Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi unettomuuteen? Kokemuksia?

Vierailija
19.12.2017 |

Taas takana uneton yö, viime viikkoina näitä on ollut n. kerran viikkoon. Pyörin vaan yön yli valveilla sängyssäni, kunnes herätyskello soi ja on aika nousta ja aloittaa uusi päivä.

Uusi tämä ongelma ei ole, muistan jo lapsuudesta miten seurailin yön aikana kellon viisarien liikkumista eteenpäin ja laskeskelin, että jos nukahtaisin nyt, ehtisin nukkua vielä kaksi tuntia ennen herätyskellon soimista.

Kommentit (194)

Vierailija
21/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tilanne meni niin pahaksi että oli pakko marssia lääkärille hakemaan unilääkeresepti. Nyt olen syönyt unilääkkeitä 2.5 vuotta enkä ole koskaan voinut paremmin. Työkaverit haukottelevat kymmeniä kertoja päivässä ja valittavat väsymystään. Mä en ede muista koska olen viimeksi haukotellut enkä edes muista miltä väsymys tuntuu. Sain diagnoosin pitkäaikainen unettomuus sillä univaikeuksista olen kärsinyt yli 10 vuotta. Tarvitsen täyden hiljaisuuden nukkumiseen ja käytän aina korvatulppia ja unimaskia. Tällä hetkellä unilääkkeenä Ketipinor 50 mg jolla nukun kuin tukki!

Täytyy kysyä kans huomenna tota Ketinpinoria, olis jo sitten 4. lääke jota kokeilen.

Vierailija
22/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tilanne meni niin pahaksi että oli pakko marssia lääkärille hakemaan unilääkeresepti. Nyt olen syönyt unilääkkeitä 2.5 vuotta enkä ole koskaan voinut paremmin. Työkaverit haukottelevat kymmeniä kertoja päivässä ja valittavat väsymystään. Mä en ede muista koska olen viimeksi haukotellut enkä edes muista miltä väsymys tuntuu. Sain diagnoosin pitkäaikainen unettomuus sillä univaikeuksista olen kärsinyt yli 10 vuotta. Tarvitsen täyden hiljaisuuden nukkumiseen ja käytän aina korvatulppia ja unimaskia. Tällä hetkellä unilääkkeenä Ketipinor 50 mg jolla nukun kuin tukki!

Täytyy kysyä kans huomenna tota Ketinpinoria, olis jo sitten 4. lääke jota kokeilen.

Tutustu kuitenkin ensin mihin lääke on tutkittu käytettäväksi. Ketipinor on hirveä myrkky, jolla monet lihovat ja saavat diabeteksen. Tietysti jos diabetes on mielestäsi pienempi haitta kuin terapialla hoidettava unettomuus, niin lääke olkoot valintasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy terveyskeskuksesta unettomuuden ryhmämuotoista kurssia. Lisäksi itse sain apua Leeni Peltosen kirjasta.

Vierailija
24/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee päivittäin vähintään tunnin kävelylenkki raittiissa ilmassa.

Pyri siihen, että päivärytmisi toistuu viikottain mahdollisimman samankaltaisena. Herää joka aamu samoihin aikoihin ja mene samaan aikaan nukkumaan.

Jos et saa nukuttua, älä jää sänkyyn pyörimään, vaan nouse ylös. Käy jääkaapilla syömässä jotain kevyttä. Hae kirjastosta joku kuivahko tietokirja unettomia öitä varten. Lue kirjaa tunti ja mene sitten uudestaan sänkyyn nukkumaan.

Älä murehdi liikaa. Jos sinulla kiirettä, stressiä tai riitoja, yritä selvittää ne ennen nukkumaan menoa. Jos et töissä ehdi tehdä kaikkea, kokoa itsellesi lista tekemättömistä töistä. Listan tekeminen auttaa, ettei sinun tarvitse murehtia tekemättömiä töitä sängyssä, vaan töissä voit tehdä työtehtävät järjestyksessä listan mukaan ilman pelkoa siitä, että unohtaisit jotain olennaista.

Muista, ettei yhden tai kahden yön valvominen ole maailmanloppu. Seuraavana yönä uni tulee entistä paremmin.

Käännä tyyny toisinpäin. Se on paremman yöunen puoli. Hyvää yötä!

Vierailija
25/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Jari Sarasvuon monologeja.

Uni tulee pian.

Vierailija
26/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelun lopettaminen. Meditaation avulla oppii.

Vierailija
27/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjattuja meditointi videoita löytyy youtubesta ja on itsellä auttanut nukahtamis vaikeuksiin.

Vierailija
28/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ulkona nukkumista. Jos ei ole mahdollisuutta laavulla tai teltassa nukkumiseen, niin parvekekin kelpaa.

Vierailija
29/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneet ja kaikki sinistä valoa tuottavat laitteet kiinni. Kännykät, tabletit ja television katsominen lopetetaan vähintään tunti ennen nukkumaan laittoa.

Vierailija
30/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis. Muutin maahan, jossa käyttö on laillista ja auttanut hyvin univaikeuksiin. Selkäkivut kadonneet myös (Koska saanut hyvin unta). Toivottavasti saadaan suomeen ainakin lääkekäyttöön mahdollisimman nopeasti. 

Vierailija
31/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt lapsesta asti nukahtamisvaikeuksista. Aikuisena olen kehittänyt tietyt nukkumaankäymisrutiinit, jotka käyn läpi joka ilta. Iltakasiin mennessä käyn suihkussa tai saunassa ja puen iltavaatteet. Syön kevyen iltapalan. Yhdeksältä käyn petiin kahden peiton alle, koska alkuyöstä palelen. Sitten yleensä katson telkkarista jonkun tunnin pituisen sarjan, jotkut ennalta-arvattavat poliisisarjat käy hyvin. Kymmeneltä alan lukemaan kirjaa, himmennän yövalon siten että juuri ja juuri näen tekstin. Luen kyljelläni. Kun olen tarpeeksi lämmin, otan toisen peiton pois. En lopeta lukemista ennen kuin tunnen että uni on tulossa eli silmät alkavat lurpahdella kiinni. Sitten sammutan valon ja käännän kylkeä. Jos en heti pian nukahda ja alan pyöritellä asioita mielessäni, käännän kylkeä taas ja luen uudestaan kunnes silmät alkaa lurpahdella kiinni. Minulla ylös nouseminen ei auta, vaan virkistyn siinä liikaa. Enkä vaan voi mennä virkeänä suoraan iltatoimista sänkyyn peiton alle, koska silloin aivoni alkavat käymään ylikierroksilla, ajatukset pyörivät liikaa mielessä eikä uni tule. Telkkaria en katso koskaan ennen iltaysiä, vaan se on mulle vaan yksi rentoutumiskeinoista. Uni tulee yle nsä yhteentoista mennessä, mutta joskus saattaa mennä aamuyöllekin. Suurin ongelma valveilla pyörimisessä on tosiaan se, että sitten alkaa murehtia asioita liikaa ja ongelmista tulee ihan liian suuria.

Vierailija
32/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valvonut viimeiset 20 vuotta. Ensin burnout ja ammattitaidottomat lääkärit. Sitten 247 huutavat lapset ja sitten en vain enää ole osannut nukkua. Enkä nuku enää koskaan. Paitsi haudassa.

Vierailija
33/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiselle vanhastaan uniongelmaiselle on täysin myrkkyä mennä rakastumaan (varattuun) työkaveriin, jota näkee joka päivä. Ihme kyllä tässä tilasda univajetta kestää paremmin kuin normaalisti.

Vierailija
34/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta!

Vierailija
35/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

B vitamiinipommia naamariin.

