Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi unettomuuteen? Kokemuksia?

Vierailija
19.12.2017 |

Taas takana uneton yö, viime viikkoina näitä on ollut n. kerran viikkoon. Pyörin vaan yön yli valveilla sängyssäni, kunnes herätyskello soi ja on aika nousta ja aloittaa uusi päivä.

Uusi tämä ongelma ei ole, muistan jo lapsuudesta miten seurailin yön aikana kellon viisarien liikkumista eteenpäin ja laskeskelin, että jos nukahtaisin nyt, ehtisin nukkua vielä kaksi tuntia ennen herätyskellon soimista.

Kommentit (194)

Vierailija
41/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava ketju, sille peukkua.

Olen sen verran uniongelmainen, että kunnolla nukuttuja öitä tulee vuosittain hyvällä tuurilla viikon verran. Itselleni avuksi on olleet jooga ja mielenkiinnottoman kirjan lukeminen ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
42/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain oman unettomuuskierteen katkaistua Melatoninilla. Nukahdin aina illalla hyvin mutta heräsin yöllä ja valvoin n klo 02-05. Pitkåvaikutteinen melatonin huuleen illalla niin heräily loppui. Mutta ei tosiaan toimi kaikilla eikä varmaan vakavissa uniongelmissa. Tällaisille amatööreille kokeilemisen arvoinen. Join myös illalla jotain good night-teetä.

Melatoniinin käyttö heikentää ihmisen oman melatoniinin tuotannon. Monille käynyt niin, etteivät sitten nuku enää edes sitä mitä aiemmin ilman melatoniinin jatkuvaa käyttöä. Joten kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin lähtee melatoniinia kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain oman unettomuuskierteen katkaistua Melatoninilla. Nukahdin aina illalla hyvin mutta heräsin yöllä ja valvoin n klo 02-05. Pitkåvaikutteinen melatonin huuleen illalla niin heräily loppui. Mutta ei tosiaan toimi kaikilla eikä varmaan vakavissa uniongelmissa. Tällaisille amatööreille kokeilemisen arvoinen. Join myös illalla jotain good night-teetä.

Melatoniinin käyttö heikentää ihmisen oman melatoniinin tuotannon. Monille käynyt niin, etteivät sitten nuku enää edes sitä mitä aiemmin ilman melatoniinin jatkuvaa käyttöä. Joten kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin lähtee melatoniinia kokeilemaan!

Lääkkeet pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto. Ihmisten pitäisi opiskella asiaa peruskoulutasoisesti, että ymmärtävät miksi ja miten ihminen nukkuu. Kun ymmärtää perusteet, niin tajuaa tehdä muutoksia elämässään. Ehkä tätä voisi kutsua psykoedukaatioksi.

Vierailija
44/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tupakoit, lopeta. Minimoi alkoholi ja kofeiini. Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa sen, että hapen otto tehostuu ja olet virkeämpi. Alkoholi heikentää unen laatua ja kofeiini piristää.

Jos tupakoinnin lopettaminen kerran tekee ihmisestä virkeämmän, eikös silloin tuolla logiikalla unettomuudesta kärsivän kannattaisi nimenomaan polttaa niin pirusti?

Itse kysymykseen; mulla ei auta mikään. Ei unilääkkeet, ei hiljaisuus, ei ohje "jos ei uni tule, nouse ylös ja tee hetki jotain muuta", ei liikunta, ei säännöllinen rytmi, ei ruokavalio, ei kofeiinin pois jättäminen, ei laskeminen... Ei mikään. Kolmen vuoden kokemus.

Kuulostaa masentavalta, mutta olen ottanut sen asenteen, että jos en nukahda niin ei väkisin. Toki unettomuus aiheuttaa kohdallani pahan olon, horjahtelua ja päänsärkyä, mutta saanpahan ainakin jotain tehtyä sillä aikaa kun en nuku, ennemmin kuin makaisin silmät vetisinä tuntikausia sängyssä ilman unta (kokeiltu on).

Viime yönä pesin jääkaapin, kävin sähköpostit läpi ja leivoin piirakan. Luotan siihen, että tipahdan uneen kun tilanne on tarpeeksi pitkällä ja niin on aina käynytkin. Terveellistä? Ei helvetissä, mutta minkäs teet.

Vierailija
45/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium! Itse olin todella uniongelmainen ja kokeilin kaikkea mahdollista. Ystävä vinkkasi kokeilemaan magnesiumia (esim. Kaisa Jaakkolan ohjeen mukaan: http://kaisajaakkola.com/2013/09/magnesium/). Se auttoi minulla parissa viikossa ja uniongelmat loppui siihen. Aika monella uniongelmat johtuu magnesiumin vajeesta. Jostain syystä tätä ei kuitenkaan koskaan esitetä syyksi lääkärissä, vaan ennemmin kirjoitetaan reseptillä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä.

Vierailija
46/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäki huomannu että hälläväliä asenne toimii. Eli että ei stressaa sitä ”voi voi ku en nyt saa unta ja kello kulkee jne”, eli ei saa tuijotta kelloa kokoaja ja hermoilla. Hiilaripitoinen iltapala kamomilla teen kera yleesä mulla tepsii ja vaikka akuankan lukeminen siinä samalla. 🙂 mutta täydenkuun aikaan tai stressaavan illan jälkeen on toisinaan vaikeeta nukahtaa, sit otan avuksi homeopaattisen valeriana c30 pillerin jos pakko herätä kouluun aamul.

Vierailija
47/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran unta ootellessa, tuli mieleen miten opiskeluaika sitä nukahti tenttikirja kädessä. Ajattelin, että tuota vois kokeilla.

Valitsin aiheen, joka itselle on aina ollut vaikea omaksua, mutta jonka haluaisin hallita: Suomen historia. Sitten kirja käteen asenteella "jos jaksan päntätä koko yön, olen aamulla paljon viisaampi". Nukahtamista edesauttoi opetusmateriaalin ikä; ainut historiankirja jonka sillä hetkellä löysin oli koulukirja 60-luvulta. Aloitin jääkaudesta, ja avot, alle tunnissa olin tajutonna. Plus vähemmän tietämötön jääkauden tapahtumista.

Tärkeää tosiaan käyttää pölyistä kirjaa, netissä on aivan liian kiinnostavaa materiaalia.

Vierailija
48/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on näitä toisinaan, ja silloin on ihan turha pyöriä siinä sängyssä noitumassa. Nousen ylös. Avaan ikkuna ja tuuletan makkarin. Menen keittiöön ja syön jotain hiilaripitoista navan täyteen ja mielellään lämmintä, kuten mikrolämmintä ruisleipää juuston kanssa. Käyn vielä lämpimässä suihkussa. Heitän tyynyt jalkopäähän ja sujahdan huovan alle, ikkuna saa olla raollaan talvellakin, ja ajattelen jotain mukavaa, kehitän vaikka rakkausromaania päässäni, kas, kohta nukahtaa.

Ja jos uni ei sittenkään tule, niin ihan sama nousta katselemaan telkkaa.

Vierailija
49/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipheii kirjoitti:

Minäki huomannu että hälläväliä asenne toimii. Eli että ei stressaa sitä ”voi voi ku en nyt saa unta ja kello kulkee jne”, eli ei saa tuijotta kelloa kokoaja ja hermoilla. Hiilaripitoinen iltapala kamomilla teen kera yleesä mulla tepsii ja vaikka akuankan lukeminen siinä samalla. 🙂 mutta täydenkuun aikaan tai stressaavan illan jälkeen on toisinaan vaikeeta nukahtaa, sit otan avuksi homeopaattisen valeriana c30 pillerin jos pakko herätä kouluun aamul.

Minua kiinnostaa tietää, nukahdatko piankin tämän pillerin jälkeen? Olen itsekin aikoinani käyttänyt joitakin ’homeopaattisia unilääkkeitä’ ja saanut avun. Siitä seurasikin, että nukuin monta vuotta hyvin ilman mitään apuja.

Nyt tilanne on taas katastrofaalinen, sillä en nuku yhtään ilman kunnon tujausta, enkä oikeastaan nuku näillä apteekin myrkyilläkään vaan heräilen kaiken aikaa.

Vierailija
50/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kaikista neuvoista itselleni paras, ja ainoa oikeasti toimiva on ollut tuo lempeä suhtautumine, "mitä sitten jos joskus ei nukuta" -asenne. Olen ollut huono nukkumaan lapsesta asti - todella pahasti iltavirkku, ja hyvin altis reagoimaan stressiin unettomuudella myös. Välillä on hyviäkin kausia, sitten taas menee kuukausia niin, että uni tulee vasta kahden jälkeen ja pari tuntia siitä jo heräänkin enkä saa enää unta. Vuosikausia kärsin tästä todella paljon, kokeilin oikeastaan kaiken mitä tässäkin ketjussa on mainostettu. On panostettu unihygieniaan, rauhoittumiseen, rytmiin, liikuntaan, mindfullnessiin, huolipäiväkirjoihin, kirkasvalolamppuihin, lampaiden laskemiseen, hengitysharjoituksiin, sinisen valon vältteluun, jätetty kofeiini ja alkoholi, maattu piikkimatolla, pidetty villasukkia, nukuttu ikkuna auki ja kiinni, syöty unilääkkeitä, beetasalpaajia jne. Monesta on ollut pientä apua (lähinnä maltillinen liikunta, säännöllinen unirytmi ja alkoholin ja kofeiinin välttäminen), mutta jos yhtään on huonompi kausi niin eipä nuokaan auta.

Tein todella kauan työtä, jossa oli vielä tärkeää olla ihan koko ajan skarppi ja tarkka, tämä lisäsi entisestään ahdistusta unettomuudesta mikä taas pahensi tietysti unettomuutta. Kun vaihdoin hieman tavallisempaan työhön, jossa nyt mitään katastrofia ei heti käy vaikka joskus kävisin ihan pikkuisen hitaalla, pystyin lopulta alkaa suhtautumaan nukkumiseen rennommin. Oikeastaan aloin vähät piitata suurimmasta osasta ohjeita ja päätin, että olennaisinta on tehdä asioita jotka tuntuvat hyvältä. Jos minusta tuntuu parhaalta jäädä sänkyyn miettimään mitä herkkuja tekisin ensi viikolla kun herään keskellä yötä enkä saa unta, niin minähän jään. Jos tuntuu kivemmalta katsoa leffoja sängyssä illalla kun uni ei tule kuin kököttää kirjan kanssa kynttilän valossa, niin sitten teen niin. Jos haluan ottaa päivätorkut töiden jälkeen niin otan, ja viikonloppuna nukun pitkään jos huvittaa. Jos joskus väsyttää niin sitten väsyttää. 

Yhä pidän kiinni kohtuullisesta liikunnasta ulkona (ei myöhään illalla), terveellisestä ruokavaliosta ja iltapäiväkahvien välttämisestä ja alkoholia käytän harvoin. Kaikessa muussa menen sen mukaan, mikä tuntuu mukavimmalta enkä syyttele itseäni siitä, jos nukkuminen ei suju. Näillä keinoilla olen päässyt siedettävään tilanteeseen - yhä on huonoja jaksoja, yhä valvon öisin, yhä olen välillä tosi väsynyt. Mutta elämä ei pyöri nukkumisongelmien ja niiden tuoman ahdistuksen ympärillä. Olen jopa voinut siirtyä takaisin entisiin hommiin tämän opittuani.

Tosin - jos mulla olisi ikinä ollut vain yksi huonosti nukuttu yö viikossa, niin en olisi varmaan tehnyt asialle yhtään mitään :D

Vierailija
51/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nussittuna nukkuisit jo 😴!" Kauko J.

Vierailija
52/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä avuksi siihen että nukahtaa aina samaan aikaan klo 3.00 vaikka herään aamuisin jo yhdeksältä? mitä vttua oikeasti? Ja ei, en katso älylaitteita ennen nukkumaanmenoa, menen sänkyyn enen kahtatoista mutta unen päästä saan aina kiinni vasta samaanaikaan joskus 2.30-3.00

Vierailija
53/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaikkein tehokkaimmista keinoista itselläni on makuuhuoneen lämpötilan reipas laskeminen. Mikä lie siinä on taika, mutta ongelma on kuin poispyyhkäisty kun saa kylmässä kaivautua lämpimän peiton alle. Varmaan jotain sama kuin vauvoilla ulkona vaunuissa.

Lisäksi nuo mielen harjoitukset, kuten laskeminen ja ”mielen tyhjentäminen” auttaa ihmeesti. Vaatii vaan kovaa harjoittelua (moni sanoo että ei auta, kun ei voi keskittyä niihin numeroihin, mutta juuri sitä pitää hrajoitella). Nuo Delta wavesien kuuntelemiset pitää testata myös, kiitos vinkeistä.

Ja minullakin auttaa yöllä pieni hiilaripitpinen eväs, jos herään. Hakiessa tulee sopivasti vilu ja sitten onkin taas rauhoittavaa kaivautua sinne peiton alle.

Omana mentaaliharjoituksena kuvittelen myös, että olen iglussa lämpimässä makuupussissa, ja ulkona pyryttää pakkaslumi.

Vierailija
54/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkittyneeseen unettomuuteen suosittelen raskasta työtä ulkona, ihan äärirajoille. Nimenomaan niin, että lihakset rasittuu. Vaikka mökillä halkohommia viikonloppuna. Sisään tultua nopeasti lämmintä ruokaa, sauna, ja itse ainakin nukahdan jo sänkyyn ryömiessä. Lisäksi nukun sikeästi heräämättä. Olisi hyvä jos mikään ei aamulla tulisi häiritsemään, että saisi univajeen paikattua.

Vierailija
55/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut todella huono saamaan unta. Sitä kun ei saa unta niin seuraava päivä on ihan kauhea. Sitä on kuin transsissa ja huppelissa samaan aikaan. Järki ei juokse ja tekee virheitä joka asiassa. Nykyään nukun hyvin unilääkkeen ja melatoniinin sekä kellontarkan nukkumaan menon ansiosta.

Kello 20 otan melatoniinin ja kello 21 unillääkkeen. Sen jälkeen heti hampaan pesu ja nukkumaan.

Typerää vain kun terveyskeskuksen lääkärin mielestä ei saisi syödä unilääkkeitä joka yö. Uhkaa lopettaa koko reseptin joka taas ahdistaa ja lisää unettomuutta. Olen joka tapauksessa kehoni totuttanut tuohon rytmiin jo vuosikausia ja tiedän kokemuksessa että toimii. Tiedän myös mitä tapahtuu jos en saa unta. Lääkärikirja voi tietää toisin mutta oman kehoni tiedän ja tiedän mikä toimii. En myöskään käytä mitään muita päihteitä tai muuta sellaista.

Vierailija
56/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi juoda mitään kofeiinipitoista klo15 jälkeen, tai menee yöt valvoessa.

Vierailija
57/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ganja

Vierailija
58/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valvonut viimeiset 20 vuotta. Ensin burnout ja ammattitaidottomat lääkärit. Sitten 247 huutavat lapset ja sitten en vain enää ole osannut nukkua. Enkä nuku enää koskaan. Paitsi haudassa.

Vielä sulla on matkaa, kaverini ei ole nukkunut ’koskaan’ edes pikkulapsena. Silloin tällöin saanut jotain unilääkettä, joka hetken auttanut. Sitten diagnosoitiin uniapnea. Dadadaaaaa!

Mukavahan se nyt ehtoopuolella on tietää se syykin!

Vierailija
59/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tilanne meni niin pahaksi että oli pakko marssia lääkärille hakemaan unilääkeresepti. Nyt olen syönyt unilääkkeitä 2.5 vuotta enkä ole koskaan voinut paremmin. Työkaverit haukottelevat kymmeniä kertoja päivässä ja valittavat väsymystään. Mä en ede muista koska olen viimeksi haukotellut enkä edes muista miltä väsymys tuntuu. Sain diagnoosin pitkäaikainen unettomuus sillä univaikeuksista olen kärsinyt yli 10 vuotta. Tarvitsen täyden hiljaisuuden nukkumiseen ja käytän aina korvatulppia ja unimaskia. Tällä hetkellä unilääkkeenä Ketipinor 50 mg jolla nukun kuin tukki!

Täytyy kysyä kans huomenna tota Ketinpinoria, olis jo sitten 4. lääke jota kokeilen.

Voi itku tätä ketiapiinin määräämistä Suomessa unettomuuteen, kirjoitetaan reseptiä kuin johonkin nallekarkkiin... Psykoosilääkkeiden off-label käyttö on KIELLETTY monessa muussa maassa, täällä meillähän näitä syötetään jopa alaikäisille. Jos Ketipinorista kokee olevan hyötyä ja sitä haluaa käyttää, niin go for it. SATUNNAISESTI, harvoin käytettynä ihan ok, täysin sama homma kuin varsinaisten bentsopohjaisten unilääkkeiden kanssa. Ketin väsyttävään vaikutukseen tulee toleranssi ja tätähän lääkärit eivät ymmärrä tai ainakaan kerro. Monella ei-psykoottisella vaikuttaa myös päinvastoin kiihdyttävästi, ahdistusta LISÄTEN. En käsitä miten voi olla mahdollista että edelleen vuonna 2020 tk:n yleislääkäreillä oikeudet määrätä kyseistä mömmöä. Tosin psykiatritkin nyt yhtä kujalla monesti. Haittavaikutuksista metaboliaan, sydämen toimintaan, kilpirauhaseen jne en nyt jaksa alkaa tässä kohkata. Lukekaa sieltä pakkausselosteesta, sieltä ne löytyy. Niin ja tosiaan Ketipinoriin kun kehität toleranssin, niin onnea vaan. Bentsodiatsepiineistäkin pääsee helpommin eroon, ellei nyt jotain vuosikausia jatkunutta överiä käyttöä takana.

Vierailija
60/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toimi vahvemmat rutiinit. Huonot ruokailutottumukset ja epäsäännöllinen syöminen pahensi ongelmaa.

Lisäsin ulkoilua, ei edes tarvitse lenkkeillä kun se ulkona oleilu jo selvittää tunkkaista päätä. Aina ei työkiireiltä pääse lenkille tai jaksa enempää.

Oman jaksamisen seuranta. Yleensä se kiire ja stressi pahentaa uniongelmia. Työnantajakin pitää ennemmin osaaikaa 100% tekevän kuin täysaikaisena 25% toimivan. Se että tunnistaa omat rajansa ei ole heikkous. Tän tajuaminin oli itselle se vaikein. Pelko että jää työttömäksi tai toiset katsoo heikompana kun ei aina jaksakkaan vetää sitä 60h viikkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi