Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin muka terveellinen ruoka on kallista?

Vierailija
01.01.2018 |

En ymmärrä yhtään, millaiset ihmiset pitää terveellistä ruokaa kalliina. Sellaisetko, jotka joku netin "ruokaguru" on aivopessyt vaatimaan lautaselleen macaa, lucumaa, pakuria, spirulinaa ja kymmeniä muita superfoodeja? Vai sellaiset, jotka kuvittelee terveellisen ruokavalion koostuvan mainosmiesten rummuttamasta jugurttijuomasta, vitaminoidusta speltti-sahramileivästä jonka päällä on islantilaista avokado-persilja-kevytlevitettä jne.?

Mulla normaali 500-600 kcal sisältävä ateria maksaa harvoin edes euroa, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti virallisten suositusten mukaan. (Tässä täytyy kai huomauttaa, ettei suosituksia ole tarkoitettu yksilö- vaan väestötasolle. Esim. mun ei tarvitse rajoittaa kananmunien syömistä mitenkään erityisesti, koska ne ei nosta kolesteroliarvojani (testattu on).)

Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja linssejä, sipulia ja paprikaa täysjyväriisin, hapankaalin, maidon ja pienen persimonin kera. Eilen kevyesti pannulla käytettyjä munia, sipulia, porkkanaa ja parsakaalia paputahnalla höystetyn ruisleivän ja klementiinin kera. Huomenna olisi tarkoitus tehdä mustapapukeittoa. Halpaa ja terveellistä, eikä lainkaan vaivalloista valmistaa.

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ketkä syötte otjallisesti niitä pähkinöitä, hedelmiä ja kaloja, niin ootteko oikeesti sen terveempiä kun me tavalliset tallaajat?

Itse en osta ikinä pähkinöitä (en tykkää), hedelmiä syödään max 1 päivässä eikä taatusti tule 500 grammaa kasviksia päivittäin täyteen. Silti ollaan kaikki hyvässä kunnossa, lapsilla ei ollut koko vuonna yhtään poissaoloa koulusta, itse olin pari päivää kuumeessa kerran.

En vaan jaksa uskoa että sillä ruokavaliolla on niin suurta merkitystä. Oma mummonikin on hyväkuntoinen 85-vuotias, vaikkei taatusti ole ruoka-asioilla stressannut. Ei mitään lohia ja erikoishedelmiä vuosikymmeniä sitten edes ollut, possunpotkaa ja täysmaitoa vedettiin.

Jotenkin tää ruokavouhotus on mennyt nykypäivänä ihan mahdottomaksi.

Vierailija
82/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on halpaa. Kausivihanneksia (loputon lista vaihtoehdoista), sika-nautajauhelihaa (tai muuta rasvaista lihaa), sisäelimiä, luulientä, munia, voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, juurekset, perunat ja pavuta/linssit/soijarouhe on kyllä halpaa ruokaa. Mutta kukaanhan ei syö niitä pelkästään. Kaikkien ruokavalioon kuuluu myös erilaisia välipaloja, vaikka esim. jugurtteja. Sellainen halvin maustettu sokerisössö maksaa alta euron litra, kun taas maustamaton luonnonjugurtti helposti kolminkertaisesti. Vehnäpaahtoleipä on lähes ilmaista, täysruisleipä ei todellakaan ihan halpaa. Hedelmät on tosi kalliita, monta euroa kilo, kun taas alta eurolla saat jättisäkin sipsejä. Ja näin vegaanina tiedän, että kyllä vaan niiden juureksien pilkkomiseen ja raastamiseen sekä papujen liottamiseen ja keittämiseen menee moninkertaisesti aikaa verrattuna nakkikastikkeen tekemiseen. Musta on tosi ylimielistä väittää, että terveellinen syöminen on ihan vain viitseliäisyydestä kiinni.

Otetaan sitten tarkasteluun ne välipalat. Ne on siis "esim. jugurtteja", mutta niiden ei todellakaan tarvitse olla sellaisia. Tai jos jostain syystä täytyy, kaupan jugurtille on helppo ja halpa vaihtoehto: itse tehty viili, joka maksaa käytännössä saman verran kuin maito. Maidon lisäksi tarvitaan siemeneksi valmista viiliä, mutta kun kaupasta ostaa kerran yhden viilipurkin, sen jälkeen voi käyttää itse tehtyä viiliä seuraaviin satseihin.

