Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi unettomuuteen? Kokemuksia?

Vierailija
19.12.2017 |

Taas takana uneton yö, viime viikkoina näitä on ollut n. kerran viikkoon. Pyörin vaan yön yli valveilla sängyssäni, kunnes herätyskello soi ja on aika nousta ja aloittaa uusi päivä.

Uusi tämä ongelma ei ole, muistan jo lapsuudesta miten seurailin yön aikana kellon viisarien liikkumista eteenpäin ja laskeskelin, että jos nukahtaisin nyt, ehtisin nukkua vielä kaksi tuntia ennen herätyskellon soimista.

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos unettomuus johtuu päivän tapahtumista, stressistä ja yleensäkin ajatuksista jotka valvottavat, niin itselläni auttoi jonkun vähäpätöisen sanan ajattelu. Eli aina kun ajaukset nukkumahetkellä lähtevät liikkeelle, niin pysäytä ajatukset miettimällä sanaa. Itselläni sana oli eräs tekstiili ja alkuun kävi niin, että aloin miettimään sanamuunnoksia tai värin erisävyjä. Nykyään ajattelen vai sanana. Tämä oppi on ihan hesarin jutusta poimittu.

Vierailija
62/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain oman unettomuuskierteen katkaistua Melatoninilla. Nukahdin aina illalla hyvin mutta heräsin yöllä ja valvoin n klo 02-05. Pitkåvaikutteinen melatonin huuleen illalla niin heräily loppui. Mutta ei tosiaan toimi kaikilla eikä varmaan vakavissa uniongelmissa. Tällaisille amatööreille kokeilemisen arvoinen. Join myös illalla jotain good night-teetä.

Melatoniinin käyttö heikentää ihmisen oman melatoniinin tuotannon. Monille käynyt niin, etteivät sitten nuku enää edes sitä mitä aiemmin ilman melatoniinin jatkuvaa käyttöä. Joten kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin lähtee melatoniinia kokeilemaan!

Lääkkeet pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto. Ihmisten pitäisi opiskella asiaa peruskoulutasoisesti, että ymmärtävät miksi ja miten ihminen nukkuu. Kun ymmärtää perusteet, niin tajuaa tehdä muutoksia elämässään. Ehkä tätä voisi kutsua psykoedukaatioksi.

Olen nukkunut nyt 10 vuotta hyvin. Otan 5 yksikköä Melatoniinia ja Mirtzapiinin. Ja kyllä - muita asioita on testattu, asiantuntijoiden kanssa pohdittu ja tähän päädytty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juot kahvia, lopeta.

Jos juot mustaa tai vihreää teetä, lopeta.

Jos juot alkoholia, lopeta.

Jos tupakoit, lopeta.

Yksi kerrallaan. Aloita kahvista.

Digilaitteet pois illalla n. 3 tuntia ennen nukkumaan menoa.

Saattaa tuntua siltä että kaikki kiva kielletään....

Vierailija
64/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto. Ihmisten pitäisi opiskella asiaa peruskoulutasoisesti, että ymmärtävät miksi ja miten ihminen nukkuu. Kun ymmärtää perusteet, niin tajuaa tehdä muutoksia elämässään. Ehkä tätä voisi kutsua psykoedukaatioksi.

62 jatkaa: olen akateemisesti koulutettu, nukun lääkitystä apuna käyttäen ja koen elämäni kaikin puolin hyväksi.

Vierailija
65/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tupakoit, lopeta. Minimoi alkoholi ja kofeiini. Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa sen, että hapen otto tehostuu ja olet virkeämpi. Alkoholi heikentää unen laatua ja kofeiini piristää.

Jos tupakoinnin lopettaminen kerran tekee ihmisestä virkeämmän, eikös silloin tuolla logiikalla unettomuudesta kärsivän kannattaisi nimenomaan polttaa niin pirusti?

Itse kysymykseen; mulla ei auta mikään. Ei unilääkkeet, ei hiljaisuus, ei ohje "jos ei uni tule, nouse ylös ja tee hetki jotain muuta", ei liikunta, ei säännöllinen rytmi, ei ruokavalio, ei kofeiinin pois jättäminen, ei laskeminen... Ei mikään. Kolmen vuoden kokemus.

Kuulostaa masentavalta, mutta olen ottanut sen asenteen, että jos en nukahda niin ei väkisin. Toki unettomuus aiheuttaa kohdallani pahan olon, horjahtelua ja päänsärkyä, mutta saanpahan ainakin jotain tehtyä sillä aikaa kun en nuku, ennemmin kuin makaisin silmät vetisinä tuntikausia sängyssä ilman unta (kokeiltu on).

Viime yönä pesin jääkaapin, kävin sähköpostit läpi ja leivoin piirakan. Luotan siihen, että tipahdan uneen kun tilanne on tarpeeksi pitkällä ja niin on aina käynytkin. Terveellistä? Ei helvetissä, mutta minkäs teet.

