Paljonko rahaa olisi riittävästi työttömille
Eli paljonko mielestänne tukia pitäisi saada?
Mikä on se rahamäärä joka minimissään pitäisi tilille ilmestyä?
Mihin sen rahan pitäisi riittää?
Uuteen telkkariin? Ruokaan? iPhoneen? Ulkona syömiseen?
Baariin? Autoon?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä työtön saa enemmän kuin pienituloinen, menettämättä vapaa-aikaansa. Mutta ei kuulemma riitä. Palstalla työttömät ainakin huutaa keskiluokkaisen elämän perään. Toivottavasti joku työtön jossain vaiheessa heräilee ja tulee kertomaan sopivan summan. Minä teen töitä päivän ja palaan illalla katsomaan :D
Typerä ihminen. Ei kukaan voi sanoa tarkkaa summaa, sillä se riippuu siitä, missä asuu, kenen kanssa, millaisessa asumismuodossa, millaiset arjenhallintataidot on, onko lapsia ja mistä vielä. Viranomaisilla on omat laskentakaavat. Ihme, että olet päässyt töihin, varmaan kasaat pahvilaatikoita. Muuhun sinusta ei ole.
Yksin asuvalle 600 euroa + paikkakunnalla saatavilla olevan yksiön tai pienen kaksion vuokra kuussa. Jos tulee isompia terveyskuluja, tarvitsee paljon reseptilääkkeitä tai uudet silmälasit, ne tulisi maksaa tuohon päälle. (Näkökyky on hyvä olla jos meinaa työllistyä.)
Asuminen on kovin erihintaista eri paikkakunnilla, ja pienituoisella, oli työtön tai muusta syystä pienituloinen, menee yleensä yli puolet tuloista asumiseen. Siksi summa tulee suhteuttaa paikkakuntaan.
Eli suunnilleen toimeentulotuen periaatteiden mukaan, mitä nyt toimeentulotuki on nykyisellään liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
3000€/kk vois olla ihan sopiva summa.
Tämä lienee sarkasmia?
Jos nyt puhutaan kokonaisnettoansiosta, mikä kerran kuussa kilahtaa tilille ja sisältää jo asumistuen, eli että siitä potista on hoidettava kaikki menot, eikä mitään muita lypsämismahdollisuuksia ole, niin sanoisin, että haarukka voisi olla 800-1000 euroa.
Eikä sillä rahalla kuulukaan käydä jatkuvasti ulkona syömässä eikä ostaa jatkuvasti uusia hilavitkuttimia, vaan sen kuuluu riittää lähinnä välttämättömään. Toki esim yksinäisellä tonnin potista voisi jo ihan hyvin jäädä sen verran säästöönkin, että voisi ostaa muutaman vuoden välein uuden kännykän, tai television ja ulkonakin voisi käydä muutaman kerran vuodessa syömässä. Nämä toki edellyttäisivät tarkkaa taloudenpitoa, kohtuullisen hintaista asuntoa, sekä tietenkin ruuan valmistusta kokonaan itse. Mitään pakollisia hankintoja uudet kännykät ja televisiot ei tietenkään ole, sillä käytettynäkin saa ihan asialliseen hintaan täysin soivia pelejä.
Itseasiassa kannatankin perustulomallia, joka sisältäisi kaiken, eli että asumistuki poistettaisiin kokonaan ja perustulo olisi tuossa mainitsemassani haarukassa, esim vaikka 900 euroa netto. Helsingissähän saattaisi asunnon hinta ainakin alkuun olla melko korkealla, mutta varmasti laskisi, jos asumistuki poistettaisiin. Toisaalta Helsingissä voisi kompensoida kalliimpaa vuokraa tekemällä vaikka kerran viikossa töitä, sillä siellä varmasti ainakin jonkinlaista hanttihommaa löytyy, toisin kuin periferiassa jossa taas asuminen halvempaa. Eli jokainen voisi valita tapansa elellä. Jos ei työt maita edes muutamaa tuntia viikossa, niin silloin pitäisi muuttaa edullisemman asumisen seudulle.
