Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen piheys vauvaan liittyen..

Vierailija
11.12.2017 |

Meille syntymässä ens kuussa esikoinen ja turvakaukaloa ei olla saatu hommattua eriävien mielipiteiden takia. Itse koen että telakka olis aika kätevä, kun esim kaupoille lähtiessä sais turvakaukalon vaan nopeesti rattaisiin kiinni ja matkustus olis helppoa. Mies taas kokee että ihan turhaa rahanmenoa ja tarpeeton ”eikä lähdöt ole mitään kilpailuja.”
Oon netistä koittanu ettii tietoa puoleen ja vastaan ja argumenttejä miehelle esittäessä on vastaus ollu luokkaa ”no muut ihmiset voiki sitten sen tulla meille ostamaan.”

Eikä kyse ole todellakaan rahasta, vaan siitä että kun mies jotain päättää niin se on sitten niin. Oon tällä hetkellä valitettavasti työtön (raskaus tuli yllättäen ja aika pahaan tilanteeseen mut nähden, mutta mies sillon totes ettei hätää hän hoitaa) ja mitään tukia en todellakaan saa miehen tulojen takia.

Kaikki vauvan asiat voiki miehen mielestä ostaa vähän sinnepäin ja ei talvivauva mitään uusia talvikamoja tarvis äitiyspakkauksen lisäks, eli tod näk joutuu raukka käyttämään äp toppista,tumppuja ja tossuja. Rahaa olis vaikka käärii lapsi kultaan, mutta kun ei se häntä liikuta ja tän takia onkin ollu aika vaikee raskausaika. Hormooneiden takia on muutenkin tosi herkillä ja se että mies tahallan iskee takasin kun puhun hankinnoista luokkaa ”no mä maksan tosta sit puolet, revi ite loput”
Yhtäkään yli 56 vaatetta ei meidän taloudessa ole ja tiedän että siitä vasta riitaa syntyykin kun vauva kasvaa nopeesti.

Mitä vittua täs tilantees voi edes tehdä?! Muuten meillä on ihan hyvä suhde ja rakastava. Ollaan vaan miehen kanssa ihan eri planeetoilla kun kyse on rahasta. Ja ei en ole mikään kauheen tuhlaava ihminen. Olen itse alunperinkin tosi köyhistä oloista ja nähny aina vaivaa kaiken eteen, kun taas mies periny paöjon rahaa ja elelly leveesti kun kroisokset.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehelle että muutat vauvan kanssa pois. Tuolloin saat tuet joihin sinulla ja vauvalla on oikeus, ja miehesi joutuu maksamaan tasan puolet kaikesta.

Höpsis! Miehelle määrätään elarit eli noin 180 e/kk. Naisen äitiys- ja vanhempainraha pysyy ihan ennallaan, oli miestä tai ei ja ainoa lisä eron jälkeen on yh-korotus lapsilisään.

Vierailija
62/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehen tulot vaikuta mitään sinun äitiyspäivärahaan, työttömyyskorvaukseen eikä äitiysavustukseen, jonka ilmeisesti otat pakkauksena.

Ensin valitetaan, että ei ole mitään yli 56-senttiselle, ja sitten yllättäen ne äitiysavustuspakkauksen kamat eivät olekaan vastasyntyneen kokoa. Päättäkää nyt, minkä kokoisia ne ovat! Totta on, että eri vuodenaikaan syntyneille saman perheen vauvoille ei voinut käyttää samoja vaatteita, kun sopivat olivat eri sesonkia. Ei luulisi olevan vaikeaa hankkia jokaista kokoa muutamia vaatekappaleita. Ethän sinä edes tiedä, syntyykö sinun vauvasi 42- vai 62-senttisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia taas täällä. Kauhea syyllistäminen jos haluaa jotain muutakin kuin äp vaatteita. Eihän ap nyt mistään gugguun uusista vaatekerroista tässä puhukaan.. Kirppareilta löytyy hyviä vaatteita halvalla ja on hyvä olla paljon vaatteita, varsinkin kun niskapaska-vaihe alkaa.. 😁

