Miten joku voi oikeasti väittää syövänsä 100eurolla/kk terveellisesti ja monipuolisesti??
Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.
Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?
Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).
250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e
200g soFine maustamatonta tofua - 2e
1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e
mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)
yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€
Kommentit (249)
Jos sulla yksinään menee noin paljon rahaa ruokaa,olet varmasti melko pulska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en jaksa listata tarkkaan ruokiani ja kulutustani, mutta keräilen paljon ruokaa.
On sieniä kuivattuna ja pakastettuna ( mustatorvisieniä, suppilovahveroita, kanttarelleja, tatteja, rouskuja), joten todellakaan en mitään herkkusieniä ostele kun hakemisen ja käsittelyn vaivalla saa parempaa. Marjoja poimin laiskemmin, mutta lisää ostan torilta laatikoissa /ämpäreissä ja pakastan.
Juurekset, linssit, pavut halpoja.
Kyllä ei tuossa musta mitään erikoista ollut mitä kerroit. Mutta en ymmärrä miten noitakaan saa koko kaloritarpeen edestä kuukaudessa 100€:lla. Siksi haluaisin edes yhden esimerkkipäivän ruoat. Koska en usko että saa terveelliset päivän ruoat 3e:lla. Ellei siis ole pakastimessa valtavaa kasaa jotain ilmaiseksi kerättyjä marjoja tms. Mutta vaikka olisi niin eihän ne kauaa kestäisi jos sieltä joka päivä söisi.
No en tiedä mikä on valtavasti, mutta kyllä mä mitoitan marjamääräni niin että joka aamupalalle riittää loppusyksystä kevääseen. Kesällä sitten saa edullisesti muualta c-vitamiinia.
Esimerkkipäivä:
Kaurapuuroa, marjoja
Sienirisottoa ( riisiä,sieniä, sipulia, öljyä, mausteita )
Jauhelihakeittoa ( perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia; jauhelihaa josta puolet jää seuraavan päivän ruokaan)
Välipalat: marjoja, viiliä, näkkäriä/leipää jne.
Tuosta ei tule puolta kiloa kasviksia päivässä yhtä henkilöä kohden. Lisäksi risotto on todella kallista tehdä.
Eräs tuntemani huippukokki tekee erinomaista risottoa puuroriisistä:) Yhdestä pussista 0,97€ tekee todella monta annosta.
En itsekään käytä kallista risottoriisiä, mutta risotossa maksaa ne muut aineet. Tämä siis jos tekee ihan oikeaa ja hyvänmakuista risottoa.
En minäkään ole koskaan tehnyt pahanmakuista risottoa:D
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla yksinään menee noin paljon rahaa ruokaa,olet varmasti melko pulska.
En mä syö päivässä kun sellaset 1800 kaloria yleensä, joka on mulle se sopiva. Tällä hetkellä itseasiassa oon vielä lievästi (2 kiloa) alipainoinenkin, oon yrittänyt lihottaa mutte se tuntuu vaikealta. On kyllä kumma jos saat 250e/kk terveelliset ruoat vaikuttamaan ylipainoisen ruokavaliolta. Syön paljon (pääasiassa) vihanneksia ja palkokasveja, myös jonkin verran viljoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän on hyökkäävä asenne aplla.
Meillä menee ruokaan 60-120€ viikossa, nelihenkinen vegaaniperhe. Tuo sisältää myös kaikkien lounaat. Pari kertaa kuussa syödään ravintolassa tai tilataan pizzaa, niitä en laskenut tuohon.
Mielestäni syödään ihan tavallisesti, esim tänään aamiaiseksi puuroa siemenillä ja banaania, lounaaksi linssikeittoa ja miehellä eiliset quesadillajämät, välipalaksi leipää soijaleikkeleellä ja porkkanoita hummuksella, päivälliseksi spagettia sienikastikkeella, iltapala kuten aamiainen tai välipala.
Emme osta mehuja, heräteostoksia ja katsomme kilohintoja.Olen ihmetyksissäni, ei tarkoituksena olla hyökkäävä. Asenteeni on lähinnä sellainen "miten, siis MITEN ?? ihmeessä?? :o"
Ruokavalio noin kerrottuna kuulostaa ainakin ihan hyvältä. Mutta vaikea laskea miten tuon kaiken saisi yhdelle hengelle hintaan 3e/päivä? Kaurapuuro on kyllä joo halpaa, ja jos sitä syö vaikka aamulla + illalla niin säästää siinä huimasti. Mutta miten sitten vaikka lounas, välipala ja päivällinen hoituu? Tosin tuossa sun esimerkkipäivässäkin vaikuttais silti kasvikset jäävän reippaasti alle puolen kilon, ellei noita mainittuja porkkanoita syödä sitä puolta kiloa.
Jätit huomiotta linssikeiton ja banaanit, leivän kanssa oli myös kurkkua sen unohdin itse.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, meillä menee 3hlö taloudessa prismaan400e / kk johon kuuluu myös siivous / hygienia jne tuotteet mitä nyt Prismasta saa, eli veikkaisin ruokaan menevän n. 300e / kk eli 100e per pää 🤔 syömme erilaisia soppia aika usein ja isosta kattilasta 3 päivää. Kaalilaatikko, kasvissosekeitto, hernesoppaa, uunilohta, erilaisia risottoja.. Välipalaksi kananmunia ja kauralettuja, aamupalaksi puuroa ja kesällä poimittuja marjoja ja tehtyjä hilloja.
Aika terveellisesti mielestäni.
Kuinka iso kattila teillä oikein on jos 3 hengelle riittää kolmeksi päiväksi. Jos teillä on 10 litran kattila niin yhdelle ihmiselle siitä riittää silti vain hieman reilu litra päivässä. Jos syö aamupalaksi puuroa (vaikkapa 50g kuivapainona) tulisi siitä n. 180 kaloria. Välipalaksi vaikkapa se kananmuna (140kcal) ja kauralettuja (en osaa sanoa paljonko kaloreita??). Siihen päälle vaikka litra mainitsemaasi hernekeittoa niin siitä saa 1000 kaloria. Noistakin siis saan vasta 1000 + 180 + 140 + (kauraletut?) = 1320 kaloria + kauraletut. Kauralettuja syödään sitten ihan valtava lautasellinen jotta saadaan loppu energiantarve täyteen?
En lukenut viestejä ja en väitä selviävän satasella, mutta vähän meillä menee kauppaan rahaa ruokien ostoon.
Kaikilta ei onnistu, mutta jos asut maalla ja kasvatat itse vihannekset, perunat,marjat ja omenat jne joista tehdään esim mehua ym säilykkeitä.
Metsästä sieniä ja hirvenlihaa sekä järvestä kalaa.
Pellosta omaa ruista ja siitä 100% ruisleipää omassa leivinuunissa.
Kaupasta sitten maitotuotteet, kun sitä lehmää ei ikävä kyllä ole.
Korostan ettei tämä ole halvin tapa elää sillä työmäärä on valtava ennen kuin ruoka on lautasella, mutta tiedät kyllä mitä syöt.
3,3€ pv jos syö vaan kerran/pv tai 66senttiä per ateria jos 5 kertaa päivässä .siinä saa melkoisesti metsässä juosta riistan ja marjojen/sienien/yms perässä jos tuolla rahalla terveellisesti syö.
Vierailija kirjoitti:
3,3€ pv jos syö vaan kerran/pv tai 66senttiä per ateria jos 5 kertaa päivässä .siinä saa melkoisesti metsässä juosta riistan ja marjojen/sienien/yms perässä jos tuolla rahalla terveellisesti syö.
Näinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, meillä menee 3hlö taloudessa prismaan400e / kk johon kuuluu myös siivous / hygienia jne tuotteet mitä nyt Prismasta saa, eli veikkaisin ruokaan menevän n. 300e / kk eli 100e per pää 🤔 syömme erilaisia soppia aika usein ja isosta kattilasta 3 päivää. Kaalilaatikko, kasvissosekeitto, hernesoppaa, uunilohta, erilaisia risottoja.. Välipalaksi kananmunia ja kauralettuja, aamupalaksi puuroa ja kesällä poimittuja marjoja ja tehtyjä hilloja.
Aika terveellisesti mielestäni.Kuinka iso kattila teillä oikein on jos 3 hengelle riittää kolmeksi päiväksi. Jos teillä on 10 litran kattila niin yhdelle ihmiselle siitä riittää silti vain hieman reilu litra päivässä. Jos syö aamupalaksi puuroa (vaikkapa 50g kuivapainona) tulisi siitä n. 180 kaloria. Välipalaksi vaikkapa se kananmuna (140kcal) ja kauralettuja (en osaa sanoa paljonko kaloreita??). Siihen päälle vaikka litra mainitsemaasi hernekeittoa niin siitä saa 1000 kaloria. Noistakin siis saan vasta 1000 + 180 + 140 + (kauraletut?) = 1320 kaloria + kauraletut. Kauralettuja syödään sitten ihan valtava lautasellinen jotta saadaan loppu energiantarve täyteen?
Ei tarvitse kauralettuja vetää hurjaa määrää. Rasvasta saa kaloreita vähällä määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika terveellisesti mielestäni.Kuinka iso kattila teillä oikein on jos 3 hengelle riittää kolmeksi päiväksi. Jos teillä on 10 litran kattila niin yhdelle ihmiselle siitä riittää silti vain hieman reilu litra päivässä. Jos syö aamupalaksi puuroa (vaikkapa 50g kuivapainona) tulisi siitä n. 180 kaloria. Välipalaksi vaikkapa se kananmuna (140kcal) ja kauralettuja (en osaa sanoa paljonko kaloreita??). Siihen päälle vaikka litra mainitsemaasi hernekeittoa niin siitä saa 1000 kaloria. Noistakin siis saan vasta 1000 + 180 + 140 + (kauraletut?) = 1320 kaloria + kauraletut. Kauralettuja syödään sitten ihan valtava lautasellinen jotta saadaan loppu energiantarve täyteen?
Ei tarvitse kauralettuja vetää hurjaa määrää. Rasvasta saa kaloreita vähällä määrällä.
Voita vaikkapa lusikalla suuhun, terveellistä!
Älä osta kallista tofua vaan mene aasialaiseen kauppaan ja osta sieltä tofut.
Mä oon kasvissyöjä kans ja ei todellakaa mee noin paljon rahaa :D tofu on halpaa, soijarouhe on halpaa, linssit on halpaa, pavut on halpaa... Proteiinipuolella pääsee yksinkertasesti tosi halvalla. Kaikkiin ruokiin laitan myös kasviksia, ostan sekä tuoreita että pakastettuja. Hiilarit eli riisit, pastat, perunat ym. nyt ei viikossa lopu eli ei niitä tarvii edes kokoajan olla ostamassa. Hedelmistä valitsen kausihedelmät. Maitoo juon vaan kahvissa eli riittää yks maitopurkki viikoks. Sit ostan myös aina kaurakermaa ja kookosmaitoo mut eipä nekään paljoa maksa. Aamupalalla syön leipää tai karjalanpiirakoita soijaleikkeleellä ja kasviksilla. Välillä myös jotain jugurttia tai sit teen vaikkapa puuroa.
En ymmärrä mihin saat kulumaan noin paljon rahaa? :D mulla menee kuukaudessa 70-100e. Asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kasvissyöjä kans ja ei todellakaa mee noin paljon rahaa :D tofu on halpaa, soijarouhe on halpaa, linssit on halpaa, pavut on halpaa... Proteiinipuolella pääsee yksinkertasesti tosi halvalla. Kaikkiin ruokiin laitan myös kasviksia, ostan sekä tuoreita että pakastettuja. Hiilarit eli riisit, pastat, perunat ym. nyt ei viikossa lopu eli ei niitä tarvii edes kokoajan olla ostamassa. Hedelmistä valitsen kausihedelmät. Maitoo juon vaan kahvissa eli riittää yks maitopurkki viikoks. Sit ostan myös aina kaurakermaa ja kookosmaitoo mut eipä nekään paljoa maksa. Aamupalalla syön leipää tai karjalanpiirakoita soijaleikkeleellä ja kasviksilla. Välillä myös jotain jugurttia tai sit teen vaikkapa puuroa.
En ymmärrä mihin saat kulumaan noin paljon rahaa? :D mulla menee kuukaudessa 70-100e. Asun yksin.
Unohtupa sanoa että teen tosiaan ite kaikki päivän ruuat, mukaanlukien lounaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voita vaikkapa lusikalla suuhun, terveellistä!
Samahan se, onko se voi siinä lettutaikinassa vai syökö sen lusikalla. Molemmin päin terveellistä. Kauralettujen ylensyönti kaloreiden vuoksi ei mitenkään tervettä ainakaan ole.
Minä väitän ja terveys erinomainen hemotkin 158-160. Siemeniä kasviksia juureksia ja marjoja ja hedelmiä sekä paljon näissä vaihtelua. Kahvia , maitoa, kananmunia ja kalaaja vettä . Sitruunaa veden kanssa ja inkivääriä.
Suosittelen kaikille on maailman terveellisintä.
Minä elän kesällä aurinkoenergialla ja talvella kosmisella energialla.
Ei tarvitse rahan kanssa puljata.
Vettä pitää juoda kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No johan oon antanu kakskin eri esimerkkejä mun tekemistä lämpimistä ruoista. Ja tofuun ei mulla mitenkään paljoa mene kuukaudessa rahaa. Ehkä 8e/kk menee tofuun jos kerran viikossa laitan sitä wokkia. Suosin kotimaista kyllä, sitä ei koskaan tiedä varmaksi mistä GMO-soijasta se aasialaisten kauppojen tofu on tehty. Niissä tofuissa ja soijatuotteissa mitä ostan niin oon tarkkana ettei ole geenimuunneltua. Juurikin vaikka tuo käyttämäni soFine-tofu on kotimaisista tofuista halvin mahdollinen, ja varmuudella vain ei-geenimuunnellusta soijasta valmistettua.
Ja jos et jaksa selata ylöspäin niin wokkiin laitan herkkusieniä, tofua, pakastevihanneksia ja lisään sekaan monesti vielä ite pakastevihannesten lisäksi pakastemaissia. Herkkusieniin menee saatavaan energiaan nähden paljon rahaa mutta ne maustaa sitä ruokaa tosi miellyttäväksi. Sienet olleet lapsesta asti mun lempiruokaa. Ei siis mulle tämä nykyinen summa ruokaan ole mikään ongelma sillä en todellakaan olis valmis luopumaan ruoasta jota pidän maukkaana. Kunhan ihmettelen että kuinka kurjasti pitää syödä että tuolla 100e/kk selviäisi. En ylipäätään vain usko että sillä 100 eurolla saa terveellistä ruokaa 60 000 kalorin edestä.
Hankalaa kyllä kun ei kukaan taida laskeskella niin tarkkaan syömiään ruokamääriä ja käyttämiään rahoja että osaisi oikeasti antaa tarkan havainnollistavan esimerkin paljonko syö (kalorit ja grammat) päivässä ja paljonko mihinkin on mennyt rahaa.
Kyllähän köyhät kansaneläkeläiset joutuvat tuolla summalla pärjäämään. Syövät jonkun kahden euron eineksen jaettuna kahteen annokseen eli euron eines per päivä ja aamulla puuroa ja illalla leipää. Väliin joku aplari tai omppu. Eivät paistele pihvejä eivätkä viiltele lohia. Että kannattaa nuorena lihottaa itsensä että on sitten eläkkeellä mitä sulatella kun rahavirta loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhät kansaneläkeläiset joutuvat tuolla summalla pärjäämään. Syövät jonkun kahden euron eineksen jaettuna kahteen annokseen eli euron eines per päivä ja aamulla puuroa ja illalla leipää. Väliin joku aplari tai omppu. Eivät paistele pihvejä eivätkä viiltele lohia. Että kannattaa nuorena lihottaa itsensä että on sitten eläkkeellä mitä sulatella kun rahavirta loppuu.
Kela maksaa takuueläkettä siten että jokainen saa ainakin sen 760e/kk, jolla kyllä voi aivan hyvin ostaa muutakin kuin puuroa ja leipää. Mä saan kuukaudessa 570e josta pitää asumistuen lisäksi maksaa 170e vuokrasta + vesi + sähkö ja mä käytän sen 250e/kk ruokaan. tällöin siis 570 - 170e - 250e ---> mulle jää vielä 150e kaikkeen muuhun kuten puhelinlaskuun, vessapaperiin, vaatteisiin yms. Mihin ne jotka tienää 760e/kk käyttää sen 660e/kk jos ruokaan jää vain 100e?
Eihän huntilla syö ku just ja just viikon lounaat ulkona, kotisafkat ja välipalat ja vklp ulkona syömiset päälle... 200/ vko on sellanen ok budjetti jolla yks ihminen syö vielä ihan mukavasti ja vahtimatta jokaista euroa
Nuorempana sitä kyllä tuli kitkuteltua vaikka kympillä viikko mut no more thx