Vierailija
36/194 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa nukkumaan kuvittelee itsensä putoamassa, erityisesti auttaa jos jonkun rakkaan kanssa leijaa alaspäin. Puheen kuuntelu youtubesta auttaa minua myös ja mirtazapiinin puolikas. Joskus herään keskellä yötä ja silloin lautasellinen kaurapuuroa rauhoittaa.

Vierailija
37/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain oman unettomuuskierteen katkaistua Melatoninilla. Nukahdin aina illalla hyvin mutta heräsin yöllä ja valvoin n klo 02-05. Pitkåvaikutteinen melatonin huuleen illalla niin heräily loppui. Mutta ei tosiaan toimi kaikilla eikä varmaan vakavissa uniongelmissa. Tällaisille amatööreille kokeilemisen arvoinen. Join myös illalla jotain good night-teetä.

Vierailija
38/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikkoon on tosiaan ok. Mitta jos alkaa tulla useita peräkkäin, suosittelen kakkosen ohjeita. Lisäksi on tärkeää, että ei yhtään alkoholia! Ihan pienikin määrä, yksi viinilasi, voi helposti pilata koko yön unet.

Toinen ohje, jonka viimeaikoina olen löytänyt, on meditointiharoitukset. Lataa puhelimelle tai padille joku ohjelma avuksesi vaikka. Esim Breathessa on paljon lyhyitä alle 10min harjituksia, jotka rauhoittaa nukkumaan.

Minulle lääkäri määräsi lasin viiniä pari kertaa viikossa illalla unettomuuteen.

Vierailija
39/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely tai muu kevyt liikunta alkuillasta,

ei kahvia eikä muuta kofeiinia illalla,

ei telkkarin eikä minkään muun näytön katsomista ysin jälkeen illalla,

pohjustat seuraavan päivän hommat silleen että ei tarvitse murehtia niitä yöllä,

ja jos uni ei tule niin rupeat mielessäsi laskemaan kymmeneen hengitysten tahtiin. Ei saa liikuttaa huulia. Jos sekoat laskuissa, palaat ykköseen ja taas alusta. Luin tämän joltain palstalta, oisko ollu täältä, ja kokeilin. Ei ikinä ole tarvinnut laskea kuin maksimissaan 5 kertaa. Tämä perustuu siihen että kun keskittyy laskemiseen, ei ole "tilaa" ajatella muuta. Jos suomeksi on liian helppo, niin opettele vaikka jollain oudolla kielellä.

Joo siis tuo kofeiini, itse olen niin herkkä sille että iltapäivällä juotu 0,5l pepsi valvottaa illalla. Ainoastaan aamulla pystyn kofeiinia käyttämään. Kännykkä ja tietokoneen näyttö pahimpia koska niitä tuijottaa läheltä, telkkari ei niin paha. Mutta siis unettomuus on jotain ihan hirveää :/ Itsellä ollut unettomuuskausia elämässä ja silloin ei mitkään laskemiset yms konstit kyllä ole auttaneet.

Vierailija
40/194 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä artikkeli unen mekanimeista ja mitä voisi tehdä https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/nuku_niin_opit

Esimerkki:

"Valo rukkaa kelloa

Ihmisen sisäinen kello sijaitsee riisinjyvän kokoisessa aivojen osassa, jonka nimi on suprakiasmaattinen tumake. Millainen kello siellä raksuttaa? Viisareiden ja koneiston virkaa toimittavat tietyt geenit ja niiden tuottamat proteiinit. Nämä molekyylit muodostavat toisiinsa vaikuttavan syklisen tapahtumasarjan, joka kestää hiukan päälle 24 tuntia.

Molekyylikelloa tahdistavat valo ja pimeys. Koska kellon perimmäinen tarkoitus on sopeuttaa toimintamme ulkoisen ympäristön rytmiin, sen on parasta käydä yhtä jalkaa ympäröivän maailman kanssa. Siitä pitävät huolen silmän verkkokalvon gangliosolut, jotka reagoivat valoon ja lähettävät sisäiselle kellolle viestejä valon vaihtelusta ulkomaailmassa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan