Miten joku voi oikeasti väittää syövänsä 100eurolla/kk terveellisesti ja monipuolisesti??
Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.
Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?
Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).
250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e
200g soFine maustamatonta tofua - 2e
1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e
mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)
yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maza kirjoitti:
Jos haluat säästää, niin naudanliha hinta/suhteessa proteiini määrään on ihan täyttä roskaa verrattuna pavuihin/linsseihin. Lisäksi tieteen valossa yks epäterveellisimmästä ruuista.
Älä tällaista huuhaata levitä.
Vaikka pavuissa olisikin enemmän proteiinia kuin lihassa, niin ihmisen elimistö ei pysty sitä hyödyntämään. Liha muuten sisältää paljon muutakin ravintoa kuin proteiini ja mitä ei kasviksista saa.
Lihaa tulisi kuitenkin syödä enintään puoli kiloa viikossa, eli päivittäin syötynä enintään 70g/pv. Ihan WHO:n suositus.
Aivan, se on suositus eikä sillä ole terveellisyyden kanssa mitään tekemistä.
Mihinköhän ajattelet niiden suositusten perustuvan jos ei terveellisyyteen? Ai että maailman terveysjärjestöllä olisi niin tylsää että keksisivät suosituksia ihan aikansa kuluksi ilman että niillä olisi mitään tekemistä terveellisyyden kanssa? Lihassa on mm. raskasmetalleja, ja eläimeen kerääntyneitä myrkkyjä enemmän kuin kasviksissa. Lisäksi lihan kovat rasvat eivät ole terveellisiä ja siksi niiden liika syöminen ei tee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maza kirjoitti:
Jos haluat säästää, niin naudanliha hinta/suhteessa proteiini määrään on ihan täyttä roskaa verrattuna pavuihin/linsseihin. Lisäksi tieteen valossa yks epäterveellisimmästä ruuista.
Vaikka pavuissa olisikin enemmän proteiinia kuin lihassa, niin ihmisen elimistö ei pysty sitä hyödyntämään. Liha muuten sisältää paljon muutakin ravintoa kuin proteiini ja mitä ei kasviksista saa.
Lihaa tulisi kuitenkin syödä enintään puoli kiloa viikossa, eli päivittäin syötynä enintään 70g/pv. Ihan WHO:n suositus.
Mihinköhän ajattelet niiden suositusten perustuvan jos ei terveellisyyteen? Ai että maailman terveysjärjestöllä olisi niin tylsää että keksisivät suosituksia ihan aikansa kuluksi ilman että niillä olisi mitään tekemistä terveellisyyden kanssa? Lihassa on mm. raskasmetalleja, ja eläimeen kerääntyneitä myrkkyjä enemmän kuin kasviksissa. Lisäksi lihan kovat rasvat eivät ole terveellisiä ja siksi niiden liika syöminen ei tee hyvää.
Suositukset perustuvat ruokateollisuuteen, politiikkaan ja rahaan.
Olen itse kysynyt samaa monta kertaa,mutta en kertaakaan ole saanut vastaukseksi ruokalistaa ja silti joka toisessa keskustelussa väitetään ettei terveellinen ruoka ole kallista ja että satasella saa hyvinkin kk ruuat.Bullshit!
Mulla ruokaan rahaa menee kuukaudessa noin 80 euroa, ehkä vähemmänkin. En osta lihaa enkä hedelmiä ja salaattiakin syön vain kerran tai kaksi viikossa. Pääasiassa syön siis joka päivä neljä palaa ruileipää ja lautasellisen puuroa. Joskus innostun kokkaamaan ja saatan tehdä jotain kasviskeittoa. Viimeksi tein perunamuusia ja söin alennuksesta osetettuja mustapapupihvejä. Suon lämpimän ruuan vain kerran päivässä, sillä enempää ei tarvitse. Joten helposti saa säästettyä. On minua kyllä kehotettu hakemaan leipäskassia, mutta mitä minä sillä teen kun en syö lihaa enkä hillomunkkeja.
Aamupala: maustamaton jogurtti itse poimittuja ilmaisia marjoja ja keitetty kananmuna. Joka aamu. Hinta per aamu 0,50€.
Lounas: kaalipata. Kaali, jauheliha ja sipuli ja puolukoita. Hinta 1€. Ja riittää huomennakin.
Päivällinen: kasvissosekeitto + itse tehdyt sämpylät. Hinta 1€.
Iltapala omena ja leipä ja juusto hinta 0,80€.
Yhden päivän hinta 3,30€. Se kertaa 30 päivää tekee n. 100€.
Ostan tarjouksesta ja kauden tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maza kirjoitti:
Suositukset perustuvat ruokateollisuuteen, politiikkaan ja rahaan.
Jospa vaikka perustaisitte oman ketjun ruokapoliittiselle väännöllenne?
Vierailija kirjoitti:
Maza kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maza kirjoitti:
Anna yksikin lähde, jossa väitetään kasvisruuan huonosta proteiinin imeytymisestä. Jos tuotteessa lukee 32g/100g ja syöt tuotetta 100g, niin saat juuri sen 32g proteiinia.
Lisäksi kerro ihmeessä mitä naudanliha sisältää, mitä kasvisvaihtoehdoista uupuu? Lisää kaikki uupuvat ravintotekijät.
En puhunut imeytymisestä mitään, vaan siitä, että ihmiskeho ei pysty sitä hyödyntämään. Finelistä löytyy kaikista ruoka-aineista kaikki. Vaikka tuskin sua edes kiinnostaa, kunhan vänkäät :)
Miksi ihmisekeho ei pystyisi hyödyntämään proteiinia wtf?? Ei se kasvisproteiini ole mitenkään eri kuin lihassa. Anna toki lähteet tuohon.
Ainoa asia mitä protskusta löytyy on epätasainen aminosuhde, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa uupuuko sulta jotain. Esim naudanliha ei ole 100% vaan 79% http://nutritiondata.self.com/facts/beef-products/6197/2
Se ei tarkoita sitä, että sulta uupuu aminoita vaan sitä, että saat suhteessa vähemmän kokonaisproteeinia. Joka on btw täysin turhaa kun kaikki päivän ruuat lasketaan, sillä ruuat täydentää toisiaan. Täydennys antaa sulle hieman enemmän proteeinia, kuin tavallisesti. Se ei kuiteskaan tarkoita, että sulta uupuu aminoita.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä käy keräämässä marjat ja sienet metsistä.
Kalastaa ahkerasti.
Kasvimaalta herkkuja kellariin.
Herkkusienet ja tofut ei ole mitenkään välttämättömiä ruokia. Joku voisi väittää niitä yleellisyystuotteiksi. Jos halua halvalla syödä niin juurekset, pavut ja linssit on hyviä.
En minäkään viitisi satasella kuukaudessa kärvistellä. Liian paljon vaivaa laskea jokaisen suupalan hinta. Mutta olen aivan varma, että jos sen oikein asiakseen ottaisi niin on se mahdollista.
Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka elää parilla eurolla päivässä.
Parin euron määrällä voi elää josain todella köyhässä maassa, mitenkään ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: maustamaton jogurtti itse poimittuja ilmaisia marjoja ja keitetty kananmuna. Joka aamu. Hinta per aamu 0,50€.
Lounas: kaalipata. Kaali, jauheliha ja sipuli ja puolukoita. Hinta 1€. Ja riittää huomennakin.
Kuinka paljon(tai vähän) oikein syöt. Sulla ei mitään määriä tuossa ollut (kiloja tai litroja), mutta hinnan puolesta vaikuttaa ateriat olevan tosi pieniä. Tuleeko noista kaloreita kuinka paljon yhteensä? Miten kummassa saat niin paljon 3,30e:lla kaalipataa ja kasvissosekeittoa ja jogurttia että energiantarve täyttyy? Kerran joku kertoi samantyyppisessä keskustelussa tekevänsä 6€:lla kaalikeittoa 2 litraa ja syövänsä sitä kaksi päivää. (eli 3e/pv) Laskin että litrassa hänen syömäänsä kaalikeittoa (jolla kuulema elää koko päivän) on 1000 kaloria, joka ei todellakaan ole kenenkään tavallisen aikuisen päivittäinen energiantarve. Ja jos samalla määrällä jatkaisi jatkuvasti niin painohan siinä vaan tippuisi kunnes olisi jo vaarallisen alipainoinen. Tosiasiassa jos sillä esimerkin kaalikeitolla haluaisi elää niin sitäkin pitäisi syödä se 2 litraa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan tarjouksesta ja kauden tuotteita.Kuinka paljon(tai vähän) oikein syöt. Sulla ei mitään määriä tuossa ollut (kiloja tai litroja), mutta hinnan puolesta vaikuttaa ateriat olevan tosi pieniä. Tuleeko noista kaloreita kuinka paljon yhteensä? Miten kummassa saat niin paljon 3,30e:lla kaalipataa ja kasvissosekeittoa ja jogurttia että energiantarve täyttyy? Kerran joku kertoi samantyyppisessä keskustelussa tekevänsä 6€:lla kaalikeittoa 2 litraa ja syövänsä sitä kaksi päivää. (eli 3e/pv) Laskin että litrassa hänen syömäänsä kaalikeittoa (jolla kuulema elää koko päivän) on 1000 kaloria, joka ei todellakaan ole kenenkään tavallisen aikuisen päivittäinen energiantarve. Ja jos samalla määrällä jatkaisi jatkuvasti niin painohan siinä vaan tippuisi kunnes olisi jo vaarallisen alipainoinen. Tosiasiassa jos sillä esimerkin kaalikeitolla haluaisi elää niin sitäkin pitäisi syödä se 2 litraa päivässä.
Kaalikeitossa on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu D-vita, C-vita, K-vita, A-vita, E-vita Lisäksi ainaskin, rauta, kalsium, magnesium, sinkki. Omegoita ei tietenkään ole. Ja mistä revit kalorit? Oletko joku 45 kiloinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan tarjouksesta ja kauden tuotteita.Kuinka paljon(tai vähän) oikein syöt. Sulla ei mitään määriä tuossa ollut (kiloja tai litroja), mutta hinnan puolesta vaikuttaa ateriat olevan tosi pieniä. Tuleeko noista kaloreita kuinka paljon yhteensä? Miten kummassa saat niin paljon 3,30e:lla kaalipataa ja kasvissosekeittoa ja jogurttia että energiantarve täyttyy? Kerran joku kertoi samantyyppisessä keskustelussa tekevänsä 6€:lla kaalikeittoa 2 litraa ja syövänsä sitä kaksi päivää. (eli 3e/pv) Laskin että litrassa hänen syömäänsä kaalikeittoa (jolla kuulema elää koko päivän) on 1000 kaloria, joka ei todellakaan ole kenenkään tavallisen aikuisen päivittäinen energiantarve. Ja jos samalla määrällä jatkaisi jatkuvasti niin painohan siinä vaan tippuisi kunnes olisi jo vaarallisen alipainoinen. Tosiasiassa jos sillä esimerkin kaalikeitolla haluaisi elää niin sitäkin pitäisi syödä se 2 litraa päivässä.
Rasvalla siihen saa kaloreita, ei tarvitse keiton määrää lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no okei joo voihan sinne heittää 3dl ruokaöljyä lillumaan sekaan. Jotta siihen 2 litran kaalikeittoon sais 2000kaloria lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep...nää tofunsyöjät ei enää tunne mummojen reseptejä ja tarkkaa taloutta.
Kaali, jauheliha, sipuli, 1 euro? Mahtaa olla pieni pata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no okei joo voihan sinne heittää 3dl ruokaöljyä lillumaan sekaan. Jotta siihen 2 litran kaalikeittoon sais 2000kaloria lisää.
Voi jessus. ..etkö tiedä miten perinteinen kaalikeitto tehdään? Vähän liiankin tuhtia tavaraa ainakin mun makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en jaksa listata tarkkaan ruokiani ja kulutustani, mutta keräilen paljon ruokaa.
On sieniä kuivattuna ja pakastettuna ( mustatorvisieniä, suppilovahveroita, kanttarelleja, tatteja, rouskuja), joten todellakaan en mitään herkkusieniä ostele kun hakemisen ja käsittelyn vaivalla saa parempaa. Marjoja poimin laiskemmin, mutta lisää ostan torilta laatikoissa /ämpäreissä ja pakastan.
Juurekset, linssit, pavut halpoja.
Kyllä ei tuossa musta mitään erikoista ollut mitä kerroit. Mutta en ymmärrä miten noitakaan saa koko kaloritarpeen edestä kuukaudessa 100€:lla. Siksi haluaisin edes yhden esimerkkipäivän ruoat. Koska en usko että saa terveelliset päivän ruoat 3e:lla. Ellei siis ole pakastimessa valtavaa kasaa jotain ilmaiseksi kerättyjä marjoja tms. Mutta vaikka olisi niin eihän ne kauaa kestäisi jos sieltä joka päivä söisi.
No en tiedä mikä on valtavasti, mutta kyllä mä mitoitan marjamääräni niin että joka aamupalalle riittää loppusyksystä kevääseen. Kesällä sitten saa edullisesti muualta c-vitamiinia.
Esimerkkipäivä:
Kaurapuuroa, marjoja
Sienirisottoa ( riisiä,sieniä, sipulia, öljyä, mausteita )
Jauhelihakeittoa ( perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia; jauhelihaa josta puolet jää seuraavan päivän ruokaan)
Välipalat: marjoja, viiliä, näkkäriä/leipää jne.
Tuosta ei tule puolta kiloa kasviksia päivässä yhtä henkilöä kohden. Lisäksi risotto on todella kallista tehdä.
Käyn n. kolme kertaa kuussa kaupassa, ja kerralla menee 30-40€, niin aika lähelle kai tuo 100€ menee. Joskus menee enemmän kun ostan herkkuja, mutta niitä yritän vähentää. Nyt en osaa tarkkaa listaa sanoa, täytyy varmaan myöhemmin kun käyn kaupassa. En syö kovin isoja annoksia, mutta en toisaalta harrasta pahemmin liikuntaa ja olen pienikokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en jaksa listata tarkkaan ruokiani ja kulutustani, mutta keräilen paljon ruokaa.
On sieniä kuivattuna ja pakastettuna ( mustatorvisieniä, suppilovahveroita, kanttarelleja, tatteja, rouskuja), joten todellakaan en mitään herkkusieniä ostele kun hakemisen ja käsittelyn vaivalla saa parempaa. Marjoja poimin laiskemmin, mutta lisää ostan torilta laatikoissa /ämpäreissä ja pakastan.
Juurekset, linssit, pavut halpoja.
Kyllä ei tuossa musta mitään erikoista ollut mitä kerroit. Mutta en ymmärrä miten noitakaan saa koko kaloritarpeen edestä kuukaudessa 100€:lla. Siksi haluaisin edes yhden esimerkkipäivän ruoat. Koska en usko että saa terveelliset päivän ruoat 3e:lla. Ellei siis ole pakastimessa valtavaa kasaa jotain ilmaiseksi kerättyjä marjoja tms. Mutta vaikka olisi niin eihän ne kauaa kestäisi jos sieltä joka päivä söisi.
No en tiedä mikä on valtavasti, mutta kyllä mä mitoitan marjamääräni niin että joka aamupalalle riittää loppusyksystä kevääseen. Kesällä sitten saa edullisesti muualta c-vitamiinia.
Esimerkkipäivä:
Kaurapuuroa, marjoja
Sienirisottoa ( riisiä,sieniä, sipulia, öljyä, mausteita )
Jauhelihakeittoa ( perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia; jauhelihaa josta puolet jää seuraavan päivän ruokaan)
Välipalat: marjoja, viiliä, näkkäriä/leipää jne.
Tuosta ei tule puolta kiloa kasviksia päivässä yhtä henkilöä kohden. Lisäksi risotto on todella kallista tehdä.
Mikä tuossa risotossa on kallista?
Jep ihan ilmasta heitetty suositus, josta btw suomi on vielä helvetisti jäljessä. Maailmassa #1 kuolinsyy on sydänkohtaus. Tukehdu sun muna kolesterooliis ja naudanpaskaas. Tieteen valossa olette täysin pohjassa.