Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi oikeasti väittää syövänsä 100eurolla/kk terveellisesti ja monipuolisesti??

Vierailija
13.11.2017 |

Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.

Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?

Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).

250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e
200g soFine maustamatonta tofua - 2e
1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e
mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)
yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sataseen pääsee hyvin jos saa kerättyä marjaa,sientä ja kalaa yms.pakkaseen koko talven tarpeiksi .Itsellä on ja lisäksi omenaa yms.Ja toki pitää muutama päivä syödä samaa ruokaa tai pakastaa osa.Ja suunnitella tarjoustenkin mukaan ja vain kerran viikossa kauppaan.(muuten lipsuu budjetti heti,esim. eilen hain yhden leivän,tuli +23e heräteostoja herkkuosastolta,joten tässä kuussa ei 100 riitä)

Vierailija
82/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: maustamaton jogurtti itse poimittuja ilmaisia marjoja ja keitetty kananmuna. Joka aamu. Hinta per aamu 0,50€.

Lounas: kaalipata. Kaali, jauheliha ja sipuli ja puolukoita. Hinta 1€. Ja riittää huomennakin.

Päivällinen: kasvissosekeitto + itse tehdyt sämpylät. Hinta 1€.

Iltapala omena ja leipä ja juusto hinta 0,80€.

Yhden päivän hinta 3,30€. Se kertaa 30 päivää tekee n. 100€.

Ostan tarjouksesta ja kauden tuotteita.

Kuinka paljon(tai vähän) oikein syöt. Sulla ei mitään määriä tuossa ollut (kiloja tai litroja), mutta hinnan puolesta vaikuttaa ateriat olevan tosi pieniä. Tuleeko noista kaloreita kuinka paljon yhteensä? Miten kummassa saat niin paljon 3,30e:lla kaalipataa ja kasvissosekeittoa ja jogurttia että energiantarve täyttyy? Kerran joku kertoi samantyyppisessä keskustelussa tekevänsä 6€:lla kaalikeittoa 2 litraa ja syövänsä sitä kaksi päivää. (eli 3e/pv) Laskin että litrassa hänen syömäänsä kaalikeittoa (jolla kuulema elää koko päivän) on 1000 kaloria, joka ei todellakaan ole kenenkään tavallisen aikuisen päivittäinen energiantarve. Ja jos samalla määrällä jatkaisi jatkuvasti niin painohan siinä vaan tippuisi kunnes olisi jo vaarallisen alipainoinen. Tosiasiassa jos sillä esimerkin kaalikeitolla haluaisi elää niin sitäkin pitäisi syödä se 2 litraa päivässä.

Rasvalla siihen saa kaloreita, ei tarvitse keiton määrää lisätä.

Niin no okei joo voihan sinne heittää 3dl ruokaöljyä lillumaan sekaan.  Jotta siihen 2 litran kaalikeittoon sais 2000kaloria lisää.

Voi jessus. ..etkö tiedä miten perinteinen kaalikeitto tehdään? Vähän liiankin tuhtia tavaraa ainakin mun makuun.

Mä en tiedä perinteisistä kaalikeitoista tai niiden kaloreista tai koostumuksista, kuitenkin se kaalikeitto mistä tossa puhuin oli jonku toisen netistä löytämästä reseptistä tehty ja ko. henkilö linkkasi mulle sen kaalikeiton reseptin  ja sanoi että saattaa tehdä sitä 2L kattilallisen ja elää sillä 2 päivää. Sitten kun avasin ko kaalikeiton ohjeen selvisi sieltä että ohjeen mukainen keitto (jota tää henkilö sano syövänsä litran päivässä ikä kuulema oikeestaan mitään muuta) sisältää 100kcal/ 100g eli 1000kcal/litra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sataseen pääsee hyvin jos saa kerättyä marjaa,sientä ja kalaa yms.pakkaseen koko talven tarpeiksi .Itsellä on ja lisäksi omenaa yms.Ja toki pitää muutama päivä syödä samaa ruokaa tai pakastaa osa.Ja suunnitella tarjoustenkin mukaan ja vain kerran viikossa kauppaan.(muuten lipsuu budjetti heti,esim. eilen hain yhden leivän,tuli +23e heräteostoja herkkuosastolta,joten tässä kuussa ei 100 riitä)

No huhhuh 23e heräteostosherkkuja. Mä ostan joskus heräteostona kauppakäynnillä enintään jonkun 2e suklaalevyn.

Mutta kalastuslupakin jo maksaa ja kalastusvälineet. Lisäksi paljon saa nähdä vaivaa ruoan eteen. Ja meille tän vuokrakämpän pakastimeen ei edes mahtuisi koko talven tarpeiksi kun tää on tällanen metrin korkee normi vuokrakaksio-pakastin, eikä sellanen iso 2-metrinen kaappi mikä joiltakin löytyy.

Vierailija
84/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en jaksa listata tarkkaan ruokiani ja kulutustani, mutta keräilen paljon ruokaa.

On sieniä kuivattuna ja pakastettuna ( mustatorvisieniä, suppilovahveroita, kanttarelleja, tatteja, rouskuja), joten todellakaan en mitään herkkusieniä ostele kun hakemisen ja käsittelyn vaivalla saa parempaa. Marjoja poimin laiskemmin, mutta lisää ostan torilta laatikoissa /ämpäreissä ja pakastan.

Juurekset, linssit, pavut halpoja.

Kyllä ei tuossa musta mitään erikoista ollut mitä kerroit. Mutta en ymmärrä miten noitakaan saa koko kaloritarpeen edestä kuukaudessa 100€:lla. Siksi haluaisin edes yhden esimerkkipäivän ruoat. Koska en usko että saa terveelliset päivän ruoat 3e:lla. Ellei siis ole pakastimessa valtavaa kasaa jotain ilmaiseksi kerättyjä marjoja tms. Mutta vaikka olisi niin eihän ne kauaa kestäisi jos sieltä joka päivä söisi.

No en tiedä mikä on valtavasti, mutta kyllä mä mitoitan marjamääräni niin että joka aamupalalle riittää loppusyksystä kevääseen. Kesällä sitten saa edullisesti muualta c-vitamiinia.

Esimerkkipäivä:

Kaurapuuroa, marjoja

Sienirisottoa ( riisiä,sieniä, sipulia, öljyä, mausteita )

Jauhelihakeittoa ( perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia; jauhelihaa josta puolet jää seuraavan päivän ruokaan)

Välipalat: marjoja, viiliä, näkkäriä/leipää jne.

Tuosta ei tule puolta kiloa kasviksia päivässä yhtä henkilöä kohden. Lisäksi risotto on todella kallista tehdä. 

Eräs tuntemani huippukokki tekee erinomaista risottoa puuroriisistä:) Yhdestä pussista 0,97€ tekee todella monta annosta.

Vierailija
85/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Mulla on ollut viikkobudjetti 17 €. (kk-budu ruokaan 90 €, mutta vähän piti jättää varalle) Muihin menoihin jäi sitten 110 €.  Nää massit jäi kaikkien pakollisten kulujen jälkeen, siis. Eli vuokrat ja laskut jne. oli maksettu. 

Ruispaloja ja maksamakkaraa/tuorejuustoa + vihannes x.

Omenoita. Possua, jauhelihaa ja kanankoipia. Perunaa, riisiä, papuja, pakastevihanneksia. Edukkaita juureksia ja punalapputuotteita. Viiliä. Pakastemarjoja ja moniviljapuuroa. Halpoja siemeniä ja pähkinöitä. Rasvaisempi liha on ihan ok, jos sitä syö vähän vähemmän.