Sitten yksi tärkeä asia ja tämän voit miehellesikin sanoa: isofix kiinnitteinen telakka on kaikista turvallisin kiinnitystapa turvakaukalolle. Suosittelen lämpimästi cybexin telakkaa & kaukaloa. Hyvä hinta- ja laatusuhde ja varmasti menee seuraavillekin lapsille. Saatavilla on sopivia adaptereita yleisiimpiin vaunumerkkeihin, kiva käydä kaupassa kun ei erikseen tarvitse kikkailla vauvan siirtämisen kanssa. Kannattaa tutkia asiaa huolella, turvaistuintestejä siis.

Sitten sananen vielä äp toppapuvusta. Esim turvakaukalossa liian iso toppapuku vauvalla on turvallisuudesta pois. Kannattaa laittaa kaukalopussi jolloin turvavyöt ovat tiukasti kiinni ja vauvalla kuitenkin lämmin. Meillä on talvivauva ja eka talvi toppapuku oli liian iso ja tokana talvena liian pieni.. 😑 Muuten kaikki äp vaatteet on ollu käytössä.

Vierailija
64/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestäsi ärsyttää ehkä vauvatarvikehössötyksesi. Kuinka usein vauva tulee olemaan autossa? Onko auto pääsääntöisesti miehen käytössä esim. Työssäkäynnin takia? Jos autoa käytetään vauvan kanssa vaikka kerran viikossa, niin sillä kaukalon mallilla liene merkitystä onko telakka vai ei. Miksi telakka olisi turvallisempi - ei ainakaan turvavöillä kiinnitettävä telakka ole sen turvallisempi kuin turvavöillä kiinnitetty turvaistuin.

Jos asenteesi miehen rahaan on, että miehesi on kroisos miestäsi varmasti ärsyttää. Ja sinä olet työtön jo ennen vauvan syntymää. Mieshän joutuu vauvan lisäksi elättämään sinut.

Vierailija
65/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pakkauksen haalarit on valtavia vastasyntyneelle. Koko taitaa olla 74. Meillä oli 62cm eka toppapuku talvivauvalla ja vastasyntyneelle sekin reilu. Varsinkin autolla liikkuessa on tärkeää että puku on sopiva, kaukalon vyöt pitää olla tiukasti vauvan yllä. Sitten turvakaukalo, kannattaa tutustua turvallisuustesteihin ennen ostoa ja telakalla on helpoin kiinnittää oikein.

Vierailija
66/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hankkimaan vain välttämättömät tavarat (muutamat vaatteet, vaunut/reppu, vaipat, kaukalo jne) nyt ja loput tarpeen mukaan. Eikö kaukalon voi hankkia nyt ja telakan myöhemmin jos kokee tarvitsevansa?

Me ollaan pärjätty ilman telakkaa erittäin hyvin, turvavöiden kanssa pelaaminen ei mielestäni ole mitenkään erityisen hankalaa. Nyt puolivuotiaan vauvan äitinä olen onnellinen että mies toppuutteli raskausaikana ostosten kanssa: hyvin pärjättiin ilman unipesää, imetystyynyä, sähköpumppua ja erikoistuttipulloja... Nut huomaan kuinka lyhyt tämä vauva-aika oikeasti on! Haalareita ei ole tarvittu kertaakaan, vauva on ihan hiessä vaunussa pelkissä sisävaatteissa ku äitiyspakkauksen vaunupussi on niin lämmin, kylmällä voi laittaa villatakkia tai villahaalaria lisäksi. Vastasyntynyttä en muutenkaan nukuttaisi vaunuissa tunteja kovilla pakkasilla.

Itselläni oli myös raskausaikana niin kiire ostaa kaikkea, onneksi miehelläni oli järkeä: kaupoille pääsee myös vauvan syntymän jälkeen. Kirppiksiltä löytää puoli ilmaiseksi laadukasta tavaraa.

