Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Etelä-Saksassa soittelivat kirkonkelloja aamulla ja illalla. Se hieman hämmensi ekalla kerralla.
Itsekkin saman havainnoinnut Saksassa käydessäni. Kirkonkelloja paukuttavat turhan usein.
höpsistä, upealta se vaan kuullostaa ainakin minun korvaani. <3
Suomessa joskus kuuluu hyvin kauniisti, kun luterilaisen ja odoksisen kirkon kellot soivat yhtaikaa. Se on kuin musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
115 jatkaa
kodittomat ihmiset nukkumassa makuupuseissa/huovissa keskellä kaupunkia. Näitä on nähty Marseissa, Lontoossa ja varsinkin Hampurissa. Kyllähän Helsingissäkin näkee elämänhallinnan menettäneitä ihmisiä, mutta en muista kenenkään tehneen pesää Mikonkadun ovisyvennykseen.
Juuri Hampurissa ihmettelin noita keskellä pahinta turistialuetta nukkuvia kodittomia, nurmikoilla, jalkakäytävillä yms.. Jotka eivät siis kerjänneet tai mitään, nukkuivat vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
115 jatkaa
kodittomat ihmiset nukkumassa makuupuseissa/huovissa keskellä kaupunkia. Näitä on nähty Marseissa, Lontoossa ja varsinkin Hampurissa. Kyllähän Helsingissäkin näkee elämänhallinnan menettäneitä ihmisiä, mutta en muista kenenkään tehneen pesää Mikonkadun ovisyvennykseen.
Juuri Hampurissa ihmettelin noita keskellä pahinta turistialuetta nukkuvia kodittomia, nurmikoilla, jalkakäytävillä yms.. Jotka eivät siis kerjänneet tai mitään, nukkuivat vain.
Jatkan vähän.. Hampurista ja kodittomista tuli mieleen pullotelineet roskisten kyljissä. Ne oli tosi käteviä, sai jättää siihen pullot ja joku ne siitä aina keräsi eikä tarvinnut roskiksesta kaivaa.
Lontoossa tarjotaan heti apua, jos kuljet portaita ison matkalaukun tai vaikka lastenvaunujen kanssa. Aina on joku auttamassa ja kantamassa.
Viina on Euroopassa halpaa ja sitä juodaan joka paikassa.
Ekaa kertaa Indonesiaan kun matkustin kohteena länsi-sumatra, niin monikin asia yllätti, kuten;
-Liikenne kaaottista mutta toimivaa
-Jatkuva ajoneuvojen tööttäily (esim angot-kuskien tervehdystapa oli töötätä toisilleen)
-Todella paljon työntekijöitä yrityksissä jne. (esim Suomessa olis kojussa 1-2 työntekijää, niin tuolla oli 5-6)
-Asuinrakennukset todella huonossa kunnossa ulkoisesti
-Kadut todella roskaisia varsinkin sadevesiviemärit
-"Sadevesiviemärit" oli avonaisia jotka kulki jalkakäytävien vieressä ja olivat noin 50-100cm syviä ja noin 50cm leveitä, et sinne pysty helposti tippumaan.
Dohan lentokentällä taas ihmetytti, kun suunnilleen joka vessalla on siivoj(i)a, joka vaa on siellä ja seisoo siivoten sitten aika ajoin. Myöskin lattian siivous tuolla vessassa, kun he laskivat todella paljon vettä lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Asutko Suomessa jossain tuppukylässä? Tulepa tänne Helsinkiin, tyylikkäitä tai kodikkaita kahviloiden julkisivuja löytyy paljon. Esim. Café Engel, Fazer Kluuvikatu, Café Regatta, Krunikan Muumikahvila, jne...
Katsos Aasian (esim. Tokion) Muumikahviloita. Suomen vastaavat kalpenee näiden rinnalla.
Itä-Afrikassa työvoima on niin halpaa, että palvelua saa ihan käsittämättömän paljon. Ruokakaupassa saattaa joku latoa ostokseni hihnalle, yksi noutaa minulle vielä jonkin tuotteen, jota en löytänyt, kassa skannaa tuotteet ja rahastaa, pakkaaja pakkaa kassit ja joku auttaa kantamaan ne autoon.
Suomessa jengi on innoissaan itsepalvelukassoista! Kierrän kaukaa moiset. Muutenkin Suomessa saa jo itse tehdä (usein netissä) lähes kaiken, minkä ennen teki joku siihen palkattu ihminen. Vihaan tätä itsepalvelukulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä kerralla tuolla kaukana maailmassa mulle tuli yllätyksenä se, ettei monessa hotellissa ollutkaan kuumaa vettä tarjolla, vaan sai tyytyä jääkylmään suihkuun :D.
Siis anteeksi missä? Itse olen kyllä reissannut paljon eri maanosissa ja aina ollut lämintä vettä... vai oliko tää joskus 1950-luvulla?
MInua taas on hämmästyttänyt miten huonoa asiakaspalvelu on esim Saksassa ja eipä ne ranskalaisetkaan mitään maailman ystävällisintä sakkia ole. Suomessa taas nykyään saa hyvää palvelua melkein mistä vaan. Samoin ei tarvitse myöskään kielitaitoa hävetä. Eurooppaa ajatellen suomalaiset puhuvat hyvää englantia, näin muuten myös Hollannissa ja Belgiassa, mutta muualla en menisi kehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä yllätä mutta huomaa miten hiljaista ja verkkaista elämä Suomessa on. Melkein missä tahansa on paljon eläväisempi katukuva. Suomessa kaikki on hyvin kontrolloitua, täältä et löydä lihakauppoja, leipomoita ja muita pieniä elintarvikeliikkeitä joka korttelista vaan kaikki pitää hakea jostain S-ryhmän kaupasta.
Mitenkä s- ja k-ryhmän suosio liittyy kontrollointiin? Käy kauppahallissa ostoksilla ja osta leipäsi leipomosta jos siltä tuntuu. Kyllä Suomessakin keskikokoisissa ja isommissa kaupungeissa niitä löytyy. Luulen, että pienten elintarvikeliikkeiden vähyys johtuu ennemminkin ihmisten ostokäyttäytymisestä kuin minkään mystisen tahon "kontrolloinnista". Jos on kysyntää niin on myös tarjontaa. Niistä ihanista pikkupuodeista et vaan taida saada sitä vihireetä poonusta tai lussapisteitä mitkä ovat keskivertokuluttajalle must. Tuota eläväisen katukulttuurin puutetta olen joskus itsekin miettinyt, mutta toisaalta eipä tuonne pimeään räntäsateeseen hirveästi viitsi lähteä ilakoimaan kun kotona on lämmin ja mukava. Ja ihan kiva on hakea kaikki tykötarpeet cittarista kun ei tarvi kahlata sohjossa korttelista toiseen ensin lihakaupassa ja sitten leipurilla ja pikku-marketista maito ja kasvikset jne..
Itse aiheeseen, Briteissä meinasi mennä välillä hermo siihen myyjien "are you ok luv?"- juttuun. Toki ymmärsin, että se on vain tavallaan tervehdys ja toisaalta kysymys kuten "voinko auttaa". Monesti se kuitenkin kysyttiin sellaisissa tilanteissa, että itse jäin miettimään että näytänkö mä siltä etten olisi ok..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa paikalliset (ei turistit) sanoi todella herkästi "sorry" jos esim laukulla huitaisi tai halusi ohitse ahtaassa paikassa. Suomessa ei IKINÄ kuule "anteeksi". Täällä tungetaan ja ähistään. Raivostuttavaa.
No sitten et ole törmännyt minuun koskaan marketissa. Älä koskaan sano älä koskaan (ikinä). ;)
Briteillä nuo pienet kohteliaisuussanat ovat niin selkärangassa, että tulevat heiltä itsestään ulos joka tilanteessa. Totta on, että Suomeen palatessa kokee pienen kulttuurishokin, kunnes taas tottuu meikäläiseen menoon.
En ole koskaan käynyt Britanniassa ,mutta minulla on kyllä tuo sorry selkärangassa ja tulee herkästi jos huomaan tehneeni jotain "väärin" =D Olen 65v ja matkustanut maailmalla aika vähän.
Asuin nuorena vuoden päivät Englannissa ja olin kuin kotonani. Minä, joka olen aina pyydellyt anteeksi oikeuttani saada olla olemassa olin todella vauhdissa: excuse me dear, I`m sorry darling jne jne. Joka kerta, kun vaan hipaisin tuntematonta, sain toteuttaa todellista luontoani ja hokea anteeksipyyntöjä. Paluu Suomeen oli ankara ja katkera.
Virossa ei ole kolminkertaisia ikkunoita asunnoissa kuten suomessa, vaan niissä on vain yksi lasi. Sää ei kuitenkaan ole yhtään lämpimämpi.
Sellainen keltainen siksak-viiva asfaltissa Britanniassa.
Nou kirjoitti:
Tulin Thaimaasta juuri, muka hymyjen maasta.
Selitys sille hymylle (ei niitä enää kovin paljoa edes turistikohteessa näe) on se, että ne ei tajua englantia pätkääkään. Sanovat yesyes ja hymyilevät. Kysyt uudelleen harventaen ja selvemmin artikuloiden, yksinkertaisemmin. Vastaus on jonkinlainen hymy ja yesyes. Ei ne edes yritä! Jos pitää tosiaan selvittää jokin asia, niin tuo yesyes on todella perseestä.
Thaikuissa ollaan sitten solisoli (ei niillä ole r-kirjainta) ja aina hämmennyksissään tai töpätessään hymyillään tai jopa purskahdetaan nauruun. Mulla meni pinna yhdessä paikassa ja aloin tosiaan kiroilla suomeksi. Tuijotin hullun ilmeellä thaikkua silmiin pitkään ja löin nyrkin pöytään. Olen nainen, joka muutenkin tietysti siellä alinta kastia, joka luokittelu ei sisänsä minua häiritse. Sitten alkoi tapahtua. Alettiin pikkuhiljaa ymmärtää ja sain haluamani. On toi PERKELE vaan kumma taikasana!
Tätä lukiessa tunnen suurta myötähäpeää. Sinun tapaiset ihmiset mustaavat kaikkien valkoisten maineen Thaimaassa ja mitä vähemmän he meitä kunnioittavat, sitä enemmän meitä kohtaan tapahtuu huijauksia ja palvelu on huonompaa. Miksi helvetissä matkustat maahan, missä on huono koulutustaso ja valitat, kun he eivät osaa englantia. Eihän ranskalaisetkaan osaa englantia ja kehtaavat sen ihan näyttääkin, kuitenkin ah-niin-sivistynyt Euroopan maa kyseessä. En minäkään matkusta Etiopiaan ja huuda perkelettä ja hakkaa nyrkkiä pöytään jos minua ei osata palvella englanniksi. Ja kuinka tyhmä voi olla, että tulee yllätyksenä se, että Aasian maassa hymyillään joka tilanteessa ja negatiiviset tunteet piilotetaan hymyn alle. Miten sinun mielestäsi olisi pitänyt toimia, jos ei ymmärretä? Olla naama norsunvitulla kuin koti-Suomessa? Varmasti ollut äärimmäisen nolo tilanne thaimaalaiselle, kun ei pysty palvelemaan toista puutteellisen kielitaidon vuoksi ja iso suomiämmä huutaa ja kiroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä kerralla tuolla kaukana maailmassa mulle tuli yllätyksenä se, ettei monessa hotellissa ollutkaan kuumaa vettä tarjolla, vaan sai tyytyä jääkylmään suihkuun :D.
Siis anteeksi missä? Itse olen kyllä reissannut paljon eri maanosissa ja aina ollut lämintä vettä... vai oliko tää joskus 1950-luvulla?
Ihan 2010-luvulla :). Maailmassa on paljon kaikenlaisia kolkkia, emme ole ilmeisesti samoihin paikkoihin eksyneet. Näihin kylmiin suihkuihin on tullut törmättyä molemmin puolin Atlanttia. Toki monissa hotelleissa oli kuumaa vettä, mutta ei kaikissa. Ilmeisesti tämä voisi yllättää monen muunkin nykypäivänä.
Asun Irlannissa ja näiden yksi suuri herkku Tayto crisp sandwhich. Eli valkoisen paahtoleivän (paahtamaton) laitetaan Tayto-perunalastuja. Ihmiset rakastaa näitä! Yksi ex-poikakaveri kokeili sitä kerran ruispalojen kanssa joita olin tuonut suomesta :D Itse en maistanut, yöks
Vierailija kirjoitti:
Briteissä olen ihmetellyt kokolattiamattoja ihan joka paikassa, jopa kylpyhuoneessa. Aivan käsittämätöntä hinkua laittaa kokolattiamatto jokaiseen tilaan.
Ja kylpyamme löytyy taatusti jokaikisestä brittiläiskodista.
Tilanne olikin ennen noin. Nykyisin lämmitysjärjestelmät ovat kehittyneet, eikä kokolattiamattoja enää automaattisesti laiteta uusiin rakennuksiin. 90-luvulla asuin yhden kesän Brightonissa. Tuolloin suihku oli mahdottomuus, koska julkisessa vesiverkostossa veden lämpötila vaihteli koko ajan, välillä tuli viileää vettä ja kun vaihdoit kuumemmalle, se muuttui yhtäkkiä liian kuumaksi. Kyllästyin nopeasti ja aloin itsekin käydä vain kylvyssä.
Ilotaloja ja erilaisia sauna klubeja kaipaan maailmalta.