Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin muka terveellinen ruoka on kallista?

Vierailija
01.01.2018 |

En ymmärrä yhtään, millaiset ihmiset pitää terveellistä ruokaa kalliina. Sellaisetko, jotka joku netin "ruokaguru" on aivopessyt vaatimaan lautaselleen macaa, lucumaa, pakuria, spirulinaa ja kymmeniä muita superfoodeja? Vai sellaiset, jotka kuvittelee terveellisen ruokavalion koostuvan mainosmiesten rummuttamasta jugurttijuomasta, vitaminoidusta speltti-sahramileivästä jonka päällä on islantilaista avokado-persilja-kevytlevitettä jne.?

Mulla normaali 500-600 kcal sisältävä ateria maksaa harvoin edes euroa, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti virallisten suositusten mukaan. (Tässä täytyy kai huomauttaa, ettei suosituksia ole tarkoitettu yksilö- vaan väestötasolle. Esim. mun ei tarvitse rajoittaa kananmunien syömistä mitenkään erityisesti, koska ne ei nosta kolesteroliarvojani (testattu on).)

Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja linssejä, sipulia ja paprikaa täysjyväriisin, hapankaalin, maidon ja pienen persimonin kera. Eilen kevyesti pannulla käytettyjä munia, sipulia, porkkanaa ja parsakaalia paputahnalla höystetyn ruisleivän ja klementiinin kera. Huomenna olisi tarkoitus tehdä mustapapukeittoa. Halpaa ja terveellistä, eikä lainkaan vaivalloista valmistaa.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveellinen ruoka ole kallista, mutta vaikeaksi sen tekee, kun pitää olla aikaa pilkkoa, kuoria, raastaa, paahtaa, höyryttää, pestä, kypsentää...

Kauden tuotteita jos ostaa, aina säästää. Elää luonnollisessa rytmissä, eikä väkisin yritä syödä toukokuussa simpukoita tai rapuja. 

Vierailija
102/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, juurekset, perunat ja pavuta/linssit/soijarouhe on kyllä halpaa ruokaa. Mutta kukaanhan ei syö niitä pelkästään. Kaikkien ruokavalioon kuuluu myös erilaisia välipaloja, vaikka esim. jugurtteja. Sellainen halvin maustettu sokerisössö maksaa alta euron litra, kun taas maustamaton luonnonjugurtti helposti kolminkertaisesti. Vehnäpaahtoleipä on lähes ilmaista, täysruisleipä ei todellakaan ihan halpaa. Hedelmät on tosi kalliita, monta euroa kilo, kun taas alta eurolla saat jättisäkin sipsejä. Ja näin vegaanina tiedän, että kyllä vaan niiden juureksien pilkkomiseen ja raastamiseen sekä papujen liottamiseen ja keittämiseen menee moninkertaisesti aikaa verrattuna nakkikastikkeen tekemiseen. Musta on tosi ylimielistä väittää, että terveellinen syöminen on ihan vain viitseliäisyydestä kiinni.

Otetaan sitten tarkasteluun ne välipalat. Ne on siis "esim. jugurtteja", mutta niiden ei todellakaan tarvitse olla sellaisia. Tai jos jostain syystä täytyy, kaupan jugurtille on helppo ja halpa vaihtoehto: itse tehty viili, joka maksaa käytännössä saman verran kuin maito. Maidon lisäksi tarvitaan siemeneksi valmista viiliä, mutta kun kaupasta ostaa kerran yhden viilipurkin, sen jälkeen voi käyttää itse tehtyä viiliä seuraaviin satseihin.

Ruisreikäleipä on halpaa ja 100 % täysjyväruista.

Olisi ihan tosi mielenkiintoista tietää, millainen sun elämäntilanne ihan oikeasti on, jos sä todella teet kaikki välipalasikin itse. Huonossa sosioekonomisessa asemassa olevalla on muutakin mietittävää kuin itse viilin hapattaminen. (Ja mä en kyllä pidä maitopohjaisia ruokia mitenkään kovin terveellisinä. Tarjoan itse lapsilleni välipalaksi eniten vaihtelevasti hedelmiä, pähkinöitä, tuorepuuroja, meidän lähileipomon leipää, Yosaa, smoothieita jne.).

Jotain on kyllä pahasti pielessä, jos viilin hapattaminenkin on liikaa vaadittu. Se kun on näin yksinkertaista:

Avaa maitotölkki ja laita vähintään ruokalusikallinen valmista viiliä tölkkiin puhtaalla lusikalla. Jätä tölkki pimeään kaappiin vuorokaudeksi. Viili on valmista syötäväksi ja säilyy jääkaapissa hyvänä ainakin pari viikkoa. Se ei myöskään mene piloille, jos sen unohtaa pariksi päiväksi huoneenlämpöön.

Mutta entäs jos ei kerta kaikkiaan saa viiliä kurkustaan alas, on se niin kamalaa evästä. En tosin juo maitoa, piimää enkä syö liiemmin jogurttejakaan. Eli viilistä en mä ainakaan pysty säästämään, syököön muut sen venyvän niljakkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terveellinen ruoka ole kallista, mutta vaikeaksi sen tekee, kun pitää olla aikaa pilkkoa, kuoria, raastaa, paahtaa, höyryttää, pestä, kypsentää...

Kauden tuotteita jos ostaa, aina säästää. Elää luonnollisessa rytmissä, eikä väkisin yritä syödä toukokuussa simpukoita tai rapuja. 

Minä en koe kuorimista ja pilkkomista yhtään raskaana. Ei siinä kauaa mene. Ihan normaali työssäkäyvä äiti olen, ei siinä montaa minuuttia mene että kasvikset kuorii. Enemmän se on viitseliäisyydestä kiinni.

Vierailija
104/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia voi syödä myös raakoina ja kokonaisina, eikä läheskään kaikkia tarvitse edes kuoria.

Siihen menee tietysti paljon aikaa, jos tahtoo tehdä "hienoja" ruokia laadukkaista raaka-aineista pienellä budjetilla. Mutta mitään pakkoa siihen ei ole.

Vierailija
105/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin, tekosyitä kun ei haluta muuttaa omia elämäntapoja tai laajentaa ruoanlaittoa yhtään. Jos on aina otettu nugetit ja ranskikset niin kaikki muu on sitten kallista. Ja sitten luetaan jostan marginaalityyppien ruokavalioista ja kuvitellaan, että terveellinen ruoka on jotain  pelkkiä erikoisuuksia sisältäviä ruoka-aineita tai koskaan ei saisi herkutella yms. Ihan porkkana ja sipulikin käy alkuun.... Osta sika-naudan sijaan paistijauheliha ja ranskisten sijaan tee itse lohkoperunoita ja porkkanoita, siinä se, ei tarvita sen kummempaa...

Vierailija
106/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän lounas meidän perheessä:

Uunipunajuuria (kokonaisia) vuohenjuustolla

Keitettyjä kikherneitä

Broilerin paistisuikaleita

Tummaa makaronia

Lisänä suolakurkkuja, hillosipuleita ja chilimurskaa oman valinnan mukaan

Maksoi varmasti alle euron annos. (Vuohenjuustoa käytettiin vain vähän, sopivasti makua antamaan.)

Vierailija
107/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä kikherneitä

Tummaa makaronia

Maksoi varmasti alle euron annos. (Vuohenjuustoa käytettiin vain vähän, sopivasti makua antamaan.)

Kuulostaa melko kuivalta lounaalta.

Vierailija
108/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä kikherneitä

Tummaa makaronia

Ja mitään kermaa, yrttejä jne. et käyttänyt?

Vierailija
109/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja

Onko Alzheimer, muistiongelmat ja läskistyminen mielestäsi terveellistä?

https://www.nature.com/articles/s41598-017-17373-3

Oliiviöljyä tilalle, mutta se on heti 3-4 kertaa kalliimpaa.

Luuletko minua hiireksi? Hiirillähän tuo tutkimus tehtiin, ja kuten siinä sanottiin, siitä ei voi vetää mitään ihmisiä koskevia johtopäätöksiä. Kaiken lisäksi kyse on vain yhdestä yksittäisestä tutkimuksesta, jota tulee tarkastella osana paljon laajempaa tutkimusten joukkoa.

JOS olet hiiri, niin kirjoitat mielestäni erittäin hyvin. Mukavaa, että hiiretkin pitävät Aihe vapaasta. :)

ohis

Vierailija
110/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä syötte otjallisesti niitä pähkinöitä, hedelmiä ja kaloja, niin ootteko oikeesti sen terveempiä kun me tavalliset tallaajat?

Itse en osta ikinä pähkinöitä (en tykkää), hedelmiä syödään max 1 päivässä eikä taatusti tule 500 grammaa kasviksia päivittäin täyteen. Silti ollaan kaikki hyvässä kunnossa, lapsilla ei ollut koko vuonna yhtään poissaoloa koulusta, itse olin pari päivää kuumeessa kerran.

En vaan jaksa uskoa että sillä ruokavaliolla on niin suurta merkitystä. Oma mummonikin on hyväkuntoinen 85-vuotias, vaikkei taatusti ole ruoka-asioilla stressannut. Ei mitään lohia ja erikoishedelmiä vuosikymmeniä sitten edes ollut, possunpotkaa ja täysmaitoa vedettiin.

Jotenkin tää ruokavouhotus on mennyt nykypäivänä ihan mahdottomaksi.

Sä et oikeasti voi kuvitella, että se on kunnollista tietoa mitä sä lähipiiriäsi katsomalla saat kerättyä, ethän? Se ei ole.

Katsopa kuvaajia:

http://www.elsevier.es/ficheros/publicaciones//20132514/000000340000000…

http://jaha.ahajournals.org/content/ahaoa/5/1/e002543/F1.large.jpg

Tuollaiset erot ovat ihan huomattavia. En minäkään pähkinöistä tykkää, mutta kannattaa syödä. Samoin kalaa ja oliiviöljyä.

Vinkki pähkinöille: paahda kevyesti uunissa. Mun on pakko paahtaa,muutoin ei vatsa siedä. Voi olla, että niiden rasva kärsii, mutta hyvää tulee. (Ei siis maapähkinöitä vaan muita, "oikeita" pähkinöitä :)

Vierailija
111/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskan kokin ystävä on hyvin pesty juures. Kun leikkaa mahdolliset kuoriviat pois, kelpaa valmistaa kuorineen. Juurekset voi paistaa uunissa (antaa muhia itsekseen) kannen alla. Keittoihin hyvin pestyt juurekset, jopa perunat, voi silputa myös sellaisinaan.

Vierailija
112/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä kikherneitä

Tummaa makaronia

Ihan hyvä lista, paitsi itse jättäisin broilerin pois. Miksi kermaa eli turhia kaloreita ja rasvaa pitäisi lisätä ruokaan? En ymmärrä.

Vierailija
113/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä kikherneitä

Tummaa makaronia

Ihan hyvä lista, paitsi itse jättäisin broilerin pois. Miksi kermaa eli turhia kaloreita ja rasvaa pitäisi lisätä ruokaan? En ymmärrä.

Ei kerma ole turhaa kaloria, eikä rasva.

Vierailija
114/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt jo usean vuoden ajan vaihdellen parsakaalta,sipulia,valkosipulia,porkkanaa,punajuurta,kanaa, lohta pari kertaa viikossa, ( ostan tarouksesta lohen perattuna ja laitan n 125g annospaloihin pakkaseen) ,papuja ,nokkosta (itse kuivattu) ym yrttejä, pari avokadoa viikossa ,saksan ym pähkinöitä,,oliviöljyä /joskus rypsiöljyä.

Teen kalakeittoja jauhelihakeittoja runsailla kasvisilla ,lanttu jne 4 l kattilan kerralla ja taas pakastan ( teko kestää n tunnin) ,ruokajuomaksi vesi.Koskaan en osta sipsejä enkä jugurtteja.

Ei tule kalliiksi ,eikä tarvitse tuhtada aikaa sen ruuan laiton kanssa,kun pikkuisen organisoi.Parsaakin höyrytän kerralla kuukauden tarpeet pakkaseen.

Eikä niitä öljyjäkää pidä lotrata liikaa,samoin on pähkinöiden ja avokadon syönti.Siis kotuus kaikessa ja pysyy hoikkana 70-kymppinenkin rouva.

Ruokalaskuni on siis n 300e/kk ukon kanssa,joka syö mieluusti perussafkaa.

Vierailija
115/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se terveellinen ruoka kalliimpaa.

Lenkkimakkaraa saa 2€/kg, eineslihapullia 4€kg ja halvimmat maustamattomat kokolihat on lähempänä kymmentä euroa. Ero on suuri. Terveellinen ruoka maksaa helposti tuplasti halpaan vähemmän terveelliseen ruokaan verrattuna.

Sori nyt vaan, kokolihaa saa 4-5 eurolla

no vitut saa. Possun ulkofilettä saattaa saada seitsemällä eurolla ja se on kaikkein halvinta lihaa.

Ei ole.

Possun ulkofile ei todellakaan ole halvinta lihaa:)

Usein näin joulun jälkeen saa possun lapaa 3,99€/kilo, siitä saa upeaa pulled porkia tai karjalanpaistia. Tai ihan mitä vaan! Ja ylijääneet kypsät possunpalat silppuan ihan pieneksi, pakastan ja käytän tuorekasvisvokkiin joku toinen päivä. Ihan törkeän hyvää!

Normaalihintaisen possun ulkofile on halvinta. Possun ulkofilettä voi saada joskus tarjouksesta jopa 2€/kg.

Posraan suolalapa näyttäisi olevan 5,85€/kg, mutta siitä kun tekee ruuan ja suolavesi ja rasva liukenee pataan, niin kyllä se jäljelle jäävä kilohinta on kalliimpi kuin ulkofileessä, jota ei tarvi kuin tirauttaa pannulla kypsyäksi.

Mutta pointtini oli alunperin se että eineksiä saa ihan syöntivalmiina selvästi halvemmalla. Halvimmat lihapullat 1,92€/kg ja ranskanperunat 1,19€/kg.

Possunlavassa se rasva on myös syötävää tavaraa, ei se mihinkään liukene :)

Possun rasvaa ei tosiaan tarvitse pelätä. Se on melkein suositusten mukaista rasvaa, koska tyydyttynyttä rasvaa on paljon enemmän kuin tyydyttymätöntä. Kohtuus toki kaikessa, mutta possu ei ole mikään pahis jonka rasvaa täytyy kammota.

Kaikista hulluinta on se että ihmiset leikkaa tarkasti kaiken valkoisen pois lihasta ja paistavat sen MARGARIINISSA:D Sitä en ole koskaan vaan tajunnut. Liha kuuluu paistaa omassa rasvassaan, kypsyessään se rasva sulaa siitä pois ja itse liha on lähes rasvatonta

Vierailija
116/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se terveellinen ruoka kalliimpaa.

Lenkkimakkaraa saa 2€/kg, eineslihapullia 4€kg ja halvimmat maustamattomat kokolihat on lähempänä kymmentä euroa. Ero on suuri. Terveellinen ruoka maksaa helposti tuplasti halpaan vähemmän terveelliseen ruokaan verrattuna.

Sori nyt vaan, kokolihaa saa 4-5 eurolla

no vitut saa. Possun ulkofilettä saattaa saada seitsemällä eurolla ja se on kaikkein halvinta lihaa.

Ei ole.

Possun ulkofile ei todellakaan ole halvinta lihaa:)

Usein näin joulun jälkeen saa possun lapaa 3,99€/kilo, siitä saa upeaa pulled porkia tai karjalanpaistia. Tai ihan mitä vaan! Ja ylijääneet kypsät possunpalat silppuan ihan pieneksi, pakastan ja käytän tuorekasvisvokkiin joku toinen päivä. Ihan törkeän hyvää!

Nyt puhuttiin lihasta, possun lavassa on mukana aimo siivu rasvaa. Eikä sitä tuohon hintaan saa kuin joskus tarjouksesta.

Suomalaisessa possussa ei ole rasvaa ollut enää vuosiin. Nahan alla ehkä alle sentin kalvo. Senhän saat tarkistettua kun punnitset lihan ennen ja jälkeen hauduttamisen. Hyvä jos 100-200g katoaa rasvana liemeen.

Tarjouksesta puhuinkin, nimenomaan näin joulun jälkeen kun on kinkut leikattu ja muut ruhonosat jääneet yli. Pakkaseen vaan kilon paloina. Vuosi sitten tuohon hintaan taisi saada useamman kuukauden ajan.

Vierailija
117/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kasvissyöjä, niin tuollainen sipuli, papu, kaali ym. ei täytä kuin hetkeksi ja kohta on taas nälkä.

Vaikka ruoka sinällään olisikin halvempaa, mutta kun sitä joutuu laittamaan monta ateriaa päivässä mukaanlukien kypsyttämiseen, joskus pitkäänkin, menevä sähkö, niin ei se loppupeleissä sen halvempaa ole.

Lisukkeena menettelee, mutta kuitenkin joutuu ostamaan jotain täyttävää ruokaa lisäksi.

Turhaa on täällä laskea ja esitellä jotain senttejä ateriaa kohden, kun kuitenkin joutuu kaupasta ostamaan kerralla ne isommissa erissä.

Jos on vitonen käytettävissä sillä hetkellä ja siihen sisältyy myös jotain muuta kuin ruokaa, niin kovin montaa eri repertuaaria ei siihen voi sisällyttää.

Vaikkakin sitten jo isommalla rahalla hankittuna maksaa kerta-annoksina vaikkapa sen euron.

Mutta ensin kaapissa täytyy olla ne linssit, kikherneet ja oliiviöljyt.

Nämä jää multa listalta ensimmäisenä pois jos muuta sitä tärkeämpää pakko on ostaa.

Vierailija
118/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötävän pitäisi olla halpaa, hyvää ja terveellistä. Tähän mennessä olen keksinyt vain yhden elintarvikkeen, joka täyttää nuo kaikki kriteerit: klementiini.

Vierailija
119/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euron ruokalasku on ihan utopiaa meikäläisellä.

Vajaa 200 ja siihen sisältyy kaikki muutkin, pesuaineet, päänsärkypillerit, satunnaiset yllättävät menot eli siis kaikki mitä kuukaudessa voi tulla ostettavaksi tai maksettavaksi.

Ei siinä oikein uskalla pelleillä ja ostella kaappiin soijapusseja, kymmeniä eri vihanneksia tms.

Se raha pitää jakaa koko kuukaudelle ja pystyy ostamaan vain ihan tarpeellinen ja pakollinen, oli kyseessä ruoka tai mikä tahansa.

Jos johonkin menee ylimääräinen kymppi niin se on pois jostain toisesta, yleensä tarpeellisestä.

Yksineläjällä ei ole sitä ukon rahapussia turvana, vaan ihan oma itse on ainoa turva.

Vierailija
120/143 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä kikherneitä

Tummaa makaronia

En niin. Kerma ja kastikkeet yleensäkin on turhia, joten en yleensä viitsi nähdä vaivaa. Mausteina käytin soijakastiketta, intialaista mausteseosta ja pippuria. Lisukkeista sai ruokaan lisää kosteutta, mutta hyvää oli ilmankin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme