Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen piheys vauvaan liittyen..

Vierailija
11.12.2017 |

Meille syntymässä ens kuussa esikoinen ja turvakaukaloa ei olla saatu hommattua eriävien mielipiteiden takia. Itse koen että telakka olis aika kätevä, kun esim kaupoille lähtiessä sais turvakaukalon vaan nopeesti rattaisiin kiinni ja matkustus olis helppoa. Mies taas kokee että ihan turhaa rahanmenoa ja tarpeeton ”eikä lähdöt ole mitään kilpailuja.”
Oon netistä koittanu ettii tietoa puoleen ja vastaan ja argumenttejä miehelle esittäessä on vastaus ollu luokkaa ”no muut ihmiset voiki sitten sen tulla meille ostamaan.”

Eikä kyse ole todellakaan rahasta, vaan siitä että kun mies jotain päättää niin se on sitten niin. Oon tällä hetkellä valitettavasti työtön (raskaus tuli yllättäen ja aika pahaan tilanteeseen mut nähden, mutta mies sillon totes ettei hätää hän hoitaa) ja mitään tukia en todellakaan saa miehen tulojen takia.

Kaikki vauvan asiat voiki miehen mielestä ostaa vähän sinnepäin ja ei talvivauva mitään uusia talvikamoja tarvis äitiyspakkauksen lisäks, eli tod näk joutuu raukka käyttämään äp toppista,tumppuja ja tossuja. Rahaa olis vaikka käärii lapsi kultaan, mutta kun ei se häntä liikuta ja tän takia onkin ollu aika vaikee raskausaika. Hormooneiden takia on muutenkin tosi herkillä ja se että mies tahallan iskee takasin kun puhun hankinnoista luokkaa ”no mä maksan tosta sit puolet, revi ite loput”
Yhtäkään yli 56 vaatetta ei meidän taloudessa ole ja tiedän että siitä vasta riitaa syntyykin kun vauva kasvaa nopeesti.

Mitä vittua täs tilantees voi edes tehdä?! Muuten meillä on ihan hyvä suhde ja rakastava. Ollaan vaan miehen kanssa ihan eri planeetoilla kun kyse on rahasta. Ja ei en ole mikään kauheen tuhlaava ihminen. Olen itse alunperinkin tosi köyhistä oloista ja nähny aina vaivaa kaiken eteen, kun taas mies periny paöjon rahaa ja elelly leveesti kun kroisokset.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Asutko missä? Itselläni olisi paljon vaatteita ja tavaraa vauvalle myynnissä. Edullisesti saisit. Osan jopa maksutta. 😊

Vierailija
82/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä oisin tullut tulottomana raskaaksi olisin tehnyt abortin vaikka lapsen isä  tienaisi kuinka paljon. Loppupeleissä kun on  kyse siitä  pystyisinkö minä itse  yksin lapsen elättämään ja kasvattamaan omilla tuloillani .Jos vastaus on ei, en lisääntyisi.

Ap on kivasti nyt nalkissa ja täysin miehen armoilla. Miten meni niinku omasta mielestä ap?

No minä ostin vauvalle kaiken opintotuellani. Miehellä ja minulla oli vain opintotuet ja niistä hommattiin kaikki. Torista saa esim pinnasänkyjä ilmaiseksi välillä.

Olisipa ollut kamala virhe, jos olisin abortoinut. Nyt meillä on rahaa ostaa vaikka kaikki uutena, koulut käyty loppuun jne. Ja olisin pystynyt tähän yksinkin. Olisin vain joutunut hetken olemaan toimeentulotuella, nyt ei tarvittu. Ja lapsi on voinut hyvin koko ajan.

Ap ei saa opintotukea, ei työttömyystukea eikä varmaan toimeentulotukeakaan jos miehen tulot lasketaan. Suomeksi tuloton.

Se ei paljoa mieltä lämmitä jos se ilmainen pinnasänky on jossain 600 km päässä ja myyjä ei suostu postittamaan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole tuloton. Hän saa äitiyspäivärahaa.

Vierailija
84/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä oisin tullut tulottomana raskaaksi olisin tehnyt abortin vaikka lapsen isä  tienaisi kuinka paljon. Loppupeleissä kun on  kyse siitä  pystyisinkö minä itse  yksin lapsen elättämään ja kasvattamaan omilla tuloillani .Jos vastaus on ei, en lisääntyisi.

Ap on kivasti nyt nalkissa ja täysin miehen armoilla. Miten meni niinku omasta mielestä ap?

No minä ostin vauvalle kaiken opintotuellani. Miehellä ja minulla oli vain opintotuet ja niistä hommattiin kaikki. Torista saa esim pinnasänkyjä ilmaiseksi välillä.

Olisipa ollut kamala virhe, jos olisin abortoinut. Nyt meillä on rahaa ostaa vaikka kaikki uutena, koulut käyty loppuun jne. Ja olisin pystynyt tähän yksinkin. Olisin vain joutunut hetken olemaan toimeentulotuella, nyt ei tarvittu. Ja lapsi on voinut hyvin koko ajan.

Ap ei saa opintotukea, ei työttömyystukea eikä varmaan toimeentulotukeakaan jos miehen tulot lasketaan. Suomeksi tuloton.

Se ei paljoa mieltä lämmitä jos se ilmainen pinnasänky on jossain 600 km päässä ja myyjä ei suostu postittamaan sitä.

Vastasinkin vain tuohon edelliseen, joka puhui tulottomana tekevänsä abortin. Ja ap saisi työttömyyspvrahaa tmv, jos vain hakisi.

Enkä tietääkseni sanonutkaan, että pitäisi saada se pinnasänky 600km päästä? Sanoin vain, että sieltäkin saa joskus ilmaiseksi. Kuka edes katselee noin kaukaa huonekaluja tai muuta isompaa ilman hakumahdollisuutta? Myös murto-osalla uuden hinnoista saa noita sänkyjä ja muuta, kuten täällä ovat muutkin sanoneet.

Vierailija
85/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja. Jos ei vanhemmilla ole rahasta tiukkaa, niin kyllä kuuluu hankkia lapselleen oikean kokoiset vaatteet!

Joo, jo vastasyntyneellä kuuluu olla kumisaappaat, kesäkengät, lenkkarit, talvipopot, kuravaatteet jne. Ihan sama ettei niitä ikinä käytetä, oltava on.

Vierailija
86/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen haalarissa vauvaa ei taida saada turvakaukaloon kiinni. Itsetykkäisin ainakin että olisi käypäsempi, ihan jo turvallisuuden kannalta. Vaunuissa on hyvä, ei haittaa vaikka on suuri, on vähän kuin toppapussi. Eikä haittaa, vaikka vauvan kädet ei olisi edes hihoissa. Jalathan ei yllä edes lahkeisiin..

Meillä ollut telakka turvakaukalolle, siihen saa myöhemmin turvaistuimen. Helppo napsauttaa vaan kiinni. On turvallisempi.

Kyllä meillä jonkun verran piti vaatteita hankkia äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi. Äp vaatteet on aika leveitä ja lyhyitä, meidän lapsille ollut hieman väärän mallisia.

Vierailija
87/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vetänyt vauvavuoden ihan minimikamamäärällä, ja siltikin tuntuu että turhaa tavaraa tuli hankittua ja saatua sukulaisilta vaikka kuinka. Suosittelen siis olemaan ostamatta mitään "ekstraa" ennen kuin tietää että tavaralle on oikeasti jotain käyttöä. Esim meillä ei tarvittu mitään sen kummempia toppapukuja viime talvena marraskuun vauvan kanssa, vaan tyttö kulki koko ekan talven sellaisessa H&M:n nallehaalarissa, jonka siskoni hänelle osti. Kovemmilla pakkasilla vaan vaunuihin laitettiin lisäksi äitiyspakkauksen toppapussi. Nyt tytöllä on käytössä se pakkauksen haalari ja hyvin pelittää kaupunkihaalarina (puistoillessa käytetään serkun vanhaa Reiman haalaria). 

Ostin itse lähes kaiken käytettynä tai annoin ekasta lapsenlapsesta hurmaantuneiden isovanhempien tehdä täsmähankintoja. Mielestäni on ihan hullua käyttää paljon rahaa sellaiseen tavaraan, jota käytetään maksimissaan pari vuotta ja jolla ei sen jälkeen tee mitään. Mieluummin säästää sen rahan ja ostaa sitten lapselle hienompaa kamaa, kun lapsi itse siitä jotain tajuaa.  Vauvavuoden parhaat ja olennaisimmat hankinnat meidän perheessä oli kantoliina ja myöhemmin kantoreppu. Jopa pinnasänky tuntui turhalta ensimmäiset kuukaudet, kun vauva nukkui vieressäni (nyt onneksi silläkin on jo käyttöä).

Vierailija
88/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin vain tuohon edelliseen, joka puhui tulottomana tekevänsä abortin. Ja ap saisi työttömyyspvrahaa tmv, jos vain hakisi.

Enkä tietääkseni sanonutkaan, että pitäisi saada se pinnasänky 600km päästä? Sanoin vain, että sieltäkin saa joskus ilmaiseksi. Kuka edes katselee noin kaukaa huonekaluja tai muuta isompaa ilman hakumahdollisuutta? Myös murto-osalla uuden hinnoista saa noita sänkyjä ja muuta, kuten täällä ovat muutkin sanoneet.

Saako työttömyysrahaa jos ei ole ollut töissä tai ammatillista koulutusta? Ap sanoi olevansa alle 20v ja keskeytti opintonsa. Työkkäristä todennäköisesti kehoitettaisiin hakemaan uudelleen tai jatkamaan opintoja.

Niin saa ehkä joskus, mutta sen varaan ei pidä laskea, että jos tulisi ilmaisia huonekaluja.

Vierailija
89/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole tuloton. Hän saa äitiyspäivärahaa.

Ja lapsilisän, muun rahoituksen täytyy hoitaa mies. 

Vierailija
90/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se ostelu. Itselleni kävi ihan samoin ennen esikoista. Silloin piti olla rusko- ja silkkivillat pelkästään sitä ensimmäistä kotimatkaa varten. Ne oli niin ihania lapsen ihoa vasten siinä uudessa shelterissä.

Sitten kun toinen oli jo tulossa niin ruvettiin ajattelemaan mitä kaikkea silloin tuli hommattua. Pistettiin puolet vastasyntyneen kamoista pois silloin kun jo odotettiin toista lasta!

Älä hanki mitään muuta etukäteen, kuin ne kamat millä selviätte 2 ensimmäistä päivää kotona! Tuo oikeasti käsittää ne äidille ja koirallekin varatut ruuat, mutta miehestä ei tarvitse välittää.

Tarvitset isofix-kiinnitteisen telakan ja kaukalon siihen, yhden sellaisen pussukan millä lapsen saa lämpimänä siihen kaukaloon ja parit pienet haalarit kirppikseltä. Muutama äidinmaidonvastike varoiksi, vaipat saatte laitokselta sponssina (eli liberon lahjoittamina).

Mies on ihan oikeassa jos on alkanut pistää jarruja päälle. Kuulostaa siltä että olet löytänyt hyvän yksilön kun on kerran varakas ja viisas.

Vierailija
91/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppavaatteita ei todellakaan ole pakko ostaa uudelle vauvalle äp-lisäksi. Ja jos jostain syystä on pakko, niin ehtii syntymän jälkeenkin.

Telakkajutun ymmärrän, ei muut enää nykyään järkeviä ole.

Vierailija
92/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loinen.

Vähä-älyinen.

Vierailija
93/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä että mammoja kauheesti niin kiinnostaiskaan, mutta haluan nyt kuitenkin avata meidän tilannetta vähän lisää.

Vauvan kamat on pääsääntöisesti nimenomaan hommattu käytettynä ja erittäin halvalla. Lisäksi isompia hankintoja on saatu ilmaseks tai lahjoina, esim vaunut, sitteri,hoitopöytä..

Että kyse ei todellaan ole siitä että hormoonihuuruissani olisin vaatimassa vauvan käärimistä kalliimpiin kamoihin tai valittaisin saaduista asioista. Itse koen vaan aika tärkeenä esim sen että autolla liikkuessa lapsi on turvassa ja pysyy lämpimänä ulkona ja varsinkin kotimatkalla.

Oman tyhmän virheeni takia alkaa äitiysloma vasta normaaliaikaan ja siitä johtuen ei äitiysraha paljoa tässä vaiheessa tietotasolla lämmitä. Enkä tästä tosiaankaan syytä ketään muuta kuin itseäni.

Suurinta mitä oon saanu tästä irti on tosiaan ne positiiviset kokemukset joita ootte jakanu turvavyökiinnitteisistä kaukaloista, kiitos siitä.

Koulusta irtisanoutuessa en tosiaankaan tiennyt olevani raskaana ja saan siitäkin maksaa kallista hintaa.

Meidän perheessä tosiaan raha on aikalailla iso tabu varsinkin tällä hetkellä, kun esimerkiksi ehdottaessani lämpöpussia autoon on vastaus liian kallis, mutta autoa ei jakseta parkkeerata lain mukasesti jos on miehellä laiska fiilis vaan maksetaan mieluummin sakot.

Kiitos niille jotka kommentoi tosiaan asiallisesti ja ymmärrän hyvin niitä jotka ymmärsi tekstistä vaan sen että elelen miehen lompakolla täysin autuaan onnellisesti ja vingun vaan lisää rahaa, koska siltähän se ulkopuolisen silmiin näyttää.

Ap

Vierailija
94/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkona vielä edelliseen, kaikki uutena ostettu on ostettu nimenomaan miehen halusta koska ”oli söpöä”

Ap

Vierailija
95/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei kannata jättää omaa talouttaan sen tienaavan ihmisen varaan, koska se tienaava ihminen saa itse sanella mihin rahansa käyttää loppupeleissä. 

No ei kannata, mutta jos töitä ei ole saanut. Raskaus ei juuri myöskään ole valttikortti työmarkkinoilla.

Vierailija
96/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä äitiyspakkauksen talvikamoissa on vikana? Meillä 1,5v käyttää jo toista talvea, rahaa olisi ostaa uudet mutta miksi kun on yhä sopivat ja kunnossa?

On tuo toppahaalari juu hyvä, mutta ihan vastasyntyneelle kyllä liian iso.

Vierailija
97/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sillä että mammoja kauheesti niin kiinnostaiskaan, mutta haluan nyt kuitenkin avata meidän tilannetta vähän lisää.

Vauvan kamat on pääsääntöisesti nimenomaan hommattu käytettynä ja erittäin halvalla. Lisäksi isompia hankintoja on saatu ilmaseks tai lahjoina, esim vaunut, sitteri,hoitopöytä..

Että kyse ei todellaan ole siitä että hormoonihuuruissani olisin vaatimassa vauvan käärimistä kalliimpiin kamoihin tai valittaisin saaduista asioista. Itse koen vaan aika tärkeenä esim sen että autolla liikkuessa lapsi on turvassa ja pysyy lämpimänä ulkona ja varsinkin kotimatkalla.

Oman tyhmän virheeni takia alkaa äitiysloma vasta normaaliaikaan ja siitä johtuen ei äitiysraha paljoa tässä vaiheessa tietotasolla lämmitä. Enkä tästä tosiaankaan syytä ketään muuta kuin itseäni.

Suurinta mitä oon saanu tästä irti on tosiaan ne positiiviset kokemukset joita ootte jakanu turvavyökiinnitteisistä kaukaloista, kiitos siitä.

Koulusta irtisanoutuessa en tosiaankaan tiennyt olevani raskaana ja saan siitäkin maksaa kallista hintaa.

Meidän perheessä tosiaan raha on aikalailla iso tabu varsinkin tällä hetkellä, kun esimerkiksi ehdottaessani lämpöpussia autoon on vastaus liian kallis, mutta autoa ei jakseta parkkeerata lain mukasesti jos on miehellä laiska fiilis vaan maksetaan mieluummin sakot.

Kiitos niille jotka kommentoi tosiaan asiallisesti ja ymmärrän hyvin niitä jotka ymmärsi tekstistä vaan sen että elelen miehen lompakolla täysin autuaan onnellisesti ja vingun vaan lisää rahaa, koska siltähän se ulkopuolisen silmiin näyttää.

Ap

Tsemppiä ap! Mies käyttäytyy tosiaan ikävästi. Tosi kurjaa, että olette hänen tulojensa varassa. Yritä keskittyä vauvaan ja omaan hyvinvointiisi ja olla huolehtimatta liikaa - pärjäätte kyllä vauvan kanssa joka tapauksessa.

Vierailija
98/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, äitiyspakkauksesta tulee kyllä muunkin kokoisia vaatteita kuin 56. Mihinkäs ne on hävinneet, kun väität ettei teidän huushollissa muun kokoisia vauvanvaatteita ole??

Vierailija
99/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla (toivottavasti) että miehenkin mieli muuttuu kun vauva syntyy. Onneksi olemme nykyisen mieheni kanssa alusta asti olleet sitä mieltä jo ennen lapsia että kun yhdessä eletään on yhteiset rahat. Kumpikaan ei tietenkään holtittomasti rahaa käytä jolloin homma toimii. Lapsen hankinnoissa mekin ostamme usein käytettyä mutta tuo turvaistuin asia on sellainen että kaukalon onneksi saimme serkultani, mutta seuraavan istuimen ostimme yksissä tuumin uutena, jotta varmasti tiedämme sen olevan turvallinen.

Ihan ilman raskauttakin tuollainen yhdessä eläminen on raskasta. Edellinen avomieheni oli sitä mieltä että kaikki maksetaan puoliksi vaikka asuimme yhdessä. Opiskelin silloin ja mies kävi töissä ja oli säästössä rahaa, minä sitten itkin välillä piilossa rahan puutetta. Ap:n mies kuitenkin vaikuttaa omalla tavallaan odottavan vauvaa joten en ymmärrä miksi aiheuttaa ylimääräistä stressiä raskaana olevalla puolisolle. Ei mielestäni ap:n kommentit anna kuvaa että hän törsäisi turhuuksiin.

Vähän menee asian vierestä, mutta en ymmärrä miten yhdessä asuvat ihmiset ylipäänsä saa toimimaan tuon että puoliksi maksetaan. Meillä ollaan onneksi perhe ja rahat ovat yhteisiä.

Tsemppiä Ap! <3 yritä olla stressaamatta.

Vierailija
100/123 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiyspakkauksen toppapuku on vastasyntyneelle niin suuri, että se aiheuttaa tukehtumiskuolemia, olisi todella mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa näistä tukehtumiskuolemista esimerkiksi 1980-luvulta, jolloin käytännöllisesti katsoen joka ainoa vauva ulkoili juuri äitiyspakkauksen toppapuvussa. Kylmänä vuodenaikana syntyneet ihan vastasyntyneestä lähtien. 

Lastentarvikkeiden kierrättäminen on ihan järkevää. Lapsi kasvaa niin nopeasti, ettei vaatteet ja muut tavarat juurikaan ehdi kulua. Turvaistuimesta olen samaa mieltä, se kannattaa olla hyvä ihan lapsen turvallisuuden vuoksi.