Rankka tilanne sulla! Olethan jo päättänyt mennä asiantuntijan pankeille. Voimia!

Vierailija
66/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina herkkäuninen ja häiriöille altis. Yllättävän hyvän avun olen saanut langattomista” tikkukuulokkeista’ ja äänikirjoista. Jokin tylsänpuoleinen kirja 15-30 min nukkumaan mennessä kuulokkeisiin.

Vierailija
67/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juot kahvia, lopeta.

Jos tupakoit, lopeta.

Huokaus.... Kaikilla esim. kofeiini ei valvota. Mutta nämä olivat taas näitä nopeita ja helppoja konsteja, joilla saa pikkuisen päteä kun oma järki ei pidemmälle yllä.

Vierailija
68/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juot kahvia, lopeta.

Jos tupakoit, lopeta.

Huokaus.... Kaikilla esim. kofeiini ei valvota. Mutta nämä olivat taas näitä nopeita ja helppoja konsteja, joilla saa pikkuisen päteä kun oma järki ei pidemmälle yllä.

No kylläpä oli ylimielinen vastaus. Sun unettomuuskin on varmaan vähän parempaa kuin muiden?

Nuo luetellut asiat ovat sellaisia joista ns. ensikertalaisen on ihan hyvä lähteä liikkeelle. Sulkea pois asioita. Sitten kun on todennut ettei nämä auta, on aika ottaa yhteyttä lääkäriin ja etsiä ratkaisua muualta.

-eri

Vierailija
69/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mirtatsapiini auttaa joillakin, itsellä se vähensi ahdistusta,mikä aiheutu unettomuudesta,muttei auttanut nukkumaan. 

Otin puolikkaan jotain 4-5kk, ei sivuvaikutuksia.Tulipahan kokeiltua ainakin.

Vierailija
70/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään (lapsesta asti) unettomuudesta kärsineenä minulla on auttanut vain säännöllinen liikunta. Kun saa raikasta ilmaa ja liikuntaa, nukkuukin paremmin. Ongelma on, ettei väsyneenä jaksaisi millään liikkua. Sitä vain on pakotettava itsensä ulos päivittäin ja ennen pitkää alkaa helpottaa. Stressin minimointi auttaa, jos voi.

Mitkään lääkkeet eivät ole tuoneet kuin tilapäistä apua, toki niillä saa katkaistua pahimman kierteen päiväksi tai pariksi.

Saako kysyä, onko sinulle tarjottu ainoastaan nukahtamislääkettä unettomuuteen? Niistä ei juurikaan ole apua pitkään unettomuuskierteeseen, johon löytyy kyllä paremmat (vähemmän riippuvuutta aiheuttavatkin) lääkkeet. Jostain syystä unettomuuteen monesti tarjotaan aluksi monen merkkisiä nukahtamislääkkeitä, vaikka (omalla kokemuksella) pitkään kierteeseen niillä on mitätön teho.

Liikunnan ja ulkoilun puoleen liputan myös, ehdottomasti. Liian myöhään ei tosin kannata harrastaa raskasta liikuntaa tai se vaikeuttaa nukahtamista.[/quote

Voitko kertoa noiden "paremmin" auttavien lääkeiden nimen. Itselläni 17 v jatkunut = krooninen unettomuus eikä siihen ole kukaan vielä parannusta löytänyt. Jospa mulla olisi vielä sun lääkkeet kokeilematta (tosin epäilen vahvasti)... Kaikki kun lienee jo kokeiltu. 

Vierailija
71/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juot kahvia, lopeta.

Jos tupakoit, lopeta.

Huokaus täältäkin...

Noista konsteista puuttui vielä lämmin maito, melatoniini, lämpöiset sukat, lampaitten laskeminen, positiivisten asioitten ajattelu ym. potaskaa. Unettomuus on aivan eri asia kuin satunnainen heräily/huonounisuus!!! Oksettaa noi kaikki lapselliset neuvot. 

Vierailija
72/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mirtatsapiini auttaa joillakin, itsellä se vähensi ahdistusta,mikä aiheutu unettomuudesta,muttei auttanut nukkumaan. 

Otin puolikkaan jotain 4-5kk, ei sivuvaikutuksia.Tulipahan kokeiltua ainakin.

Puolikas miedoimmasta Mirtatsapiinista saattaa olla liikaa; kannattaa kokeilla ihan murusilla.

Vierailija
73/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään (lapsesta asti) unettomuudesta kärsineenä minulla on auttanut vain säännöllinen liikunta. Kun saa raikasta ilmaa ja liikuntaa, nukkuukin paremmin. Ongelma on, ettei väsyneenä jaksaisi millään liikkua. Sitä vain on pakotettava itsensä ulos päivittäin ja ennen pitkää alkaa helpottaa. Stressin minimointi auttaa, jos voi.

Mitkään lääkkeet eivät ole tuoneet kuin tilapäistä apua, toki niillä saa katkaistua pahimman kierteen päiväksi tai pariksi.

Saako kysyä, onko sinulle tarjottu ainoastaan nukahtamislääkettä unettomuuteen? Niistä ei juurikaan ole apua pitkään unettomuuskierteeseen, johon löytyy kyllä paremmat (vähemmän riippuvuutta aiheuttavatkin) lääkkeet. Jostain syystä unettomuuteen monesti tarjotaan aluksi monen merkkisiä nukahtamislääkkeitä, vaikka (omalla kokemuksella) pitkään kierteeseen niillä on mitätön teho.

Liikunnan ja ulkoilun puoleen liputan myös, ehdottomasti. Liian myöhään ei tosin kannata harrastaa raskasta liikuntaa tai se vaikeuttaa nukahtamista.

Mulle tarjottiin nuorena nukahtamislääkettä, vaikka ongelma oli aamuyön herääminen. Kun ennen lääkettä heräsin klo 4, lääkkeen jälkeen heräsin klo 2 ja olo oli aivan sekainen. Klo 7 kun piti nousta olin aivan pystyynkuollut ja seuraava yö lääkkeen jälkeen meni hereillä. Lääkärille toki heti kerroin, että tämä vain pahensi asiaa mutta kuulemma muuta ei ollut. Näköjään olisi ollut, mutta mistä niitä osaa pyytää jos ei asiaa niin tunne. Nyt aikuisena kysyin uudelleen kun esikoinen nukkui, minä en. Mutta ei missään nimessä kuulemma jos lapsi. Aha. Se siitä, taas. Jos vielä asia aktualisoituu, niin mitä pyydän?

Vierailija
74/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuteen Ketipinoria otetaan 25 - 50 mg/ilta, psykoosiin moninkymmenkertaisesti. Olen käyttänyt ketiapiinia säännöllisesti 5 v ilman sivuvaikutuksia. Olen 68 v mummeli ja unilääkkeistä tulee huono päivä ja päänsärky.

Vierailija
75/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin reseptillä saatava melatoniini. Muut ei toimi. Bachin Night Rescue tipat. Piikkimatto. Painopeitto. Poikaystävätyyny. Äänikirjan kuuntelu. Hoe itsellesi Olen hyvä, kaikki on hyvin, ei hätää. Tsemppiä meitä on monta!!!!

Vierailija
76/194 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava coctail on minulle 1/2 imovane +1/2 mirtazapin. 

Olisinkin saanut tuon annostuksen, kun olin töissä, niin olisin jaksanut paremmin.

Työelämässä yhtä helvettiä, kun yöt olivat niin vaikeita. Aamuherätys klo. 5.30, joinakin päivinä, enkä unta saanut yöllä vasta kuin noin klo.2.00. 

Nyt eläkkeellä ollessani antaisin teille työssäkäyville neuvon käydä ehdottomasti lääkärillä ja pyytää vaikka tämän coctailin koska, jos yölläkin tarvitsee käydä pissalla, niin yllättävästi uni tulee uudestaan.

Voi jospa minulla olisi ollut tuo unilääkitys silloin, niin työtkin olisivat olleet paljon mielekkäämpiä.

Työtäni rakastin, mutta se ainainen väsymys.

Siksi halusin jakaa tämän reseptin teille, jotka kärsitte unettomuudesta.

Terv. mummeli

Vierailija
77/194 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, täällä taas porukka joka ei ymmärrä unettomuudesta mitään, lässyttää näitä huippuhienoja ideoitaan, kävele, ei kofeiinia ja blaa blaa. Mää oon jo luovuttanut ja vedän joka ilta ketipinor-tenpx-sirdalud-koktailin ja älkää tulko tyrkyttämään mitään muita lääkkeitä, lyön vetoa että on kokeiltu ja satoja euroja hassattu huuhaahoitoihin. Käyn salilla ja liikun 30000 askelta päivässä. Jokaiselle lekurille joka vielä yrittää mussuttaa sanon että no kirjoita työkyvyttömyyseläke paperit sitten! Mutta joo, voittahan te noita vinkkejä jakaa, voihan niistä jollekin apua olla.

Vierailija
78/194 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oudolta kuin se kuulostaa niin itselläni auttoi se, että hyväksyin unettomuuden. Sen jälkeen aloin nukkumaan paremmin. Iso apu oli Guy Meadowsin the sleep book kirjasta. 

Vierailija
79/194 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinorista moni on saanut avun, mutta sitä ei saisi määrätä Käypä hoito -suositusten mukaan unettomuuteen. Mikä sitten avuksi, tilalle, jos lääkkeettömät keinot eivät tuo helpotusta?

Vierailija
80/194 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi