Miksei MeToo -kampanja lyö läpi Suomessa?
Moi! Olen jo vuosikymmeniä asunut Ruotsissa ja täällähän #metoo on todella iso asia juuri nyt. Naiset ovat järjestäytyneet monilta aloilta (näytteljät, muusikot, juristit, hoitohenkilökunta mm) ja big time julistaneet saaneensa tarpeeksi. Mediassa tämä on jatkuvasti näkyvillä. Suomessa ei ihan vastaavaa näytä tapahtuvan, vai olenko missannut jotain, täältä ulkopuolelta kun asiaa tarkastelen aika rajoittuneesti. Ylellä oli näköjään viikolla teemailta, mutta tosi paljon olen nähnyt vähätteleviä kommentteja tähän liittyen.
Jos näin on niin mistäköhän tämä johtuu? Onko SUomesssa todellakin vähemmän seksuaalista ahdistelua vai mistä johtuu etteivät naiset järjestäydy eikä media innostu?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No linkkaapa täällä joku #metoo itseesi niin saat kuulla kuinka ruma olet, että olisit tyytyväinen että joku kiinnostuu, että taidat olla katkera kun sulla ei ole miestä, mitä uliset kyllä minä ainakin rempseästi nauran ja näoäytän takaisin jos joku huorittelee jne.
Tämä on tismalleen totta! Tämänkin palstan aihetta käsittelevät ketjut ovat täynnä vähätteleviä kommentteja, vaikka ihmiset ovat avautuneet ihan aiheellisista jutuista.
Itse en ole missään sosiaalisessa mediassa ja vaikka olisinkin, en välttämättä uskaltaisi osallistua kampanjaan omalla nimelläni ja naamallani. Pelkäisin saavani vähätteleviä kommentteja. Aihe on niin henkilökohtainen ja epämiellyttävä, että ihmisten vähättely ja kokemusteni kyseenalaistaminen tuntuisi suorastaan musertavan pahalta.
Tämä johtuu siitä, että joku meetoo on vahvasti yleistävä. Siinä yritetään luoda kuva että lähes kaikki miehet ovat jotain ahdistelijoita ja että lähes kaikkia naisia ahdistellaan.
Jos kerron, että setäni pyysi katsomaan penistään sen jälkeen, kun oli puristellut rintojani minun ollessa 13-vuotias, sinä koet, että syytän kaikkia maailman miehiä, ja siinä ohessa sinua?
Jos tunnet niin, sinulla on ilmeisesti aihetta huonoon omatuntoon.
Puhuin meetoo kamppanjasta jonka varjolla nämä yksittäiset tapaukset yritetään yleistää ja käyttää näitä vastakkainasetteluiden luomiseen. Eli "miehet ahdistelevat ja naiset ovat heikkoja uhreja" on se yleistävä sanoma jota yritetään viljellä.
En ole osallistunut, koska en halua muistella ja kertoa traumaattista asiaa, tai edes vihjata sellaisesta. En halua, että ihmiset saa tietää. Koko kampanja ahdisti minua muutenkin todella paljon, mutta hyvä jos jotkut naiset saavat siitä hyötyä ja seksuaalinen ahdistelu vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta tulee uhri, jos asiaa miettii.
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
Hienoa että uskalsit!
Minä en lapsena uskaltanut, ja tämä on yleistä. Tytöt tarvisivat itsepuolustuskursseja heti pienestä pitäen, jotta kantti kasvaisi ja jotta he eivät alkaisi syyttää itseään aikuisen miehen rötöksistä vaan pystyisivät panemaan hanttiin ihan kuten sinä teit.
Pakko sanoa, jos olisit tyttö, sinulla olisi kymmeniä kokemuksia ahdistelusta, ei vain tuota yhtä. Olet siinä mielessä onnekas.Mietin juuri mitä kaikkea mulle on tehty. Tapauksia on kymmeniä, ja näihin en tosiaan laske mitään "hei tyttö, teille vai meille" -huuteluja, vaan ihan käsiksikäymisiä.
Tämä on iso ongelma.
On minulla muitakin kokemuksia kuin tuo enkä usko, että kysymyksessä on sukupuolisidonnainen ilmiö.
Tulikin myös mieleen, että penikseeni on ilman lupaani koskettu eli että tarkemmin ajateltuna olen myös raiskauksen uhri.
Sukupuolisidonnainen ilmiö se on ilman muuta, jos väität muuta, olet joko hyvin kaukana pihalla tai sitten sanot niin jostain argumentointiteknisistä syistä. Älä pilaa tätä asiallista keskustelua älyttömillä väitteillä.
Raiskaus ei muuten ole sukupuolielinten koskettelua vastoin tahtoa, vaan tunkeutumista toisen kehoon. Sinua ei onneksi ole raiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No linkkaapa täällä joku #metoo itseesi niin saat kuulla kuinka ruma olet, että olisit tyytyväinen että joku kiinnostuu, että taidat olla katkera kun sulla ei ole miestä, mitä uliset kyllä minä ainakin rempseästi nauran ja näoäytän takaisin jos joku huorittelee jne.
Tämä on tismalleen totta! Tämänkin palstan aihetta käsittelevät ketjut ovat täynnä vähätteleviä kommentteja, vaikka ihmiset ovat avautuneet ihan aiheellisista jutuista.
Itse en ole missään sosiaalisessa mediassa ja vaikka olisinkin, en välttämättä uskaltaisi osallistua kampanjaan omalla nimelläni ja naamallani. Pelkäisin saavani vähätteleviä kommentteja. Aihe on niin henkilökohtainen ja epämiellyttävä, että ihmisten vähättely ja kokemusteni kyseenalaistaminen tuntuisi suorastaan musertavan pahalta.
Tämä johtuu siitä, että joku meetoo on vahvasti yleistävä. Siinä yritetään luoda kuva että lähes kaikki miehet ovat jotain ahdistelijoita ja että lähes kaikkia naisia ahdistellaan.
Ei vaan kampanjalla yritetään saada asiaa tietoisuuteen. Tarkoitus on ilmaista, että ahdistelu ei ole ok.
Tietenkään kaikki miehet eivät ole ahdistelijoita. Mielestäni kukaan ei ole väittänyt niin.
Tällainen kuva SAATTAISI tulla, jos otettaisiin näissä keskusteluissa myös ahdistelun kohteeksi joutuneet miehet esille, vaan niin ei näytetä tekevän. Aina on naislaumat jauhamassa ahdistelu sitä ja ahdistelu tätä ja miehet on otettu mukaan korkeintaan anteeksipyyteleviksi koristeiksi.
Tässäkin keskustelussa on mukana ahdisteltuja miehiä. Kerrotko ihan konkreettisesti, miten pitäisi keskustella, jotta et kokisi, että miehiä ei "oteta esiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. Mulla on itselläni paljon kokemuksia mitä olisin voinut tuoda esiin vaikka omassa facebookissani, ja olisin halunnutkin koska tärkeä asia mutta tiedän faktaksi että olisi puhuttu selän takana "feministi-öyhöttäjäksi", huomionhakuiseksi ja naurettavaksi maailmannavaksi.
Ruotsissa osataan suhtautua feminismiin paremmin ja sielä ollaan sukupuolierojen ratkomisen kanssa paljon edempänä kuin Suomessa. Ruotsissa esimerkiksi isäkin voi jäädä hoitamaan lasta kotiin ja tehdä sen "mammaloman", mutta suomalainen mieshän ei "neidiksi alistu."
Kyllä minullakin on runsaasti kokemuksia seksuaalisesta ahdistelusta. Esimerkiksi kun olin vähän aikaa sitten pyöräilemässä niin joku nainen huusi kovaan ääneen 'hyvä perse' kun ajoin tämän ohi. Samoin juuri koirapuistossa joku nainen viljeli seksuaalissävytteisiä juttuja samalla kun sen koira yritti jatkuvasti nylkyttää omaani. Ja tässä siis vain tämän kuun saldo.
Ei tämä asia ole mikään naisten yksinoikeus vaikka jotkut näyttävät näin ajattelevan.
No tälläkin palstalla on todettu moneen kertaan, että ihan yhtä hyvin miehetkin saavat osallistua kampanjaan ja kertoa kokemuksistaan.
Yritätkö jotenkin väheksyä kokemuksiani?
No lakkaa sitten edes julistamasta että miehet ahdistelevat naisia tai että naisiin kohdistuva seksuaalinen häirintä on suuri ongelma. Asia yritetään tarkoituksella esittää niin, että miehet ovat pahoja ja naiset uhreja.
Pystytkö myöntämään, että myös naisten harjoittama seksuaalinen häirintä on suuri ongelma, joka koskettaa monia miehiä ja johon tulee puuttua.
Pystytkö käsitellä asiaa ilman mies vs. nainen vastakkainasettelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kampanjalla yritetään saada asiaa tietoisuuteen. Tarkoitus on ilmaista, että ahdistelu ei ole ok.
Tietenkään kaikki miehet eivät ole ahdistelijoita. Mielestäni kukaan ei ole väittänyt niin.
Tällainen kuva SAATTAISI tulla, jos otettaisiin näissä keskusteluissa myös ahdistelun kohteeksi joutuneet miehet esille, vaan niin ei näytetä tekevän. Aina on naislaumat jauhamassa ahdistelu sitä ja ahdistelu tätä ja miehet on otettu mukaan korkeintaan anteeksipyyteleviksi koristeiksi.
Tässäkin keskustelussa on mukana ahdisteltuja miehiä. Kerrotko ihan konkreettisesti, miten pitäisi keskustella, jotta et kokisi, että miehiä ei "oteta esiin".
Katso mitä tahansa asiaa käsittelevää ohjelmaa tai lehtijuttua, niin aika ykspuoliselta se näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää puhua niin, että kaikkien kokema seksuaalinen häirintä on vakavaa eikä esimerkiksi niin että naisten kokema seksuaalinen häirintä on vakavaa. Samoin pitää ehdottomasti lopettaa sen viljely, että miehet ahdistelevat ja sen sijaan puhua vain ahdistelijoista.
No tälläkin palstalla on todettu moneen kertaan, että ihan yhtä hyvin miehetkin saavat osallistua kampanjaan ja kertoa kokemuksistaan. [/quote]
No lakkaa sitten edes julistamasta että miehet ahdistelevat naisia tai että naisiin kohdistuva seksuaalinen häirintä on suuri ongelma. Asia yritetään tarkoituksella esittää niin, että miehet ovat pahoja ja naiset uhreja.
Pystytkö myöntämään, että myös naisten harjoittama seksuaalinen häirintä on suuri ongelma, joka koskettaa monia miehiä ja johon tulee puuttua.
Pystytkö käsitellä asiaa ilman mies vs. nainen vastakkainasettelua?[/quote]
No on se nyt jollei yhtäkään keskustelua tästä voi käydä ilman että se loppuu miehen uhriutumiseen?!? Ei kukaan toisen kauheita kokemuksia vähättele, mutta metoo:ssa on kyseessä ihan toisen mittasuhteen ongelman esiintuominen. Meta-tasolla kyseessä on ihmisoikeuksista: kaikki ovat tasavertaisia eikä ketään tule kohdella toisin sukupuolen, seksuaalisuuden, uskonnon tms vuoksi.
Kaikki nämä kitisevät miehet (joilla ei siis ole omakohtaisia kokemuksia ahdistelusta jota ei TIETENKÄÄN tule hyväksyä) voivat omalta osaltaan perustaa oman vaikkapa #poorme kampanjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
Hienoa että uskalsit!
Minä en lapsena uskaltanut, ja tämä on yleistä. Tytöt tarvisivat itsepuolustuskursseja heti pienestä pitäen, jotta kantti kasvaisi ja jotta he eivät alkaisi syyttää itseään aikuisen miehen rötöksistä vaan pystyisivät panemaan hanttiin ihan kuten sinä teit.
Pakko sanoa, jos olisit tyttö, sinulla olisi kymmeniä kokemuksia ahdistelusta, ei vain tuota yhtä. Olet siinä mielessä onnekas.Mietin juuri mitä kaikkea mulle on tehty. Tapauksia on kymmeniä, ja näihin en tosiaan laske mitään "hei tyttö, teille vai meille" -huuteluja, vaan ihan käsiksikäymisiä.
Tämä on iso ongelma.
On minulla muitakin kokemuksia kuin tuo enkä usko, että kysymyksessä on sukupuolisidonnainen ilmiö.
Tulikin myös mieleen, että penikseeni on ilman lupaani koskettu eli että tarkemmin ajateltuna olen myös raiskauksen uhri.
Sukupuolisidonnainen ilmiö se on ilman muuta, jos väität muuta, olet joko hyvin kaukana pihalla tai sitten sanot niin jostain argumentointiteknisistä syistä. Älä pilaa tätä asiallista keskustelua älyttömillä väitteillä.
Raiskaus ei muuten ole sukupuolielinten koskettelua vastoin tahtoa, vaan tunkeutumista toisen kehoon. Sinua ei onneksi ole raiskattu.
Eli näinkö: kosket naisen sukupuolielimeen ilman lupaa = raiskaus. Kosket miehen sukupuolielimeen ilman lupaa = ei raiskaus.
Mikäs näissä on se suuri ero? Sekö että naisten sukupuolielimet ovat kääntyneet sisäänpäin ja miehen ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää puhua niin, että kaikkien kokema seksuaalinen häirintä on vakavaa eikä esimerkiksi niin että naisten kokema seksuaalinen häirintä on vakavaa. Samoin pitää ehdottomasti lopettaa sen viljely, että miehet ahdistelevat ja sen sijaan puhua vain ahdistelijoista.
Koko miehiä syyllistävän yleistämisen tarkoitus on pelkästään haastaa riitaa. Taas saa alkaa katsomaan tarkemmin minkälaisille ihmisille edes puhuu mitään. Ihan hyvä kamppanja sinänsä. Kyllä satunnainen oikea ahdistelu on perseestä, mutta konkreettisesti se ei poikkea mitenkään riidan haastamisesta metoon varjolla. Kummassakin loukataan toisen henkilön yksityisyyttä.
Itse kysymyksen miksi Suomessa ei saa tulta alle johtuu myös samasta asiasta, ei haluta riidellä sen takia että joukossamme on muutamia tahdittomia sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
No tälläkin palstalla on todettu moneen kertaan, että ihan yhtä hyvin miehetkin saavat osallistua kampanjaan ja kertoa kokemuksistaan.
Pystytkö käsitellä asiaa ilman mies vs. nainen vastakkainasettelua?
No on se nyt jollei yhtäkään keskustelua tästä voi käydä ilman että se loppuu miehen uhriutumiseen?!? Ei kukaan toisen kauheita kokemuksia vähättele, mutta metoo:ssa on kyseessä ihan toisen mittasuhteen ongelman esiintuominen. Meta-tasolla kyseessä on ihmisoikeuksista: kaikki ovat tasavertaisia eikä ketään tule kohdella toisin sukupuolen, seksuaalisuuden, uskonnon tms vuoksi.
Kaikki nämä kitisevät miehet (joilla ei siis ole omakohtaisia kokemuksia ahdistelusta jota ei TIETENKÄÄN tule hyväksyä) voivat omalta osaltaan perustaa oman vaikkapa #poorme kampanjan.
Te tietyt naisethan olette uhriutumisen mestareita. Ja kehtaatte vielä puhua kitisevistä miehistä, vaikka itse ette muuta teekkään kuin kitise.
Vierailija kirjoitti:
Miettikäähän nyt miltä ruotsalaiset ja suomalaiset muijat näyttävät. Niinpä...Suurin osa suomalaisista muijista on niin rumia, ettei kukaan viitsi niitä seksuaalisesti häiriköidä.
Kuitenkin nämä petolinnut ovat jatkuvasti häiriintymässä ja kyseessä on kerran valtava ongelma.
Te tietyt naisethan olette uhriutumisen mestareita. Ja kehtaatte vielä puhua kitisevistä miehistä, vaikka itse ette muuta teekkään kuin kitise.[/quote]
#poorme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikäähän nyt miltä ruotsalaiset ja suomalaiset muijat näyttävät. Niinpä...Suurin osa suomalaisista muijista on niin rumia, ettei kukaan viitsi niitä seksuaalisesti häiriköidä.
Kuitenkin nämä petolinnut ovat jatkuvasti häiriintymässä ja kyseessä on kerran valtava ongelma.
#assholesonline
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko miehiä syyllistävän yleistämisen tarkoitus on pelkästään haastaa riitaa. Taas saa alkaa katsomaan tarkemmin minkälaisille ihmisille edes puhuu mitään. Ihan hyvä kamppanja sinänsä. Kyllä satunnainen oikea ahdistelu on perseestä, mutta konkreettisesti se ei poikkea mitenkään riidan haastamisesta metoon varjolla. Kummassakin loukataan toisen henkilön yksityisyyttä.
Itse kysymyksen miksi Suomessa ei saa tulta alle johtuu myös samasta asiasta, ei haluta riidellä sen takia että joukossamme on muutamia tahdittomia sekopäitä.
Yleistäminen sukupuolen takia on seksististä sekä häirintää. Oli kyseessä mies tai nainen. Nämä vain tuntuvat olevan liian vaikeita asioita monelle.
Hienoa vastakkainasettelua taas koko kampanja, onneksi olkoon vaan. Vaikka kauheesti hehkutetaan, että pitäisi moista vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Te tietyt naisethan olette uhriutumisen mestareita. Ja kehtaatte vielä puhua kitisevistä miehistä, vaikka itse ette muuta teekkään kuin kitise.
#poorme
Joo menkää vaikka tonne itkemään.
Olen lukenut jonkin verran Kanadassa joitakin vuosia sitten tapahtuneesta Jian Ghomeshin tapauksesta, minkä takia suhtaudun vähän nihkeästi tällaisiin kampanjoihin, joissa syytellään sosiaalisessa mediassa julkisuuden hahmoja seksuaalisesta ahdistelusta jne. ilman, että kuitenkaan mennään poliisin puheille.
Ghomeshin tapauksessa oli niin, että lehdet kyllä toitottivat hänen seksuaalisesti pahoinpidelleen naisia naisten perään, mutta poliisi sai suunnilleen rukoilla että joku tekisi rikosilmoituksen, että he saisivat tutkia. Kun sitten pari naista meni poliisille ja saatiin tutkinta tehtyä ja päästiin lopulta oikeussaliin, kävi ilmi että ainakin nämä kyseiset naiset oli valehdelleet aivan helvetisti kaikenlaisista asioista tapauksiin liittyen. Ghomeshi todettiin syyttömäksi, mutta hänet oli mediassa jo tuomittu syylliseksi, joten alkoi marina siitä kuinka tuomari teki väärän päätöksen ja kuinka Ghomeshin naispuolinen puolustusasianajaja on "petturi sukupuolelleen".
Toi kaveri todettiin oikeudessa syyttömäksi, mutta media ja sosiaalinen media ohitti oikeuslaitoksen. Ghomeshin ura ja maine on tuhottu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että uskalsit!
Tämä on iso ongelma.
Eli näinkö: kosket naisen sukupuolielimeen ilman lupaa = raiskaus. Kosket miehen sukupuolielimeen ilman lupaa = ei raiskaus.
Mikäs näissä on se suuri ero? Sekö että naisten sukupuolielimet ovat kääntyneet sisäänpäin ja miehen ulospäin.
Kuten sanoin, raiskaus on tunkeutumista toisen kehoon. Tämä on lainsäädännön määritelmä, jonka voit tietenkin itsekin helposti tarkistaa.