Miehen piheys vauvaan liittyen..
Meille syntymässä ens kuussa esikoinen ja turvakaukaloa ei olla saatu hommattua eriävien mielipiteiden takia. Itse koen että telakka olis aika kätevä, kun esim kaupoille lähtiessä sais turvakaukalon vaan nopeesti rattaisiin kiinni ja matkustus olis helppoa. Mies taas kokee että ihan turhaa rahanmenoa ja tarpeeton ”eikä lähdöt ole mitään kilpailuja.”
Oon netistä koittanu ettii tietoa puoleen ja vastaan ja argumenttejä miehelle esittäessä on vastaus ollu luokkaa ”no muut ihmiset voiki sitten sen tulla meille ostamaan.”
Eikä kyse ole todellakaan rahasta, vaan siitä että kun mies jotain päättää niin se on sitten niin. Oon tällä hetkellä valitettavasti työtön (raskaus tuli yllättäen ja aika pahaan tilanteeseen mut nähden, mutta mies sillon totes ettei hätää hän hoitaa) ja mitään tukia en todellakaan saa miehen tulojen takia.
Kaikki vauvan asiat voiki miehen mielestä ostaa vähän sinnepäin ja ei talvivauva mitään uusia talvikamoja tarvis äitiyspakkauksen lisäks, eli tod näk joutuu raukka käyttämään äp toppista,tumppuja ja tossuja. Rahaa olis vaikka käärii lapsi kultaan, mutta kun ei se häntä liikuta ja tän takia onkin ollu aika vaikee raskausaika. Hormooneiden takia on muutenkin tosi herkillä ja se että mies tahallan iskee takasin kun puhun hankinnoista luokkaa ”no mä maksan tosta sit puolet, revi ite loput”
Yhtäkään yli 56 vaatetta ei meidän taloudessa ole ja tiedän että siitä vasta riitaa syntyykin kun vauva kasvaa nopeesti.
Mitä vittua täs tilantees voi edes tehdä?! Muuten meillä on ihan hyvä suhde ja rakastava. Ollaan vaan miehen kanssa ihan eri planeetoilla kun kyse on rahasta. Ja ei en ole mikään kauheen tuhlaava ihminen. Olen itse alunperinkin tosi köyhistä oloista ja nähny aina vaivaa kaiken eteen, kun taas mies periny paöjon rahaa ja elelly leveesti kun kroisokset.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Voin kertoo et sit ku se sun miehes on sitonu sitä vauvaa siinä kaukalossa auton vöihin muutaman kerran, niin mieli saattaa muuttua! Siinä hommassa hikikarpalot vaan virtaa ja hermo menee 😂 ja on tosiaan paljon turvallisempi se telakka. Et jollei vauvan turvallisuus merkkaa sun miehelle niin en välttämättä kattelis 😐 erotessa saisit kunnon elarit ja pystyisit ostamaan vauvalle kaiken tarvittavan.
Ja toiseksi tosiaan sinähän saat äitiyspäivärahan joka taitaa alimmillaan olla joku 700-800e/kk ensimmäisen 10kk ajan, etkö niillä rahoilla voi ostaa vauvalle tarvittavat vaatteet ja tarvikkeet?
Se minimiäitiysraha on 600e/kk,näin ohiksena.
Se ihan minimi mitä mulle aletaan maksaa on tosiaan se n. 23e/pv. Sillä ei leveesti elellä, mutta riittää varmasti oikein hyvin lapseen aluksi ja siihen ettei tarvii täysin loisena täällä elellä.
Ap
Noita turvakaukaloita voisi ostaa käytettynä tai pyytää jopa tutuilta lainaan. Ne ei kuitenkaan ole kuin korkeintaan vuoden käytössä ja sitten jäävät pieneksi. Niihin ei kannata liikoja sijoittaa. Käteviä silti ja suosittelen. Itse saatiin lainaan reiluksi puoleksi vuodeksi kun tarvetta oli. Palautin takaisin viinipullon kerä ja telakka tietysti pestynä / siistittynä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa kuin toisetkin, mikä niissä äp:n vaatteissa on vikana? Vai pitääkö sulla olla vimpan päälle hienoa että toiset ihastelisi? Vaikutat lapselliselta, sori.
