Miksei MeToo -kampanja lyö läpi Suomessa?
Moi! Olen jo vuosikymmeniä asunut Ruotsissa ja täällähän #metoo on todella iso asia juuri nyt. Naiset ovat järjestäytyneet monilta aloilta (näytteljät, muusikot, juristit, hoitohenkilökunta mm) ja big time julistaneet saaneensa tarpeeksi. Mediassa tämä on jatkuvasti näkyvillä. Suomessa ei ihan vastaavaa näytä tapahtuvan, vai olenko missannut jotain, täältä ulkopuolelta kun asiaa tarkastelen aika rajoittuneesti. Ylellä oli näköjään viikolla teemailta, mutta tosi paljon olen nähnyt vähätteleviä kommentteja tähän liittyen.
Jos näin on niin mistäköhän tämä johtuu? Onko SUomesssa todellakin vähemmän seksuaalista ahdistelua vai mistä johtuu etteivät naiset järjestäydy eikä media innostu?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Ylen nettisivuilla oli viikko sitten artikkeli näistä Suomen ja Ruotsin eroista kampanjan suhteen:
Hienoa, kiitos! /ap
Vierailija kirjoitti:
Metsäketo on tyypillinen case, jossa öykkäröivä ja ylimielinen mies on ajettu täysin nurkkaan. Onko teistä oikeasti kohtuullista, että julkisen nöyryytyksen vuoksi ihmiseltä viedään työpaikka ja kaikki, vaikkei ole olemassa minkäänlaista SIIS MINKÄÄNLAISTA rikosepäilyä?
Metsäkedon kohdalla kyse on todennäköisesti tästä "ettekö te tiedä kuka mä oon" -syndroomasta eli kusi noussut hattuun. Mutta se ei ole rikollista ja joku juoru lehdessä menee näpäytyksenä, mutta tämä on kuin noitavainoa, jossa ihmistä syytetään huonosta käytöksestä ja yritetään tuhota hänet typeryyden vuoksi kokonaan.
Hyvin kuvaavaa on, että Metsäkedon tapauksen tietää täällä kaikki, mutta harva on lukenut sitä, mistä on kyse. Joku arvelee, että ei välttämättä ole rikosta tapahtunut, mutta kuitenkin... Joo, tässäpä tämä. Häpeäisitte edes. Eihän tässä kiimassa ole millään totuudella ja kohtuullisuudella merkitystä. Pääasia, että päästään huutamaan sitä omaa asiaa. Samat ihmiset olisi varmaan keskiajalla innoissaan tunnistelleen noitia, jotta yhteiskunta muuttuu paremmaksi ja turvallisemmaksi, kun kärvistetään ihmisiä hiukan kidutuskammioissa ja roviolla ensin. Kyllä, samasta asiasta täysin kyse. Samasta piirteestä laumasieluisten ihmisten käytöksessä. Noitien puolustajat toki myös lynkattiin ja heitä piti vihata, pahimmat laitettiin itse epäillyksi. Tottakai, pakko olla itse noita, jos vaatii kohtuullisuutta.
On toki ikävää, jos Metsäketo ei saa enää työtilaisuuksia. MUTTA: Huonolla käytöksellä voi olla seurauksia, vaikkei kyse olisikaan rikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Metsäketo on tyypillinen case, jossa öykkäröivä ja ylimielinen mies on ajettu täysin nurkkaan. Onko teistä oikeasti kohtuullista, että julkisen nöyryytyksen vuoksi ihmiseltä viedään työpaikka ja kaikki, vaikkei ole olemassa minkäänlaista SIIS MINKÄÄNLAISTA rikosepäilyä?
Metsäkedon kohdalla kyse on todennäköisesti tästä "ettekö te tiedä kuka mä oon" -syndroomasta eli kusi noussut hattuun. Mutta se ei ole rikollista ja joku juoru lehdessä menee näpäytyksenä, mutta tämä on kuin noitavainoa, jossa ihmistä syytetään huonosta käytöksestä ja yritetään tuhota hänet typeryyden vuoksi kokonaan.
Hyvin kuvaavaa on, että Metsäkedon tapauksen tietää täällä kaikki, mutta harva on lukenut sitä, mistä on kyse. Joku arvelee, että ei välttämättä ole rikosta tapahtunut, mutta kuitenkin... Joo, tässäpä tämä. Häpeäisitte edes. Eihän tässä kiimassa ole millään totuudella ja kohtuullisuudella merkitystä. Pääasia, että päästään huutamaan sitä omaa asiaa. Samat ihmiset olisi varmaan keskiajalla innoissaan tunnistelleen noitia, jotta yhteiskunta muuttuu paremmaksi ja turvallisemmaksi, kun kärvistetään ihmisiä hiukan kidutuskammioissa ja roviolla ensin. Kyllä, samasta asiasta täysin kyse. Samasta piirteestä laumasieluisten ihmisten käytöksessä. Noitien puolustajat toki myös lynkattiin ja heitä piti vihata, pahimmat laitettiin itse epäillyksi. Tottakai, pakko olla itse noita, jos vaatii kohtuullisuutta.
Kyllä työ voi lähteä ilman rikosepäilyjäkin. Jos ei osaa käyttäytyä, niin ei sitten osaa. Ei sellaista pidä hyväksyä millään työpaikalla. Oli sitten tyyppi seksuaalihäirikkö tai muuten vaan k-pää.
Mehän emme tiedä mitkä asiat loppupeleissä johti Metsäkedon erottamiseen MammaMiasta. Oliko mediassa esiintyvät repostelut vaiko oma käytös paikan päällä... yms.
No linkkaapa täällä joku #metoo itseesi niin saat kuulla kuinka ruma olet, että olisit tyytyväinen että joku kiinnostuu, että taidat olla katkera kun sulla ei ole miestä, mitä uliset kyllä minä ainakin rempseästi nauran ja näoäytän takaisin jos joku huorittelee jne.
Suomessa sukupuolien väliset suhteet ovat jotenkin äärimmäisen outoja. Vaikka näennäisesti on tasa-arvo, miehet ja naiset ovat tiukasti erillään omissa sloteissaan mistä kyttäävät toisiaan. Ihmiskontakteja on vähän ja niitä on vaikea muodostaa. Parisuhteelliset kyräilevät pienessä umpiossaan sinkkuja ja haukkuvat pariskuntatuttaviaan, sinkut eivät uskalla lähestyä toisiaan, koska pienikin "lämpiäminen" eli edes ystävällisyys toiselle sinkulle on merkki siitä että pitää panna, aikuisilla tyypillisesti ei ole juuri ystäviä/kavereita, ihmisten väliset suhteet ovat vakavia ja raskaita...Täällä lähestyminen tehdään yleensä takaa päin ja humalassa sen sijaan että hymyiltäisiin ja moikattaisiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että kyseessä on pienen kansan ongelma. Onhan aiheessa juttua ollut siellä täällä ja tuolla... vähän harvakseltaan kuitenkin.
MUTTA jos tässä maassa lähdet kertomaan, että sua on seksuaalisesti häiritty, et välttämättä enää löydä töitä sen jälkeen. Etenkään nuoret, joilla ei ole vielä uraa ja kasvoja.
Juurikin Maria Veitola saa sanoa asiansa ääneen, hänellä on vahva ura. Hänellä on maine, että tekee mitä tahtoo. Tässäkin asiassa.
Tuo on kyllä totta, että aika harva on uskaltanut puhua aiheesta omilla kasvoillaan. Sofi Oksanen on kertonut kokemuksestaan ja saanut todella törkeitä ja asiattomia kommentteja.
Muutenkin julkinen keskustelu on nykyään niin asiatonta, että ihmettelen melkein, miksi kukaan ylipäätään haluaa julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta tulee uhri, jos asiaa miettii.
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Vierailija kirjoitti:
No linkkaapa täällä joku #metoo itseesi niin saat kuulla kuinka ruma olet, että olisit tyytyväinen että joku kiinnostuu, että taidat olla katkera kun sulla ei ole miestä, mitä uliset kyllä minä ainakin rempseästi nauran ja näoäytän takaisin jos joku huorittelee jne.
Tämä on tismalleen totta! Tämänkin palstan aihetta käsittelevät ketjut ovat täynnä vähätteleviä kommentteja, vaikka ihmiset ovat avautuneet ihan aiheellisista jutuista.
Itse en ole missään sosiaalisessa mediassa ja vaikka olisinkin, en välttämättä uskaltaisi osallistua kampanjaan omalla nimelläni ja naamallani. Pelkäisin saavani vähätteleviä kommentteja. Aihe on niin henkilökohtainen ja epämiellyttävä, että ihmisten vähättely ja kokemusteni kyseenalaistaminen tuntuisi suorastaan musertavan pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki ikävää, jos Metsäketo ei saa enää työtilaisuuksia. MUTTA: Huonolla käytöksellä voi olla seurauksia, vaikkei kyse olisikaan rikoksesta.
Samanlaista huonoa käytöstä on someraivon liatsominen. Näille kaikille pitäisi antaa potkut.
"aiheen käsittely uhrien näkökulmasta on saanut aikaan sen, että uhreja vastaan hyökätään kommenttipalstoilla ja sosiaalisessa mediassa"
Sanna Marin sanoi saman mitä itsekin ajattelen: Kerro omalla nimelläsi että sinua on kourittu ja someraivo alkaa: sinua itseäsi vastaan. Mikä meissä herättää primitiivisen raivon nimenomaan rikoksen uhria kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Onko jokaisen haaroväliä kourittu 9-vuotiaasta lähtien naapurin poikien toimesta? Ja sukulaismiehet koetelleet kehittyviä rintoja/penistä? Ja onko jokaisen perässä juostu pimeässä huudellen "senkin lättäpillu, mä raiskaan sut!!!"?
Vau. tää on todella huono uutinen, jos näin on. Tää ahdisteluepidemia on siis vielä paljon, paljon pahempi kuin olin ajatellutkaan. On todella syytä kampanjalle, kiitos #metoo!
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
No esim. Mulla on itselläni paljon kokemuksia mitä olisin voinut tuoda esiin vaikka omassa facebookissani, ja olisin halunnutkin koska tärkeä asia mutta tiedän faktaksi että olisi puhuttu selän takana "feministi-öyhöttäjäksi", huomionhakuiseksi ja naurettavaksi maailmannavaksi.
Ruotsissa osataan suhtautua feminismiin paremmin ja sielä ollaan sukupuolierojen ratkomisen kanssa paljon edempänä kuin Suomessa. Ruotsissa esimerkiksi isäkin voi jäädä hoitamaan lasta kotiin ja tehdä sen "mammaloman", mutta suomalainen mieshän ei "neidiksi alistu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tismalleen totta! Tämänkin palstan aihetta käsittelevät ketjut ovat täynnä vähätteleviä kommentteja, vaikka ihmiset ovat avautuneet ihan aiheellisista jutuista.
Itse en ole missään sosiaalisessa mediassa ja vaikka olisinkin, en välttämättä uskaltaisi osallistua kampanjaan omalla nimelläni ja naamallani. Pelkäisin saavani vähätteleviä kommentteja. Aihe on niin henkilökohtainen ja epämiellyttävä, että ihmisten vähättely ja kokemusteni kyseenalaistaminen tuntuisi suorastaan musertavan pahalta.
Tämä johtuu siitä, että joku meetoo on vahvasti yleistävä. Siinä yritetään luoda kuva että lähes kaikki miehet ovat jotain ahdistelijoita ja että lähes kaikkia naisia ahdistellaan.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Mulla on itselläni paljon kokemuksia mitä olisin voinut tuoda esiin vaikka omassa facebookissani, ja olisin halunnutkin koska tärkeä asia mutta tiedän faktaksi että olisi puhuttu selän takana "feministi-öyhöttäjäksi", huomionhakuiseksi ja naurettavaksi maailmannavaksi.
Ruotsissa osataan suhtautua feminismiin paremmin ja sielä ollaan sukupuolierojen ratkomisen kanssa paljon edempänä kuin Suomessa. Ruotsissa esimerkiksi isäkin voi jäädä hoitamaan lasta kotiin ja tehdä sen "mammaloman", mutta suomalainen mieshän ei "neidiksi alistu."
Kyllä minullakin on runsaasti kokemuksia seksuaalisesta ahdistelusta. Esimerkiksi kun olin vähän aikaa sitten pyöräilemässä niin joku nainen huusi kovaan ääneen 'hyvä perse' kun ajoin tämän ohi. Samoin juuri koirapuistossa joku nainen viljeli seksuaalissävytteisiä juttuja samalla kun sen koira yritti jatkuvasti nylkyttää omaani. Ja tässä siis vain tämän kuun saldo.
Ei tämä asia ole mikään naisten yksinoikeus vaikka jotkut näyttävät näin ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu siitä, että joku meetoo on vahvasti yleistävä. Siinä yritetään luoda kuva että lähes kaikki miehet ovat jotain ahdistelijoita ja että lähes kaikkia naisia ahdistellaan.
Jos kerron, että setäni pyysi katsomaan penistään sen jälkeen, kun oli puristellut rintojani minun ollessa 13-vuotias, sinä koet, että syytän kaikkia maailman miehiä, ja siinä ohessa sinua?
Jos tunnet niin, sinulla on ilmeisesti aihetta huonoon omatuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun penistä on koitettu koittaa kun olin nuori. Huusin näpit irti minua selvästi isokokoisemmalle naiselle.
Hienoa että uskalsit!
Minä en lapsena uskaltanut, ja tämä on yleistä. Tytöt tarvisivat itsepuolustuskursseja heti pienestä pitäen, jotta kantti kasvaisi ja jotta he eivät alkaisi syyttää itseään aikuisen miehen rötöksistä vaan pystyisivät panemaan hanttiin ihan kuten sinä teit.
Pakko sanoa, jos olisit tyttö, sinulla olisi kymmeniä kokemuksia ahdistelusta, ei vain tuota yhtä. Olet siinä mielessä onnekas.Mietin juuri mitä kaikkea mulle on tehty. Tapauksia on kymmeniä, ja näihin en tosiaan laske mitään "hei tyttö, teille vai meille" -huuteluja, vaan ihan käsiksikäymisiä.
Tämä on iso ongelma.
On minulla muitakin kokemuksia kuin tuo enkä usko, että kysymyksessä on sukupuolisidonnainen ilmiö.
Tulikin myös mieleen, että penikseeni on ilman lupaani koskettu eli että tarkemmin ajateltuna olen myös raiskauksen uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kampanjalla yritetään saada asiaa tietoisuuteen. Tarkoitus on ilmaista, että ahdistelu ei ole ok.
Tietenkään kaikki miehet eivät ole ahdistelijoita. Mielestäni kukaan ei ole väittänyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullakin on runsaasti kokemuksia seksuaalisesta ahdistelusta. Esimerkiksi kun olin vähän aikaa sitten pyöräilemässä niin joku nainen huusi kovaan ääneen 'hyvä perse' kun ajoin tämän ohi. Samoin juuri koirapuistossa joku nainen viljeli seksuaalissävytteisiä juttuja samalla kun sen koira yritti jatkuvasti nylkyttää omaani. Ja tässä siis vain tämän kuun saldo.
Ei tämä asia ole mikään naisten yksinoikeus vaikka jotkut näyttävät näin ajattelevan.
No tälläkin palstalla on todettu moneen kertaan, että ihan yhtä hyvin miehetkin saavat osallistua kampanjaan ja kertoa kokemuksistaan.
Joku hullu feministi taas vauhkoaa kirjoittajan. Herätys.