Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksi ihminen nostaa minussa paljon narsistisia piirteitä esiin?

Vierailija
18.11.2017 |

Ennen kenenkään muun kohdalla ei tällaista ole ollut. Mutta nyt minulla nousee pintaan aivan kamalia asioita, joita en kyllä halua hänelle ilmaista, siksi yritän vältellä häntä, etten lipsauta mitään järkyttävää.

Ne ajatukset ovat sellaisia, kuten että en usko, että hänestä voi kukaan pitää. Tai että en usko, että hän tulee pärjäämään ammatillisesti ja taloudellisesti. Ajattelen usein, että hän ei ansaitse hyvää elämäänsä. Tai että toivon, ettei hän ikinä löydä kumppania, sillä kukaan ei voisi olla hänen kanssaan onnellinen. Olen jopa ajatellut, että ihan hyvä jos kuolisi.

Ja kyse ei ole mistään parisuhdedraamasta, vaan ihan vain oman perheen ulkopuolisesta ihmisestä. Eikä ole tällaisia ajatuksia koskaan kenenkään muun kohdalla ollut. Mikä ihme siinä ihmisessä tai tässä ihmissuhteessa saa minusta kuoriutumaan kamalan narsistin? Muiden ihmisten suhteen olen ihan tavallinen, tylsä, pullantuoksuinen perheenäiti. Pelottaa millaiseksi oikein olen muuttunut.

Kommentit (379)

Vierailija
281/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveruus on todennäköisesti peitetarina. Kyse voi olla vaikka ap:n siskosta.

Kukaan täällä ei ole nyt kommentoinut asiaa siltä kannalta, että ap:llä voi olla pitkäaikaista stressiä ja jotain isoja väistämättömiä juttuja elämäntilanteessa, jotka ovat kuormittaneet ja kuluttaneet häntä kauan ja kunnolla, niin että hänen henkinen sietokykynsä on alentunut. Ainakin itse olen huomannut hankalissa elämänvaiheissa, henkisesti uupuneena alkavani ajatella muista ihmisistä jotenkin vihamielisesti ja jopa vääristyneesti. Ikäänkuin oma suhtautuminen muuttuisi ristiriitaiseksi, kun itse on heikoilla. Vaikea selittää, miksi niin käy. Mutta tulee juuri tuollaista "olisipa helpotus jos tuokin kuolisi"-tyyppistä ajattelua, samalla kun itseä kauhistuttaa moinen ajatus.  Jos ap:n kohdalla syynä on jostain olosuhteista kehittynyt henkinen väsymys, niin silloin kyseessä ei ole hänen persoonallisuutensa eikä tuon toisen ihmisen ominaisuudet, vaan jonkinlainen hälytyskello, että nyt pitäisi saada hengähtää ja ladata akkujaan, ehkä muuttaa elämänsä olosuhteita jos se on mahdollista.   

Vierailija
282/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

gang stalking kirjoitti:

Gang stalkingissakin se on ilmeisesti sitten terapiaa vainoamisen kohteelle, kun hänestä puhutaan pahaa ja levitetään yksityiselämää loukkaavia tietoja ja törkeitä kunniaa loukkaavia huhuja ja juoruja? 

No, ehkä he eivät sentään kuvittele auttavansa uhria vainoamalla tätä, mutta vainoajissa on kyllä hyvin häiriintyneitä henkilöitä, joiden todellisuudentaju on pahasti hämärtynyt. Suuri osa gang stalkigin harjoittajista varmasti kuitenkin pitää itseään terveenä ja "normaalina", he eivät ihan oikeasti tajua, kuinka sairasta se on, mitä he tekevät.

Uusi termi minulle tämä gang stalking. Tekevätkö narsistit tätä uhrilleen, joka uskaltaa vihdoin irrota hovista? Manipuloiko narsisti koko hovin stalkkaamaan tätä henkilöä? Ja koska narsisti ei itse pysty saamaan henkilöön yhteyttä (koska uhri on laittanut välit poikki), manipuloiko hän muita yrittämään ottamaan yhteyttä, vaikka uhri on eristänyt itsensä koko hovista. Kokemuksia? Kiinnostaisi tietää enemmän tästä. Ap:n avaus on itse asiassa ollut erittäin hyvä, tästä on hyötyä niille jotka painivat narsistin kanssa.

Kyllä narsisti varmasti ainakin käynnistää mustamaalauskampanjan hovista irtautunutta vastaan, mutta yleensä siihen ei liity varsinaista joukolla vainoamista (gang stalking) siinä mittakaavassa, mitä termillä yleensä tarkoitetaan. Gang stalking on yhteisöllistä vainoamista, siihen osallistuu laaja verkosto ihmisiä ja sitä pyörittää iso joukko narsisteja ja psykopaatteja yhden yksittäisen narsistin sijaan.

Mutta psykologiset mekanismit siinä, miten ihmisiä saadaan toimintaan mukaan, ovat pitkälti samoja kuin narsistin ja sen hovin kohdalla. Monet ihmiset todella uskovat huhut, joiden mukaan vainoamisen kohteeksi valittu henkilö on esim. vaarallinen tai uhka yhteisölle samalla tavalla kuin narsistin hovi uskoo, kun hän sanoo jonkun olevan "kamala ihminen" tms. Amerikassahan on ihan erikseen perustettu community watch -ryhmiä, joita hyödynnetään jostain syystä ei-toivottujen henkilöiden vainoamisessa "yhteisön turvallisuuden" verukkeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisesta narsistista olen pääsemässä eroon. Huh huh... Koville ottaa että saa ymmärtämään etten halua nähdä häntä enää koskaan missään yhteydessä. Hän kun on juuri auttajanviitta päällä ja pitää itseään niin tärkeänä, että väkisin tulee elämääni päsmäröimään. En tiedä miksi joudenkin on vaan niin vaikea ymmärtää, että apuaan ei tarvita. Ilmeisesti tulevat riippuvaiseksi toisista helposti.

Vierailija
284/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
285/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että sisimmissäsi näet, ettet osaa auttaa tätä henkilöä? Mutta olet pitänyt itseäsi älykkäänä. Näet henkilön joka kärsii eikä vaikuta älykkäältä, muttet osaa antaa parempiakaan neuvoja hänen elämäänsä? Joskus itselläni tulee tuon kaltaisia tuntemuksia tuollaisissa tilanteissa. Ehkä se on jotain epätoivoa.

Ap tässä taas vastaa itselleen... Eli toinen ei vaikuta älykkäältä mutta pitää itseään älykkäänä ;) hänen tehtävä on muka neuvoa... Jep jep. Niin suuri epätoivo että toisen pitäisi kuolla... Uskottavaa. Jos antaisit toisen vaan elää tavallaan, eihän se sulta ole pois.

Niin siis minä kirjoitin myös kommentin että tuo reaktio on narsistista ja tuo autettava ei välttämättä vaikuta jonkun näkökulmasta älykkäältä, mutta on tod.näk. ap:ta älykkäämpi. Tai minun tapauksessani myös hän, kuka herätti tuollaisen ajatuksen josta epäilin myös ap:n tapauksessa olevan kysymys. Ehkä ap kokee hänen tehtävänsä olevan auttaa muita. Ehkä läheisriippuvaisuus tai ammatti? Omalla kohdallani varmaan läheisriippuvuus. En toivo kenenkään kuolevan, mutta epätoivoissani ajatuksissani kävi tuollainen ajatus kun mietin ratkaisua yhden henkilön monimutkaiseen tilanteeseen enkä keksinyt :( Onko nämä asiat jotain tabuja joita ei saisi ääneen pohtia? Minusta on hyvä tunnistaa omia heikkoja kohtiaan.

Vierailija
286/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että ensin hänelle riitti kun vain istuit vieressään vai miten se meni. Tunnet rakkaudellista ystävyyttä, mutta toisaalta vihaat niin paljon että vain kuolema voi poistaa ongelman päästäsi. Ja sitten taas ihmettelet hänen hyvyyden ja pahuuden ristiriitaa. Miksi sinä itset vaikutat juuri tuolta, hyvin ristiriitaiselta ihmiseltä. Vai oletteko molemmat jotenkin sekaisin. Hän ei ole tehnyt sinulle mitään pahaa, mutta jostain tuo viha kumpuaa. Eikö hän vaan halua leikkiä sun kanssa. Sekö sua närästää. Koita nyt ap avata tätä tarinaa hieman. Palstapsykologit yrittää auttaa sua. Mikset voi ottaa neutraalisti tuota kamua tai sitten tehdä selväksi että seuransa ei kiinnosta. Vai pyöriikö sun elämä tuon luuserin ympärillä. Hei anna olla.

Vierailija
287/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että sisimmissäsi näet, ettet osaa auttaa tätä henkilöä? Mutta olet pitänyt itseäsi älykkäänä. Näet henkilön joka kärsii eikä vaikuta älykkäältä, muttet osaa antaa parempiakaan neuvoja hänen elämäänsä? Joskus itselläni tulee tuon kaltaisia tuntemuksia tuollaisissa tilanteissa. Ehkä se on jotain epätoivoa.

Ap tässä taas vastaa itselleen... Eli toinen ei vaikuta älykkäältä mutta pitää itseään älykkäänä ;) hänen tehtävä on muka neuvoa... Jep jep. Niin suuri epätoivo että toisen pitäisi kuolla... Uskottavaa. Jos antaisit toisen vaan elää tavallaan, eihän se sulta ole pois.

Niin siis minä kirjoitin myös kommentin että tuo reaktio on narsistista ja tuo autettava ei välttämättä vaikuta jonkun näkökulmasta älykkäältä, mutta on tod.näk. ap:ta älykkäämpi. Tai minun tapauksessani myös hän, kuka herätti tuollaisen ajatuksen josta epäilin myös ap:n tapauksessa olevan kysymys. Ehkä ap kokee hänen tehtävänsä olevan auttaa muita. Ehkä läheisriippuvaisuus tai ammatti? Omalla kohdallani varmaan läheisriippuvuus. En toivo kenenkään kuolevan, mutta epätoivoissani ajatuksissani kävi tuollainen ajatus kun mietin ratkaisua yhden henkilön monimutkaiseen tilanteeseen enkä keksinyt :( Onko nämä asiat jotain tabuja joita ei saisi ääneen pohtia? Minusta on hyvä tunnistaa omia heikkoja kohtiaan.

Öö läkkeet otettu? Oikeasti hieman pelottaa että onko meillä paljonkin tuollaisia "hyvää tarkoittavia" auttajia jotka omaavat aika sairaitakin ajatuksia jos yhteistyö ei autettavan kanssa suju. Tai jos joku ei halua vastaanottaa tämän "hyvää tarkoittavan" ihmisen apua. Kamalaa, jos tuollainen henkilö on joku ammattilainen ja soveltaa omia sairaita ajatusmalleja asiakkaaseen. Luulee ja esittää ymmärtävänsä mutta ei ymmärrä. Ammattioikeudet pois tuollaisilta.

Jos tavallinen pulliainen on tuollainen niin yleensä kyseessä on vain joku höperö jota kannattaa välttää.

Vierailija
288/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä epäselvää että onko kyseessä vain pelkkä tuttavuus vai joku yhteys jomman kumman työn kautta esim. asiakas-työntekijä. Ap yrittää sen verran harhauttaa että voi olla kumpi vaan.

Vierailija
289/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantyylinen kertomus. Mun kokemuksessa "ap" pitää itseään ystävällisenä ja avuliaana, sosiaalisenakin ja näkee itsensä niin että tulee helposti ihmisten kanssa juttuun. Todellisuudessa "ap" on hyvin, hyvin negatiivinen ja katkera jostakin. Ilosesti juttelee ja kyselee toisten henkilökohtaisetkin asiat ja vitsailee vähän sopimattomasti, mutta mulle näyttää että kaikki tuo on vain kuorta. Joka päivä "ap" valittaa (ihan turhasta) kuinka on rankkaa ja vaikeaa ja mikään ei onnistu ja haukkuu kaikki ihmiset jotka ei juuri tällä hetkellä ole kuulemassa, puhuu kaikista pahaa heti kun selän kääntää, tai huoneesta poistuu, vaikka juuri hymyillen jutteli samalle henkilölle jota nyt haukkuu. Tosi raskas persoona, jonka jutut koostuu lähinnä toisten tekemisten ja sanomisten arvostelusta, turhasta valittamisesta ja välillä muka-hauskoista jutuista, tiuskimisesta asiallisiin kysymyksiin ja tiuskimisesta muutenkin, kertoo kertomuksia asioista hänen omasta näkökulmastaan, ei osaa keskustella vaan kaikki on hyvin kun kaikki on samaa mieltä hänen kanssa, itse luulee olevansa avulias ja helposti lähestyttävä. Ei ymmärrä itse, ettei ihan kaikkia huvita kuunnella toisista (ilkeää) juoruilua ja jatkuvaa valittamista. Eikä ymmärrä että välillä hän itse on tosi tökerö töksäyttelijä mutta huomaa virheitä vain muissa, ei itsessään. Pitää outona tai hankalana tyyppinä jos ei tähän haukkumiskerhoon lähde mukaan tai halua kuulua.

Toiset vain sietää tuota käytöstä, tai haluaa asettua hänen puolelleen eikä vastapuolelle, toiset ei tuota jaksa ja asiasta edes vihjaaminen saa henkilön suuttumaan.

Vierailija
290/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

gang stalking kirjoitti:

Gang stalkingissakin se on ilmeisesti sitten terapiaa vainoamisen kohteelle, kun hänestä puhutaan pahaa ja levitetään yksityiselämää loukkaavia tietoja ja törkeitä kunniaa loukkaavia huhuja ja juoruja? 

No, ehkä he eivät sentään kuvittele auttavansa uhria vainoamalla tätä, mutta vainoajissa on kyllä hyvin häiriintyneitä henkilöitä, joiden todellisuudentaju on pahasti hämärtynyt. Suuri osa gang stalkigin harjoittajista varmasti kuitenkin pitää itseään terveenä ja "normaalina", he eivät ihan oikeasti tajua, kuinka sairasta se on, mitä he tekevät.

Uusi termi minulle tämä gang stalking. Tekevätkö narsistit tätä uhrilleen, joka uskaltaa vihdoin irrota hovista? Manipuloiko narsisti koko hovin stalkkaamaan tätä henkilöä? Ja koska narsisti ei itse pysty saamaan henkilöön yhteyttä (koska uhri on laittanut välit poikki), manipuloiko hän muita yrittämään ottamaan yhteyttä, vaikka uhri on eristänyt itsensä koko hovista. Kokemuksia? Kiinnostaisi tietää enemmän tästä. Ap:n avaus on itse asiassa ollut erittäin hyvä, tästä on hyötyä niille jotka painivat narsistin kanssa.

Kyllä, tässä oli hyviä pointteja. Narsisti tai muuten luonnehäiriöinen ikävä ihminen nimenomaan keskittyy mustamaalaamaan kohdetta. Varsinkin jos yhteys kohteeseen on katkennut tai ei toimi suoraan. Mustamaalaaminen tapahtuu klassisesti juoruamalla, keskittymällä vain negatiivisiin puoliin ja liioittelemalla, vääristelemään niitä, tai ihan jopa valehtelemalla ikäviä asioita kohteesta. Fiksuimmat eivät lähde tuohon mukaan. Tyhmimmät ehkä saa mukaan uskomaan.

Vielä lisäisin että suoraan juoruamalla mustamaalaamisen lisäksi todennäköisesti ap:n tapainen tyyppi yrittää ujuttaa kohteen päähän ajatuksia jotka tukisi jotain huonommuudentunnetta. Jos hän ei voi tehdä sitä suoraan hän tekee sen juurikin näin palstoilla. Täällä voi haukkua ja ilkeillä kun ei suoraan pysty tai ei edes ole pokkaa. Voin lyödä vetoa että ap:n tarkoitus on juuri se että tuo kohde lukee tämän ja vielä arvaisi kuka ap on. Sitten ap myhäilee: kyllä mä näytin sille.

