Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Kauniit naiset on ulkomailla katukuvassa yleisiä.
Heurekanen kirjoitti:
Kauniit naiset on ulkomailla katukuvassa yleisiä.
Televisiosarjoissa ja elokuvissa on aina kauniita, nuoria ja terveitä ihmisiä. Ei tarvitse katsoa kuin uutisia ulkomailta, niin jo näkee, kun briteissäkin ihmisillä sojottaa hampaat suusta ja tukka on hamppua, Italiassa on joko anorektikkonuoria tai läskiperämammoja - ja Venäjästä on tässä turha edes aloittaa. Saman voi mennä toteamaan paikan päällekin.
Prototyyppi kirjoitti:
Nou kirjoitti:
Tulin Thaimaasta juuri, muka hymyjen maasta.
Selitys sille hymylle (ei niitä enää kovin paljoa edes turistikohteessa näe) on se, että ne ei tajua englantia pätkääkään. Sanovat yesyes ja hymyilevät. Kysyt uudelleen harventaen ja selvemmin artikuloiden, yksinkertaisemmin. Vastaus on jonkinlainen hymy ja yesyes. Ei ne edes yritä! Jos pitää tosiaan selvittää jokin asia, niin tuo yesyes on todella perseestä.
Thaikuissa ollaan sitten solisoli (ei niillä ole r-kirjainta) ja aina hämmennyksissään tai töpätessään hymyillään tai jopa purskahdetaan nauruun. Mulla meni pinna yhdessä paikassa ja aloin tosiaan kiroilla suomeksi. Tuijotin hullun ilmeellä thaikkua silmiin pitkään ja löin nyrkin pöytään. Olen nainen, joka muutenkin tietysti siellä alinta kastia, joka luokittelu ei sisänsä minua häiritse. Sitten alkoi tapahtua. Alettiin pikkuhiljaa ymmärtää ja sain haluamani. On toi PERKELE vaan kumma taikasana!
Yks tuttu nainen kertoi, että Kiinassa olivat tietysti pitkän lennon jälkeen nälissään ja kysyivät muka paremman hotellin respasta ravintolaa. Vastaus oli yesyes. Aina vaan yesyes. Joutuivat itse seikkailemaan ja etsimään ruokapaikan. Selvisi, että lähin olisi ollut juuri siinä nurkan takana, mutta ei respa sitä heille osannut kertoa. Yesyes ja solisoli.
Aasialaiset ovat yesyes-kansaa. Näiden kanssa on oikein "ratkiriemukasta" tehdä duunia noissa maissa, kun vastavat "Yes yes" kysymyksiin "Oletko ymmärtänyt?" ja "Selostaisitko omin sanoin, mitä alat seuraavaksi tekemään?"
Ihan varmasti.
Mä en mistään hinnasta lähtisi niiden kanssa minkäänlaisiin tekemisiin, jos pitäisi saada jokin tulos aikaan.
Mulle kävi just tällä samalla reissulla äsken niin, että olin lähdössä toiseen kohteeseen. Siellähän on niitä matkakioskeja, josta tilataan matka ja ne noutaa hotellista ja matka jatkuu niiden voimin. Minulle ilmoitettiin että nouto on klo 10. Se luki saamassani lapussakin.
Mä olin neljän tähden hotellissa. Soitin edellisenä iltana vielä respaan, että lähettävät luggageboyn hakemaan mun matkalaukun (hirveä määrä portaita) klo 9. Yesyes. I know, sanoi respa. Sanoin että pls repeat my words to be sure. Hän toisti.
Laitoin aamulla laukun oven ulkopuolelle klo 8.50, en tarkistellut sen kohtaloa. Kello 9.30 puhelin soi ja respa höpöttämässä että nyt pitää lähteä, kyyti odottaa. Entä luggage? Kävin katsomassa. Siellähän se oli edelleen. Karjaisin että nyt nopeasti sitten. Joku kiikutti laukkuni ja minä juoksen perässä. Enpä hyvästellyt hotellin väkeä. Edellisenä iltana selvitin laskuni jo. Sitten pahoittelemaan muille matkalaisille, että solisoli, mulle ilmoitettiin että nouto on klo 10.
Noi on ihan oikeasti vetelää tyhjäpäistä löylynlyömää väkeä. Jos ei ymmärrä mitään eikä aio hoitaa mitään, niin nykyisin olisi esimerkiksi kännykät, joiden appeilla saa selkoa vaikka puhutusta englannista thaiksi.
Mua otti päähän aivan helkkaristi tuo hotelli muutenkin. Uima-allasbaarin poikia oli 4-5 kpl. Sinne kun menit tilaamaan juotavaa, niin kaikki vaan tuijottivat omia kännyköitään. Viimein sitten joku "palveli" vastahakoisesti. Kai siellä luullaan että kännyköitä kuuluu töissäkin tuijottaa koko ajan. Turistit ovat hieman eri juttu. Kerran olin tiskin toisessa päässä ja kysyin juomalistaa. Kundi heilutteli sitä että täällä se on, hae täältä. Sanoin että bring it to me. Kauhea juttu, kun ei saanutkaan juoksuttaa naisturistia ....
Mielenosoituksissa ihmisiä kuolee.
Semmosia pieniä söpöjä kahviloita mihin ei päästetä alaikäisiä eikä humalaisia ja joissa ei saa polttaa tupakkaa. Niissä myydään ja nautitaan kannabistuotteita kahvin, teen tahi kaakaon kera. Semmoisia en ole suomessa vielä nähnyt, ulkomailla kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kahviloissa jne. asiakaspalvelupaikoissa on tuplasti työntekijöitä verrattuna suomalaisiin kahvioloihin.
Tämä! Ja lisäksi pöytiintarjoilu lähes paikassa kuin paikassa. Ei tarvitse kuin pöytään istua, niin koko ajan tuodaan juomaa kun entinen tyhjenee. Meillä on saatanan kallis bisse ja joudut hakemaan sen tiskiltä itse.
Jos perustaisin pubin tai muun sellaisen, niin bisneksen keskeisenä ajatuksena olisi hyvä palvelu. Jos myyntiä on sen verran, että erillinen plokkari tarvitaan, niin voisi hän samalla myös ottaa tilaukset vastaan kun tyhjät vie pois. Ulkomailla näkee tarjoilijoilla nykyaikaisia pikkupadeja, joihin tilaukset näpytellään reaaliajassa ja hommat pelittää.
Mutta ei meillä, koska se kympin tunnilta tienaava plokkari on mukamas niin saatanan kallis firmalle!
Islannissa syödään yksi lämmin ateria päivässä vasta illalla kello 19.
Mä olen varsin järkyttynyt täällä avautuneen Thaimaan matkaajan käytöksestä! Nyrkkiä pöytään, kiroilua ja huutamista? Kaakkois-Aasiassa???!!! Ei. Kuten moni on todennut, siellä päin vallitsee ärsyttävä kasvojen säilyttämisen kulttuuri. Ärsyttävyydestään huolimatta se nyt vain on se, miten siellä käyttäydytään. Tuollainen mesoaminen on todella epäkunnioittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa kerrostalossa on oman asunnon ulko-oven edessä käytävälläkin pieni kynnysmatto.
Sehän nyt on meillä Suomessa jo paloturvallisuuden vuoksi kiellettyä pitää mattoa käytävän puolella oman ovensa edessä. En ole ainakaan missään nähnyt meillä täällä kerrostaloissa.
Suomessa tuo perustuu myös esteettömyyteen. Täällä on siihen voimakkaasti panostettu kaikkialla. Kaduilla, julkisissa kulkuvälineissä ja kerrostalojen rapuissa yms.
Itä-Afrikassa mennään myös kaikissa asioissa ihmissuhteet edellä. Tuntuu hassulta kaikissa asiointitilanteissakin (kaupan kassa, passitarkastus) ensin kysyä how are you ja vastata itseltä kysyttäessä I'm fine. Sitten vasta asiaan. Joissain tilanteissa kannattaa jutustella pidempäänkin ennen kuin esittää asiansa.
Mä en ole Ranskassa nähnyt noita reikä lattiassa -vessoja kuin jossain yleisessä vessassa moottoritien varrella.
Avoin prostituutio esim. taukopaikoilla. Joko sinun tai hänen autossa pannaan, tai sitten ihan pusikossa.
Antibiootteja saa tuosta vaan apteekista Kaakkois-Aasiassa. Ei ihme, että bakteereista on tulossa resistenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Kiinassa ja Japanissa aivan yleisi'. Jos on tarjolla pönttövessa ja reikävessa, kiinalainen valitsee reikävessan. Myös japanilainen ystäväni selitti, että yleisissä vessoissa se koetaan hygieenisempänä vaihtoehtona.
Jos on ainoastaan pönttövessoja tarjolla (kuten esim. Ikeassa), kiinalainen kiipeää siihen renkaan päälle seisomaan ja kyykkää siitä tarpeensa. Ja siivo sen mukainen. Ja haju.
EI auta armias olla kohtaamatta tuonkaltaista ilmiötä suomalaisissa yleisissä vessoissa:
Ihmisen ruumiinrakenne on sellainen etta ulostaminen sujuu parhaiten kyykkyasennossa. Eras amerikkalainen on rikastunut kun keksi korokkeen jolle jalat laitetaan pytylla istuessa niin etta joutuu kyykkyaasentoon. Ihan julkkiksetkin ovat kiittaneet kun ovat sen avulla paasseet ummetusvaivoistaan.
Vierailija kirjoitti:
115 jatkaa
kodittomat ihmiset nukkumassa makuupuseissa/huovissa keskellä kaupunkia. Näitä on nähty Marseissa, Lontoossa ja varsinkin Hampurissa. Kyllähän Helsingissäkin näkee elämänhallinnan menettäneitä ihmisiä, mutta en muista kenenkään tehneen pesää Mikonkadun ovisyvennykseen.
Jaa, minä taas näin kun vanha partainen mies nukkui kovilla pakkasilla makuupussissa Hgin Korkeavuorenkadulla ovisyvennyksessä talvella 2011. Joku talon asukas tarjosi hänelle kahvia ja voileipääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Ööö. Ranskassakin on ihan normaalia. Jopa pariisissa
Ööö missä helvetissä? Olen asunut Pariisissa 2 vuotta, ensimmäisen vuoden Maisons-Alfortissa esikaupunkialueella ja nyt toisen vuoden 9. alueella enkä ole vielä ikinä törmännyt tuollaiseen. En omissa kodeissa, en kodeissa joita olen käynyt asuntonäytöissä katsomassa, en kavereiden kotona enkä muuallakaan.
Itse asuin myös 9. arrondissementissa ja talon yläkerran yksiöissä ei ollut sisällä vessaa vaan tuollainen kyykkyvessa käytävällä. Tästä kyllä aikaa jo vuosia.
Näitä vessoja on ollut enimmäkseen julkisissa tiloissa eli kahviloissa ja baareissa noita on edelleen. Viimeksi muutama vuosi sitten olin sellaisessa biletysalueella Bastillen lähellä. Ilmeisesti sä et käy viihteellä kovinkan paljon, jos ei ole tullut vastaan...
No en toki enää käy yhtä paljon kun opiskellessa viime vuonna, mutta en ole silloinkaan törmännyt yhdessäkään baarissa, kahvilassa tai klubilla moiseen. En edes näille boheemimmilla alueilla Bastillessa, Maraisissa tai Bellevillessä. Ehkä voi siis sanoa että liikumme hieman erilaisissa paikoissa... Itse suosin ilmeisesti vähän siistimpiä mestoja.
Tai sitten olet nössö, joka käy vain Mäkkärissä ja Starbucksissa ;)
Vierailija kirjoitti:
- Sairaalloisesti lihavien valtavaa määrää
- Styrox-kahvituttipullojen kanssa ympäriinsä kävely
- Shekkivihkojen käyttöä
- Puhelinlankoja
- Garbage Day: jäteastioiden ja nyssäköiden roudaaminen kadun varteen odottamaan
- Kevyenliikenteenväylien, pyöräteiden, pururatojen, ulkoilureittien puuttumista
USA, USA, USA! :D
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Nou kirjoitti:
Tulin Thaimaasta juuri, muka hymyjen maasta.
Selitys sille hymylle (ei niitä enää kovin paljoa edes turistikohteessa näe) on se, että ne ei tajua englantia pätkääkään. Sanovat yesyes ja hymyilevät. Kysyt uudelleen harventaen ja selvemmin artikuloiden, yksinkertaisemmin. Vastaus on jonkinlainen hymy ja yesyes. Ei ne edes yritä! Jos pitää tosiaan selvittää jokin asia, niin tuo yesyes on todella perseestä.
Thaikuissa ollaan sitten solisoli (ei niillä ole r-kirjainta) ja aina hämmennyksissään tai töpätessään hymyillään tai jopa purskahdetaan nauruun. Mulla meni pinna yhdessä paikassa ja aloin tosiaan kiroilla suomeksi. Tuijotin hullun ilmeellä thaikkua silmiin pitkään ja löin nyrkin pöytään. Olen nainen, joka muutenkin tietysti siellä alinta kastia, joka luokittelu ei sisänsä minua häiritse. Sitten alkoi tapahtua. Alettiin pikkuhiljaa ymmärtää ja sain haluamani. On toi PERKELE vaan kumma taikasana!
Yks tuttu nainen kertoi, että Kiinassa olivat tietysti pitkän lennon jälkeen nälissään ja kysyivät muka paremman hotellin respasta ravintolaa. Vastaus oli yesyes. Aina vaan yesyes. Joutuivat itse seikkailemaan ja etsimään ruokapaikan. Selvisi, että lähin olisi ollut juuri siinä nurkan takana, mutta ei respa sitä heille osannut kertoa. Yesyes ja solisoli.
Aasialaiset ovat yesyes-kansaa. Näiden kanssa on oikein "ratkiriemukasta" tehdä duunia noissa maissa, kun vastavat "Yes yes" kysymyksiin "Oletko ymmärtänyt?" ja "Selostaisitko omin sanoin, mitä alat seuraavaksi tekemään?"
Olen ymmärtänyt (korjatkaa jos olen väärässä) että monessa (itä)aasialaisessa kulttuurissa "ei" on melkein tabu, sitä pidetään epäkohteliaana, aina pitää sanoa kyllä vaikka olisi kuinka mahdoton asia. Etenkin jos kysyjä on joku asiakas, esimies tjsp. Näkyy myös omassa yliopistossa siten etteivät sano jos eivät ymmärrä jotain, ainakaan aluksi. Hankalaa.
Joo, olet ymmärtänyt oikein. Sanaa EI ei edes ole lyhyesti kuten me se sanotaan, vaan Japanissa se kääntyy jotenkin näin:"valitettavasti ja anteeksi pyytäen olen asiasta toista mieltä kanssasi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.
Miten tämä eroaa suomalaisten baarien valomerkistä?
Valomerkin jälkeen ei myydä juomaa. Briteissä soitetaan kelloa kutsuksi tulla tilaamaan viimeiset juomat. Sitten kun kaikki on palveltu, baari suljetaan.
Joo Suomessa valomerkki tarkoittaa "nyt v-u ulos täältä kaikki!" Muualla se on "last call for alcohol" eli ehdit ostaa ja juoda vielä yhdet.
Lisään muuten huomioon, joka ei ole hämmästyttänyt muulla kuin yleisyydellään ympäri maailmaa: "naisten vessaan on aina jono!".
Minäkään en tiennyt tätä, ilmankos sellaisia mattoja ei ole näkynyt Suomessa! Asun Espanjassa ja täällä sellaiset on lähestulkoon kaikilla. Kukaan ei ole paloturvallisuudesta huolissaan ja siivooja, joka käy siivoamassa tässä rakennuksessa rappukäytävän joka keskiviikko, rullaa ja nostaa matot pystyasentoon ja jättää ne siihen asentoon odottamaan kotiintulijoita.
Nyt kun ovista puhutaan, niin ne muuten aukeavat täällä sisäänpäin. Suomessa tai esim. ikeassa käydessä tuntee olonsa hieman tyhmäksi kun ovia tulee vedettyä auki väärään suuntaan 😅.