Perustulossa olisi osaikaisten ja satunnaistöiden kannalta se hyvä puoli nykyiseen verrattuna, että byrokratia poistuisi ja sen myötä kaikenlainen lippujen ja lappujen täyttö, sekä työkkärin kontrolli. Voisit tehdä niin paljon tai vähän hommia, kun itselle sattuisi sopimaan ja oma tarve vaatisi, eikä kukaan tekemisiäsi kyselisi. Toki edellyttäen, että ne olisi laillisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen työmarkkinatuki tai tt-tuki riittäisivät kyllä, jos asumistuki olisi oikealla tasolla sikamaisten vuokrien suhteen. Eli vuokrakatto takaisin! Ja terveydenhoito maksuttomaksi, myös hammashoito. Hampaat on työttömällä se suurin ongelma, kun kunnallinenkin hoito maksaa ihan hirveästi, eikä sisällä prostetiikkaa, mitä pitkään huonoilla hampailla ollut köyhä juuri tarvitsisi.
Asumistuet menevät vain kiinteistöfirmojen rikastuttamiseen,nämähän nousevat samassa tahdissa.
Se 1000€ olisi realistinen. Asumistuki ei kumminkaan kata koko vuokraa, eli asumistuki (etenkin jos menee suoraan vuokranantajalle) siitä tonnista maksetaan sitten loput itse. Helpommin sillä tonnilla maksaa laskut, ostaa ruuat, maksaa tarvittaessa eläinlääkärin (tai ainakin saa paremmin säästettyä siihen vrt 500 eurosta ei tod säästetä mitään) saa paremmin säästettyä esim hammaslääkäriin (en käy kunnallisella) ja olisi se kiva joskus ostaa vaatteita hieman useammin kuin 2-3v välein.
Vierailija kirjoitti:
Toki esim yksinäisellä tonnin potista voisi jo ihan hyvin jäädä sen verran säästöönkin, että voisi ostaa muutaman vuoden välein uuden kännykän, tai television ja ulkonakin voisi käydä muutaman kerran vuodessa syömässä.
Yksinäisellä nimenomaan ei jää. Jos on kaksi lapsetonta, sitten voi jäädä.
Melkein pitäisi ottaa perhemuoto huomioon, lapsettoman sinkun saada hieman enemmän kuin lapsettoman pariskunnan osapuolen. Olen ollut kummassakin tilanteessa työttömänä, ja kyllä se on kahdestaan paljon helpompaa. Silloinkin, kun toinen oli opiskelija. Esim. asuminen suhteessa paljon halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuesta voisi olla muuta kuin rahaa. Esim. lounasseteleitä salaattibaareihin jne. Raha-apua voisi leikata puolella setelien arvosta, eli jos ottaa satasella lounareita, menettää viisikymppiä rahaa. Se tuottaisi säästöä, koska ihmisten terveys kohenisi, ympäristövaikutus olisi positiivinen, eikä eläimiä tarvisi tehotuottaa niin paljon. Jos kaupunki perustaisi omia myyntipisteitä, niin niihin voisi työllistää työttömiä ja myydä kasvisruokaa halvemmalla.
Työttömänä kannattaa kokkailla itse omat ruoat. Saa parempaa, terveellisempää ja edullisempaa kuin mitä työssä käyvällä on mahdollisuus syödä.
Itse ruokaa tehdessä tulee helpommin ostettua lihaa ja muuta epäterveellistä/epäeettistä. Lounassetelillä ihmisten kulutustottumuksia voitaisiin ohjata järkevämpään ja eettisempään suuntaan hyvällä kannustimella. Varsinkaan köyhillä ei ole ruokaa ostaessa varaa ajatella muuta kuin hintaa, joten heille tuolla olisi iso vaikutus. Lounassetelin rinnalla voisi olla myös maksuseteli ruokakauppaan niin että sillä saisi vain kasviksia. Yhdelle ihmiselle kotona ruokaa tehdessä tulee enemmän hukkapaloja annosta kohden kuin suuremmalle joukolle, joten itse ruokaa tekemällä ei säästä niin paljon kuin perheelliset. Samoin pakkauskoot on usein liian isoja yhdelle, jolloin osa ruuista ehtii vanheta. Lounassetelissä ei olisi tätä ongelmaa.
Verottomana 3-4000€, jää tarmoa hakea töitä, kun ei tarvitse metsästää alennuksia ja dyykata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuesta voisi olla muuta kuin rahaa. Esim. lounasseteleitä salaattibaareihin jne. Raha-apua voisi leikata puolella setelien arvosta, eli jos ottaa satasella lounareita, menettää viisikymppiä rahaa. Se tuottaisi säästöä, koska ihmisten terveys kohenisi, ympäristövaikutus olisi positiivinen, eikä eläimiä tarvisi tehotuottaa niin paljon. Jos kaupunki perustaisi omia myyntipisteitä, niin niihin voisi työllistää työttömiä ja myydä kasvisruokaa halvemmalla.
Et taida olla ihan kartalla työttömän arjesta ja rahankäytöstä, tai sitten et yksinkertaisesti ymmärrä rahankäytöstä mitään ;)
Vaikka työtön saisi lounareita puoleenhintaan, niin silti sen nimellisarvo olisi moninkertainen siihen verrattuna, että tekee ruokansa itse. Ei työttömällä ole varaa maksaa vitosta yhdestä ateriasta, kympistä puhumattakaan. Kyllähän varsinkin peruspäivärahalla olevan työttömän on tehtävä ruokansa itse ja puristettava sen annoshinta euron hujakoille ja mielellään sen allekin.
Olen työtön ja syön usein 5–10 euron annoksia ulkona. Olen pieniruokainen, joten minulla ei mene sinä päivänä paljon rahaa muuhun syömiseen, jos käyn ulkona syömässä. En myöskään osta paljon koskaan mitään muuta kuin ruokaa, joten voin joskus laittaa siihen rahaa vähän enemmän. Se on sijoitus henkiseen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjettömän huono idea! Onko sinulla hajuakaan, mikä salaattibaareissa on salaatin kilohinta? Jos sinä ostat sieltä päivittäin salaatit, niin olet todella huono rahankäyttäjä. Tuollaisilta pitäisi vähentää palkkaa, kun tuhlaavat sitä joutavanpäiväiseen.
Osaatko vittu lukea? Tuossa sanottiin että kaupungilla voisi olla omia paikkoja, joissa olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki esim yksinäisellä tonnin potista voisi jo ihan hyvin jäädä sen verran säästöönkin, että voisi ostaa muutaman vuoden välein uuden kännykän, tai television ja ulkonakin voisi käydä muutaman kerran vuodessa syömässä.
Yksinäisellä nimenomaan ei jää. Jos on kaksi lapsetonta, sitten voi jäädä.
Melkein pitäisi ottaa perhemuoto huomioon, lapsettoman sinkun saada hieman enemmän kuin lapsettoman pariskunnan osapuolen. Olen ollut kummassakin tilanteessa työttömänä, ja kyllä se on kahdestaan paljon helpompaa. Silloinkin, kun toinen oli opiskelija. Esim. asuminen suhteessa paljon halvempaa.
Miten sinä talouttasi oikein hoidat, jos et saa tonnista jäämään säästöön edes satasta kuussa?
Oletetaan, että asuminen kustantaisi vaikkapa 400-500 euroa kuussa (aivan realistinen summa muualla, kuin Helsingissä ja sielläkin aika lähellä jos mennään tarpeeksi kauas kantakaupungista), eli kaikkeen muuhun jäisi 500-600 euroa. Ruokakulut saa helposti puristettua sataseen kuussa ja allekin, kunhan vain valmistaa kaiken itse, niin kuin totta kai työttömän täytyy ja kannattaakin tehdä.
Eli ruuan ja asumisen jälkeen rahaa olisi vielä käytössä 400-500 euroa, josta sitten hoidetaan muut pakolliset menot. Minulla ei ainakaan tuota minkäänlaista ongelmaa laittaa hiukan rahaa jemmaan joka kuukausi tällä nykyiselläkin mallilla.
t: yksinäinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla minä kotona itse salaatin pilkon kuin jossakin salaattibaarissa käyn. Etenkin kun ei sellaisia tässä edes ole lähellä, pitäisi mennä bussilla keskustaan.
Mistä tuo käsitys, että työtön automaattisesti syö jotenkin epäterveellisesti? Nyt työttömänä olen laihtunut, kun se duunin lounasruokalamättö on jäänyt pois.
Ei varmaan automaattisesti syökään, mutta kyllähän siihen voidaan vaikuttaa oikeanlaisilla kannustimilla.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä työtön saa enemmän kuin pienituloinen, menettämättä vapaa-aikaansa. Mutta ei kuulemma riitä. Palstalla työttömät ainakin huutaa keskiluokkaisen elämän perään. Toivottavasti joku työtön jossain vaiheessa heräilee ja tulee kertomaan sopivan summan. Minä teen töitä päivän ja palaan illalla katsomaan :D
Mitä ihmettä? Itse olen pienipalkkainen pätkätyöläinen, mutta kyllä minä yli tuplasti saan palkkaa mitä työmarkkinatuki on. Toki palkkanikin on niin pieni, ettei sillä keskiluokkaista elämää eletä mutta nyt sentään saan syödä jokaisena päivänä useammin kuin kerran. Työttömänä menee useampi päivä pelkällä puurolla ja muutama pelkällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kokoomuksessa ollut belsebuubi Pia-Noora Kauppi oli aikoinaan hyvin närkästynyt, miten työttömillä on kännyköitä. Siitä hän jaksoi valittaa julkisuudessakin. Typerä bimbo ei vaan tajunnut, että ilman puhelinta ei voi edes töidenhakua suorittaa. Siihen aikaan lankapuhelin olisi ehkä ollut hänen mielestään sovelias, mutta bimbo ei tajunnut, miten kallis sellaisen hankinta on. Viime vuosina samaa kitinää on ollut älykännyköistä. Aina löytyy sellaista, mitä työttömillä ei saisi olla.
Kauppi vastusti sitä että puhelinlasku maksettiin toimeentulotuesta, kuten lehtitilauskin ennen vanhaan. Tämä systeemi lopetettiin jo ajat sitten, eli Kaupin führer-meininki voitti.
Vierailija kirjoitti:
Se 1000€ olisi realistinen. Asumistuki ei kumminkaan kata koko vuokraa, eli asumistuki (etenkin jos menee suoraan vuokranantajalle) siitä tonnista maksetaan sitten loput itse. Helpommin sillä tonnilla maksaa laskut, ostaa ruuat, maksaa tarvittaessa eläinlääkärin (tai ainakin saa paremmin säästettyä siihen vrt 500 eurosta ei tod säästetä mitään) saa paremmin säästettyä esim hammaslääkäriin (en käy kunnallisella) ja olisi se kiva joskus ostaa vaatteita hieman useammin kuin 2-3v välein.
Ei valtion velvollisuus ole maksaa eläinlääkärimaksuja. Eläin pois jos ei pysty maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla ihan kartalla työttömän arjesta ja rahankäytöstä, tai sitten et yksinkertaisesti ymmärrä rahankäytöstä mitään ;)
Vaikka työtön saisi lounareita puoleenhintaan, niin silti sen nimellisarvo olisi moninkertainen siihen verrattuna, että tekee ruokansa itse. Ei työttömällä ole varaa maksaa vitosta yhdestä ateriasta, kympistä puhumattakaan. Kyllähän varsinkin peruspäivärahalla olevan työttömän on tehtävä ruokansa itse ja puristettava sen annoshinta euron hujakoille ja mielellään sen allekin.
Olen työtön ja syön usein 5–10 euron annoksia ulkona. Olen pieniruokainen, joten minulla ei mene sinä päivänä paljon rahaa muuhun syömiseen, jos käyn ulkona syömässä. En myöskään osta paljon koskaan mitään muuta kuin ruokaa, joten voin joskus laittaa siihen rahaa vähän enemmän. Se on sijoitus henkiseen hyvinvointiin.
Jos siis syöt vaikkapa joka toinen päivä ulkona 5-10 euron annoksen, eli siis per kerta laitat menemään 7,5 euroa, niin se tekee kuukausitasolla reilusti yli satasen. Kuitenkin kotiinkin tarvii ostaa ruokaa, joten siihen menee helposti myös saturainen, joten ruokakulusi on jo yli kahdessa sadassa, joten pelkät ruuat vievät peruspäivärahasta jo liki puolet. Eli et sinä paljon mitään muuta enää voi ostaakaan jos siis peruspäivärahalla elelet. Älä ainkaan sairastu, koska silloin budjettisi heittäisi heti häränpyllyä.
Työttömyydestä ei tulisi maksaa senttiäkään, vaan korvaus tulisi muuttaa vastikkeelliseksi. Eli kotona makoilijat valtion hommiin korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän ulkona syöminen on erittäin
huono systeemi,ruoan hinta on moninkertainen.
On käsittämätöntä kysyä tällaista kun ne MENOT ovat täysin eri maailmasta eri työttömillä riippuen alueesta,asumismuodosta ja kulutustottumuksista.