Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Tallinnassa Viru Keskuksessa vartija häpeilemättä tulee seisomaan ja tuijottamaan viereen, kun viattomasti kiertelee ja katselee tavaroita hyllyssä. Todella epämiellyttävää, että tuolla tavalla oletetaan varkaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Siisteyttä olen ihmetellyt, tai aluksi ihmettelin, kun Euroopan pääkaupungeissa olen matkaillut. ENää en ihmettele, kun tottunut. Luulin aina ennen ekaa Euroopan kaupunkilomaani, että suomalaisissa kaupungeissa on siistiä, mutta eihän se niin ollutkaan. Nimenomaan suomalaiset kaupungit on törkyisiä. Suomessa ei arvosteta siisteyttä, vaan vaikka sitä, että kaikissa parkkimittareissa on tekniikka uusinta mahdollista.
Asun Tokiossa ja täällä Japanissa on todella siistit kadut, sitä ihmettelin aluksi. Ei räkää, purkkaa, roskia, tumppeja tai koiranjätöksiä missään!
Ihmisiä on paljon, monta miljoonaa, mutta he osaavat ottaa toiset huomioon ja kaikki sujuu. Suomessa on väljempää kadulla (arvostan!), mutta ihmiset kävelee päin/eivät väistä tai availe ovia toisilleen.
Love it or list it ohjelmaa katsellessa on tullut mieleen kanukkien rakkaus avoimeen pohjaan. Keittiöstä on pakko nähdä isotkin pennut olohuoneessa. Samoissa taloissa on pentujen huomeissa kuitenki kylpyammeet. Mitä helvettiä?
Prahassa ihmetytti bussikuskien hillitön kaahaus. Mummot kumoon matkalla. Mitä väliä. Myös parimetrinen korsto naisten vessan ovella ojentamassa kusipaperia. Oli siisti vessa kyllä.
Hollannissa ihmetytti aikanaan pilvi hampurilaisen välissä.
Reiät vessoissa, maissa joissa niitä nyt on.
Lähes kaikkialla vessojen jäätävä kunto. Kuset ks paskat pitkin poikin ja monta päivää siivoamatta.
Ranskassa hotellin respan kautta tilattu taksi on "pimeä", ilman taksikylttejä.
Luonteva, kohtelias ja toisia, vieraitakin kunnioittava käytös esim. Ranskassa ja monessa muussakin maassa paitsi meillä. Helpottaa kummasti olemista kun käytöksen nuotit on kaikilla tiedossa ja käytössä. Eikä ole mitää päälleliimattua teeskentelyä, niinkuin meillä sitä halutaan nimittää, vaan sisäistetty systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassa monet asunnot ovat homeessa tai kärsineet pahoin kosteudesta eikä se tunnu siellä ketään haittaavan. Suomessa vastaavasta oltaisiin aivan paniikissa.
Erona Suomeen se, ettei asuntoja ole rakennettu kovinkaan tiiviiksi.
Juu ja lisäksi sähkötyöt on tehty aika vaarallisen oloisesti. Johtoja roikkuu ja pistorasioita ei ole peitetty ym.
Myös torakat ja muut tuholaiset kuuluu taloon.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista Englannissa on myös ihmisten häpeämätön auttamisenhalu. Ihmiset oikeasti ja todella haluavat auttaa, ja usein ovat tässä pyrkimyksessä niin aktiivisia, että suomalaisen on vaikea tietää pitäisikö vaivautua tilanteesta vai olla vaan hirveän kiitollinen. Sama itse asiassa myös Kreikassa. Tuntemattomat tarjoaa yöpaikan ja ruokaa (ilman taka-ajatuksia), tarjoaa kyytejä ja vaikkapa puhelinta lainaan heti jos näyttää tarvetta olevan.
Meillekin tarjottiin kyytiä ja ihan omaan kotiinkin pyydettiin yöpymään Irlannissa reissatessa. Pitivät suomalaisista 🙂 Tuntui tuollainen taka-ajatukseton ystävällisyys tosiaan oudolta!
Supersiistit vessat Teneriffalla. Miten ne voikin olla ihan tahrattomia ja kiiltäviän puhtaita, yhtään roskaa lattialla en nähnyt kuukauden kiertomatkan aikana ja kierrettiin sentään kaikenmaailman turistipaikat ja pikkukylien linja-autoasemat ja kaupunkien ja vuoristokylien ravintolat yhdestä viiteen tähteen. Suomessa usein käsisaippuat loppu, wc-paperit lattioilla, jätökset vetämättä ja roiskeita ympäriinsä. Ero oli silmiinpistävä ja meillä kuvitellaan että Suomi on siisti maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassa monet asunnot ovat homeessa tai kärsineet pahoin kosteudesta eikä se tunnu siellä ketään haittaavan. Suomessa vastaavasta oltaisiin aivan paniikissa.
Erona Suomeen se, ettei asuntoja ole rakennettu kovinkaan tiiviiksi.
Juu ja lisäksi sähkötyöt on tehty aika vaarallisen oloisesti. Johtoja roikkuu ja pistorasioita ei ole peitetty ym.
Myös torakat ja muut tuholaiset kuuluu taloon.
Juu, tulee mieleen kuinka koko pistorasia yhdessä mun kämpässä aina putosi alas sieltä seinästä. No mulla oli ruuvimeisseli siinä lähellä, että ruuvasin sen takaisin lähes kerran viikossa.
Torakat oli hiiren kokoisia. Sellaisia pieniä söpöjä liskoja asusteli seinillä, talossa sisällä siis. En raaskinut tappaa, koska ajattelin että ne hoitelee ne torakat, kuten ne kai tekikin.
Kerran oli keittiössä kämmenen kokoinen musta hämähäkki. Toisella kertaa sisään tuli joku aika iso lisko, kirjava, sellainen yli 30 senttinen.
Onneksi sentään ei asuttu maalla, ei tarvinnut kobrista olla huolissaan.
Lapsia lyötiin avokämmenellä ravintolassa. Eivät osanneet käyttäytyä. Kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö missä helvetissä? Olen asunut Pariisissa 2 vuotta, ensimmäisen vuoden Maisons-Alfortissa esikaupunkialueella ja nyt toisen vuoden 9. alueella enkä ole vielä ikinä törmännyt tuollaiseen. En omissa kodeissa, en kodeissa joita olen käynyt asuntonäytöissä katsomassa, en kavereiden kotona enkä muuallakaan.
Kyllä niitä siellä on, usko pois.
http://parisjourney.com/toilets-in-paris-before-you-go-you-should-know
Tuollaisia "turkkilaisia toiletteja" pitää rakentaa Itikseen ja Rautatieasemalle että mamuilla on kotoinen olo.
Käydessäni Tokiossa mut löi ällikällä se ystävällisyys ja siisteys vaikka kyseessä oli aikamoinen ihmismuurahaispesä. Suomessa kumpikaan ei toteudu, aina löytyy roskia kaikkialta ellei sit ole joku käynyt aamusta siivoamassa ja kohteliaisuus on aika suppea käsite.
Kun vierailin Taiwanissa niin opin että siellä on maailman toimivin julkinen terveydenhuolto.
Vessoista puheen ollen mua vituttaa suunnattomasti nämä vessat Suomessa missä ei ole paperisia käsipyyhkeitä. Minua ei huvita käyttää sitä paskaa tehotonta puhallinta joista se alhaaltapäin puhaltava malli on vielä kuvottavan epähygieeninen. Ne vitun säästösuuttimet hanoissa että käsien pesu vie viisi kertaa sen ajan kuin normaalista.
Kuka vittu muuten kääntää nuo hanat aina jääkylmän puolelle? Onko täällä niin köyhiä ihmisiä että ei olla totuttu pesemään käsiä lämpimällä vedellä? Viime aikoina on huomannut että monessa paikassa käsienpesu aine tai jopa wc paperi on liian usein loppu tai vessa siivoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi luin tämän ketjun. Minulla on juuri tuollainen pieni kynnysmatto kerrostaloasuntoni ulko-oven molemmin puolin tuomassa viihtyisyyttä. En ole tajunnut sen olevan sääntöjen vastaista ja tulipaloriskikin vielä :( Täytyykin mennä heti poistaamaan... Saako muuten ovessa roikkua ovikoriste vai liittyykö siihenkin tulipaloriski? Sorry OT.
Ovikoristeet ovat ok. Se matto on myös siivoojien takia kielletty eli useampi syy siihen.
Minäkään en tiennyt tätä, ilmankos sellaisia mattoja ei ole näkynyt Suomessa! Asun Espanjassa ja täällä sellaiset on lähestulkoon kaikilla. Kukaan ei ole paloturvallisuudesta huolissaan ja siivooja, joka käy siivoamassa tässä rakennuksessa rappukäytävän joka keskiviikko, rullaa ja nostaa matot pystyasentoon ja jättää ne siihen asentoon odottamaan kotiintulijoita.
Nyt kun ovista puhutaan, niin ne muuten aukeavat täällä sisäänpäin. Suomessa tai esim. ikeassa käydessä tuntee olonsa hieman tyhmäksi kun ovia tulee vedettyä auki väärään suuntaan 😅.
Niillä matoilla ja paloturvallisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Jonkun asunnon palaessa rappukäytävä täyttyy savulla eikä sinne ole menemistä. Voihan tietysti saivarrella että pyromaani sytyttää maton mutta ovet ovat Suomessa paksua puuta eivätkä pala puhki tunnissa. Jos tulipalo saa palaa niin pitkään että ovi palaa puhki ja liekit pääsevät käytävään ei noilla matoilla ole enää mitään merkitystä palon leviämisessä. Samanalaista saivartelua ja ihmisten normaalielämän vaikeuttamista on kielto säilyttää lastenvaunuja rappukäytävässä.
Nuo parinkymmenen kilon painoiset vaunut eivät hidasta rappujen alatasanteella palokuntaa tippaakaan. Ja jos ne pyromaani polttaa seurauksena on vain pintavahinkoja. Mistä vakuutus yhtiöille maksetaan jos normaali arkea vaikeutetaan kieltämällä vaunujen säilytys rappukäytävässä jonkun erittäin harvinaisen käytännössä teoreettisen riskin vuoksi. Todennäköisempää kuin että vaunut poltetaan on että ne varastetaan.
Tämä jokaisen mitä mielikuvituksellisimman riskin kanssa saivartelua vaikeuttaa kohtuuttomasti elämää ja esim. rakennusmääräyksissä nostaa asumiskuluja aivan tyhjän vuoksi. Tämä ei ole merkki mistään muusta kuin että Suomessa on julkisissaviroissa aivan liikaa näitä sääntelyn kehittäjia ja valvojia. Vakuutusyhtiöiden röyhkeydelle pitää myös asuttee rajat sillä kohta varmaan vaaditaan että asunnoissa saa olla vain kivestä tehtyjä kalusteita.
Olen törmännyt reikävessoihin Pariisissakin.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa kerrostalossa on oman asunnon ulko-oven edessä käytävälläkin pieni kynnysmatto.
Sehän nyt on meillä Suomessa jo paloturvallisuuden vuoksi kiellettyä pitää mattoa käytävän puolella oman ovensa edessä. En ole ainakaan missään nähnyt meillä täällä kerrostaloissa.
Mitä korkeammalle mennään, sitä enemmän roinaa rappukäytävässä. Meillä 2. kerroksessa on vain matot, kolmosessa on jo isot kenkätelineet käytävällä ja nelosessa ihan viherkasveja, pieni pöytä, kaappi jne. Monen kaverin talossa samoin. Kai se idis on, että sinne yläkerroksiin ei ole muilla kuin asukkailla asiaa, joten voi olla vähän hövelimpi.
Toinen saksalainen juttu on, että jos asukas ei ole kotona, kun tulee paketti, niin se jätetään kotona olevalle naapurille. Se onkin ainut syy, miksi oon tuolla yläkerroksissa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varsin järkyttynyt täällä avautuneen Thaimaan matkaajan käytöksestä! Nyrkkiä pöytään, kiroilua ja huutamista? Kaakkois-Aasiassa???!!! Ei. Kuten moni on todennut, siellä päin vallitsee ärsyttävä kasvojen säilyttämisen kulttuuri. Ärsyttävyydestään huolimatta se nyt vain on se, miten siellä käyttäydytään. Tuollainen mesoaminen on todella epäkunnioittavaa.
Olin sen epäkunnioittavaksi tarkoittanutkin. Tiedän kyllä tämän kasvojen säilyttämisen. Oppikoot, laiskiaiset!
MInulla ei ole mitään hävettävää tässä asiassa. Minä olin hotellivieras, he olivat palvelemassa. Taivastele kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Etelä-Saksassa soittelivat kirkonkelloja aamulla ja illalla. Se hieman hämmensi ekalla kerralla.
Itsekkin saman havainnoinnut Saksassa käydessäni. Kirkonkelloja paukuttavat turhan usein.
höpsistä, upealta se vaan kuullostaa ainakin minun korvaani. <3
Espanjassa Supermarket-nimisiä ruokakauppoja on tosi paljon ja ne ovat sellaisia pieniä kivijalkaliikkeitä.