Mikä avuksi unettomuuteen? Kokemuksia?
Taas takana uneton yö, viime viikkoina näitä on ollut n. kerran viikkoon. Pyörin vaan yön yli valveilla sängyssäni, kunnes herätyskello soi ja on aika nousta ja aloittaa uusi päivä.
Uusi tämä ongelma ei ole, muistan jo lapsuudesta miten seurailin yön aikana kellon viisarien liikkumista eteenpäin ja laskeskelin, että jos nukahtaisin nyt, ehtisin nukkua vielä kaksi tuntia ennen herätyskellon soimista.
Kommentit (194)
Mindfulness auttoi mun kohdalla loistavasti. Jos ok englannin kielen taidot, niin youtubesta löytyy kanava nimeltä The Honest Guys, loistavia ohjattuja mindfulness meditaatioita. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Saan varmasti paljon alapeukkuja, mutta kysyn silti, miksi te unettomat seuraatte kelloa? Se ei auta mitään eikä siitä tule kuin surkeampi olo.
Silloin harvoin kun itse en saa unta, en koskaan katso kelloa, vaan päätän tietoisesti ajatella "tässä on vielä paljon aikaa nukkua, ei haittaa jos olen hetken hereillä. Vaikka en saisi unta, voin kuvitella nukkuvani". Ajattelen näin, vaikka en sillä hetkellä tiedä ollenkaan onko aikaa herätykseen 4 tuntia vai 30 min. Tällainen pieni huijaus rauhoittaa mieltä paljon enemmän kuin jatkuva kellon vilkuilu "enää kaksi tuntia jäljellä... enää tunti ja 50 min jäljellä... enää tunti ja 40 min jäljellä..."
Mulla ei kuvittelu auta päivästä selviämiseen vaan tarvitsen ihan sitä itseään eli unta.
Ajalla on väliä siinä mielessä, että päivää voi jo yöllä suunnitella sen mukaan, paljonko todennäköisesti tulee unta. Sen verran monta kertaa käytännössä nähty, että päivä kusee huomattavasti todennäköisemmin jos olen varautunut etukäteen väsymykseen.
Jos vasta päivällä huomaan ajatella asiaa ja suoritan liian vähillä unilla kaikkea suunniteltua, teen virheitä huomattavasti todennäköisemmin ja uupumuksen määrä saa aikataulut venymään ja tulee yllätyksoä suunnitelmiin. Mua kello siis myös rauhoittaa, vaikka aiheuttaa myös stressiä.
Myös se vaikuttaa, että jos herätys on kesken unisyklin, olen väsyneempi. Koettu käytännössä tämäkinm Saatan siis säätää myös hälytystä keskellä yötä.
Miten te ihmiset jaksatte tehdä töitä tai opiskella kun ette nuku kunnolla? itse olen tällä hetkellä työttömänä enkä uskalla edes töitä enää hakea kun unettomuus ei ole sairaus eikä sen perusteella saa kuulemma palkallista saikkuakaan. Miten ihmeessä jaksaisin tehdä töissä mitään jos herätys on aikaisin ja uni tulee joskus 3-6 välillä. Nukahdan illalla aika helposti mutta unta riittää vain 1-2h ja sitten valvon 4-5 tuntia ennen kuin uudelleen sammun. Olen kalmankalpea ja lähinnä kuolleen näköinen, pöhöttynyt ja lihonut. Yöllä kun herää, nälkä iskee parin tunnin päästä ja jotain on pakko syödä (yleensä hedelmiä) koska kurniva vatsa pitää taatusti hereillä. Muuten syön säännöllisesti ja terveellisesti noin 1500-1600 kcal/pv. Lääkkeitä en suostu syömään, olen kokeillut kyllä, ja ei se ole rentouttavaa unta vaan väkisin nukuttua kemiallista unta joka ei kyllä yhtään piristä. Lisäksi aikoinaan ajoin pitkää työmatkaa niin kolmiolääkkeitä ei voinut syödä, vaikkei se unenpuutekaan hyväksi ole autonratissa. Ja suoraan sanottuna en halua mitään mt-lääkkeitä syödä koska sitten on lääkäreiden papereissa aina mt-potilas ja apua ei saa vaikka jalka olis poikki. Joskus on pätkiä että nukuttaa oikein hyvin mutta kun en näe mitään selitystä tälle, miksi välillä nukuttaa hyvin ja toisinaan ei yhtään.
Poikani käyttää melatoniinia ja on siitä riippuvainen, eipä vaan noista vaaroista mitään kerrottu, kun neurologi kirjoitti lääkkeet Asperger-pojalle. Mutta parempi kai että noilla nukkuu kuin että ei nukkuisi. Minä syön mirtatsapiinia (vai mikä se nyt olikaan), enkä nuku ilman sitä kuin vasta joskus aamuyöstä, päivät olen pöllyssä ja lihoin kuukaudessa 5 kg kun olisin syönyt jääkaapista valonkin. Mutta se on elämää. Parempi pöllyssä kuin kroonisesti unettomana, eikä se lääke lihota, jos en syö, tämän lopulta tajusin. Ei ole kivaa, kun koko ajan suurin piirtein kuola valuu mieliteoista, mutta se on hinta, minkä nukkumisesta maksan. Kaikki oli tosiaan kokeiltu, huolien kirjoittaminen paperille ettei tarvitse yöllä miettiä, rentoutumiset, hällä väliä -ajattelu ym. Joskus pitää vain vaivat lääkitä ja jatkaa elämää. Mikään ei edesauta unettomuutta niin hyvin kuin sen jatkuva vatvominen.
Mä oon tosiaan löytänyt oman lääkekomboni ja samalla elämäni mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että oonko tosiaan joku luonnonoikku vai onko ketään muuta joka ei nuku ollenkaan? Siis en puhu nyt mistään tunninkaan yöunista vaan ei ollenkaan. Pisin pätkä on 9vrk ja olisi varmaan jatkunut pidempään mutta kroppa tilttas jo niin pahasti että piti päivystykseen lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juot kahvia, lopeta.
Jos juot mustaa tai vihreää teetä, lopeta.
Jos juot alkoholia, lopeta.
Jos tupakoit, lopeta.
Yksi kerrallaan. Aloita kahvista.
Digilaitteet pois illalla n. 3 tuntia ennen nukkumaan menoa.
Saattaa tuntua siltä että kaikki kiva kielletään....Huokaus.... Kaikilla esim. kofeiini ei valvota. Mutta nämä olivat taas näitä nopeita ja helppoja konsteja, joilla saa pikkuisen päteä kun oma järki ei pidemmälle yllä.
Huokaus täältäkin...
Noista konsteista puuttui vielä lämmin maito, melatoniini, lämpöiset sukat, lampaitten laskeminen, positiivisten asioitten ajattelu ym. potaskaa. Unettomuus on aivan eri asia kuin satunnainen heräily/huonounisuus!!! Oksettaa noi kaikki lapselliset neuvot.
======
kyllä mulla auttoi kahvinjuonnin lopettaminen. Halpa ja helppo keino. Jos ei tehoa, niin siitä vaan uudestaan kahvia lipittämään ja muita keinoja kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, täällä taas porukka joka ei ymmärrä unettomuudesta mitään, lässyttää näitä huippuhienoja ideoitaan, kävele, ei kofeiinia ja blaa blaa. Mää oon jo luovuttanut ja vedän joka ilta ketipinor-tenpx-sirdalud-koktailin ja älkää tulko tyrkyttämään mitään muita lääkkeitä, lyön vetoa että on kokeiltu ja satoja euroja hassattu huuhaahoitoihin. Käyn salilla ja liikun 30000 askelta päivässä. Jokaiselle lekurille joka vielä yrittää mussuttaa sanon että no kirjoita työkyvyttömyyseläke paperit sitten! Mutta joo, voittahan te noita vinkkejä jakaa, voihan niistä jollekin apua olla.
====
Hienoa kun sinulla on unettomuus voitettu. Jos tarvitset lääkkeitä niin sitten tarvitset.
Aloittaja kyseli vinkkejä ja kokemuksia, niitä tulee sitten kaikenlaisia.
Lievään unettomuuteen auttaa ehkä lämmin maito ja hunaja illalla, pahaan unettomuuteen tarvitaan lääkkeet.
Toivottavasti kaikki löytävät keinon selättää unettomuuden, se on ihan viheliäistä ja tuhoaa aivan kaiken.
Täällä vuosikymmenen kokemus unettomuudesta. Olen lapsesta asti ollut huono nukkumaan, vaiva pahentunut iän myötä. Vaihtelevasti saanut tähän apua, mutta nykyisin en jaksa edes aiheesta puhua, jos joku lääkäri ottaa asian puheeksi, sillä tuntuu, että siihen ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti. Kaikki pehmeät keinot kokeiltu. Mirtazapin, Ketipinor Triptyl yms., joita nykyisin tarjotaan, kokeiltu, mutta näistä tulee niin ikävät sivuvaikutukset, ettei pysty käyttämään. Sivuvaikutuksena mm. painostava olo ja levottomat jalat sekä yleinen levottomuus & väsymys & painonnousu. Melatoniini ei auttanut aikaisemmin, mutta nyt yllättäen olen saanut siitä apua. Valitettavasti siitäkin sivuvaikutuksena levottomat jalat ja levoton olo seuraavana päivänä, jos ottaa isomman annoksen. Nykyisin "pärjään" kohtalaisesti melatoniinilla, lisäksi muutaman kerran viikossa otan Imovanen (puolikas tai kokonainen). Tällä mennyt muutaman vuoden, määrät pysyneet samana. Odotan eläkeikää, että ei olisi niin väliä, miten ja mihin aikaan vuorokaudesta nukkuu. Tsemppiä kaikille unettomille!
Vaati rankkoja toimenpiteitä.
Sokeri pois.
Kofeiini pois, ihan kaikki missä sitä on, myös suklaa.
Tilalle lisäravinteina melatoniini, kalium ja magnesium.
Vierailija kirjoitti:
Miten te ihmiset jaksatte tehdä töitä tai opiskella kun ette nuku kunnolla? itse olen tällä hetkellä työttömänä enkä uskalla edes töitä enää hakea kun unettomuus ei ole sairaus eikä sen perusteella saa kuulemma palkallista saikkuakaan. Miten ihmeessä jaksaisin tehdä töissä mitään jos herätys on aikaisin ja uni tulee joskus 3-6 välillä. Nukahdan illalla aika helposti mutta unta riittää vain 1-2h ja sitten valvon 4-5 tuntia ennen kuin uudelleen sammun. Olen kalmankalpea ja lähinnä kuolleen näköinen, pöhöttynyt ja lihonut. Yöllä kun herää, nälkä iskee parin tunnin päästä ja jotain on pakko syödä (yleensä hedelmiä) koska kurniva vatsa pitää taatusti hereillä. Muuten syön säännöllisesti ja terveellisesti noin 1500-1600 kcal/pv. Lääkkeitä en suostu syömään, olen kokeillut kyllä, ja ei se ole rentouttavaa unta vaan väkisin nukuttua kemiallista unta joka ei kyllä yhtään piristä. Lisäksi aikoinaan ajoin pitkää työmatkaa niin kolmiolääkkeitä ei voinut syödä, vaikkei se unenpuutekaan hyväksi ole autonratissa. Ja suoraan sanottuna en halua mitään mt-lääkkeitä syödä koska sitten on lääkäreiden papereissa aina mt-potilas ja apua ei saa vaikka jalka olis poikki. Joskus on pätkiä että nukuttaa oikein hyvin mutta kun en näe mitään selitystä tälle, miksi välillä nukuttaa hyvin ja toisinaan ei yhtään.
No työssäkäynti on hirveää. Saikkua ei tosiaan saa, joskus ehkä päivän. Nääntyneenä ja kahvin voimalla sitten pitää kestää. En voi lopettakaan työssäkäyntiä, perhe ja iso asuntolaina pakottaa jaksamaan.
Välillä on rytmihäiriöitä, välillä pyörryn. Pelkään ja epäilen että elinikää tällainen lyhentää.
Mulle ei ole löytynyt lääkitystä tähän pahaan unettomuuteen. Ainoa toimiva isolla annoksella on imovane mutta se on vaarallinen eikä saa käyttää koko aikaa. Mikään tavallinen annos ei riitä. Mirtazapin auttoi ehkä viikon.
Mulla ongelma siis nukahtaminen. Yleensä nukahdan vasta klo 04-05. Ja seiskalta soi kello!
Onko vinkkejö mikä auttaisi siihen että keho taistelee nukahtamista vastaan? Siis nukahtamisen hetkellä aina säpsähtää hereille sydän hakaten. Tää sit toistuu ja toistuu ja pian kello on 05...
Jos et halua terapeutille mennä tai puhua ongelmiasi tai huoliasi jonkun kanssa, nukahtamis- ja unilääkkeet toimii.
2 x 25mg Ketipinor, 5mg Melatoniini, 15mg Opamox. Tasaiset ja kauniit unet tulee 7-10h.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua terapeutille mennä tai puhua ongelmiasi tai huoliasi jonkun kanssa, nukahtamis- ja unilääkkeet toimii.
Terapiaa ei saa unettomuus-diagnoosilla. Olisipa joku jolle puhua!
Vierailija kirjoitti:
2 x 25mg Ketipinor, 5mg Melatoniini, 15mg Opamox. Tasaiset ja kauniit unet tulee 7-10h.
Joo, sen 5 pv ajan mitä tuota komboa voi käyttää. Mulla on VUOSIEN unettomuus. Mitään bentsoa ei saa syödä pitkään. Max 10-14pv putkeen.
Laitat herätyksen aamuun viikonloppuisinkin ja syöt hyvin ja sitten lähdet ulos kävelylle. Iltaisin ei enää liikuntaa ja syömistä pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa. Myös kännykkä ja tietokoneet ja tv pois iltaisin. Lue vaikka kirjaa, jos jotain pitää tehdä. Eli aamuun ja päivään syömiset ja liikkuminen, iltaan rauhoittuminen.
Väsyttäkää itsenne päivän aikana, töitä, treeniä, puuhastelua ja ulkoilua. Illalla magnesiumsitraattia ja nukkumaan ikkuna auki.
Vierailija kirjoitti:
Väsyttäkää itsenne päivän aikana, töitä, treeniä, puuhastelua ja ulkoilua. Illalla magnesiumsitraattia ja nukkumaan ikkuna auki.
Ei auta. Treenaan umpiväsyneenä joka päivä vaikka saan nukuttua vain 3h yössä. Olen nyt kuulauden kokeillut toisiko päivittäinen treeni (juoksulenkki 8km) lisää unta. EI TUO. Vaan pahentaa nääntymystä. Sydän hakkaa kahtasataa.
Jos kärsii pahasta kroonisesta unettomuudesta niin mikään treeni ja tuulettaminen ei auta!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä vuosikymmenen kokemus unettomuudesta. Olen lapsesta asti ollut huono nukkumaan, vaiva pahentunut iän myötä. Vaihtelevasti saanut tähän apua, mutta nykyisin en jaksa edes aiheesta puhua, jos joku lääkäri ottaa asian puheeksi, sillä tuntuu, että siihen ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti. Kaikki pehmeät keinot kokeiltu. Mirtazapin, Ketipinor Triptyl yms., joita nykyisin tarjotaan, kokeiltu, mutta näistä tulee niin ikävät sivuvaikutukset, ettei pysty käyttämään. Sivuvaikutuksena mm. painostava olo ja levottomat jalat sekä yleinen levottomuus & väsymys & painonnousu. Melatoniini ei auttanut aikaisemmin, mutta nyt yllättäen olen saanut siitä apua. Valitettavasti siitäkin sivuvaikutuksena levottomat jalat ja levoton olo seuraavana päivänä, jos ottaa isomman annoksen. Nykyisin "pärjään" kohtalaisesti melatoniinilla, lisäksi muutaman kerran viikossa otan Imovanen (puolikas tai kokonainen). Tällä mennyt muutaman vuoden, määrät pysyneet samana. Odotan eläkeikää, että ei olisi niin väliä, miten ja mihin aikaan vuorokaudesta nukkuu. Tsemppiä kaikille unettomille!
Kaikki mainitsemasi on kokeiltu ja paljon muuta. Tk-eläkkeelle jouduin) ollut jo 15 v), mutta eipä tule uni eläkkeelläkään, vaikka niin toki kuvittelin.
Saan varmasti paljon alapeukkuja, mutta kysyn silti, miksi te unettomat seuraatte kelloa? Se ei auta mitään eikä siitä tule kuin surkeampi olo.
Silloin harvoin kun itse en saa unta, en koskaan katso kelloa, vaan päätän tietoisesti ajatella "tässä on vielä paljon aikaa nukkua, ei haittaa jos olen hetken hereillä. Vaikka en saisi unta, voin kuvitella nukkuvani". Ajattelen näin, vaikka en sillä hetkellä tiedä ollenkaan onko aikaa herätykseen 4 tuntia vai 30 min. Tällainen pieni huijaus rauhoittaa mieltä paljon enemmän kuin jatkuva kellon vilkuilu "enää kaksi tuntia jäljellä... enää tunti ja 50 min jäljellä... enää tunti ja 40 min jäljellä..."