Ei varmaan ole mitään muuta vikaa kuin että se toppahaalari ja monet muutkin vaatteet ovat vastasyntyneelle liian isoja. Äitiyspakkauksessa jotkut vaatteet on olleet isoja vielä 1,5-vuotiaallekin.
Ja toisekseen eihän niiden ole tarkoitus olla vauvan ainoita vaatteita. Pakkauksessa on muutama body ja housut, tarvii sitä vaatetta yleensä olla enemmän ihan käytännön kannalta, kun osa pesussa jne..
Vauva ei nyt hirveästi muuta tarvitse ku tisua, pesua (vedellä, vippaa vauvapesuaineet roskiin) ja se laatikko.
Joku käytetty vaunu päälle ehkä lammasvuoka vuorauksella (ikeasta) ja homma on pihvi. Ku oppii kävelemään ei tarvia ees vaunua, ei edes julkisissa (antaa vain kuvan siitä että 5v skidi on vammanen jos makaa vaunussa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Voin kertoo et sit ku se sun miehes on sitonu sitä vauvaa siinä kaukalossa auton vöihin muutaman kerran, niin mieli saattaa muuttua! Siinä hommassa hikikarpalot vaan virtaa ja hermo menee 😂 ja on tosiaan paljon turvallisempi se telakka. Et jollei vauvan turvallisuus merkkaa sun miehelle niin en välttämättä kattelis 😐 erotessa saisit kunnon elarit ja pystyisit ostamaan vauvalle kaiken tarvittavan.
Ja toiseksi tosiaan sinähän saat äitiyspäivärahan joka taitaa alimmillaan olla joku 700-800e/kk ensimmäisen 10kk ajan, etkö niillä rahoilla voi ostaa vauvalle tarvittavat vaatteet ja tarvikkeet?
Se minimiäitiysraha on 600e/kk,näin ohiksena.
Ja nettona 480 e.
Mikset ole saanut työttömyyskorvausta? Puolison tulot eivät vaikuta. Haiskahtaa provolta.
niijoo ja paljon rakkautta. Mutta materiaa ei niinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lapseen kannattaisi käyttää rahaa niin vähän kuin mahdollista? Onko mitään tärkeämpää kuin oma lapsi?
Ristiriitoja on luvassa, kun ap tajuaa tämän, mutta ap:n mies suhtautuu vauvaan kuin johonkin puhelinlaskuun tai muuhun pieneen puolipakolliseen menoerään.
Pointti oli se ettei kannata laittaa suuria määriä rahaa vaatteisiin,koska ne jäävät muutomassa viikossa tai parissa kuukaudessa pieneksi. Vauvoille muuten suositellaan kirppisvaatteita,koska tekstiilinsuojakemikaaleja on niissä vähemmän kuin uusissa vaatteissa.
Käytettyjen hyväkuntoisten vaatteiden ostaminen on mun mielestä monella tapaa järkevää. Se, että ei pihiyttään osta riittävästi ja oikean kokoisia varusteita, vaikka rahaa olisi, on kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole saanut työttömyyskorvausta? Puolison tulot eivät vaikuta. Haiskahtaa provolta.
Ennen raskautta opiskelin. Ajatuksena oli vaihtaa alaa ja irtisanouduin koulusta samaan aikaan kun plussa tuli testiin.
Ja kyllä, olen tosiaan nuori alle 20 ja mies muutaman vuoden vanhempi, mutta tosiaan kulta lusikka suussa pääsee pitkälle.
Tutkimus oli muistaakseni Liikenneturvan tms. sivulla. Kaukolon kiinnitys oli tehty väärin vyön avulla (vrt. telakassa vaikea mennä väärin).
Vierailija kirjoitti:
Meille syntymässä ens kuussa esikoinen ja turvakaukaloa ei olla saatu hommattua eriävien mielipiteiden takia. Itse koen että telakka olis aika kätevä, kun esim kaupoille lähtiessä sais turvakaukalon vaan nopeesti rattaisiin kiinni ja matkustus olis helppoa. Mies taas kokee että ihan turhaa rahanmenoa ja tarpeeton ”eikä lähdöt ole mitään kilpailuja.”
Oon netistä koittanu ettii tietoa puoleen ja vastaan ja argumenttejä miehelle esittäessä on vastaus ollu luokkaa ”no muut ihmiset voiki sitten sen tulla meille ostamaan.”Eikä kyse ole todellakaan rahasta, vaan siitä että kun mies jotain päättää niin se on sitten niin. Oon tällä hetkellä valitettavasti työtön (raskaus tuli yllättäen ja aika pahaan tilanteeseen mut nähden, mutta mies sillon totes ettei hätää hän hoitaa) ja mitään tukia en todellakaan saa miehen tulojen takia.
Kaikki vauvan asiat voiki miehen mielestä ostaa vähän sinnepäin ja ei talvivauva mitään uusia talvikamoja tarvis äitiyspakkauksen lisäks, eli tod näk joutuu raukka käyttämään äp toppista,tumppuja ja tossuja. Rahaa olis vaikka käärii lapsi kultaan, mutta kun ei se häntä liikuta ja tän takia onkin ollu aika vaikee raskausaika. Hormooneiden takia on muutenkin tosi herkillä ja se että mies tahallan iskee takasin kun puhun hankinnoista luokkaa ”no mä maksan tosta sit puolet, revi ite loput”
Yhtäkään yli 56 vaatetta ei meidän taloudessa ole ja tiedän että siitä vasta riitaa syntyykin kun vauva kasvaa nopeesti.Mitä vittua täs tilantees voi edes tehdä?! Muuten meillä on ihan hyvä suhde ja rakastava. Ollaan vaan miehen kanssa ihan eri planeetoilla kun kyse on rahasta. Ja ei en ole mikään kauheen tuhlaava ihminen. Olen itse alunperinkin tosi köyhistä oloista ja nähny aina vaivaa kaiken eteen, kun taas mies periny paöjon rahaa ja elelly leveesti kun kroisokset.
Pulassa oot, jos tulee isompi vauva. Omani syntyi 57cm.
Paljonko sitä lasta edes kuljetellaan autossa vauva-aikana? Jos kerran viikossa 10 km, niin se telakka on aika lailla hintava asia etenkin kun meillä ei myydä yhtäkään turvatonta turvakaukaloa. Edullisempi välttää ihan hyvin. Tai sitten voitte sopia, että ei vaunuja lainkaan, sinä käytät mieluummin kantoliinaa.
Lapsi on yhteinen, kulut lapsesta ovat yhteiset. Kannattaa hyväksyä se, että miehen rahat eivät ole naisen vapaasti käytettävissä vain siksi, että nainen niin haluaa. 9 kk ikäisen vauvan saa jo hoitoon, jolloin viimeistään kannattaa mennä töihin.
"ja mitään tukia en todellakaan saa miehen tulojen takia."
Tähän en usko. Jos töissä olet ollut ja liittoon kuulunut, etköhän sieltä saa, kuhan olet työkkärin kirjoilla. Tai sitten kelasta työmarkkinatukea kunnes jäät äitiyslomalle.
Kuulostaa pahalta. Laske huviksesi miten pärjäät jos joudut itse yksin elättämään itsesi ja lapsen. Tuon tyyppiset ihmiset voi vaikka riitauttaa elatusavun ja hankaloittaa asioita niin että sinä ja lapsi ette saa häneltä euroakaan. Eroa ennustan minäkin. Itse olen eronnut eikä pihi ex maksa juuri mitään. Varmaan saisin satasen enemmän jos veisin asian käräjille mutta sitten ei lapsilla olisi enää isää ollenkaan. Ja kyllä vaan joku pystyy hylkäämään ja ihan helposti. Voihan hommata uuden perheen tavalla tai toisella.
Ja jos olet facessa, liity alueesi lastentarvikekirppikselle. Niistä tekee yleensä hyviä ja edullisia löytöjä :)
Vierailija kirjoitti:
Niin..miehen velvollisuus on maksaa niistä kamoista vain sen puolet ja loput ovat sinun vastuullasi.
Näin on ainoastaan mikäli vanhemmat ovat eronneet ja lapsesta on yhteishuoltajuus.
Sano miehelle että muutat vauvan kanssa pois. Tuolloin saat tuet joihin sinulla ja vauvalla on oikeus, ja miehesi joutuu maksamaan tasan puolet kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin..miehen velvollisuus on maksaa niistä kamoista vain sen puolet ja loput ovat sinun vastuullasi.
Näin on ainoastaan mikäli vanhemmat ovat eronneet ja lapsesta on yhteishuoltajuus.
Totta. Avioliitossa ja avoliitossa kumpikin vanhempi vastaa itse omista ostoistaan eikä miehen tarvitse antaa euroakaan muuhun kuin lapsen perustarpeisiin: ruoka, juoma, lämmin koti ja peti. Jos naisen mielestä on kiva hankkia kaikenlaista kallista, niin nainen maksaa sen itse.
Miksi muuten ne kaikkein ahneimmat naiset on aina niitä köyhimpiä?
Olen samaa mieltä, että vaikka äitiyspakkauksen tuotteet ovat erinomaisia, suurin osa vaatteista on liian suuria vastasyntyneelle, varsinkin jos syntyy sirompi lapsi. Oma tyttöni syntyi reilu kuukautta etuajassa eli normivastasyntynyttä pienempänä, ja pikkuisimmatkin äp:n vaatteet olivat hänelle liian isoja. Niitä onkin eri kokoluokissa, jotta ne sopisivat lapselle pitkin hänen ensimmäistä elinvuottaan, joten kaikkien niiden ei ole varmaan tarkoitettukaan sopivan vastasyntyneelle.
Jos mies ei pidä siitä, että vauvan vaatteisiin, turvakaukaloon yms menee paljon rahaa (ja ymmärrän oikeastaan hyvin, vauvojen tuotteet voivat olla hirvittävän kalliita), oletteko harkinneet käytettyjen tavaroiden ostamista esim. nettihuutokaupoista tai kirppiksiltä? Olen kohta kaksi vuotta ostanut lapselleni lähes ainoastaan käytettyjä vaatteita kenkiä ja sukkia lukuun ottamatta, ja olen yleensä ollut oikein tyytyväinen niiden laatuun. Lapset kasvavat todella nopeasti ensimmäisen vuoden aikana, ja uusien vaatteiden ostaminen 3 kuukauden välein voisi tulla kovinkin kalliiksi. Myös turvakaukalon (telakallisenkin) voi hyvällä tuurilla löytää netistä käytettynä. Täytyy vain varmistaa, ettei se ole koskaan ollut onnettomuudessa tai että sitä ei ole esim. vedetty pois markkinoilta tuotevian takia.
Täällä on yksi yli 5000 eur / kk tienaava kolmen lapsen äiti, joka ei todellakaan ymmärrä, miksi vastasyntyneelle ei voi käyttää äitiyspakkauksen talvivaatteita. Ovathan ne isoja, mutta vastasyntynyt ei vielä liiku, joten hän voi ihan hyvin olla niissä.
Muutenkin kirpparit ovat täynnä vauvanvaatteita pilkkahintaan, joten en näe mitään järkeä ostaa yhtäkään vauvanvaatetta uutena omalle lapselle (kavereiden lapsille ostettavat lahjat ovat toki eri asia).