Vierailija
67/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telakka ehdoton must! Hulluksi siinä tulisi jos alkaisi joka kerta vöitä säätämään itkevän vauvan kanssa!

Äitiyspakkauksen haalari on 1-vuotiaan kokoa.

Katso vaikka tori.fi löytyykö edullisia vauvan talvivaatteita tms. Yleensä pienet koot on hyvässä kunnossa kun käyttöaika on lyhyt. Monella myyjällä postitus onnistuu myös.

Kirppareilla kannattaa kierrellä jos sieltäpäin löytyy. Tai kysellä jos tutuilla & sukulaisilla on jäänyt vauvanvaatteita pieneksi. Tai sitten jos rahaa ei ole niin kysy kirkon diakonissalta tai onko hope-yhdistystä tms.

Itse olin ennen vauvan syntymääihan hirveen pihi kun joka paikassa toitotettiin että lasten tarvikkeisiin menee niin paljon rahaa ja plaaplaa. Kummasti sitten rahahanat aukesi kun vauva oli syntynyt ja tajusin ettei millään kikkakolmosilla ja kahdella bodyllä hommasta selviä!

Voi kun olikin vaikea kiinniittää kaukaloita ja turvaistuimia vöillä autoon, miten kädettömiä te ihmiset oikein olette? Vuokratkaa neuvolasta se kaukalo niin on varaa ostaa parempi turvaistuin.

Vierailija
68/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

se telakkakaukalo on niin paljon helpompi. Meillä oli aikoinaan ensin tavallinen, enkä imetyshuuruissani saanut sitä lainkaan kiinni turvavöihin. Pakko oli oli vaihtaa, vaikkei ollut edes rahaa.

Vierailija
69/123 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäivärahan saa vasta sinä kuukautena kun lapsi on syntynyt joten ensikuussa pitäisi alkaa pyörimään äitiyspäiväraha :)

Telakkaan en ota kantaa. Meiltä kyllä se löytyy mutta harvoin paikoillaan autossa ku helpompi vyöttää tuohon pikku kotteroon :) (ei oo mitää uusimpia hianoja malleja meidän auto.. vuoden 89 toyota corolla eikä muute vaunutkaa mahu autoo ilman että takapenkit kaataa)

Ja jo siinäkin mielessä helpompi et jos lapsi jää hoitoon tai muualle ja tulee sitte enemmän kyytiin porukkaa ni ei vie telakka hirveästi tilaa.

Vierailija
70/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä tee lapsia köyhän kanssa.

2. Ostakaa kamat käytettynä, uusina noita ei kannata ostaa. Turvaistuin olisi hyvä hankkia tutuilta, että voit luottaa ettei se ole ollut kolarissa. Kysele vaikka Facebookin seinällä, varmasti löytyy lapsellisia kavereita yms.

Vierailija
71/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä oisin tullut tulottomana raskaaksi olisin tehnyt abortin vaikka lapsen isä  tienaisi kuinka paljon. Loppupeleissä kun on  kyse siitä  pystyisinkö minä itse  yksin lapsen elättämään ja kasvattamaan omilla tuloillani .Jos vastaus on ei, en lisääntyisi.

Ap on kivasti nyt nalkissa ja täysin miehen armoilla. Miten meni niinku omasta mielestä ap?

Vierailija
72/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus oli muistaakseni Liikenneturvan tms. sivulla. Kaukolon kiinnitys oli tehty väärin vyön avulla (vrt. telakassa vaikea mennä väärin). 

Ihan mielelläni lukisin tuon, jos 80% menee väärin. Yritin googlaa mutta en löytänyt mihin tutkimukseen tässä viitattiin.

Me ostettiin turvaistuin käytettynä ja ilman ohjeita, jouduin youtuben avulla opettelemaan sen asentamista.

Vierailija
73/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä oisin tullut tulottomana raskaaksi olisin tehnyt abortin vaikka lapsen isä  tienaisi kuinka paljon. Loppupeleissä kun on  kyse siitä  pystyisinkö minä itse  yksin lapsen elättämään ja kasvattamaan omilla tuloillani .Jos vastaus on ei, en lisääntyisi.

Ap on kivasti nyt nalkissa ja täysin miehen armoilla. Miten meni niinku omasta mielestä ap?

Suomessa kukaan ei ole tuloton. Jopa sillä minimiäitiyspäivärahalla ja lapsilisällä saa hankittua vauvalle kaiken tarvittavan jos on vähänkään järkeä päässä. Oikeasti. Ei saa Gugguun uusinta mallistoa tai kalleimpia ja trendikkäimpiä vaunuja, mutta kaiken tarvittavan. Kirppikseltä saa ja kannattaa ostaa vauvanvaatteita ja esim. Tori.fistä saa aika pitkälti kaiken ostettua käytettynä. Eikä ne käytetyt vaatteet tai vauvantarvikkeet ole mitenkään nuhjuisia tai käytetyn näköisiä edes,koska käyttöaika on niin lyhyt!

Vierailija
74/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän pistää ihmetyttämään ihmisten uusavuttomuus ja laiskuus,jos turvakaukalon vyöttäminen autoon on joku raskas,jopa mahdoton suoritus mihin ei aivokapasiteetti riitä.

Vierailija
75/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut telakkaa ja hyvin pärjättiin ilmankin. Myönnän että olisihan se lähtöjä vähän nopeuttanut, mutta mikään pakko-ostos se ei todellakaan ole. Kyllä tavallinenkin kaukalo on turvallinen. Me ostettiin käytetty hyväkuntoinen kaukalo.

Muutenkin vauvan vaatteet kannattaa hankkia kirpparilta, ne ei siellä paljon maksa. Samoin toppahaalari, varmasti löytyy Torista tai Facebookista.

Vierailija
76/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida mies ottaa sinua tosissaan. Mietipä nyt, että onko taloudessanne kaksi eri elintasoa: sinun ja hänen? Mihin lapsen elintaso asettuu ja kuka siitä päättää? Haluaako isä olla osallinen kaikkiin päätöksiin, miettiä niiden tarpeellisuutta? Oletko sinä ollut aktiivisena ehdottamassa kaikkea? Asioista voi päättää monella tapaa. Viesteistäsi kuitenkin kaikuu hieman sellainen asetelma, että mangut häneltä rahaa - kuuleeko hän sen niin? Asiahan voi olla niin, että hän ei ole oivaltanut, että on eri asia miettiä, pitääkö hänen antaa omasta elintasostaan sinulle jotain "kulutusrahaa" tai osallistua oman lapsen elatukseen.

Esimerkiksi turvaistuimen suhteen ehdotan, että menette käymään myymälässä, jossa niitä istuimia saa kokeilla. Tai mies menee yksin sinne osastolle ja sinä olet takavasemmalla. Otat selvää, että menette liikkeeseen, jossa isofix-telakkaa ja tavallista kaukaloa saa asentaa auton istuimeen myymälässä. Se havainnollistaa kummasti sitä, mikä on kätevää. Ja turvallista. Tai lukea jostain autolehdestä turvallisuusvertailu.

Vierailija
77/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä äitiyspakkauksen toppahaalaria voi vastasyntyneellä käyttää turvakaukalossa. Ilmaa jää väliin aika hurjasti, joten vöitä ei siis saa riittävän kireälle kiinni ja vauva "hölskyy" vöiden sisällä.  Tämä on ihan turvallisuuskysymys. Vaunuissa tuo toppis menee ikään kuin makuupussina pienelläkin vauvalla.  Meille syntyi talvivauva marraskuun lopussa ja tajusin sitten kun vedin vauvalle 56 kokoista vanuhaalaria päälle, että vauvahan hukkuu sinne sisään, joten voin kuvitella miltä näyttää vastasyntynyt äitiyspakkauksen 68/74 cm haalarissa... Ainakin suomalaisissa vauvojen ulkovaatteissa koot ovat hurjan isoja.

