Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehtolääketiede, ennustajat, hopeavesi yms

Vierailija
07.12.2017 |

No niin kuulkaahan arvoisat daamit!

En kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka käyttävät vaihtoehtolääketiedettä sairauksien hoitoon.
Kuka voi olla niin helvetin urpo että menee ennustajalle?
Tähän samaan kategoriaan kuuluu hopeavesihörhöt josta tuli telkkaristakin juttua. Ei mene jakeluun mulle kuinka joku voi juoda hopeavettä, sehän on myrkyllistä. Netissä on ollut kuvia ihmisistä jotka ovat juoneet sitä ja muuttuneet sinisiksi.

Vaikka en itsekään ole penaalin terävin kynä, koulun keskiarvo oli hieman yli 7 mutta kerron mihin uskon.
Koululääketiede on ainut vaihtoehto sairauksien hoidossa. Ennustajat ovat huuhaata. Samoin homeopatia.

ugh, olen puhunut

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on akateeminen luonnontieteellinen koulutus enkä käytä lainkaan länsimaisen lääketieteen palveluja. 

Vierailija
2/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotoin lähiapteekkiani siksi, että myyvät siellä homeopaattisia tuotteita. Kuinka moni menisi naapurissa olevaan Alkoon ostamaan potenssoitua Kossua? Sietäisi mokoma "apteekkari" *köh* PUOSKARI saada selkäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto- ja koululääketiede eivät automaattisesti sulje toisiaan pois, vaan voivat parhaassa tapauksessa täydentää toisiaan. Ammattitaitoiset ja eettisesti toimivat vaihtoehtolääketieteen harjoittajat eivät koskaan tyrmää koululääketiedettä automaattisesti pahaksi, saati yllytä potilasta esim. lopettamaan elintärkeää lääkitystään. Ikävä kyllä koululääketieteen puolella onkin sitten enempi näitä kapeakatseisia besserwissereitä, joille on tärkeämpää päteä omaksumallaan tietomäärällä kuin oikeasti keskittyä etsimään potilaan tilanteeseen kokonaisvaltaista ratkaisua.

Ennustajia, selvännäkijöitä ja vastaavia en edes laskisi minkäänlaisiksi parantajiksi. Heissä on luonnostaan kyvykkäitä näkijöitä, jotka parhaimmillaan voivat auttaa asiakkaitaan elämässä eteenpäin. Mitään hoitoja he eivät kuitenkaan anna. Lisäksi tässä ryhmässä on niin paljon epätasapainoisia, manipuloivia ja rahanahneita toimijoita, etten ikinä suosittelisi herkempien ja sinisilmäisempien kääntyvän ensisijaisesti ennustajan puoleen.

Vierailija
4/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on miten paranee?

Plasebo hakkaa mielialalääkkeetkin, niin kaipa sitä jokin valkosipulikin voi toimia lähes yhtä hyvin kuin monet mikrobilääkkeet ja pienempiä vauroitoita aiheuttaen. Hopeavesi vaikuttaa hörhöjen jutuilta, mutta niin se vaikutti akupunktiokin, joka sai aikoinaan huuhaapalkinnonkin.

Tärkeintä olisi keskittyä dualistisen biomedikaalisen lääketieteen sijaan holistiseen terveystieteeseen.

Vierailija
5/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on yllättävän erilaisia maailmankuvia, jopa ihan mieleltään terveillä ja työssäkäyvillä. Esim. itse tunnen ihmisen joka ei usko fyysisen maailman todellisuuteen yleensäkään. Sellaisesta maailmankuvasta esim. lääketiede saattaa näyttäytyä aika eri valossa kuin tavanomaisemmasta maailmankuvasta katsoen. Aikuisilla ihmisillä on onneksi oikeus uskoa ja toimia itsensä suhteen miten huvittaa.

Vierailija
6/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plasebo hakkaa mielialalääkkeetkin, niin kaipa sitä jokin valkosipulikin voi toimia lähes yhtä hyvin kuin monet mikrobilääkkeet ja pienempiä vauroitoita aiheuttaen. Hopeavesi vaikuttaa hörhöjen jutuilta, mutta niin se vaikutti akupunktiokin, joka sai aikoinaan huuhaapalkinnonkin.

Tärkeintä olisi keskittyä dualistisen biomedikaalisen lääketieteen sijaan holistiseen terveystieteeseen.

Jep, tuo plasebo onkin mielenkiintoinen juttu. Useimpia se ei edes yllätä, että johonkin masennukseen voi vaikuttaa se että uskoo saaneensa apua. Mutta kokeita on tehty esim. polvileikkaustenkin suhteen niin, että osalle porukkaa on tehty suositusten mukainen leikkaus, osalle samasta vaivasta kärsiville pelkkä leikkausviilto mutta ei itse operaatiota polven sisällä. Tulokset oli valeleikatuilla ihan yhtä hyvät kuin oikeasti leikatuilla, silti vaikka lääketieteellä oli olevinaan selvä käsitys että vaivaan on fysiologinen syy joka voidaan korjata leikkauksella.

Itse olen harjoittanut  Vetovoiman laki -hengessä joskus viattomien pikkuvaivojen omaparantamista. Esim. olen erinomaisen hyvä poistamaan itseltäni päänsäryn. Uskonvahvistukseksi otan kuvitellun pillerin. Mielikuvittelen hyvin elävästi, miten nielen punaisen kapselin, jossa on nopeasti vaikuttavaa särkylääkettä joka vie kivun puolessa tunnissa pois. Ja kipu lähtee, joka kerta.

Vierailija
7/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin kuulkaahan arvoisat daamit!

En kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka käyttävät vaihtoehtolääketiedettä sairauksien hoitoon.

Kuka voi olla niin helvetin urpo että menee ennustajalle?

Tähän samaan kategoriaan kuuluu hopeavesihörhöt josta tuli telkkaristakin juttua. Ei mene jakeluun mulle kuinka joku voi juoda hopeavettä, sehän on myrkyllistä. Netissä on ollut kuvia ihmisistä jotka ovat juoneet sitä ja muuttuneet sinisiksi.

Vaikka en itsekään ole penaalin terävin kynä, koulun keskiarvo oli hieman yli 7 mutta kerron mihin uskon.

Koululääketiede on ainut vaihtoehto sairauksien hoidossa. Ennustajat ovat huuhaata. Samoin homeopatia.

ugh, olen puhunut

Oletko kaljuuntuva Ukko?

Vierailija
8/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen pärjännyt vaihtoehtohoidoilla jo 30 v, lapset ja mies samoin. En silti tarkoita, ettenkö voisi käyttää ns. koululääketieteenkin palveluita, jos tarvetta tulisi. En siis antaisi sydänkohtauksen saaneelle yrttitippoja ja odottaisi, että josko tokenee. Suurin osa vaivoista on hoidettavissa vaihtoehtoisin keinoin, mutta siihen tarvitaan omaakin panosta, eli ei ole vain että pilleri purkista ja naps kun paranee. Usein tarvitaan ruokavaliomuutoksia, liikuntaa, erilaisia hoitoja, yrttejä.

Osa vaivoista taas on sellaisia, että tarvitaan koululääketiedettä ja sitä täydennetään vaihtoehtoisin menetelmin. Vakavat akuutit jutut vaativat aina koululääketiedettä hätiin, mutta kun pahin on ohitettu, kannattaa miettiä jatkoa tarkasti. Vaihtoehtohoidoilla taas saadaan loistavia tuloksia, kun kyseessä on krooninen vaiva ja tai joku vastatullut ei niin vaarallinen ongelma.

Hopeavedestä en sano mitään, en tiedä mitä se on ja mihin tarkoitettu, enkä ole lukenut siitä nytkään, koska ei kiinnosta. Luotan lähinnä perinteisiin hoitoihin ja hoitotuotteisiin. Kotimaisella Frantsilalla on mahtavia tuotteita ja toinen hyvä on Vogel. Teen myös itse esim. pihkavoidetta ja kuusenkerkkäyskänlääkettä. 

Ennustajat taas ovat ihan eri juttu. Huvikseni olen käynyt muutaman kerran, en ota näitä touhuja niin vakavasti. Yksi ennustaja kyllä osui uskomattoman hyvin oikeaan, n. 90 % toteutui ja hän osasi myös kertoa menneistä ja sen hetkisestä tilanteestani. Muut ovat menneet enempi ja vähempi metsään. 

Vierailija
9/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttiterapia on harmi kyllä Suomesta perinteestä paljolti kadonnut kun on niin vahva usko nyt synteettisiin lääkkeisiin. Silti tosi moni perinteinen yrttihoito toimii vieläkin ihan mainiosti. Ei näitä toki mihinkään syöpään tai muuhun vakavaan pidä ottaa, mutta lieviä pissatulehduksia, levottomuutta ja ahdistusta, flunssaa, kuukautisvaivoja, kolotuksia jne voi hoitaa oikein hyvin luonnon keinoin.

Vierailija
10/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrttiterapia on harmi kyllä Suomesta perinteestä paljolti kadonnut kun on niin vahva usko nyt synteettisiin lääkkeisiin. Silti tosi moni perinteinen yrttihoito toimii vieläkin ihan mainiosti. Ei näitä toki mihinkään syöpään tai muuhun vakavaan pidä ottaa, mutta lieviä pissatulehduksia, levottomuutta ja ahdistusta, flunssaa, kuukautisvaivoja, kolotuksia jne voi hoitaa oikein hyvin luonnon keinoin.

No noihin ei tarvitse mitään yrttihoitoja, vaan ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
11/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta aina, vaikka söisi kuinka ravitsevaa ruokaa. Lisäksi jos ei sitä ravitsevaa ruokaa ole syönyt vauvasta lähtien, pitää ensin ehkä hoitaa pois siitä entisestä ruokavaliosta tulleet vaivat, esim. maksan, haiman ja munuaisten toimintahäiriöt. Jos suolisto on huonossa kunnossa, voit syödä miten ravitsevaa ruokaa tahansa, mutta ravintoaineet eivät imeydy. 

Vierailija
12/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Placebon vaikutus on kyllä ihmeellinen, mutta on kiinni vain siitä, mihin ihminen uskoo. Siksi pidän esim. homeopatiaa puoskarointina, koska en itse usko siihen, koska minkäänlaista tieteellistä näyttöä ei ole. Pelkkää rahastusta tyhmien kustannuksella. No, joku voisi sanoa, että mitäpä tyhmä rahalla tekee.

Vierailija
13/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taas on iso määrä käsityksiä mikä on sitä ravitsevaa ruokaa, kullakin erilaisia... Itse olen mielestäni ehkä opiskeluvuosia lukuun ottamatta syönyt varsin hyvin mutta silti on esim. kuukautiskipuja ja -turvotusta kuukausittain ja joissain elämäntilanteissa on ahdistanut henkisesti. 

Tuontapaisiin vaivoihin mulla on omia kokemuksen kautta toimivia yrttikomboja:

- kuukautisvaivat: siankärsämö+poimulehti+vadelmanlehti (auttaa kipuihin, poistaa nestettä)

- ahdistus: passiflora+valeriana pahaan ja akuuttiin, lievempään rentouttava tee esim. hunajasta ja sitruunamelissasta

- lievät pissavaivat: karpalo+kultapiiskutee (happamoitus + nesteen erityksen lisäys)

Vierailija
14/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taas on iso määrä käsityksiä mikä on sitä ravitsevaa ruokaa, kullakin erilaisia... Itse olen mielestäni ehkä opiskeluvuosia lukuun ottamatta syönyt varsin hyvin mutta silti on esim. kuukautiskipuja ja -turvotusta kuukausittain ja joissain elämäntilanteissa on ahdistanut henkisesti. 

- kuukautisvaivat: siankärsämö+poimulehti+vadelmanlehti (auttaa kipuihin, poistaa nestettä)

- ahdistus: passiflora+valeriana pahaan ja akuuttiin, lievempään rentouttava tee esim. hunajasta ja sitruunamelissasta

- lievät pissavaivat: karpalo+kultapiiskutee (happamoitus + nesteen erityksen lisäys)

Siis syöt huonoa ruokaa ja sitten vaivoja yrität korjata jollain yrteillä? 

Vierailija
15/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parrakas nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Placebon vaikutus on kyllä ihmeellinen, mutta on kiinni vain siitä, mihin ihminen uskoo. Siksi pidän esim. homeopatiaa puoskarointina, koska en itse usko siihen, koska minkäänlaista tieteellistä näyttöä ei ole. Pelkkää rahastusta tyhmien kustannuksella. No, joku voisi sanoa, että mitäpä tyhmä rahalla tekee.

No jaa, itse en osaa ajatella tyhmyydeksi. Tavallaan se on varsin edistynyttäkin että osaa käyttää mielen voimaa kehon parantamiseen, vaikka sitten vielä tarvitseekin siihen jonkun uskon välikappaleen. Vanhaan aikaan sellainen oli taikakalu, nykyisin joku homeopatia tai vastaava. Ihan sama mikä se on, kunhan ihminen uskoo siihen. Ilman uskomuksen kohdetta joka on maksanutkin jotain ja johon moni muukin usko hän ei välttämättä pystyisi uskomaan ja plasebovaikutus jäisi kokematta.

Joskus muuten lueskelin listaa siitä, mitkä ihan länsimaisen lääketieteen vakiintuneet toimenpiteet ja lääkitykset ovat osoittautuneet laajemmissa tutkimuksissa tehottomiksi. Se oli melkoista luettavaa, koska siellä oli kasa jopa kirurgisia operaatioita. Olin aina kuvitellut että kirurgia on jotain selkeää ja mahdollisimman "epäuskomushoitoa", että tiedetään ongelman rakenteellinen syy ja se korjataan tai poistetaan. Mutta sieltäkin sitten löytyy valtavasti proseduureja joihin on tiedeyhteisö uskonut eikä kukaan ole edes kyseenalaistanut.

Vierailija
16/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä on sellaista ruokaa millä mitään vaivoja ei ihmiselle tule? En usko että sellaista onkaan, koska erilaisia pikkuvaivoja on kaikenlaisilla ihmisillä karppaajista elävän ravinnon syöjiin ja kaikkeen siltä väliltä. 

Itse olen ollut 16 vuotta laktovegetaristi ja minusta se sopii minulle hyvin, koska entiseen sekasyöntiin nähden on jotenkin mieleltään skarpimpi olo, tarvitsen vähemmän unta ja infektiotaudit on vähentyneet selvästi.

Vierailija
17/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä on sellaista ruokaa millä mitään vaivoja ei ihmiselle tule? En usko että sellaista onkaan, koska erilaisia pikkuvaivoja on kaikenlaisilla ihmisillä karppaajista elävän ravinnon syöjiin ja kaikkeen siltä väliltä. 

Itse olen ollut 16 vuotta laktovegetaristi ja minusta se sopii minulle hyvin, koska entiseen sekasyöntiin nähden on jotenkin mieleltään skarpimpi olo, tarvitsen vähemmän unta ja infektiotaudit on vähentyneet selvästi.

Ja kuitenkin tarvitset yrttejä vaivoihisi?

Vierailija
18/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin tarvitset yrttejä vaivoihisi?

No joo, kerran kuussa kahtena päivänä noita naistenvaivayrttejä. Pitkään aikaan en muuta. 

Kertoisitko sitten mikä on se ihmeruokavalio millä ihminen pääsee tällaisistakin vaivoista eroon?

Vierailija
19/21 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parrakas nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, itse en osaa ajatella tyhmyydeksi. Tavallaan se on varsin edistynyttäkin että osaa käyttää mielen voimaa kehon parantamiseen, vaikka sitten vielä tarvitseekin siihen jonkun uskon välikappaleen. Vanhaan aikaan sellainen oli taikakalu, nykyisin joku homeopatia tai vastaava. Ihan sama mikä se on, kunhan ihminen uskoo siihen. Ilman uskomuksen kohdetta joka on maksanutkin jotain ja johon moni muukin usko hän ei välttämättä pystyisi uskomaan ja plasebovaikutus jäisi kokematta.

Joskus muuten lueskelin listaa siitä, mitkä ihan länsimaisen lääketieteen vakiintuneet toimenpiteet ja lääkitykset ovat osoittautuneet laajemmissa tutkimuksissa tehottomiksi. Se oli melkoista luettavaa, koska siellä oli kasa jopa kirurgisia operaatioita. Olin aina kuvitellut että kirurgia on jotain selkeää ja mahdollisimman "epäuskomushoitoa", että tiedetään ongelman rakenteellinen syy ja se korjataan tai poistetaan. Mutta sieltäkin sitten löytyy valtavasti proseduureja joihin on tiedeyhteisö uskonut eikä kukaan ole edes kyseenalaistanut.

Varmasti löytyy. Mikään totuus ei ole absoluuttinen, mutta tiede korjaa itse itseään, uskomukset eivät. Jokainen valitkoon polkunsa.

Vierailija
20/21 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme