Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi oikeasti väittää syövänsä 100eurolla/kk terveellisesti ja monipuolisesti??

Vierailija
13.11.2017 |

Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.

Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?

Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).

250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e
200g soFine maustamatonta tofua - 2e
1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e
mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)
yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€

Kommentit (249)

Vierailija
241/249 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitosta tuli mieleeni, että olen unohtanut laskelmastani kuivatut herneet. Niissä on tuoteselosteen mukaan proteiinia 24 g/100g:

https://www.foodie.fi/entry/kuivattu-herne/6415712002114

Päivä 9

Vehnäjauho 0.03116 € kuten ylempänä

Herne kuivattu 1.38 €/kg => 66.33333 g maksaa 0.09154 €

Pääruoka-ainekset yhteensä 0.1227 €

Koko päivä yhteensä 1.69992 €

Kuivattu herne näyttää siis proteiininlähteenä olevan vielä linssiäkin edullisempi, ainakin näillä Foodie.fi-sivuston tiedoilla. Kuivattua hernettä en vain osaa käyttää kovin monipuolisesti. Hernekeittoa ja hernecurrya, muuta en tiedä.

Vierailija
242/249 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä miten se muka ei vois olla mahollista? Kun ostaa vaikka 400g broilerin jauhelihaa niin siitä saa töihin pariksi päiväksi vaikka broileripullat ja vielä yhdelle päivälle kastikkeen. Lisukkeeksi paloittelee yhden kesäkurpitsan, paprikan ja munakoison, jotka paahtaa, käyttää pannulla tai miten tykkää +mausteet niin siinä on lisukkeetkin kolmelle päivälle. Aamupalaksi syö ruisleipää ja puuroa.

Kotiin syötäväksi ostaa kananmunia ja täytettä munakkaaseen (tomaattia, paprikaa..) niin siitä saa iltapalan, jota voi muunnella eri iltoina. Tai sitten paistaa munan pannulla ja laittaa lämpimän ruisleivän päälle.

Loppuviikoksi esim.bataattia, josta voi osasta tehdä vaikka muussin ja osan pilkkoa ja käyttää pannulla/uunissa. Lisäksi esim.jauhelihakastike.

Tuossa on oma viikkoruokani, tietysti muunneltuna. Suurinpiirtein siis:

1 rasia kirsikkatomaatteja

1 kesäkurpitsa

1 bataatti

1 kurkku

1pss ruisleipää

6kpl kananmunia

2kpl paprikaa

1rs broilerin jauhelihaa

1rs naudan jauhelihaa

1 tlk tuoremehua

Yksin asuva pärjää siis viikon hyvin parillakympillä, kun tekee töihin omat eväät eikä ahmi tarpeettomia määriä ruokaa.

ei tuolla listalla tosiaan ahmimaan pysty=)

Eli päivässä

1/7 osa kurkkua,kesäkurpitsaa,bataattia kirsikka tomaatti

114g jauhelihaa

1/4 paprikaa

kananmuna

1 ruisleipä

puuro

ehkä pieni lasillinen tuoremehua.

Kyllähän noilla varmasti nippa nappa hengissä pysyy,mutta siihen se jääkin.

Terveellistä ei noilla kaloreilla kituuttaminen kyllä ole.

Millähän matikalla nuo oikein laskit? Kurkkua ei tarvitsekaan kuin muutaman viipaleen leivän päälle, lisäksi kirsikkatomaattia. Ruisleipää 2 palaa päivässä, aamulla ja illalla. 1 annos puuroa aamupalaksi töissä. Lounas: jauhelihaa n.150g, puolikas paprika + 1/3 kesäkurpitsaa =n.250-300kcal (riippuen onko pullia vai kastiketta. Itselleni oikein hyvä ja riittävä ateria, kun on normaalipainoinen). Kahvitauolla banaani. Töiden jälkeen ruisleipä missä tomaattia, kurkkua ja broileri/kalkkunaleikkele (muunnellen täytteet). Salin jälkeen illaksi kananmuna+lisukkeet ja siinä se päivä olikin. Banaanin unohdin listalta, mutta tosiaan, yksi banaani päivässä ja yksi paketti leikkelettä viikoksi. Hyvin pärjää normaalipainoinen, raksalla töissä oleva ja iltaisin salilla käyvä aikuinen nainen.

Mutta tietysti, jos on tottunut käymään lounaalla ulkona ja mättämään siitä buffetista itsensä täyteen niin on vaikea ymmärtää, että vähemmälläkin pärjää eikä niin paljon kaloreita ole mikään pakko syödä.[/quote

Olet kyllä kaukana normaali painoisten alapuolella,jos noilla kaloreilla teet päivät raksa hommia ja vielä sali päälle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/249 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvikseenlaskeskelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä laskelma, ja perusteetkin esitetty selkeästi!

Muuten, mitä pääruokaa ajattelit noista vehnäjauho+kikherne tai vehnäjauho+linssi yhdistelmistä? Tämä ei toki ollut laskelmassa olennaista, mutta rupesi kiinnostamaan.

Itseleivottua leipää ja jotain näistä:

- Linssikeitto

- Kikhernekeitto

- Uunissa rapeiksi paahdetut kikherneet

- Falafel

- Linssipyörykät/Linssipihvit

Keittoihin laittaisin mukaan myös ne juuressekoitukset. En ole tarkistanut, paljonko hiiva siinä leivässä tulisi maksamaan, mutta tiedän, että ilman hiivaakin voi vehnäjauhosta tehdä jotain littanoita leipiä. Falafelin kanssa kyllä paras leipä olisi pitaleipä, johon taitaa tarvita hiivaa. Pitääpä jossakin vaiheessa laskea sen hiivankin hinta. Arvaisin sen olevan merkityksettömän hintainen niin kuin ne ruokiin tulevat mausteetkin, mutta en ole vielä tarkistanut asiaa.

T: se sama jolle kysymys esitettiin

Mun tekemissä falafeleissä ja linssikeitossa on muutakin kuin jauhoja ja linssejä/kikherneitä. Noihin kun lasket vielä puntin tuoretta korianteria ja persiljaa, tomaattimurskaa, tahinea, kookosmaitoa, valkosipulia, sipulia,  yms niin hinta onkin ihan toinen.

Jos annat grammamäärät tai reseptin, niin voin ehkä laskeakin hinnan.

Kiitos mutta osaan laskea sen itsekin. Puntti persiljaa ja korianteria maksaa n 1,79€/kpl vaikka käytät vain osan (no, itse pakastan loput), tahini  3,49 ( 350g josta ruokaan n 2 rkl) - ehtiikö käyttää loput 5 pv sisällä? Kookosmaito 1,59, tomaattimurska 1,35 prk, sipuli ja valkosipuli 0,20€

Vierailija
244/249 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä laskelma, ja perusteetkin esitetty selkeästi!

Muuten, mitä pääruokaa ajattelit noista vehnäjauho+kikherne tai vehnäjauho+linssi yhdistelmistä? Tämä ei toki ollut laskelmassa olennaista, mutta rupesi kiinnostamaan.

Itseleivottua leipää ja jotain näistä:

- Linssikeitto

- Kikhernekeitto

- Uunissa rapeiksi paahdetut kikherneet

- Falafel

- Linssipyörykät/Linssipihvit

Keittoihin laittaisin mukaan myös ne juuressekoitukset. En ole tarkistanut, paljonko hiiva siinä leivässä tulisi maksamaan, mutta tiedän, että ilman hiivaakin voi vehnäjauhosta tehdä jotain littanoita leipiä. Falafelin kanssa kyllä paras leipä olisi pitaleipä, johon taitaa tarvita hiivaa. Pitääpä jossakin vaiheessa laskea sen hiivankin hinta. Arvaisin sen olevan merkityksettömän hintainen niin kuin ne ruokiin tulevat mausteetkin, mutta en ole vielä tarkistanut asiaa.

T: se sama jolle kysymys esitettiin

Mun tekemissä falafeleissä ja linssikeitossa on muutakin kuin jauhoja ja linssejä/kikherneitä. Noihin kun lasket vielä puntin tuoretta korianteria ja persiljaa, tomaattimurskaa, tahinea, kookosmaitoa, valkosipulia, sipulia,  yms niin hinta onkin ihan toinen.

Jos annat grammamäärät tai reseptin, niin voin ehkä laskeakin hinnan.

Kiitos mutta osaan laskea sen itsekin. Puntti persiljaa ja korianteria maksaa n 1,79€/kpl vaikka käytät vain osan (no, itse pakastan loput), tahini  3,49 ( 350g josta ruokaan n 2 rkl) - ehtiikö käyttää loput 5 pv sisällä? Kookosmaito 1,59, tomaattimurska 1,35 prk, sipuli ja valkosipuli 0,20€

Jos ei ehdi käyttää loppuja 5 pv sisällä, olisiko mahdollista/hyödyllistä pakastaa nekin loput, vaikka jääpalarasiassa?

Vierailija
245/249 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g pussi pakastevihanneksia, maitorahkasta proteiini, kaurapuurosta ja oliiviöljystä hiilihydraatit ja rasva tarpeen mukaan. On halpaa ja terveellistä.

Vierailija
246/249 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500g pussi pakastevihanneksia, maitorahkasta proteiini, kaurapuurosta ja oliiviöljystä hiilihydraatit ja rasva tarpeen mukaan. On halpaa ja terveellistä.

Oliiviöljystä et kyllä mitään hiilareita saa.

Vierailija
247/249 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varmaan mene ruokakuluihin kuin juuri se about satanen kuussa (olen yksinasuva, isoruokainen nainen). Mä kokkaan suurin piirtein kaiken itse (jotain puolivalmisteita ostan, kuten lasagnepakkauksia, joissa tulevat lasagnelevyt ja tomaattikastikejauhe) ja olen tarjoushaukka. Jos näen jotain sopivaa alennuksessa, ostan useamman paketin ja pistän vaikka sitten pakkaseen odottamaan. Vinkki: juustoa voi pakastaa, mutta se pitää raastaa ennen pakkaseen laittamista koska juuston rakenne muuttuu pakkasessa.

Kokkaan myös aina kerralla useammaksi päiväksi ruokaa, eli vaikkapa juuri yksi lasagne riittää mulle kolmen päivän eväiksi töihin (6 palaa, joista kaksi aina yhden päivän lounas).

Maidon ja kasvikset ostan tuoreina. Yritän tunkea juureksia, mm. porkkanaa useisiin ruokiin (raastettuna toimii hyvin kastikkeissa).

Hyvin syöminen halvalla vaatii vaivannäköä ja jalkatyötä, eli pitää käydä säännöllisesti kaupoissa ja seurata tarjouksia. Ja ostaa "tukkupakkauksia". Ja tehdä itse. Miettikää vaikka jotain kauppojen valmislettuja: pieni paketti maksaa yli euron. Parilla eurolla saa litran maitoa, neljä kananmunaa ja kaksi kiloa jauhoja, ja tehtyä koko pellillisen pannukakkua. 

Vierailija
248/249 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmalla hinnalla saa varmasti paremman ja terveellisemmän kokonaisuuden. Esim. kananmunista proteiini ja kaikki muukin tarvittava, paitsi c-vitamiini, kauden kasvikset on nyt halpoja 50c/kg, rasvana voi sitten käyttää halutessaan sitä oliiviöljyä tai mieluummin voita.

Vierailija
249/249 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja asun yksin. Lidlistä saan helposti 25-30e viikon ruokaostokset eli kuukaudessa menee reilu 100e menee Lidliin. Ruoka on terveellistä ja sitä on riittävästi. Lidlissä usein tarjouksia mm. jauhelihasta ja kanasta.

Jos ap on vege niin olisko sun ruuat sitten normaalia kalliimpia? En tiedä kun en ole kasvossyöjä, enkä syö mitään tofua tms.

Vegeruoat eivät kyllä ole kalliita, etenkin jos tekee itse. Mielestäni liha ja kala ja kana ovat niitä kalliita (ja turhia) juttuja. Terveisin 249, joka on itsekin vege (en vegaani).