Etsihän siis ap vauvalle ns. kaukalopussi eli lämpöpussi, johon vauva sujautetaan toppahaalarin sijaan turvakaukaloon laitettaessa ja jossa on reiät kaukalon vöille, jolloin vauvan voi laittaa pussiin pelkissä sisävaatteissa ja vyöt ovat pussin sisällä turvallisesti kiristettynä. Näitä löytyy käytettynä varmasti alle 20 euron hintaan ja voin luvata, että on hintansa väärti tuon telakallisen kaukalon ohella ja turvallisuuskysymys myös.

(P.S. Halpa, hyvän arvosanan Autoliiton törmäystestissä saanut kaukalo+telakka -yhdistelmä on Graco Logico S. Koko setti alle 200 euroa, tosin telakan saa kiinni autoon ainoastaan turvavöillä eli isofix-kiinnitystä ei ole.)

Vierailija
78/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole saanut työttömyyskorvausta? Puolison tulot eivät vaikuta. Haiskahtaa provolta.

Ennen raskautta opiskelin. Ajatuksena oli vaihtaa alaa ja irtisanouduin koulusta samaan aikaan kun plussa tuli testiin.

Ja kyllä, olen tosiaan nuori alle 20 ja mies muutaman vuoden vanhempi, mutta tosiaan kulta lusikka suussa pääsee pitkälle.

No sillä lailla! Ei ollut kovin fiksu veto.

Vierailija
79/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että vaikka äitiyspakkauksen tuotteet ovat erinomaisia, suurin osa vaatteista on liian suuria vastasyntyneelle, varsinkin jos syntyy sirompi lapsi. Oma tyttöni syntyi reilu kuukautta etuajassa eli normivastasyntynyttä pienempänä, ja pikkuisimmatkin äp:n vaatteet olivat hänelle liian isoja. Niitä onkin eri kokoluokissa, jotta ne sopisivat lapselle pitkin hänen ensimmäistä elinvuottaan, joten kaikkien niiden ei ole varmaan tarkoitettukaan sopivan vastasyntyneelle.

Jos mies ei pidä siitä, että vauvan vaatteisiin, turvakaukaloon yms menee paljon rahaa (ja ymmärrän oikeastaan hyvin, vauvojen tuotteet voivat olla hirvittävän kalliita), oletteko harkinneet käytettyjen tavaroiden ostamista esim. nettihuutokaupoista tai kirppiksiltä? Olen kohta kaksi vuotta ostanut lapselleni lähes ainoastaan käytettyjä vaatteita kenkiä ja sukkia lukuun ottamatta, ja olen yleensä ollut oikein tyytyväinen niiden laatuun. Lapset kasvavat todella nopeasti ensimmäisen vuoden aikana, ja uusien vaatteiden ostaminen 3 kuukauden välein voisi tulla kovinkin kalliiksi. Myös turvakaukalon (telakallisenkin) voi hyvällä tuurilla löytää netistä käytettynä. Täytyy vain varmistaa, ettei se ole koskaan ollut onnettomuudessa tai että sitä ei ole esim. vedetty pois markkinoilta tuotevian takia. 

Miten varmistat käytetystä kaukalosta onko se kolaroitu vai ei? Myyjä voi valehdella. Päällepäin ei aina näy. Eikä näy väkttämättä halkeamaa styroksissa vaikka ottaisi päälkyskankaat pois, silti voi siellä sisemmällä olla murtuma kolarin takia.

Vierailija
80/123 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ostin vauvalle kaiken opintotuellani. Miehellä ja minulla oli vain opintotuet ja niistä hommattiin kaikki. Torista saa esim pinnasänkyjä ilmaiseksi välillä.

Olisipa ollut kamala virhe, jos olisin abortoinut. Nyt meillä on rahaa ostaa vaikka kaikki uutena, koulut käyty loppuun jne. Ja olisin pystynyt tähän yksinkin. Olisin vain joutunut hetken olemaan toimeentulotuella, nyt ei tarvittu. Ja lapsi on voinut hyvin koko ajan.