Miksei MeToo -kampanja lyö läpi Suomessa?
Moi! Olen jo vuosikymmeniä asunut Ruotsissa ja täällähän #metoo on todella iso asia juuri nyt. Naiset ovat järjestäytyneet monilta aloilta (näytteljät, muusikot, juristit, hoitohenkilökunta mm) ja big time julistaneet saaneensa tarpeeksi. Mediassa tämä on jatkuvasti näkyvillä. Suomessa ei ihan vastaavaa näytä tapahtuvan, vai olenko missannut jotain, täältä ulkopuolelta kun asiaa tarkastelen aika rajoittuneesti. Ylellä oli näköjään viikolla teemailta, mutta tosi paljon olen nähnyt vähätteleviä kommentteja tähän liittyen.
Jos näin on niin mistäköhän tämä johtuu? Onko SUomesssa todellakin vähemmän seksuaalista ahdistelua vai mistä johtuu etteivät naiset järjestäydy eikä media innostu?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Lisää mielipiteitä?
Minä keskustelisin aiheesta mielelläni ja haluaisin kuulla lisää eroista Suomen ja Ruotsin välillä, mutta hieman ikäväksi jankkaamiseksi meni tämäkin ketju. :(
Vierailija kirjoitti:
Naisten ahdisteluun liittyy lähes aina inhon tunteen lisäksi pelko ja suoranainen paniikin tunne siitä miten tilanne mahdollisesti etenee. Kun naiset ahdistelevat miehiä, kuvittelisin ainakin että pelon ja kauhun tunteet ovat aika kaukana. Inhoa ja vastenmielisyyttä toki varmasti kokee. Vai olenko väärässä?
Saatat olla oikeilla jäljillä.
Toisaalta kyllä ahdisteltu mieskin voi tuntea pelkoa, jos nainen sattuu olemaan isompi tai vahvempi. Mietin myös sellaista tilannetta, että jos naispomo ahdistelee miesalaista: mies voi pelätä ainakin työpaikkansa menettämistä.
Jos jollekin on epäselvää missä ahdistelun ja flirttailun raja menee, niin ehdottaisin miettimään minkälaista kohtelua soisi omalle tyttärelleen. Ei pitäisi kyllä rajan enää olla epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten ahdisteluun liittyy lähes aina inhon tunteen lisäksi pelko ja suoranainen paniikin tunne siitä miten tilanne mahdollisesti etenee. Kun naiset ahdistelevat miehiä, kuvittelisin ainakin että pelon ja kauhun tunteet ovat aika kaukana. Inhoa ja vastenmielisyyttä toki varmasti kokee. Vai olenko väärässä?
Ei pelon tai paniikin tunne ole mitenkään sukupuolisidonnaista. Kyllä sitä voi tuntea ihan sukupuolesta riippumatta. Olet varmaan nainen kun kuvittelet, että miehet eivät voi ahdistelutilanteissa kokea pelkoa tai kauhua.
Koska Suomessa ei voi aiheesta puhua kun kunnon miehet ahdistuu ja ei uskalla lähestyä enää naisia yhyy yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelon tai paniikin tunne ole mitenkään sukupuolisidonnaista. Kyllä sitä voi tuntea ihan sukupuolesta riippumatta. Olet varmaan nainen kun kuvittelet, että miehet eivät voi ahdistelutilanteissa kokea pelkoa tai kauhua.
Totta, jos ahdistelija on heitä huomattavasti isompi mies ja ahdistelu tapahtuu suljetussa tilassa.
Minusta olisi ihan oikeudenmukaista, että jos paljastuukin, että naiset ovat valehdelleet ja mies ei olekaan syyllistynyt mihinkään, niin kylmästi vaan kuolemantuomio valehtelijoille. Saattaisi rauhoittaa kummasti perättömien valheiden levittämistä.
Henkilökohtaisesti en ole kokenut seksuaalista ahdistelua töissä tai vastaavissa tilanteissa. Vähättelyä välillä. Voi olla, että täällä ei käydä käsiksi niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta tulee uhri, jos asiaa miettii.
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
Hienoa että uskalsit!
Minä en lapsena uskaltanut, ja tämä on yleistä. Tytöt tarvisivat itsepuolustuskursseja heti pienestä pitäen, jotta kantti kasvaisi ja jotta he eivät alkaisi syyttää itseään aikuisen miehen rötöksistä vaan pystyisivät panemaan hanttiin ihan kuten sinä teit.
Pakko sanoa, jos olisit tyttö, sinulla olisi kymmeniä kokemuksia ahdistelusta, ei vain tuota yhtä. Olet siinä mielessä onnekas.Mietin juuri mitä kaikkea mulle on tehty. Tapauksia on kymmeniä, ja näihin en tosiaan laske mitään "hei tyttö, teille vai meille" -huuteluja, vaan ihan käsiksikäymisiä.
Tämä on iso ongelma.
On minulla muitakin kokemuksia kuin tuo enkä usko, että kysymyksessä on sukupuolisidonnainen ilmiö.
Tulikin myös mieleen, että penikseeni on ilman lupaani koskettu eli että tarkemmin ajateltuna olen myös raiskauksen uhri.
Sukupuolisidonnainen ilmiö se on ilman muuta, jos väität muuta, olet joko hyvin kaukana pihalla tai sitten sanot niin jostain argumentointiteknisistä syistä. Älä pilaa tätä asiallista keskustelua älyttömillä väitteillä.
Raiskaus ei muuten ole sukupuolielinten koskettelua vastoin tahtoa, vaan tunkeutumista toisen kehoon. Sinua ei onneksi ole raiskattu.
Eli näinkö: kosket naisen sukupuolielimeen ilman lupaa = raiskaus. Kosket miehen sukupuolielimeen ilman lupaa = ei raiskaus.
Mikäs näissä on se suuri ero? Sekö että naisten sukupuolielimet ovat kääntyneet sisäänpäin ja miehen ulospäin.
Kuten sanoin, raiskaus on tunkeutumista toisen kehoon. Tämä on lainsäädännön määritelmä, jonka voit tietenkin itsekin helposti tarkistaa.
Eli etpä pystynyt kertomaan mikä oli erona. Ja tuo tunkeutuminen toisen kehoon on kyllä epämääräinen kriteeri. Jos työnnät sormesi luvatta esimerkiksi miehen esinahan sisään eli tunkeudut tämän kehoon, niin kyllähän kysymyksessä on raiskaus.
Voisitteko te miesasiamiehet nyt sitten ehdottaa muutoksia kampanjaan? Ainoa mitä te olette tähän mennessä ehdottaneet konkreettisiksi toimiksi on ollut se, että naiset pitävät turpansa kiinni ja koko juttu lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
Ruotsissa on radion ohjelmapäällikkö nainen hyllytetty tutkinnan ajaksi. Monia muita miehiin kohdistuvia ahdistelusyytteitä on tullut esiin. Amerikassa Kevin Spacey on ahdistellut poikia ja nuoria miehiä. Kyllä molemmat sukupuolet syyllistyvät ahdisteluun.
Hienoa että uskalsit!
Minä en lapsena uskaltanut, ja tämä on yleistä. Tytöt tarvisivat itsepuolustuskursseja heti pienestä pitäen, jotta kantti kasvaisi ja jotta he eivät alkaisi syyttää itseään aikuisen miehen rötöksistä vaan pystyisivät panemaan hanttiin ihan kuten sinä teit.
Pakko sanoa, jos olisit tyttö, sinulla olisi kymmeniä kokemuksia ahdistelusta, ei vain tuota yhtä. Olet siinä mielessä onnekas.Mietin juuri mitä kaikkea mulle on tehty. Tapauksia on kymmeniä, ja näihin en tosiaan laske mitään "hei tyttö, teille vai meille" -huuteluja, vaan ihan käsiksikäymisiä.
Tämä on iso ongelma.
On minulla muitakin kokemuksia kuin tuo enkä usko, että kysymyksessä on sukupuolisidonnainen ilmiö.
Tulikin myös mieleen, että penikseeni on ilman lupaani koskettu eli että tarkemmin ajateltuna olen myös raiskauksen uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo housujen sisältä kouriminen oli arkipäivää esimerkiksi Kuuslahden vanhalla ala-asteella. Suomessa seksuaalinen ahdistelu on "kulttuurisidonnaista" ja ei niin monta sukupolvea sitten palveluspaikoissa piikoja puksuteltiin paksuksi. Työelämä Suomessa on suorastaan sairasta tietyillä aloilla. Täällä naiset on alistettu miesten seksuaalisen vallan alle. EU:n tekemän tutkimuksen mukaan Tanska ja Suomi ovat väkivaltaisimmat maat naiselle. Naiset laitetaan miesten mieleiseen ruotuun turpiin mättämällä eikä siitäkään saa puhua. http://blogs.helsinki.fi/virtuallynordic/files/2017/03/stats_wessel.png
Suomen lainsäädännössä asiat näyttävät olevan mallillaan silmänlumeeksi muulle maailmalle mutta oikeuskäytäntö osoittaa, että lait ovat toimimattomia. Esim. ehdollinen ei ole tuomio vaan vastaa tuomitsematta jättämistä. Hyvä veli-verkosto on varmistanut, että mies ei joudu kärsimään tekemistään rikoksista. Miten muuten on mahdollista, että edelleen aikuisen miehen vastuu poistuu jos lapsi "näyttää" yli 16v.? Paljon olisi korjattavaa, mutta voin vannoa, että mitään eivät tule korjaamaan.
Vaikka kampanja on Suomessa jäänytkin torsoksi, on siitä ollut se hyöty, että moni mies on tullut avanneeksi silmänsä naisten todellisuuden suhteen. Jos olet niin etuoikeutettu, että sinua on häiritty seksuaalisesti vain muutaman hassun kerran, ja nekin vain jotain lievästi kiusallisia tilanteita syvästi traumatisoivan sijasta, et varmaan tule ajatelleeksi, että maassa asuu sadoin tuhansin ihmisiä, joille seksuaalisen ahdistelun välttely on ollut ja on edelleenkin arkipäivää.
Tietenkin on niitäkin miehiä, joille naisten vaikeuksien kiistäminen on uskonnollinen opinkappale ja identiteetin välttämätön osanen, mutta normimiehet ovat saattaneet oppia paljon uutta.
Hyvä ja tarpeellinen kampanja.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te miesasiamiehet nyt sitten ehdottaa muutoksia kampanjaan? Ainoa mitä te olette tähän mennessä ehdottaneet konkreettisiksi toimiksi on ollut se, että naiset pitävät turpansa kiinni ja koko juttu lopetetaan.
Mitkä miesasiamiehet? Itse taidat olla aika hyytävä femakko. Etkö olekkin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kampanja on Suomessa jäänytkin torsoksi, on siitä ollut se hyöty, että moni mies on tullut avanneeksi silmänsä naisten todellisuuden suhteen. Jos olet niin etuoikeutettu, että sinua on häiritty seksuaalisesti vain muutaman hassun kerran, ja nekin vain jotain lievästi kiusallisia tilanteita syvästi traumatisoivan sijasta, et varmaan tule ajatelleeksi, että maassa asuu sadoin tuhansin ihmisiä, joille seksuaalisen ahdistelun välttely on ollut ja on edelleenkin arkipäivää.
Tietenkin on niitäkin miehiä, joille naisten vaikeuksien kiistäminen on uskonnollinen opinkappale ja identiteetin välttämätön osanen, mutta normimiehet ovat saattaneet oppia paljon uutta.
Hyvä ja tarpeellinen kampanja.
Vai että satoja tuhansia naisia häiritään ja ahdistellaan Suomessa jatkuvasti. Taidat olla kiihkoinesi hieman sekaisin.
Ennemmin tässä silmät aukeavat sille kuinka sekaisin monet kiihkoilijafeministit ovat.
Mielenkiinnolla odotan, mitä seuraava päivitys näyttää. Onhan miehet nyt parin viimevuoden aikana haukuttu jo rasisteiksi, natseiksi ja naisten ahdistelijoiksi joten tuollainen lasku ei tässä tamppaamisessa voi jatkua.
Yksi syy on nämä sankarit, jotka tälläkin palstalla nyyhkii miten helppoa naisten elämän kuvittelevat olevan. Nämä lassukat ei kestäis naisena päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo housujen sisältä kouriminen oli arkipäivää esimerkiksi Kuuslahden vanhalla ala-asteella. Suomessa seksuaalinen ahdistelu on "kulttuurisidonnaista" ja ei niin monta sukupolvea sitten palveluspaikoissa piikoja puksuteltiin paksuksi. Työelämä Suomessa on suorastaan sairasta tietyillä aloilla. Täällä naiset on alistettu miesten seksuaalisen vallan alle. EU:n tekemän tutkimuksen mukaan Tanska ja Suomi ovat väkivaltaisimmat maat naiselle. Naiset laitetaan miesten mieleiseen ruotuun turpiin mättämällä eikä siitäkään saa puhua. http://blogs.helsinki.fi/virtuallynordic/files/2017/03/stats_wessel.png
Suomen lainsäädännössä asiat näyttävät olevan mallillaan silmänlumeeksi muulle maailmalle mutta oikeuskäytäntö osoittaa, että lait ovat toimimattomia. Esim. ehdollinen ei ole tuomio vaan vastaa tuomitsematta jättämistä. Hyvä veli-verkosto on varmistanut, että mies ei joudu kärsimään tekemistään rikoksista. Miten muuten on mahdollista, että edelleen aikuisen miehen vastuu poistuu jos lapsi "näyttää" yli 16v.? Paljon olisi korjattavaa, mutta voin vannoa, että mitään eivät tule korjaamaan.
Miten on mahdollista että paperit joudutaan kysymään yli kolmekymppisiltä. Jos iän arvioiminen on näin vaikeaa valoisassa myymälässä, niin miten voisi tietää onko partneri 15, 16 taikka 24-vuotias?