Ruisreikäleipä on halpaa ja 100 % täysjyväruista.

Olisi ihan tosi mielenkiintoista tietää, millainen sun elämäntilanne ihan oikeasti on, jos sä todella teet kaikki välipalasikin itse. Huonossa sosioekonomisessa asemassa olevalla on muutakin mietittävää kuin itse viilin hapattaminen. (Ja mä en kyllä pidä maitopohjaisia ruokia mitenkään kovin terveellisinä. Tarjoan itse lapsilleni välipalaksi eniten vaihtelevasti hedelmiä, pähkinöitä, tuorepuuroja, meidän lähileipomon leipää, Yosaa, smoothieita jne.).

Jotain on kyllä pahasti pielessä, jos viilin hapattaminenkin on liikaa vaadittu. Se kun on näin yksinkertaista:

Avaa maitotölkki ja laita vähintään ruokalusikallinen valmista viiliä tölkkiin puhtaalla lusikalla. Jätä tölkki pimeään kaappiin vuorokaudeksi. Viili on valmista syötäväksi ja säilyy jääkaapissa hyvänä ainakin pari viikkoa. Se ei myöskään mene piloille, jos sen unohtaa pariksi päiväksi huoneenlämpöön.

Säästö on niin pieni, että en todellakaan viitsi. Halvin viili on 1,3€/kg ja halvin maito 0,61€/kg.

Hintaero on siis 69 senttiä litralta. Jos syö purkillisen viiliä 5 kertaa viikossa, ero vuodessa on jo yli 70 €.

52x5x0,2x0,69=35,88 .... Teidän viilipurkit on vissiin 400g? Meillä ne on 200g.

En todellakaan ala happattelmaan itse, enkä syö noin paljon viiliä. Kausittain sitä menee, mutta ei jatkuvasti.

Vierailija
84/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta ruokaa on se mitä leipäjonosta saa ja se on 95-prosenttisesti paskaa. Hyi että mua oksettaa ajatellakin sitä muutaman kuukauden jaksoa, jonka aikana jouduin hakemaan kaiken ruokani leipäjonosta. Rasvaa ja höttöhiilareita täynnä olevaa einespaskaa tuli syötyä ihan liikaa.

Vierailija
85/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on halpaa. Kausivihanneksia (loputon lista vaihtoehdoista), sika-nautajauhelihaa (tai muuta rasvaista lihaa), sisäelimiä, luulientä, munia, voita.

Ja epäterveellinen vielä halvempaa.

Elämä on valintoja.

Vierailija
86/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka ON kallista. Voit aloittaa kalatiskiltä katselemalla hintoja. Ympäristömyrkkyjen vuoksi suositellaan järvikalaa, joten ihan vapaasti voit ihastella kuinka halpaa se kala on.. Kalasta häviää puolet valmistaessa, joten se isolta näyttävä roikale ilman päätä, pyrstöä, nahkaa ja ruotoja on lopulta aika pieni. Siinä voi miettiä montako suullista kalaa on sopiva annos ja montako suullista siitä kalasta tulee.

Seuraavaksi voit astella pakastemarjahyllylle (kaikilla ei ole sitä marjametsää vieressä, autoa, saati pakastinta) ja ihastella kuinka paljon suosituksen mukaiseen marjankulutukseen palaa rahaa. Saati jos korvaa "karkit" marjoilla ja popsii niitä vähän enemmän.

Tervemenoa myös muille tiskeille...

Terveellinen ruoka tarkoittaa monipuolista ruokavaliota pähkinöin, hedelmin ja kasviksin + kalat ym.

Terveellistä ei ole mättää kaalia ja sipulia ja kuvitella, että syö terveellisesti.

Itseasiassa sekä kaali että sipuli on äärimmäisen terveellisiä. Mutta tietty ainoana ravintona vähän yksipuolista.

Kala on sikakallista ellei osta silakkaa tai pakasteseitiä. Kumpaakaan ei meillä suostu porukka syömään vaikka muuten kaikkiruokaista onkin. Lohi on oikeastaan ainoa kala mitä syödään silloin kun pussilohta saa alle 13€/kilo. Tuoreesta vain haaveillaan. Kuha ja siika - 28€ kilohinta ja kala ei edes pidä nälkää.

Marjat on kalliita, onneksi olen siinä onnellisessa asemassa että pk seudulla asumisesta huolimatta saan ne omalta pihalta.

Pähkinöitä rakastan ja yritän sulkea silmäni hintalapulta kun niitä Lidlistä haen. Sikahintaista mutta ravintona tärkeää.

En pidä marjoja kalliina. Kotimaisia mustikoita saa pakastealtaasta noin 7€/kg ja puolukoita 6€/kg. Minusta se ei ole kallista, on jopa niin halpaa että melkein mielummin ostan kuin lähden mustikkaan.

Foodien mukaan kotimainen mustikka 9,75e /kg ja mansikka 11,70 e /kg

Päivää kohden 2dl päivässä https://yle.fi/uutiset/3-5889575 tulee aika kalliiksi. Pelkkiin marjoihin menisi monta kymppiä kuussa. Pähkinöihin samoin, samoin kaikkeen muuhunkin joten ollaan sadoissa euroissa ja köyhällä ei ole varaa. Ei ole varaa syödä terveellisesti!!!

Vierailija
87/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä syötte otjallisesti niitä pähkinöitä, hedelmiä ja kaloja, niin ootteko oikeesti sen terveempiä kun me tavalliset tallaajat?

Itse en osta ikinä pähkinöitä (en tykkää), hedelmiä syödään max 1 päivässä eikä taatusti tule 500 grammaa kasviksia päivittäin täyteen. Silti ollaan kaikki hyvässä kunnossa, lapsilla ei ollut koko vuonna yhtään poissaoloa koulusta, itse olin pari päivää kuumeessa kerran.

En vaan jaksa uskoa että sillä ruokavaliolla on niin suurta merkitystä. Oma mummonikin on hyväkuntoinen 85-vuotias, vaikkei taatusti ole ruoka-asioilla stressannut. Ei mitään lohia ja erikoishedelmiä vuosikymmeniä sitten edes ollut, possunpotkaa ja täysmaitoa vedettiin.

Aika hankalaa tuota ruuan terveellistyyttä on mitata terveydentilana. Terveys nyt riippuu kuitenkin miljoonista asioista, eikä sieltä voi erotella yksittäisten asioiden vaikutuksia. Lisäksi ihmisetkin on erilaisia ja reagoivat eri tavalla eri asioihin. Mutta uskon että tiede ja tutkimust tuo koko ajan lisää tietoa ja se siirtyy ihmisten ravitsemukseen ja sillä on terveyttä parantava vaikutus.

Vierailija
88/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasvikset, marjat on kalliita verrattuna niiden täyttävyyteen ja riittävyyteen.

Myös luomu, liha, pähkinät, luomumunat, kala, siemenet on kalliita.

Salaattikin maksaa, yrttiruukku 2e.

Meillä 5 henkinen perhe ja ruokaan menee kk 1200e.

Olisi PALJON halvempaa syödä pastaa, makaroonia, perunaa, paahtoleipää ja jogurttia. Juoda limua ja energian tarve tulee täytettyä helposti ja halvasti. Ongelmahan on siinä ettei se ravitse.

Vierailija
89/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen mielestä naudan sisäfile 29,90€/kilo on muka kallista? Kun lihaa syö, niin syö vain parasta eikä mitään läskistä teurasjätettä.

Vierailija
90/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku tulee vinkumaan, että kallista on, tomaatitkin maksaa 6 euroa. 

Onhan ne kalliita. Onko sinun ehdotus, että sipulia, porkkanaa ja kaalia vaan pitäisi syödä?

Porkkanaa, lanttua, punajuurta ym. raakana ja kypsennettynä.

Kuivatuotteita, kuten papuja, herneitä, täysjyväriisiä, ohraa, täysjyvämakaroonia saa edullisesti.

Tähän aikaan vuodesta tomaatti kannattaa nauttia murskana tai soseena. Saa esim. soijarouheen, sipulien ja valkosipulin kanssa ihania kastikkeita tai herkullisen lisän pataruokaan.

Vierailija
91/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka ON kallista. Voit aloittaa kalatiskiltä katselemalla hintoja. Ympäristömyrkkyjen vuoksi suositellaan järvikalaa, joten ihan vapaasti voit ihastella kuinka halpaa se kala on.. Kalasta häviää puolet valmistaessa, joten se isolta näyttävä roikale ilman päätä, pyrstöä, nahkaa ja ruotoja on lopulta aika pieni. Siinä voi miettiä montako suullista kalaa on sopiva annos ja montako suullista siitä kalasta tulee.

Seuraavaksi voit astella pakastemarjahyllylle (kaikilla ei ole sitä marjametsää vieressä, autoa, saati pakastinta) ja ihastella kuinka paljon suosituksen mukaiseen marjankulutukseen palaa rahaa. Saati jos korvaa "karkit" marjoilla ja popsii niitä vähän enemmän.

Terveellinen ruoka tarkoittaa monipuolista ruokavaliota pähkinöin, hedelmin ja kasviksin + kalat ym.

Terveellistä ei ole mättää kaalia ja sipulia ja kuvitella, että syö terveellisesti.

Itseasiassa sekä kaali että sipuli on äärimmäisen terveellisiä. Mutta tietty ainoana ravintona vähän yksipuolista.

Kala on sikakallista ellei osta silakkaa tai pakasteseitiä. Kumpaakaan ei meillä suostu porukka syömään vaikka muuten kaikkiruokaista onkin. Lohi on oikeastaan ainoa kala mitä syödään silloin kun pussilohta saa alle 13€/kilo. Tuoreesta vain haaveillaan. Kuha ja siika - 28€ kilohinta ja kala ei edes pidä nälkää.

Marjat on kalliita, onneksi olen siinä onnellisessa asemassa että pk seudulla asumisesta huolimatta saan ne omalta pihalta.

Pähkinöitä rakastan ja yritän sulkea silmäni hintalapulta kun niitä Lidlistä haen. Sikahintaista mutta ravintona tärkeää.

En pidä marjoja kalliina. Kotimaisia mustikoita saa pakastealtaasta noin 7€/kg ja puolukoita 6€/kg. Minusta se ei ole kallista, on jopa niin halpaa että melkein mielummin ostan kuin lähden mustikkaan.

Päivää kohden 2dl päivässä https://yle.fi/uutiset/3-5889575 tulee aika kalliiksi. Pelkkiin marjoihin menisi monta kymppiä kuussa. Pähkinöihin samoin, samoin kaikkeen muuhunkin joten ollaan sadoissa euroissa ja köyhällä ei ole varaa. Ei ole varaa syödä terveellisesti!!!

No jos syö 2dl eli noin 100g päivässä ja kilohinta on noin 10€, niin sehän tekee 360€ vuodessa. Onhan se aika paljon, mutta marjat on hyviä ja jos uskoo että niillä on huomattavia terveysvaikutuksia, niin mikä ettei.

Tulee vaan taas mieleen ne ketjut joissa kehtuan miten saadaan kuukauden ruuat muutamalla kympillä, että kuinkahan terveellisen ruokavalion sillä saa kasattua.

Vierailija
92/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet niin tyhmä, että maksat luomulisää? Osta tavallista, niin ruokakulut pienenevät ainakin 30%. Turha ruikuttaa.

Vierailija
93/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset polttaa tupakkaa vuosikymmeniä ilman ongelmia ja toiset saa keuhkosyövän nelikymppisinä ja kuolevat siihen. Voit toki olla siinä onnekkaassa ryhmässä, joka ei saa mitään ongelmia, mutta voit myös olla siinä nuorena kuolevassa ryhmässä. Itse en ottaisi riskiä.

Oma mummonikin on hyväkuntoinen 86-vuotias, mutta en silti eläisi ruokavalion suhteen kuin pellossa, koska en ole mummoni.

Kannattaa tähdätä terveelliseen elämään, mutta en ottaisi siitä stressiä. Mutta jotenkin pidän myös outona sitä, että ihmiset melkein kehuskelevat sillä, että he syövät epäterveellisesti. Ehkä se on sama juttu kuin se, että jotkut kehuskelevat sillä, etteivät ole vuosiin lukeneet mitään kirjoja.

Vierailija
94/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet niin tyhmä, että maksat luomulisää? Osta tavallista, niin ruokakulut pienenevät ainakin 30%. Turha ruikuttaa.

Itse en näe luomulla mitään suurempaa lisäarvoa, mutta jos tehotuotettu ja luomu on saman hintaista, niin valitsen luomun. Kannattaa mutenkin vilkaista hevi osastolla luomuhyllyä, sillä aika monesti siellä sama kasvis halvempi kuin tavisversio.

Vierailija
95/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset polttaa tupakkaa vuosikymmeniä ilman ongelmia ja toiset saa keuhkosyövän nelikymppisinä ja kuolevat siihen. Voit toki olla siinä onnekkaassa ryhmässä, joka ei saa mitään ongelmia, mutta voit myös olla siinä nuorena kuolevassa ryhmässä. Itse en ottaisi riskiä.

Oma mummonikin on hyväkuntoinen 86-vuotias, mutta en silti eläisi ruokavalion suhteen kuin pellossa, koska en ole mummoni.

Kannattaa tähdätä terveelliseen elämään, mutta en ottaisi siitä stressiä. Mutta jotenkin pidän myös outona sitä, että ihmiset melkein kehuskelevat sillä, että he syövät epäterveellisesti. Ehkä se on sama juttu kuin se, että jotkut kehuskelevat sillä, etteivät ole vuosiin lukeneet mitään kirjoja.

Ja päin vastoin. Oma mummoni oli hieman terveysintoilija ja "martta" ja tekikin itse suuriman osan ruuista oman puutarhan tuotteista. Ei käyttänyt alkoholia saati tupakkaa. Niin vaan kuoli 65 vuotiaana hiihtolenkille.

Vierailija
96/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et oikeasti voi kuvitella, että se on kunnollista tietoa mitä sä lähipiiriäsi katsomalla saat kerättyä, ethän? Se ei ole.

Katsopa kuvaajia:

http://www.elsevier.es/ficheros/publicaciones//20132514/000000340000000…

http://jaha.ahajournals.org/content/ahaoa/5/1/e002543/F1.large.jpg

Tuollaiset erot ovat ihan huomattavia. En minäkään pähkinöistä tykkää, mutta kannattaa syödä. Samoin kalaa ja oliiviöljyä.

Vierailija
97/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä punaista lihaa muuten kuin maksamakkaraa leivän päällä aina silloin tällöin. Kalaa ja broileria syödään kerran viikossa, muuten tehdään kasvisruokaa. Linssit, pavut ja herneet on tosi terveellisiä ja halpoja ja idättämällä niihin saa lisää vaihtelua.

Vakkariaamiainen on keitetty muna, kaurapuuroa pellavansiemenrouheella ja halpa hedelmä. Iltapalana on yleensä ruisleipää hapankaalila, viiliä ja yrttiteetä. Lisäksi syödään siis 2 lämmintä ateriaa 1 välipala joiden koostumus vaihtelee.

Vierailija
98/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30€/kk. Onko se sitten paljon, jos se on oikeasti terveyttä edistävää ja voi paremmin? Mutta tosiaan, kaloreitahan tuosta ei paljon tule, joten nuo marjat tulee käytönnössä muun ruokavalion päälle ja ovat lisäkustannus.

Vierailija
99/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimukset kuitenkin puoltavat

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2779066/Tutkimus+Terveellinen+ruokaval…

Jokaisella on yksilölliset geeninsä ja mahd. sairautensa. Jos sattuu olemaan joku sairaus niin se sairauskin voi pysyä parempana kun noudattaa terveellistä ruokavaliota/edetä hitaammin jne.

Vierailija
100/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä naudan sisäfile 29,90€/kilo on muka kallista? Kun lihaa syö, niin syö vain parasta eikä mitään läskistä teurasjätettä.

Se file ei ole sitä ravinnollisesti parasta lihaa.