omia ”vapaa-aikoja” ole ja se on vaan hyväksyttävä että vauva-arki on sellasta. Viikonloppuna voi sitten viettää sitä vapaa-aikaansa ja silloin kun vauva nukkuu päikkäreitä.
eikö vauvanne nuku arkisin päikkäreitä? Huolestuttavaa.
Meillä vauva (ny jo 10 kk) nukkui tuossa iässä useamman tunnin päikkärit iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap makaa kotona kaiket päivät, niin eikö se olisi ihan reilua, että mies makaa illat? Ja ap ehdotti kyllä vain sitä, että makaaminen hoidetaan puoliksi, niin että molemmat saavat tehdä muutakin kuin maata kotona.
Ja voithan sinä tarjoutua kotonasi makaamaan kotona, kun äiti menee töihin. Minusta oli ihana päästä takaisin töihin aikoinaan neljän lapsen äitinä. Saivat päiväkodissa maata meidän lastemme kanssa, ja minä sain taas vähän toivuttua ja nautin omasta ajasta.
Mutta se on minusta niin jännää, että naiselle vauvan hoito on kotona makaamista, mutta jos miehen pitää siihen osallistua, se on niin kamalaa, että puoliso uhataan jättää.
Kuulostaa pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän minä mies tuon rahan taloon ja nainen hoitaa KAIKKI kotityöt jos ei hoitaisi hankkisin uuden muijan
Miten ihmeessä vaimosi ei ole saanut äitiyspäivärahaa? Eikö hän ole ollut töissä vai eikö osannut hakea sitä? Olisit nyt edes muistuttanut. Sehän on ansiosidonnaista, joten jos vaimollasi oli iso palkka, on teidän tappiokin ollut iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mies töissä
Kukahan siellä kotona oikein sotkee, jos ei se äityli? Mutta miehen pitäisi raskaan työpäivän jälkeen siivota äitylin sotkut?
Näiden kanssa jänkkäämisestä saa vain päänsäryn. En ymmärrä, miksi kukaan miesparka enää tänä päivänä suostuu siittämään lapsia näille uusfemakoille ja keittiöjyrille. Elämä on pilalla sinä hetkenä kun lapsi syntyy ja miehen rooli ja kohtalo päätetään mammapalstoilla uusfemakkolauman toimesta.
Sterilisaatio on aika helvetin houkutteleva ja hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mies töissä
Näiden kanssa jänkkäämisestä saa vain päänsäryn. En ymmärrä, miksi kukaan miesparka enää tänä päivänä suostuu siittämään lapsia näille uusfemakoille ja keittiöjyrille. Elämä on pilalla sinä hetkenä kun lapsi syntyy ja miehen rooli ja kohtalo päätetään mammapalstoilla uusfemakkolauman toimesta.
Sterilisaatio on aika helvetin houkutteleva ja hyvä vaihtoehto.
Kuule, teepä se, me kaikki uusfemakot ollaan sitä mieltä, että hyvä juttu. Pisteet siitä, ettet alkanut ruikuttaa miten vasektomia olisi miehelle paha paikka.
Se kuulostaa kyllä reilulta, että illat jaetaan tasan. Silloin on aikaa tehdä kotitöitä ja ehkä vähän myös rentoutua mieleisellään tavalla. En ymmärrä miten jotkut vastaajat näkee tämän epäreiluna miestä kohtaan??