Selviää kyllä ja on ihan semiterveellistä. Joinain viikkoina siis osti tarjouslihaa pari kiloa, joinain viikkoina öljyä ja siemeniä, joinain viikkoina puurohiutaleet ja riisit. Keskiarvoksi sain tuon 17 €/viikko. Toi loppu 90 €:sta meni yleensä pesuaineisiin jne, tai sitten kuun lopulla ostin jotain spessumpaa.

Pakastin toki pitää olla ja suunnitelmallisuutta, eikä saa olla mitään mielitekoja. Sitä söi mitä kaapissa oli.

Onneksi ei enää tarvitse  pihistellä, mutta olen kyllä huomannut että en ihan mahdottomasti vieläkään tuhlaile ruokaan ja pyrin edelleen ostamaan sesongin mukaan. Välillä voikin sitten hyvällä omallatunnolla pistää pöydän koreaksi.

Vierailija
86/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisiä elintapoja lähestytään jo varsin yksinkertaisilla valinnoilla. Kokeilkaapa vaikka kuukausi tai pari eloa ilman viinaksia kalja ja limpparit mukaan luettuina, ilman tupakkaa, sipsejä, naksuja ja poppareita, karkkeja, sokerisia mehuja, sokerisia jukurtteja, makeita kahvileipiä ym. ym. Sen sijaan ostatte kauden vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Valmistatte ruuan alusta asti itse ilman puolivalmisteita. Teette halvemmista ruhonosista pitkään haudutettavia pataruokia isomman satsin, josta esim. puolet pakkaseen myöhempää käyttöä varten. Puurot ovat maukkaita ja terveellisiä ruokia, ei vain aamulla, vaan lounaaksi tai päivälliseksi, ja kun keittää muutakin kuin sitä ikuista kaurapuuroa. Ja kokeilkaapa uunipuuroja riisistä tai kokonaisista ohraryyneistä, niin jopa tulee herkkua, kun antaa puuron hautua riittävän pitkään alhaisessa lämmössä. Lisukkeeksi itse tehty mehukeitto esim. puolukoista tai vaikka vain voisilmä, niin a vot, taas siirtyi nälkä useita tunteja tuonnemmaksi. Ja jättäkää ne höttöiset vehnäpaahtikset ja sämpylät suosiolla kaupan hyllyille ja leipokaa itse moniviljasämpylöitä ja jos taitoa riittää, niin pyöräyttäkää vaikka ruisleipääkin silloin tällöin. Tai jos ei, niin suosikaa oman paikkakunnan pienleipomoita, joiden ruisleipä on usein todella herkullista ja ilman "lahonestoaineita" valmistettua.

Vierailija
87/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: maustamaton jogurtti itse poimittuja ilmaisia marjoja ja keitetty kananmuna. Joka aamu. Hinta per aamu 0,50€.

Lounas: kaalipata. Kaali, jauheliha ja sipuli ja puolukoita. Hinta 1€. Ja riittää huomennakin.

Kuinka paljon(tai vähän) oikein syöt. Sulla ei mitään määriä tuossa ollut (kiloja tai litroja), mutta hinnan puolesta vaikuttaa ateriat olevan tosi pieniä. Tuleeko noista kaloreita kuinka paljon yhteensä? Miten kummassa saat niin paljon 3,30e:lla kaalipataa ja kasvissosekeittoa ja jogurttia että energiantarve täyttyy? Kerran joku kertoi samantyyppisessä keskustelussa tekevänsä 6€:lla kaalikeittoa 2 litraa ja syövänsä sitä kaksi päivää. (eli 3e/pv) Laskin että litrassa hänen syömäänsä kaalikeittoa (jolla kuulema elää koko päivän) on 1000 kaloria, joka ei todellakaan ole kenenkään tavallisen aikuisen päivittäinen energiantarve. Ja jos samalla määrällä jatkaisi jatkuvasti niin painohan siinä vaan tippuisi kunnes olisi jo vaarallisen alipainoinen. Tosiasiassa jos sillä esimerkin kaalikeitolla haluaisi elää niin sitäkin pitäisi syödä se 2 litraa päivässä.

Niin no okei joo voihan sinne heittää 3dl ruokaöljyä lillumaan sekaan.  Jotta siihen 2 litran kaalikeittoon sais 2000kaloria lisää.

No, ei todellakaan mitään öljyä, vaan voita. Eikä sitä paljon tarvitse, rasvassahan riittää kaloreita.  Myös siinä keitossa olevassa lihassa on rasvaa.

Vierailija
88/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en jaksa listata tarkkaan ruokiani ja kulutustani, mutta keräilen paljon ruokaa.

On sieniä kuivattuna ja pakastettuna ( mustatorvisieniä, suppilovahveroita, kanttarelleja, tatteja, rouskuja), joten todellakaan en mitään herkkusieniä ostele kun hakemisen ja käsittelyn vaivalla saa parempaa. Marjoja poimin laiskemmin, mutta lisää ostan torilta laatikoissa /ämpäreissä ja pakastan.

Kyllä ei tuossa musta mitään erikoista ollut mitä kerroit. Mutta en ymmärrä miten noitakaan saa koko kaloritarpeen edestä kuukaudessa 100€:lla. Siksi haluaisin edes yhden esimerkkipäivän ruoat. Koska en usko että saa terveelliset päivän ruoat 3e:lla. Ellei siis ole pakastimessa valtavaa kasaa jotain ilmaiseksi kerättyjä marjoja tms. Mutta vaikka olisi niin eihän ne kauaa kestäisi jos sieltä joka päivä söisi.

No en tiedä mikä on valtavasti, mutta kyllä mä mitoitan marjamääräni niin että joka aamupalalle riittää loppusyksystä kevääseen. Kesällä sitten saa edullisesti muualta c-vitamiinia.

Esimerkkipäivä:

Kaurapuuroa, marjoja

Jauhelihakeittoa ( perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia; jauhelihaa josta puolet jää seuraavan päivän ruokaan)

Tuosta ei tule puolta kiloa kasviksia päivässä yhtä henkilöä kohden. Lisäksi risotto on todella kallista tehdä. 

Mikä tuossa risotossa on kallista?

Parmesan ja viini on kallista ja vaikka niitä ei käyttäisi paljoa risottoon, on niiden hankkiminen 100€ ruokabudjetin puitteissa aika hintavaa. Alla perusohje risottoon, josta siis puuttuu vielä pääraaka-aine (esim ne sienet tai parsa). 

https://www.soppa365.fi/reseptit/pastat-ja-risotot/risoton-perusohje

Vierailija
89/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäivä:

Kaurapuuroa, marjoja

Eräs tuntemani huippukokki tekee erinomaista risottoa puuroriisistä:) Yhdestä pussista 0,97€ tekee todella monta annosta.

En itsekään käytä kallista risottoriisiä, mutta risotossa maksaa ne muut aineet. Tämä siis jos tekee ihan oikeaa ja hyvänmakuista risottoa. 

Vierailija
90/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan muutamia vinkkejä, jotka auttaneet mua täydentämään makroja.

1. Mun mielestä paras vihannes by far on punainen paprika. Antioksidanttien kärjessä ja eniten C-vitamiinia ja tosi paljon A-vitamiinia. 

2. Lehtikaali K-vita lähteeksi.

3. Pähkinöitä/simieniä kannattaa syödä, jotta saadaan turvattua E-vita. Auringonkukka siemenet on jees.

4. Raakakaakao antioksidantiksi. 

5. Omegat hoitaa pellavasiement. Tosin jos syöt sardiineita, niin takaat sekä omegat että D-vitamiinit.

6. Kaloriksi Riisi/Puurot/Pastat/Perunat. Vaihtoehtoisesti Tumma leipä/Mysli.

7. Proteiiniksi Linssit on imo paras. Pavut/Herneet. kans ok.

8. Kasvisyöjille suosittelen soijamaitoa johon lisätty b12/d-vita.

Välipalaksi banaanit tai muut hedelmät.

Vierailija
91/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäivä:

Kaurapuuroa, marjoja

Parmesan ja viini on kallista ja vaikka niitä ei käyttäisi paljoa risottoon, on niiden hankkiminen 100€ ruokabudjetin puitteissa aika hintavaa. Alla perusohje risottoon, josta siis puuttuu vielä pääraaka-aine (esim ne sienet tai parsa). 

Kysymys kuuluikin mikä tuossa esimerkin risotossa on kallista.

Vierailija
92/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei todellakaan mitään öljyä, vaan voita. Eikä sitä paljon tarvitse, rasvassahan riittää kaloreita.  Myös siinä keitossa olevassa lihassa on rasvaa.

Tässä keitossa josta mä puhun ei ollut lihaa. Se oli kasviskeittoa jossa oli vaan jotain kaalia ja porkkanaa jne. Sillä siis joku kertoi kuinka siihen 2L keittoon menee 6e ja siitä syö 2 päivää. 

Vierailija
93/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maza kirjoitti:

Annan muutamia vinkkejä, jotka auttaneet mua täydentämään makroja.

1. Mun mielestä paras vihannes by far on punainen paprika. Antioksidanttien kärjessä ja eniten C-vitamiinia ja tosi paljon A-vitamiinia. 

2. Lehtikaali K-vita lähteeksi.

3. Pähkinöitä/simieniä kannattaa syödä, jotta saadaan turvattua E-vita. Auringonkukka siemenet on jees.

4. Raakakaakao antioksidantiksi. 

5. Omegat hoitaa pellavasiement. Tosin jos syöt sardiineita, niin takaat sekä omegat että D-vitamiinit.

6. Kaloriksi Riisi/Puurot/Pastat/Perunat. Vaihtoehtoisesti Tumma leipä/Mysli.

7. Proteiiniksi Linssit on imo paras. Pavut/Herneet. kans ok.

8. Kasvisyöjille suosittelen soijamaitoa johon lisätty b12/d-vita.

Välipalaksi banaanit tai muut hedelmät.

Tää kuulostaa tosi hyvältä ohjeistukselta musta kyllä. Mutta ei näitä kyllä lähellekään 3e:lla päivässä saa. Vaikka et sinä niin ole tainnut väittääkään.

Vierailija
94/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keitossa josta mä puhun ei ollut lihaa. Se oli kasviskeittoa jossa oli vaan jotain kaalia ja porkkanaa jne. Sillä siis joku kertoi kuinka siihen 2L keittoon menee 6e ja siitä syö 2 päivää. 

Kaali on halpaa joten jos ei lihaa laitettu niin mitähän älyttömän kallista siihen on sitten laitettu jos 6e saatu hinnaksi.

Kaalin säilyttäminen jopa kerrostalo-oloissa (jos parveke ) on muuten älyttömän helppoa. Kestää pientä pakkastakin niin eikun styroksilootaan vaan varastoi.

Vierailija
95/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos itse joudun eläämään 3 eurolla päivässä niin:

Esim. riisi ja puuro ovat älyttömän halpoja hiilarin lähteitä. Jopa 0.5 euroa riittää noista päivän kaloreihin. linssit/pavut ovat. 0.5 euroa riittää takaamaan päivän proteiinit. Lisäksi takaat noista pelkästään lähes kaikki hiven ja kivennäisaineet.

Voi kerralla myös keittää enemmän ja säilyttää 1-2pvä jääkaapissa.

Jäljelle jäisi 2 euroa. 

1e = paprika 

0.5e = lehtikaali

0.5e = auringonkukka+pellava siemenet

Itselle paprika on sellainen superfoodi, josta en luovu. Siinä on 100x enemmän c-vitamiinia ja antioksidanttia kuin jossain kurkussa ja tomaatissa.

Esim. Riisi+Linssit ja vihannekset sekaan vain 1min lämmitettynä, jotta mineraalit ei mene hukkaan. Mausteena soijakastive ja tomaattikastike.

Vierailija
96/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali on halpaa joten jos ei lihaa laitettu niin mitähän älyttömän kallista siihen on sitten laitettu jos 6e saatu hinnaksi.

Kaalin säilyttäminen jopa kerrostalo-oloissa (jos parveke ) on muuten älyttömän helppoa. Kestää pientä pakkastakin niin eikun styroksilootaan vaan varastoi.

Muistin väärin, googletin sen keskustelun josta tuon luin niin uudestaan ja kopioin sen viestin joka mun mieleeni sieltä painui:

"Esimerkiksi aasialainen kaalikeitto (http://www.maku.fi/reseptit/aasialainen-kaali-kookoskeitto).

Mausteita en laske hintaan koska niitä tarvitsee ostaa niin harvoin. Kaali (~50snt), porkkana (joku 1€/kg joista tarvitsee vain yhden tähän) ja sipuli (1,1€/kg), kookosmaito 1,45€. 3 valkosipulia 1,2€ joista riittää pitkään.

Tuohon menee alle vitonen ja siitä sain viimeksi täyteen 2L kattilan, josta söin 6 kertaa (yli 3dl/ateria). Paljon vihanneksia jää yli, niitä voi sitten syödä pitkin viikkoa (porkkanaraaste, porkkanaletut, 2 munan sipulimunakas johon munat 67snt/6kpl). Ihan helposti kahen päivän ruuat :D"

Vierailija
97/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, meillä menee 3hlö taloudessa prismaan400e / kk johon kuuluu myös siivous / hygienia jne tuotteet mitä nyt Prismasta saa, eli veikkaisin ruokaan menevän n. 300e / kk eli 100e per pää 🤔 syömme erilaisia soppia aika usein ja isosta kattilasta 3 päivää. Kaalilaatikko, kasvissosekeitto, hernesoppaa, uunilohta, erilaisia risottoja.. Välipalaksi kananmunia ja kauralettuja, aamupalaksi puuroa ja kesällä poimittuja marjoja ja tehtyjä hilloja.

Aika terveellisesti mielestäni.

Vierailija
98/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu henkilöillä joilla on hyvät kylmäsäilytystilat, itse kasvatettuja juureksia ja marjat itse poimittuna.

Laitan ruokamenoihin myös enimmät kodintarvikkeet, alle 200 euron selviän vain harvoin, yksin asuva.

Vierailija
99/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäivä:

Kaurapuuroa, marjoja

Mä teen perusrisoton ilman kumpaakin ja tulee tosi hyvää, tässä esimerkiksi tomaattirisotto:

- kuullota sipulisilppua tilkassa (oliivi)öljyä, lisää riisit ja oreganoa

- lisää 1-2 kaltattua tomaattia

- lisää kana- tai kasvislientä ja anna kypsyä vellimäiseksi.

Yhdestä tv:n kokkiohjelmasta (vanhempi herrasmieskokki kiersi Venetsiasta Istanbuliin) otettu ohje ja kun ei kerran ollut parmesania jätin sen pois eikä risoton maku siitä kärsinyt. Vaihtelua voi tehdä parsalla, sienillä tms

Vierailija
100/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.

Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?

Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).

250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e

200g soFine maustamatonta tofua - 2e

1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e

mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)

yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€

Rahaa riittää kunnon ruokaan kun unohtaa potut, riisit pastat ja tofut ja syö kasvis-ja palkokasvipainotteisesti.Lisäksi  sopivasti rasvaa niin ei tarvitse jääkaapilla käydä.