Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?

Vierailija
07.12.2017 |

?

Kommentit (386)

Vierailija
161/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä.  Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!

Ööö. Ranskassakin on ihan normaalia. Jopa pariisissa

Ööö missä helvetissä? Olen asunut Pariisissa 2 vuotta, ensimmäisen vuoden Maisons-Alfortissa esikaupunkialueella ja nyt toisen vuoden 9. alueella enkä ole vielä ikinä törmännyt tuollaiseen. En omissa kodeissa, en kodeissa joita olen käynyt asuntonäytöissä katsomassa, en kavereiden kotona enkä muuallakaan.

Itse asuin myös 9. arrondissementissa ja talon yläkerran yksiöissä ei ollut sisällä vessaa vaan tuollainen kyykkyvessa käytävällä. Tästä kyllä aikaa jo vuosia.

Näitä vessoja on ollut enimmäkseen julkisissa tiloissa eli kahviloissa ja baareissa noita on edelleen. Viimeksi muutama vuosi sitten olin sellaisessa biletysalueella Bastillen lähellä. Ilmeisesti sä et käy viihteellä kovinkan paljon, jos ei ole tullut vastaan...

No en toki enää käy yhtä paljon kun opiskellessa viime vuonna, mutta en ole silloinkaan törmännyt yhdessäkään baarissa, kahvilassa tai klubilla moiseen. En edes näille boheemimmilla alueilla Bastillessa, Maraisissa tai Bellevillessä. Ehkä voi siis sanoa että liikumme hieman erilaisissa paikoissa... Itse suosin ilmeisesti vähän siistimpiä mestoja.

Vierailija
162/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa olen huomannut, että lyhythiuksisia naisia on oikeastaan vain Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholin myynti on todella tiukkaa verraten ihan mihin maahan vain, paitsi Ruotsiin.

164/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tää ketju on kuin Ummikot ulkomailla -ohjelman palstaversio.

Mä olen varmaan matkustanut liikaa, kun ei mikään enää ihmetytä.

....

Voi, pääsit vähän pätemään :).

Vaikka moni asia ei muitakaan paatuneita itseään enää yllätä, saattaa sitä muistaa miltä jonkin asian näkeminen ja kokeminen ensimmäistä kertaa tuntui. Kaikilla ensimmäinen kerta on se ensimmäinen kerta. Jokaisella tulee joskus vastaan jotain pieniä tai isompia asioita, joita ei ehkä ollut odottanut etukäteen. Ja toisaalta jotkut asiat jaksavat ihmetyttää kerta toisensa jälkeen.

Ainakaan sivistyksestä tai miellyttävästä luonteesta se ei kerro, että tuntee tarvetta vähätellä muiden kertomia kokemuksia.

No on se nyt vähän outoa, ettei kohdemaasta olla otettu yhtään selvää ennen sinne menoa, vaan kaikki tulee yllätyksenä ja ihmettelyn aiheena. Eikö ihmiset lue vieraista kulttuureista vai mikä mättää?

Sivistyksestä ja miellyttävästä luonteesta kertookin paljon, kun väitetään toisia sivistymättömiksi ja veemäiseksi luonteeltaan..

No jos epämiellyttävyys paistaa kuuhun saakka tympeästä kirjoitustyylistä, niin ehkä se yllättää vain sinut.

Jos joku yksittäinen asia hämmentää kun sen näkee ensikerran itse, niin tarkoittaako se sitä ettei ole _mitään_ ottanut selvää etukäteen? Pitääkö joka matkakohdetta opiskella ulkoa ennen kuin on sallittua poistua Suomen kamaralta? Otetaanko passit pois niiltä, jotka eivät hoksaa jokaista yksityiskohtaa selvittää? Haukutaanko kaikki jotka ihmettelevät ylipäätään tiettyjä asioita muualla maailmassa? Itse en tänä päivänäkään ymmärrä kokolattiamattoja kylpyhuoneessa, vaikka niistä niin monta kertaa olenkin lukenut.

Jos kaikki olisi oppaista luettavissa eikä paikanpäällä kokeminen toisi mitään uutta tai lisää edes kokemuksena, niin miksipä sitä edes matkustaisi? Sinä päivänä kun mikään ei jaksa enää ihmetyttää millään tasolla ja tarve on lähinnä pilkata nuorempia tai muuten kokemattomampia, niin voi sanoa että jotain on elämästään jo menettänyt. Se on surullinen päivä se.

Missä kohdassa olen pilkannut yhtään ketään? Kerroin omia näkemyksiä. Suutuitko "Ummikot ulkomailla"-kommentista vai mistä? Tottahan se on, että aika ummikkona ihmiset matkustavat, jos menevät johonkin kohteeseen ensimmäistä kertaa. Se, ettei itse ihmettele vessanpytyn tilalla olevaa reikää lattiassa, ei tee käsittääkseni kenestäkään huonoa ihmistä. Mulle ainakin on tuollaiset asiat ja monen maan infrastruktuurit selviä asioita. Ketään en ole haukkunut siitä, että joku tuollaista ihmettelee.

Etpä ole kovin syvällisesti mihinkään vieraaseen maahan tutustunut, jos et joudu koskaan ihmettelemään mitään. Olen asunut Japanissa neljä vuotta vuosina 1997-2000, enkä edelleenkään tunne kaikkia paikallisia tapoja. En käynyt Japanissa vuosina 2010-2016 lainkaan, ja kun menin Tokioon tämän 6 vuoden tauon jälkeen lokakuussa 2017, oli kaupunkiin ilmestynyt paljon uutta ihmeteltävää, erityisesti uutta teknologiaa.

Yrityksesi päteä on aika surkea.

Nämä sun vastaukset ovat surkeita. Ihme oletuksia, jotka olet keksinyt omassa päässäsi muka rivien välistä ja väännät negaatioiden kautta kaiken, mitä kirjoitan. Ei minkäänlaista kykyä vastata rakentavasti mollaamatta minua. Vaikka kirjoitin Israelin ja Etelä-Afrikan erilaisuudesta versus Suomi, sekään ei ole oikein, kun en HÄMMÄSTYNYT näistä, vaan olin tietoinen. Tavat ja kulttuuri on erilaista eri puolilla maailmaa, mutta harvoin ne minua hämmästyttävät. Hyväksyn erilaisuuden vs. Suomi sen enempiä ihmettelemättä, jos ne eivät polje käsitystäni ihmisoikeuksista.

Kommentoin viestiäsi vain kerran. Miksi ihmeessä luulet, että vain yksi ihminen täällä puuttuu sinun ylimielisiin kommtteihisi? Niihin on selvästi vastannut moni kommentoija, joita sinun trollailusi ärsyttää.

T. Se Japanissa asunut

Ne ylimieliset vastaukset ovat kylläkin sinulla, ei minulla. Sinä olet se, joka trollaa, en minä. Et edes huomaa, kuinka huonotapainen tyyli sulla on. Minä taas saan aina alanuolia, oli vastaukseni tai aloitukseni mikä tahansa. Vaikka kirjoittaisin että tänään on ollut mukava päivä ulkoilla, sekin on väärin. Itse olen tuohon tottunut, eikä noi nuolet merkitse mitään. Enemmän merkitsee viestien sisältö ja sun viesteissäsi sisältö on kuraa. Mitään ylimielistä ei ole siinä, että kerron omat kokemukset.

Vierailija
165/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On  se vaan ihmeellistä, miten paljon täällä av:ssä on ulkomailla asuvia mammoja! Ja niitä jotka matkustavat 100 päivää vuodessa kaikissa maailman maissa. Ja niitä, jotka ovat asuneet vuosikausia jossain New Yorkin Central Parkissa, mutta palanneet ihanaan Kouvolaan, jossa ovat todella tyytyväisiä palstalle kaiket päivät kirjoitellen.

Luemmekohan samaa ketjua? Ulkomailla asuvia ja matkustavia, sen uskon, ei mikään ihme. Taisin vaan lukea todella nopsaan, kun en huomannut noita kouvolalaisia.

Vierailija
166/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parrakas nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa paikalliset (ei turistit) sanoi todella herkästi "sorry" jos esim laukulla huitaisi tai halusi ohitse ahtaassa paikassa. Suomessa ei IKINÄ kuule "anteeksi". Täällä tungetaan ja ähistään. Raivostuttavaa.

No sitten et ole törmännyt minuun koskaan marketissa. Älä koskaan sano älä koskaan (ikinä). ;)

Briteillä nuo pienet kohteliaisuussanat ovat niin selkärangassa, että tulevat heiltä itsestään ulos joka tilanteessa. Totta on, että Suomeen palatessa kokee pienen kulttuurishokin, kunnes taas tottuu meikäläiseen menoon.

Ehkä joo. Itse pyydän anteeksi aina, jos törmään johonkin toiseen, oli sitten syy kummassa tahansa.

Vierailija
167/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.

Sama on myös Suomen "brittipubeissa" tapana, ainakin siinä kaikkein vanhimmassa. Autenttinen kokemus siis tämänkin asian puoleta. :)

Eroaa valomerkistä tosiaan siinä, että sen täkäläisen pilkun jälkeen on turha vinkua tiskiltä juotavaa, jos et sattunut jo siinä jonossa valmiina olemaan. Kaikki paikat eivät myy niille jonossa olleillekaan.

168/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On  se vaan ihmeellistä, miten paljon täällä av:ssä on ulkomailla asuvia mammoja! Ja niitä jotka matkustavat 100 päivää vuodessa kaikissa maailman maissa. Ja niitä, jotka ovat asuneet vuosikausia jossain New Yorkin Central Parkissa, mutta palanneet ihanaan Kouvolaan, jossa ovat todella tyytyväisiä palstalle kaiket päivät kirjoitellen.

Ajatella. Joillain on expat-vuosia takana ja työ, joka edellyttää matkustamista eri puolille maailmaa. Onhan toi vaikea joidenkin ehkä ymmärtää, jos ei tunne ketään matkatyötä tekevää. Yllättävän monessa työssä pitää tehdä työmatkoja.

Vierailija
169/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekissä vessassa ei ole lavuaaria eikä lämmitystä. Jääkylmässä vessassa värjöttelyn jälkeen täytyy siis kävellä keittiöön tai pesuhuoneeseen käsiä pesemään.

Monien kerrostalojen alimman kerroksen ikkunoissa on kalterit, joita ei saa millään auki. En ikinä asuisi sellaisessa asunnossa - kiva jäädä tulipalon sattuessa sinne loukkuun...

Asun niinkin kaukana kuin Tallinnassa ja mulla on just tuollainen jääkylmä vessa ilman lavuaaria. Kaltereitakin löytyy, mutta niitä ei sentään omissa ikkunoissa.

Vierailija
170/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kahvilassa saakin mutamaista murukahvia kuppiinsa. En tiedä saako enää Briteissä, mutta aikoinaan tämä oli ainakin ihan normaalia.

Vierailija
171/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisessa kerrostalossa on oman asunnon ulko-oven edessä käytävälläkin pieni kynnysmatto.

Sehän nyt on meillä Suomessa jo paloturvallisuuden vuoksi kiellettyä pitää mattoa käytävän puolella oman ovensa edessä.  En ole ainakaan missään nähnyt meillä täällä kerrostaloissa.

Urakoin rappusiivoojana opintorahoja. Kyllä ovat ihan tavallisia matot siinä käytävän puolella meilläkin.

Vierailija
172/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sivuseikkana: välillä ihan ihmetyttää, miten Suomesta on aikaansaatu niin järjestäytynyt yhteiskunta. Kuka sen kaiken työn lopulta on tehnyt? Välillä ihmiset dissaavat sääntö-Suomea ja ihannoivat löysempiä yhteiskuntia. Todellisuudessa usein on kyse siitä, että näiden maiden järjestäytymisessä on vielä puutteita eikä ketään kiinnosta hoitaa kaikkia asioita niin pilkulleen. Harvempi tarkka maa tekee tietoisia retuperäisiä päätöksiä.

Vierailija
173/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiareikävessoja on Euroopassakin. En niistä tykkää.

Jonotuskulttuuri on muualla ihan erilaista. Suomessa jonottaja seisoo parin metrin päässä tiskillä olijasta ja katselee häveliäästi kattoon ja yrittää olla kuulematta, mistä tiskillä puhutaan. Muualla jono hyökyy ihossa kiinni ja molemmilla kyljillä seurataan tiiviisti, mitä asia koskee. Naurettavaa, että juuri Suomessa on "jonota tässä" -viivat lattiassa.

Vierailija
174/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisiin vesivessoihinkin on tottumista esimerkiksi Italiassa. On ihan pönttö kyllä, mutta matalimmillaan istuin on 30 sentin korkeudella lattiasta. Vessanrenkaita tai kansia ei ole juuri missään, ja vesi näissä pytyissä on tyypillisesti hyvin korkealla. Vetämisen tai päältä päinamisen sijasta pitää polkaista jostain, usein hyvinkin tarkasti katseilta piiloon asennetusta lattiapolkimesta. Tahrattoman siistejä ja kauniisti koristeltuja mukavuuslaitoksia ne kyllä ovat lähes poikkeuksetta silti olleet.

Syytä en ole tullut koskaan uskaltaneeksi tiedustella. Luulisi että ainakin kantta haluttaisi nimenomaan käyttää huuhdellessa kun muuten kuitenkin kaikki on kuurattu ihan viimeisen päälle kiiltäväksi. Kannettomuudellahan vesittyy koko idea jos tuon on tarkoitus olla hygieenisempi ratkaisu ja kauniimpaa se nyt ei ainakaan ole. Kai he vain tykkäävät niistä tuollaisina, sillä edes sisustuslehdissä ei aina esiinny renkaita eikä pytynkansia.

Vierailija
175/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesiputkia joita vaihdetaan vain kerran vuosisadassa kuten muualla maailmassa. Miksi vaihtovälion 40v suomessa?

Siellä muualla maa ei jäädy talvella, veikkaisin.

On kanadan hieman pohjoisemmissa osissa ihan samanlainen sää ku suomessakin

Mutta juuri kukaan ei asu siellä. Toisaalta on eteläisemmässäkin Kanadassa kunnon pakkastalvet, mutta ei niin pimeää kuin täällä.

Vierailija
176/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.

Miten tämä eroaa suomalaisten baarien valomerkistä?

Valomerkin jälkeen ei myydä juomaa. Briteissä soitetaan kelloa kutsuksi tulla tilaamaan viimeiset juomat. Sitten kun kaikki on palveltu, baari suljetaan.

Vierailija
177/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugalissa ihmiset ajavat liikenteessä autoilla todella kovaa, mutta suojatien eteen pysähdytään aina, jos kävelijä on sitä ylittämässä. Autoilijat eivät hiljennä ennen pysähtymistä, vaan ajavat kovaa ja tekevät suojatien edessä äkkijarrutuksen. :D 

Portugalissa sairaaloissa ei käytetä esim. pesulappuja, vaan vaipanvaihdon/pesujen yhteydessä sängyn viereen haetaan vesivati ja pyyhe, jolla liat pestään ja pyyhitään, myös uloste. Hoitajilla on muuten reippaasti aikaa jutella potilaille. Myös yliopistosairaaloissa.

Apteekissa asioidessa täytyy myös esim. raskaustesti käydä pyytämässä palvelutiskiltä farmaseutilta. Lähes kaikki apteekkitavara on tiskien takana. Portugalissa on muuten miesfarmaseutteja Suomeen verrattuna paljon enemmän!

Portugalissa ihmiset ovat aina valmiita auttamaan. Vaikka eivät osaisi kieltä, yrittävät aina auttaa. Ihmiset myös kertovat kohteliaisuuksia useasti. Esim. tuntemattomat naiset kehuvat toisiaan kauniiksi. <3 

Vierailija
178/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanavesi pitää keittää ennen juomista ulkomailla.

Vierailija
179/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa autot ajoivat ilman valoja päivälläkin ja kadun varsilla oli tupakka-automaatteja. Poliiseja näkyi kaduilla ja keskustassa paljon (olin Saksassa jo ennen näitä Euroopan iskuja). Kaupat oli kiinni sunnuntaisin ja silti oli tekemistä. Ainakin hotellissa ovi piti lukita avaimella sisäpuolelta ja ikkunat olivat tuollaisia kallistettavia. Koirat kulkivat omistajan vierellä ilman hihnaa. Eräskin koira jäi kahvilan eteen odottamaan omistajan mennessä kahville. Siellä koira istui ilman mitään sitomista ja hihnaa ja ei vilkaissutkaan muihin.

Ranskassa oli vain vaaleaa leipää. Karkkia oli vain muutamaa sorttia, vaikka Suomessa pienissäkin kaupoissa on valtavat karkkihyllyt. Joissakin kaupoissa ja kioskeissa oli kissa. 

Vierailija
180/386 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin etelä-euroopassa tulee nopeasti ikävä toimivia abloy-lukkoja ja avaimia. Lähestulkoon joka ulko-ovessa on alkeellisen oloinen lukko ja siihen käy vuoden -75 Ford taunuksen avaimen näköinen kapistus, jota ensin kierretään kaksi kierrosta vastapäivään ja sen jälkeen puoli kierrosta myötäpäivään, lausutaan ave Maria, jonka jälkeen vielä kolme kierrosta vapaavalintaiseen suuntaan, ja sitten ovi aukeaa. Ehkä. Jos ei ole täysikuun aika.