Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi unettomuuteen? Kokemuksia?

Vierailija
19.12.2017 |

Taas takana uneton yö, viime viikkoina näitä on ollut n. kerran viikkoon. Pyörin vaan yön yli valveilla sängyssäni, kunnes herätyskello soi ja on aika nousta ja aloittaa uusi päivä.

Uusi tämä ongelma ei ole, muistan jo lapsuudesta miten seurailin yön aikana kellon viisarien liikkumista eteenpäin ja laskeskelin, että jos nukahtaisin nyt, ehtisin nukkua vielä kaksi tuntia ennen herätyskellon soimista.

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

melatoniini.Samaan aikaan nukkumaan joka ilta. Rentouttavaa musiikkia.Kiiviä. Tässä alkuun. T: Pahoja unihäiriöitä kokenut.[/quotej

Juu, vedä ihmeessä kaksin käsin, joogaa, syö selleriä ja nuku ikkuna auki, älä vaan juo kahvia ja muista kävellä ainakin 50000 tuhatta askelta päivässä kun 30000 on vissiin liian vähän, juo vielä kamomillateetä, kirjoita päivän murheet ylös ja vältä sinistä valoa.

T: oikeasti vaikeita unihäiriöitä kokenut.

Jep, kärsin 6 vuotta unettomuudesta ja kokeiltu oli kaikki täälläkin mainitut konstit eikä mistään ollut apua. Uskoin kauan että unettomuuteni johtui vain siitä että nukkumisesta oli muodostunut suuri peikko päässäni jota alitajuntaisesti stressasin ja tuo stressi herätti öisin. Pahimmillaanhan stressasin unettomuutta koko päivän. Ja kun oli noin kauan kärsinyt unettomuudesta niin kyllä ketutti kun ihmiset, iltapäivälehdet ja lääkärit (jotka tietty yritti myös tunkea pilleriä kouraan) tyrkyttävät näitä yleispäteviä "unihygienia" -neuvoja yhä uudelleen ja uudelleen ihan kuin en olisi jo ensitöikseni yrittänyt noita. Asiantuntijatkin on sanoneet ettei "unihygieeniasta" ole mitään hyötyä pahaan unettomuuteen.

Googlaamalla kokeilin kaikenlaisia apukoinoja kuten tuota ehdollistamis -tekniikkaa, positiivista ajattelua, meditaatiota, ajatustenhallintaa jne. Ostin erillaisia lisäravinteitakin mitkä auttaisivat uneen tai laskemaan stressiä. Lista on pitkä mitä kaikkea olen yrittänyt eikä mistään ollut apua. Aina heräsin n. 5h unen jälkeen ja makasin täysin valveilla loppu yön. Lääkkeisiin en koskenut kuitenkaan koska pidin unettomuuttani päänsisäisenä ongelmana. Onneksi löysin syyn unettomuuteen useamman mutkan kautta ja olen ns. Parantumassa. Saan taas nukuttua 7-8h yössä eikä stressaa nukkumista.

Voin sen vinkata että jos ajatukset pyörii taukoomatta esim. Unettomuuden ympärillä ihan ahdistuksern asti niin kokeilkaa ottaa B -vitamiinia varsinkin B1. Ainakin minulla auttoi, en stressannut unettomuutta edes silloin vaikka yöuni oli jäänyt lyhyeksi useana päivänä.

Vierailija
122/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein auttanut se että laitan päälle jonkin äänikirjan. Joko tylsähkön tai sellaisen, jonka jo olen kuunnellut. Aivoni ilmeisesti rauhoittuvat sellaisen kuuntelusta ja nukahdan melko helposti, vaikka juuri ennen häiritsevät ajatukset olisivat pyörineet ikävästi vatvoen eestaas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 x 25mg Ketipinor, 5mg Melatoniini, 15mg Opamox. Tasaiset ja kauniit unet tulee 7-10h.

Muuten sama paitsi ei ole opamoxia. Lisäksi magnesium tbl. Olen nukkunut nyt noin vuoden erittäin hyvin. Paino putosi, mieli ja olo on virkeä heti heräämisen jälkeen.

Älykello näytti viime yön unen pituuden 9h 45m.

Ei ole alle kahdeksan tunnin unia vaan yleensä tuota luokkaa. Uni häiriintyy minulla, jos juon kahvia iltapäivällä joten en sitä juo aamun jälkeen.

Vierailija
124/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ziisus tota teidän jauhantas, määpä en nukkunut viime yönä yhtään kun en ottanut lääkearsenaaliani mutta ei se haittaa nukun sitten ensi yönä. Jos joku mulle tulis selittään sinisistä valoista ja meditoinneista ja kofeiinin poisjättämisestä niin vetäisin turpaan, lääkkeet on pakollisia joillekin!

Voi ziisus sun kanssasi. Luuletko ettei tässä ole jo lääkkeitäkin kokeiltu? Pari yötä nukuttaa ja sitten taas valvot vaikka vetäisit kourallisen. Silti ei ole levännyt olo. Tule vielä tarjoamaan lääkkeitäsi niin vedän turpaan.

Vierailija
125/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa, kun juon mukillisen supervahvaa valeriaanateetä - laitan siis reilusti kuivattuja valeriaananjuurenpalasia teepannuun hautumaan 20-30 minuutiksi ja juon pahanmakuisen lopputuloksen vähän ennen nukkumaanmenoa. 

Pieni varoituksen sana: Valeriaana on lääkekasvi, joten sen tilaaminen ETA-maiden ulkopuolelelta lääkkeelliseen tai lääkkeenomaiseen käyttöön on rikos. Valeriaanavalmisteet on apteekissa kolmiolääkkeitä, joten se ei ole ihan pikkujuttu jos jää valeriaanan tilaamisesta kiinni. Mitkään selitykset yrttiteen juomisesta ei auta, jos pakkauksessa on esim. maininta unettomuuden hoidosta tai annosteluohje. Jos pakkaus on selvästi yrttiteeksi tarkoitettu, luulisin että pienen määrän voi tilata ilman ongelmia, mutta näistä ei koskaan tiedä. Eli vaikka valeriaanaa saa halvemmalla ETA-maiden ulkopuolelta, kannattaa miettiä onko se säästön arvoista. 

126/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kokeillut nukkumista, se on tosi tehokas tapa saada unta.

Vierailija
127/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut huono nukkuja ja pahoja unettomuusjaksoja tulee aikajoin. Nyt en taas ole nukkunut juuri lainkaan moneen viikkoon. Lääkecoctaileilla aikaansaatua "unta" joku tunti ja herätessä olen ihan kuollut. En pysty toimimaan enkä elämään normaalisti. Itselläni on aiemmin uniongelmat hävinneet mielialalääkkeiden käyttöön. Nyt ajattelin taas niitä aloittaa, koska uniongelmani johtuvat kai masennuksesta ja ahdistuksesta. En jaksa kärsiä enkä syödä unilääkkeitä.

Vierailija
128/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yhyyyyy on niin itkuinen oloooo😫😫😫

Vierailija
129/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pidot senkuin paranee mutta jos ei nuku niin ei nuku, jos ei nuku niin kuolee lopulta, ei ollut kaukana. Nyt oon muuten tyytyväinen kun lääkitys kunnossa mutta taZ saa jännittää kun heti 7. pvä taas uus lääkäri. Sen takia valvoin nyt pyhinä että jos se kumminkin vie mun lääkkeet.

Vierailija
130/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi unettomuudesta parikymmentä vuotta kärsinyt. Mulla on auttanut eniten se, että ymmärsin käyväni ylikierroksilla, niinkuin huomaan viesteistä päätellen, että siitä kärsii täällä jotkut muutkin. 

Eli minulle on parasta, että päivällä on ulkoliikuntaa, ei mitään hirveitä sykkeitten nousua, Hyvä ruokavalio (kahvia vain aamulla, sokerit vähissä jne.), Rentoutumista jo päivällä (lyhyet päiväunet, hierontaa, mindfullnessia tms.) Mun on turha yrittää nukkua jos olen ollut koko päivän aktiivinen, mulla on perisyntinä aina monta rautaa tulessa =)

Ajoissa kaikki hommat hoitoon, että illalla saa rauhoituttua. Ennen nukkumaanmenoa lukeminen, huone viileäksi, rentoutus / hieronta. Korvatulpat. Ja itselle yllättävän tehokas on se, että ikäänkuin sanon itselleni nukkumaan mennessä, että nyt nukut rauhassa koko yön ja aamulla vasta klo 7 jälkeen voi taas herätä miettimään asioita. Yöllä jos herään , enkä saa heti unta, kuuntelen äänikirjaa, sellaista tyhjänpäiväistä ja laitan uniajastimen esim. 15 minuuttiin.

Kaikillahan ei unettomuuden syy ole sama, mutta jos käyt ylikierroksilla (mua ei siis nukuta juuri koskaan, vaikka olisinkin väsynyt) voi olla hyödyllistä lukea unettomuuden ja autonomisen hermoston yhteydestä toisiinsa.

Vierailija
131/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo perusasiat on jo aiemmisa kommenteissa moneen kertaan. Liikuntaa sopivasti, mutta ei liian kovaa juuri ennen nukkumaan menoa. Ravitsemukseen huomion kiinnittäminen. Ei sinistä puhelime/tabletin ruutua tai kirkasta valoa ennen nukkumaan menoa. Säännöllinen unirytmi.

Pahin unettomuuden aihuettaja on unettomuuden pelko. Pyörii sängyssä ja miettii, kuinka on väsyny seuraavan päivän kun ei saa nukuttua. Tai kuinka lopulta sekoaa kun ei oo viikkoon nukkunu.

Itse oon tehny työviikon joskus 5 tunnin unilla. Jos mua ei nukuta, nousen ylös, keittelen kahvit ja surffailen netissä. Kyl sit seuraavana yönä nukuttuaa. Yö sillon tällön ei oikeestaan oo mikään unettomuus. Ei aina voi nukuttaa hyvin. Se on ihan normaalia.

Jos lääkkeitä lähtee käyttään, ollaan pian isommissa vaikeuksissa. Jos haluaa lääkitystä kokeilla, joku bentso (imovane, diapam) ja pikkuannos mirtazapiinia. Mirta on masennuslääke, mutta pienillä annoksilla paremminkin pitää untä yllä. Kombona siis bentso rauhottaa ja rentouttaa ja mirtazapin ylläpitää unta eikä sotke unen laatua niinkuin bentsot ja alkoholi. Bentsoa voi buustata alkoholilla, jolloin pääsee pienemmällä bentson annoksella. Tuo bentso + alko ihan kertaluonteisesti. Tulee helposti tottumus ja annokset kasvaa ja sitten ollaan vaikeuksissa.

Jos unettomuutesi on siis yö sillon tällön, se ei ole ongelma. Kuten olet jo itsekin huomannu, pärjäät silti ihan hyvin, vaikka yö jäisi vähille unille. Tulee vielä mieleen, että nukutko liikaa ja siksi ei nukuta ?

Vierailija
132/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman mielen rauhoittelu esim  " Saan nukkua ihan levollisin mielin" - lohduttelu

nukkumaan käydessä.  Vaikka unta ei ehkä tarpeeksi olisi tiedossa,    haluan kiittää kauniista, levollisesta unesta.

Magnesium,   sopiva sellainen joka mahdollisesti levollistaa,   ei virkeytä.  Löytyy vain kokeilemalla,  mikä olisi itselle iltaisin otettavaksi sopiva.

Kevyt , ohut puuvillainen myssykin jonka reunan saa vielä väljästi  silmien suojaksi, on

mahdollistanut useastikin nukahtamisen hyvin.  Samoin jalat villasukkien lämpöön.

Saatamme nukkua sikeästikin ja syvää, hyvää unta  vaikkakin ei aina niin pitkiä pätkiä.

Vierailija
133/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt jumankauta että se uni ei unettomalle tule teidän näppärillä neuvoillanne, oikein vihaksi pistää. Paljon enempää ei voisi liikkua kuin itse liikun, ei auta vaikka vetäisit itsesi kuinka piippuun. Siinä ei kyllä sitten paljon liikuta kun pumppu alkaa prakaamaan kun et nuku, onneksi on tenoxit ja ketipinorit ja näihin yhdistän vielä sirdaludit niin nukun koska haluan. Joka ikinen kerta saa aina lääkärissä jännittää tosin että miten käy jatkon kanssa. Harmi että hukkasin sen kilometrin pituisen listan minkä yhdelle lääkärille kirjoitin mitä on kokeiltu. Mutta nukkukaa vaan ikkuna auki ja välttäkää kofeiinia, minä nukun lääkkeillä ja jos se mun elämää lyhentää niin olkoon niin, lyhyemmäksi jäisi jos en nukkuisi, koettu on.

Iso kiitos tästä kommentista! En ymmärrä miksi noi jotkut tulee tänne kehuun, miten hyvin nukkuvat?! Tässä ketjussa pyydettiin neuvoja unettomuuteen. Vahinko vaan, että noi useimmat kommentoijat eivät edes tiedä mitä krooninen unettomuus on. Vihaksi pistää todellakin!!

Vierailija
134/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt huonounisuudesta 10 vuotta. Nukun parin tunnin pätkissä ja valvoskelen välillä. Parhaiten nukahtamiseen auttaa jonkun äänikirjan kuunteleminen, vie pois ajatukset. Mutta nyt en osaa nukahtaa ilman että kuuntelen jotain.

Nukun melko hyvin myös oikein raskaan työpäivän jälkeen.

Vierailija
135/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on vanha mutta tässä oma kokemukseni: parhaiten olen nukkunut silloin kun elämän keskimääräinen stressitaso on siedettävällä tasolla ja olen pystynyt pitämään yllä suht' säännöllistä liikuntarutiinia (pääasiassa ihan vaan kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa, ei mitään jytäjumppaa tai cross fitiä). Tällaisesta liikunnasta syntyy minulle sellainen "terve" luonnollinen väsymys.

Tällä hetkellä, kiitos etätyömahdollisuuden, nukun lähes 8-tuntisia öitä siinä missä toimistoaikoina viikon mittaan 4 tuntia per yö oli tyypillisempää. Herään yleensä klo 2 tai 3 aamuyöllä ja sitten menee pari tuntia pyöriessä, mutta on tämä aivan eri maata kuin toimistossa töitä tehdessä. Ja kas, olen saanut itse asiassa jopa hyvää palautetta työtehostani etätöissä! Etätyöpäivän jälkeen jaksan myös käydä ulkoilemassa toisin kuin toimistopäivän.

Vierailija
136/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opi meditoimaan.

Tai, makaa sellasessa asennossa missä yleensä pystyt nukahtaa. Sulje silmät ja laske hilja mielessäsi taaksepäin sadasta nollaan, ilman kiirehtimistä niin että sisään ja uloshenkäykset vastaa aina yhtä numeroa eli 100-sisään, 99-ulos jne. Hengitä luonnolliseen tahtiin äläkä pyri pakottamaan kaikki hengitykset saman kestoisiksi. Jos et ole nukahtanut pian nollan jälkeen, aloita uudestaan sadasta.

Tavallaan tää on eräänlainen meditaatioteknikka, koska keskittyessään hengitykseen ja numeroihin ajatukset(jotka yleensä on ne jotka pitää ihmisen hereillä öisin) harvenee, mieli rauhouttu ja pystyy nukahtamaan. Unilääkkeitä ei tarvita jos saa tälläisen menetelmän toimimaan.

Vierailija
137/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuuntelen yle areenasta puheohjelmia, jolloin ei pysty ajattelemaan ahdistavia asioita.

Kuuntelen myös juutuubista sateen ääntä.

Pitää jotenkin saada sjatukset pois omasta itsestä.

Samaa harrastan itsekkin. Ja vältän kofeiinia, olen herkkä sille. Luulen, että uniongelmani johtuvat lapsuudesta, jolloin kärsin ahdistuksesta, koska perhe-elämämme oli epävakaata; riitelyä ja kiusaamista. Psykologille olen ajatellut mennä, unilääkkeenä ketipinor ja bentsot, mutta en usko että niitä jatketaan, koska lääkärit ovat alkaneet välttää niiden määrämistä. Välillä nukun hyvin, kun ei ole murheita. Tsemppiä muille, jotka kärsivät samasta ongelmasta.

Sama täällä eli lapsuuden aikaansaannoksia ja koko se elämä piti viettää kauheassa tupakansavussa ilman tuuletuksia. Varmaan monessa kodissa sama näytelmä ollut sotien jälkeen. Onneksi en itse poltanut.

Vierailija
138/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt jumankauta että se uni ei unettomalle tule teidän näppärillä neuvoillanne, oikein vihaksi pistää. Paljon enempää ei voisi liikkua kuin itse liikun, ei auta vaikka vetäisit itsesi kuinka piippuun. Siinä ei kyllä sitten paljon liikuta kun pumppu alkaa prakaamaan kun et nuku, onneksi on tenoxit ja ketipinorit ja näihin yhdistän vielä sirdaludit niin nukun koska haluan. Joka ikinen kerta saa aina lääkärissä jännittää tosin että miten käy jatkon kanssa. Harmi että hukkasin sen kilometrin pituisen listan minkä yhdelle lääkärille kirjoitin mitä on kokeiltu. Mutta nukkukaa vaan ikkuna auki ja välttäkää kofeiinia, minä nukun lääkkeillä ja jos se mun elämää lyhentää niin olkoon niin, lyhyemmäksi jäisi jos en nukkuisi, koettu on.

Iso kiitos tästä kommentista! En ymmärrä miksi noi jotkut tulee tänne kehuun, miten hyvin nukkuvat?! Tässä ketjussa pyydettiin neuvoja unettomuuteen. Vahinko vaan, että noi useimmat kommentoijat eivät edes tiedä mitä krooninen unettomuus on. Vihaksi pistää todellakin!!

Miksi noin vihamielinen muita kohtaan? Olen yksi niistä jotka on kertonut täällä, minkä luontaistuotteiden avulla saan nukuttua hyvin. Jotkut on varmaan tulkinnut senkin ylimieliseksi muiden ongelmien vähättelyksi, ymmärtämättömän houkan puheeksi, joka ei tiedä yhtään mistä puhuu. Todellisuus on kuitenkin kaukana sellasista kuvitelmista. 

En kertonut sitä aiemmassa viestissäni, mutta mulla on kokemusta myös vaikeasta kroonisesta unettomuudesta, johon kokeiltiin yli 10 eri lääkettä: masennuslääkkeitä, neuroleptejä, Zopinoxia, Opamoxia, Diapamia ja lopulta Tenoxia, joka oli ainoa jolla sain nukuttua edes suht hyvin. (Tai jos tarkkoja ollaan, mirtatsapiini toimi vielä paremmin - liiankin hyvin. Nukuin sen avulla piiiitkään ja olin päivät sellaisessa tokkurassa, että hyvä kun jotenkin jaksoin laittaa ruokaa ja käydä vessassa. Siitä oli siis pakko luopua.) Käytin Tenoxia monta vuotta niin, että nukuin 1-2 kertaa viikossa ilman ja pidin välillä parin viikon taukoja välttyäkseni riippuvuudelta. 

Nykyään nukun tosiaan paremmin, ja pelkät luontaistuotteet yhdistettynä säännölliseen päivärytmiin ja muutamaan muuhun asiaan riittää avuksi univaikeuksiini. Miksen saisi kertoa täällä niihin liittyvistä kokemuksistani? Millaisia neuvoja täällä sitten pitäisi antaa? Kunnon lääkkeitä on turha suositella, koska lääkäri määrää lääkityksen ja on muutenkin yksilöllistä, mitkä lääkkeet toimii kenelläkin. Siksi jätin omankin lääkehistoriani kertomatta, koska yksikään ammattitaitoinen ja itseään kunnioittava lääkäri ei anna potilaan sanella, mitä lääkkeitä unettomuuteen kokeillaan seuraavaksi. 

Vierailija
139/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sauna on parasta unilääkettä: Uni tulee takuuvarmasti, kun otan kunnon löylyt illalla. 

Vierailija
140/194 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla kamomillateetä. Kamomilla on "luonnon oma bentso", joka vaikuttaa tutkitusti aivojen bentsoreseptoreihin. Laitan itse 10 pussia kamomimillateetä hautumaan silloin kun kroppa on ylikierroksilla ja tarvitsen apua nukahtamiseen.