Vierailija
291/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samantyylinen kertomus. Mun kokemuksessa "ap" pitää itseään ystävällisenä ja avuliaana, sosiaalisenakin ja näkee itsensä niin että tulee helposti ihmisten kanssa juttuun. Todellisuudessa "ap" on hyvin, hyvin negatiivinen ja katkera jostakin. Ilosesti juttelee ja kyselee toisten henkilökohtaisetkin asiat ja vitsailee vähän sopimattomasti, mutta mulle näyttää että kaikki tuo on vain kuorta. Joka päivä "ap" valittaa (ihan turhasta) kuinka on rankkaa ja vaikeaa ja mikään ei onnistu ja haukkuu kaikki ihmiset jotka ei juuri tällä hetkellä ole kuulemassa, puhuu kaikista pahaa heti kun selän kääntää, tai huoneesta poistuu, vaikka juuri hymyillen jutteli samalle henkilölle jota nyt haukkuu. Tosi raskas persoona, jonka jutut koostuu lähinnä toisten tekemisten ja sanomisten arvostelusta, turhasta valittamisesta ja välillä muka-hauskoista jutuista, tiuskimisesta asiallisiin kysymyksiin ja tiuskimisesta muutenkin, kertoo kertomuksia asioista hänen omasta näkökulmastaan, ei osaa keskustella vaan kaikki on hyvin kun kaikki on samaa mieltä hänen kanssa, itse luulee olevansa avulias ja helposti lähestyttävä. Ei ymmärrä itse, ettei ihan kaikkia huvita kuunnella toisista (ilkeää) juoruilua ja jatkuvaa valittamista. Eikä ymmärrä että välillä hän itse on tosi tökerö töksäyttelijä mutta huomaa virheitä vain muissa, ei itsessään. Pitää outona tai hankalana tyyppinä jos ei tähän haukkumiskerhoon lähde mukaan tai halua kuulua.

Toiset vain sietää tuota käytöstä, tai haluaa asettua hänen puolelleen eikä vastapuolelle, toiset ei tuota jaksa ja asiasta edes vihjaaminen saa henkilön suuttumaan.

Huh ajattelen tismalleen samoin ap:stä. Onkohan meillä sama epäilyksen alainen?

Vierailija
292/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä epäselvää että onko kyseessä vain pelkkä tuttavuus vai joku yhteys jomman kumman työn kautta esim. asiakas-työntekijä. Ap yrittää sen verran harhauttaa että voi olla kumpi vaan.

Kyllähän tämä on asiakas-työntekijä suhde ilmiselvästi. Ap ei voi sitä sanoa kun paljastuisi. On kyllä paljastunut muutenkin jo. Eikö noille anneta mitään työnohjausta missä voi käsitellä näitä, ettei tarvi koko suomelle julistaa kuinka asiakas on luuseri ja hän niiin yläpuolellaan, eikä ressukka edes ymmärrä sitä. Voin kuvitella miten tällaset leviää kulovalkean tavoin jollain pikkupaikkakunnalla eikä niistä leimoista niin vain irti pääsekään.

Mutta kun puuttuu se tärkeä empatiakyky, jotta ymmärtäisi mitä voi aiheuttaa toiselle. Sitten ei edes ymmärrä että tuollainen patoutunutta vihaa ja ylemmyydentunnetta tihkuva auttaminen voi olla myös erittäin haitallista. Siinä auttaja saa tyydytettyä jotain tarvettaan ja kuvitelmaa olevansa kovastikin avuksi. Eikö se ole lopulta tärkeintä että ihminen pärjää läheistensä kanssa sopuisasti omalla tavallaan.

Pitäisi osata hyväksyä erilaisuutta. Jos ei ole vaaraksi itselleen eikä muille ja on elämäänsä tyytyväinen, niin siihen on turha kenenkään tunkea oikeaa mallia. Ei rakkaus tule materiasta, matkustelusta tai muustakaan ulkoisesta. Se on pieniä arjen tekoja. Itse olen hyvin kiitollinen perheestäni, jokapäiväisestä ruuasta, asunnosta, lemmikeistä. Ei mun tarvitse etsiä hyväksyntää ihmisiltä. Tykkään itsestäni introverttinä ja läheisestkin tykkää. Tiedän rajani ja suutun jos niitä rikotaan.

Maailma on täynnä niin läpimätiä ihmisiä, etten edes välitä tutustua moneenkaan. Riittää oma pieni maailma, juuri se unelma, jossa jokainen on hyväksytty ja rakastettu. Paljon omaa aikaa mietiskellä asioita eikä turhia vihan tunteita ketään kohtaan. Pienet arjen asiat ovat onneni avain.

Vierailija
293/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

gang stalking kirjoitti:

Kyllä, tässä oli hyviä pointteja. Narsisti tai muuten luonnehäiriöinen ikävä ihminen nimenomaan keskittyy mustamaalaamaan kohdetta. Varsinkin jos yhteys kohteeseen on katkennut tai ei toimi suoraan. Mustamaalaaminen tapahtuu klassisesti juoruamalla, keskittymällä vain negatiivisiin puoliin ja liioittelemalla, vääristelemään niitä, tai ihan jopa valehtelemalla ikäviä asioita kohteesta. Fiksuimmat eivät lähde tuohon mukaan. Tyhmimmät ehkä saa mukaan uskomaan.

Vielä lisäisin että suoraan juoruamalla mustamaalaamisen lisäksi todennäköisesti ap:n tapainen tyyppi yrittää ujuttaa kohteen päähän ajatuksia jotka tukisi jotain huonommuudentunnetta. Jos hän ei voi tehdä sitä suoraan hän tekee sen juurikin näin palstoilla. Täällä voi haukkua ja ilkeillä kun ei suoraan pysty tai ei edes ole pokkaa. Voin lyödä vetoa että ap:n tarkoitus on juuri se että tuo kohde lukee tämän ja vielä arvaisi kuka ap on. Sitten ap myhäilee: kyllä mä näytin sille.

Ainakin mua on tuollainen ap:n kaltainen tyyppi loukannut monta kertaa ihan päin naamaa ja tiedän että selän takana puhutaan lisää. Ap haluaa koko ajan olla perillä siitä mistä muut juttelevat, vaikka puhuisivat säästä. Ap itse nauraa muille ihmisille mutta yhtään kysymystä itsestään ap ei siedä, ei varsinkaan jos edes vihjaa ettei ole ap:n kanssa samaa mieltä. Jos ei tietäisi, voisi luulla että ap on riidoissa monen ihmisen kanssa, tai ettei ole tekemisissä, niin ilkeitä juttuja kertoo toisista, mutta ei, esittää kun olisivat ylimmät ystävykset. Ja sitten taas puhutaan pahaa selän takana.

Ihan väkisin ap:n täytyy olla kaveria ja samassa seurassa ihmisten kanssa joista ei pidä, mutta ilmeisesti uteliaisuus vie voiton, tunteeko ap olonsa ulkopuoliseksi jos ei tiedä mitä kaikkien muiden keskustelut koskevat?

Ja kun kaikki ihmiset ei tule niin hyvi juttuun keskenään, syy on muissa ihmisissä kun käyttäytyvät "väärin". Ap itse kun muka on nii kiva ja reilu ja auttaa tarvittaessa

Vierailija
294/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen yksi kokemus. Uskallan kysyä puhutteko perhetyöntekijästä?

Vierailija
295/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta yrität turhaa hakea hyväksyntää hänen vihaamiseen. Minusta vaikuttaa siltä että peilaat omia puolia häneen. Vihaat häntä koska vihaat samoja puolia itsessäsi. Todellisuudessa hän voi olla täysin toisenlainen kuin olet kuvitellut. Joudut kohtamaan itsesi hänen seurassaan etkä haluaisi sillä inhoat niitä puolia itsessäsi.

En tietenkään hae hyväksyntää vihaamiseen. Vaan päinvastoin haluaisin, että minulla riittäisi voimat ajatella hänestä positiivisesti, kuten aluksi tein.

Tuo antamasi teoria on tutkimisen arvoinen. En äkkiä löydä itsestäni sitä puolta, jonka kanssa en ole sinut. Mutta tämä asia varmaan vaatii vähän enemmän työstämistä.

Ap

Minä huomasin vihaavani tiettyjä piirteitä ihmisessä jo vuosikymmeniä sitten. Ulkopuoliset kommentoivat näitä inhoamiani ihmisiä "muistuttavat sinua, kun olit lapsi/nuori".

Vuosikymmenen kuluessa, aikuistuessa ja omien lasten myötä yms empatia/sympatiakyvyn kasvaessa olen todellakin tajunnut, että suurinta vihaa aiheutta ne heikkoudet, joita muissa tunnistan.

Useimmiten ne minulle helposti tunnistettavat heikkoudet on minulle tuttuja ... ja tietenkin omasta itsestäni.

Me katsomme maailmaa omasta näkökulmastamme, ja jos osaamme analysoida sitä mitä näemme huomioiden sen, että näemme ne omanväristen lasiemme takaa, niin se "totuuskin" on helpommin havaittavissa.

Olen oppinut, että on monenlaisia totuuksia, jotka on kaikki yhtä totta. Minun totuus, sinun totuus, naapurin totuus.

Olen alkanut pyytää ystäviltä/sukulaisilta apua siihen, että kertovat miten he näkevät asiat ja vertaan sitä omaan näkemykseeni. Se on auttanut huomaamaan myös omia heikkouksia. Samalla kun ne on huomannut ja pikkuhiljaa ymmärtänyt mistä se kaikki kumpuaa (lapsuuden vieroittaminen toisesta vanhemmasta, jonkin asteen narsistinen lähivanhempi, teini-ikäisenä emotionaalinen hylkääminen, koulukiusaaminen, yms), niin olen ymmärtänyt ettei itseäni kohtaan voi tuntea kuin syvää myötätuntoa. En ole paha ja vahingollisen toiminnan voi lopettaa opettelemalla pois siitä.

Ja yhtälailla se ihminen, ketä kohtaan aiemmin olen tuntenut näitä voimakkaita inhon ja vihan tunteita hänen heikkouksiensa edessä saa jatkossa minulta todennäköisimmin myötätuntoa.

On hienoa huomata, että ei olekaan paha, vaan ihan inhimillinen niiden hirveidenkin tunteiden kanssa.

Ja omien narsististen taipumusteni kanssa olen toiminut niin, että yritän kertoa myös puolisolle/perheelle, jos kohtelen heitä huonosti ja pyydän heitä rakentavasti asioista puhumaan. Kysyn usein mitä toimintani heissä aiheuttaa ja mitä tunteita herää. Yritän ottaa palautteen vastaan, vaikka se on joskus niin kovin vaikeaa.

Minusta on hienoa, että olet kirjoittanut ja ulkoistanut asian itsestäsi (siis nämä tunteet) ja lähtenyt sitä peilaamaan. Vaikka se onkin tälläsellä palstalla vaan, niin silti uskon, että se auttaa. On hyvä tiedostaa se hirviö sisällään, että sen voi tainnuttaa ja kouluttaa kiltiksi.

Kannattaa puhua asioista myös läheisille, kun siihen pystyy ja aktiivisesti karsia ikäviä ajatuksia sanoittamalla ne ihan ääneen.

"Ajattelen taas kamalia ajatuksia ystävästäni X. En tiedä miksi nämä ajatukset herää. Huomaatko sinä, rakas puolisoni, että mitä on tapahtunut, että mikä olisi nyt laukaissut nämä ikävät ajatukset?"

Tsemppiä sinulle! Olet harvinaisuus siinä mielessä, että uskallat lähteä näin asiaa kohtaamaan. Liian moni yrittää piilottaa nämä tunteet ja kasvaa siinä sivussa sitten vaan hirviöksi.

Samaa mieltä. Aloittaja projisoi jotain piirrettä ystävässään, ja tuntee vihaa. Moni kommentoija projisoi taas omia piirteitään aloittajaan, tuntee vihaa ja alapeukuttaa.

Arvostan todella paljon rohkeutta ja toimijuutta omien pimeiden puolien tutkimisessa, pohdinnassa ja käsittelyssä. Denialismi, pakoon juokseminen ja kaiken maton alle tunkeminen on tympeää. Myönnän että varmasti itsekin sitä vielä jonkin verran teen ehkä tiedostamatta.

Pyrin kuitenkin aina kohtaamaan mieleni möröt, koska olen huomannut miten paljon se helpottaa, ja on todellakin kannattavaa.

Vierailija
296/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh ajattelen tismalleen samoin ap:stä. Onkohan meillä sama epäilyksen alainen?

En tiedä, mutta pirun rankkaa on kuunnella jatkuvaa valittamista ja haukkumista, jopa hyökkäävää käytöstä ap:n taholta. Lisäksi ap voi olla jostain neutraalistakin kommentista tai asiasta välillä eri mieltä ja välillä samaa mieltä, riippuu ihan kuka kommentin esittää.

Mutta jos edes vihjaat olevasi eri mieltä kun ap, saat taatusti kuulla siitä.

Vierailija
297/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vain mieleen yksi kokemus. Uskallan kysyä puhutteko perhetyöntekijästä?

Ainakin sitten jos tämä ketju poistuu nopeasti, niin arvauksesi osui oikeaan.

Vierailija
298/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketkä miettivät päänsä puhki kuka ap. ja hänen henkilönsä ovat oikeassa elämässä ovat typeriä ja lapsenmielisiä ääliö kakaroita.

Jokainen joka on jo päättänyt että ap. on juuri se heidän oma tuntemansa henkilö, ja oman vihansa kohde, ovat noloja. On noloa alkaa luettelemaan oman vihan kohteensa piirteitä, tekemisiä ja sanomisia ja väittää että juuri ap. on ne tehnyt.

Ymmärrättekö että tällä palstalla on satoja tuhansia kävijöitä, ja on ERITTÄIN epätodennäköistä että kirjoittajat ovat AINA juuri teidän tuntemanne henkilö!!!

Asutte varmaan jossain Lapin pienessä kyläpahasessa jossa 600 ihmistä. Siksi ette ymmärrä ettei kaikki oikeasti ole kaikkien tuttuja.

Vierailija
299/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap on hyvä ja kommentoi sitten. Vai eikö itsetutkiskelu enää kiinnostakaan? Raukkamainen ämmä ja todellakin tunnen hänet.

Vierailija
300/379 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä miettivät päänsä puhki kuka ap. ja hänen henkilönsä ovat oikeassa elämässä ovat typeriä ja lapsenmielisiä ääliö kakaroita.

Jokainen joka on jo päättänyt että ap. on juuri se heidän oma tuntemansa henkilö, ja oman vihansa kohde, ovat noloja. On noloa alkaa luettelemaan oman vihan kohteensa piirteitä, tekemisiä ja sanomisia ja väittää että juuri ap. on ne tehnyt.

Ymmärrättekö että tällä palstalla on satoja tuhansia kävijöitä, ja on ERITTÄIN epätodennäköistä että kirjoittajat ovat AINA juuri teidän tuntemanne henkilö!!!

Asutte varmaan jossain Lapin pienessä kyläpahasessa jossa 600 ihmistä. Siksi ette ymmärrä ettei kaikki oikeasti ole kaikkien tuttuja.

Ainakaan minä en ole väittänyt tietäväni kuka ap on, mutta on itsellä hyvin samankaltainen henkilö tuttavapiiriss ja voisi periaatteessa vaikka olla tämän henkilön kirjoitus.

Ilmesesti en ole ainoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi