Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon olen nyt ollut ja olo on loistava! Hoidan tällä hetkellä 1v lastani vielä kotona, ja ongelmana on ollut monesti että vedän lapsen päikkäreillä kaikki herkut mitä kaapista löytyy! :D
Syömisikkuna aukeaa klo 7, syön lapsen kanssa yhdessä aamupalan ja lopetan syömisen klo 16. Minulla menee siis paasto tyylillä 15/9. Painoa on tippunut viikossa 1kg, vielä olisi paaaaljon tiputettavaa(n. 20kg).
Tsemppiä kaikille muillekin pätkäpaastoilijoille! Nyt tuntuu että olen löytänyt sen oikeasti sopivan ruokavalion :) Napostelu on jäänyt täysin pois.
Napostelu onkin mun mielestä suurin syy ylipainoon ja laihtumisen epäonnistumiseen ja sitä myöten painonhallintaan.
Nykyään jopa jotkut ravitsemusterapeutit myöntää tämän. Menin itse sellaiselle, kun en keksinyt mitä teen väärin kun en laihdu. Yksi asia minkä ravitsemusterapeutti huomasi, oli 3 tunnin välein syömiseni. Hän totesi, että ei taida keski-ikäinen istumatyöläinen nainen tarvita tuollaista tankkausta. Minä olin ihan että mitä häh, joka paikassahan lukee että laihduttajan varsinkin pitää syödä 3-4 tunnin välein.
(Toinen ylläri oli, että pikku salaattilounaani työpäivän aikana sisälsivät kaloreita suunnilleen saman verran kuin hampurilaispaikan kerrosateria. Minä kun oli naiivisti ajatellut: salaatti = kevyt. Ja sitten lapannut siihen salaattiin työpaikkaruokalasta isot kasat avokadoa, pähkinöitä, juustoja, öljykastiketta, viereen valtava lasi appelsiinimehua ja reilu pätkä patonkia paksulla voilla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon olen nyt ollut ja olo on loistava! Hoidan tällä hetkellä 1v lastani vielä kotona, ja ongelmana on ollut monesti että vedän lapsen päikkäreillä kaikki herkut mitä kaapista löytyy! :D
Syömisikkuna aukeaa klo 7, syön lapsen kanssa yhdessä aamupalan ja lopetan syömisen klo 16. Minulla menee siis paasto tyylillä 15/9. Painoa on tippunut viikossa 1kg, vielä olisi paaaaljon tiputettavaa(n. 20kg).
Tsemppiä kaikille muillekin pätkäpaastoilijoille! Nyt tuntuu että olen löytänyt sen oikeasti sopivan ruokavalion :) Napostelu on jäänyt täysin pois.
Napostelu onkin mun mielestä suurin syy ylipainoon ja laihtumisen epäonnistumiseen ja sitä myöten painonhallintaan.
Nykyään jopa jotkut ravitsemusterapeutit myöntää tämän. Menin itse sellaiselle, kun en keksinyt mitä teen väärin kun en laihdu. Yksi asia minkä ravitsemusterapeutti huomasi, oli 3 tunnin välein syömiseni. Hän totesi, että ei taida keski-ikäinen istumatyöläinen nainen tarvita tuollaista tankkausta. Minä olin ihan että mitä häh, joka paikassahan lukee että laihduttajan varsinkin pitää syödä 3-4 tunnin välein.
(Toinen ylläri oli, että pikku salaattilounaani työpäivän aikana sisälsivät kaloreita suunnilleen saman verran kuin hampurilaispaikan kerrosateria. Minä kun oli naiivisti ajatellut: salaatti = kevyt. Ja sitten lapannut siihen salaattiin työpaikkaruokalasta isot kasat avokadoa, pähkinöitä, juustoja, öljykastiketta, viereen valtava lasi appelsiinimehua ja reilu pätkä patonkia paksulla voilla)
Eikö kuitenkin ole helpottavaa huomata, että kyse ei suinkaan ole itsekurissa, vaan väärissä valinnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuitenkin ole helpottavaa huomata, että kyse ei suinkaan ole itsekurissa, vaan väärissä valinnoissa?
On tosiaan kyllä :) Ja sekin että mihinkään ihan ortorektiseen ankeiluun ei ollut pakko lähteä että laihtuu, pienet muutokset siellä täällä riittää.
Hahhah! Huvittava ketju, kerrassaan!
Alkukeväästä kerroin, kuinka itse olin pätkäpaastoilun ja vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla saanut yli 50-vuotiaana painoa alas muutamassa kuukaudessa 9 kg.
Sain täällä vain nuolia alaspäin. Ja nyt nuo kaiketi samat tapaukset perse entisestään levinneenä ovat tässä ketjussa innolla kesän grilli-iltojen jälkeen taas "pätkäpaastoamassa"...:)
Kyseessä on loppuelämän elämäntapamuutos, tiedoksenne.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah! Huvittava ketju, kerrassaan!
Alkukeväästä kerroin, kuinka itse olin pätkäpaastoilun ja vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla saanut yli 50-vuotiaana painoa alas muutamassa kuukaudessa 9 kg.
Sain täällä vain nuolia alaspäin. Ja nyt nuo kaiketi samat tapaukset perse entisestään levinneenä ovat tässä ketjussa innolla kesän grilli-iltojen jälkeen taas "pätkäpaastoamassa"...:)
Kyseessä on loppuelämän elämäntapamuutos, tiedoksenne.
Taidat olla saanut jo kilot takaisin. Vaikutat vähän katkeralta :D:D
No en, vaan aion jatkaa tästä eteenpäin, eli vielä seuraavat 5 kg. Takaisin on viime vuodesta tullut 1 kg.
Kovin vaikeaa vaan epäonnistujilla myöntää, että vähähiilarinen toimii.
Mites alkoholin nauttiminen jos osuu tuohon 8h aikaikkunaan? Sekoittaako systeemit?
Sisko kirjoitti:
Mites alkoholin nauttiminen jos osuu tuohon 8h aikaikkunaan? Sekoittaako systeemit?
Kai se määrästäkin riippuu. Tosin sekoittaahan alkoholi oli systeemi mikä tahansa.
Sisko kirjoitti:
Jos nauttii aikaikkunan aikana, ei. Mutta jos nyt ihan iltaa viettämään lähtee niin tuskinpa sitä normi syömisikkunan aikana tekee. Mutta ei minusta niin tiukka ole mikään pakko olla, etteikö sillöin tällöin vaikka juhlien takia voisi pitää lomapäivää tai paria dieetistä.
Vierailija kirjoitti:
Sisko kirjoitti:
Jos nauttii aikaikkunan aikana, ei. Mutta jos nyt ihan iltaa viettämään lähtee niin tuskinpa sitä normi syömisikkunan aikana tekee. Mutta ei minusta niin tiukka ole mikään pakko olla, etteikö sillöin tällöin vaikka juhlien takia voisi pitää lomapäivää tai paria dieetistä.
Näin juuri, pätkäpaastohan on normi syömistä, ei mikään dieetti. Elämään kuuluu joskus myös se känni, jos se itselle sopii.
Hyvin toimii, paino tippunut melkein 20kg neljässä kuukaudessa vaikka lihasmassa kasvanut ja muutamana vkl sortunut kaljottelemaan ja pizzaa mättämään mut sen jälkeen yleensä paastonnut päivän tasotukseks :D. Salipäivinä enemmän hiilareita ja muuten -500 kaloreilla. Eikä oo ees nälkä aikaikkunan ulkopuolella. Suosittelen!
Kohta pari viikkoa takana ja vaikuttaisi toimivalta. Mun aikaikkuna on vaihtelevasti 8-16 tai 10-18, viikonloppuisin menee usein sinne kymppiin aamiainen. Kerrankin vauvapalstasta on hyötyä, tämä oli oikeasti tosi hyvä bongaus tää pätkäpaasto :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tämä alku kyllä helppoa. Aloitin viime viikolla pätkäpaastoilun ja tuntuu että meinaa taju mennä nälätä välillä paastoaikana. Olen tottuntu syömään aamupalan klo 7 aikaan, mutta nyt siis yritän pärjätä ilman lounaaseen asti. Mahassa möyrii nälkä jo klo 8, mutta siinä klo 10-11 aikaan alkaa palelu ja huimaus ja lievä päänsärky myös. Kokeilen kuitenkin muutaman viikon, tottuisiko mun kroppa tuohon pidempään syömättömään aikaan.
Miksi odotat lounaaseen asti? Eikö syömisikkuna voi olla klo 10-18? Kevyt aamupala klo 10, lounas klo 12, välipala klo 15 ja kunnon päivällinen/illallinen klo 18. Jos syöt kunnon aterian klo 18, ei ehdi tulla nälkä ennen nukkumaan menoa.
Ei missään nimessä, olen illan ja yön kukkuja ja haluan syödä päivän tukevimman aterian klo 20-21 aikoihin. Kyllä sen sentään nälän helpommin duunissa aamupäivällä sietää kuin pitkää iltaa viettäessä kotona.
Moni on sanonut, että kestää jonkin aikaa että kroppa tottuu pidempään "paastoon", oppii säätämään verensokeria vaikkei ruokaa tulekaan mahaan vähän väliä, ja toivon kovin että minullekin näin käy ajan kanssa.
Jos olet yökyöpeli, niin monelta käyt nukkumaan ja monelta heräät? Kai nukut riittävästi, sillä liian vähäisen unimäärän on tutkittu olevan yhteydessä lihomiseen. http://vahvempi.fi/mita-tapahtuu-kun-nukumme-liian-vahan/
Olen lueskellut ja katsonut satunnaisia videoita aiheesta. Näihin seikkoihin en ole löytänyt selkeää vastausta;
-paaston hyödyt ovat siis samat riippumatta ruokavaliosta eli paasto itsessään jo saa aikaan rasvankäytön polttoaineena eikä ketogeenistä rv välttämättä tarvita?
-kun ko. menetelmällä laihtuu ja rasvavarannotkin toivottavasti vähenevät, pysyykö paasto luonteeltaan samanlaisena vai pitääkö kiinnittää jotakin huomiota asiaan kun elimistön vararavinto on vähentynyt. Vai tuleeko ajatella, että ko. menetelmä toimii samalla tavalla, oli ihminen kuinka hoikka tahansa/kuinka alhaisella rasvaprosentilla tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tämä alku kyllä helppoa. Aloitin viime viikolla pätkäpaastoilun ja tuntuu että meinaa taju mennä nälätä välillä paastoaikana. Olen tottuntu syömään aamupalan klo 7 aikaan, mutta nyt siis yritän pärjätä ilman lounaaseen asti. Mahassa möyrii nälkä jo klo 8, mutta siinä klo 10-11 aikaan alkaa palelu ja huimaus ja lievä päänsärky myös. Kokeilen kuitenkin muutaman viikon, tottuisiko mun kroppa tuohon pidempään syömättömään aikaan.
Miksi odotat lounaaseen asti? Eikö syömisikkuna voi olla klo 10-18? Kevyt aamupala klo 10, lounas klo 12, välipala klo 15 ja kunnon päivällinen/illallinen klo 18. Jos syöt kunnon aterian klo 18, ei ehdi tulla nälkä ennen nukkumaan menoa.
Ei missään nimessä, olen illan ja yön kukkuja ja haluan syödä päivän tukevimman aterian klo 20-21 aikoihin. Kyllä sen sentään nälän helpommin duunissa aamupäivällä sietää kuin pitkää iltaa viettäessä kotona.
Moni on sanonut, että kestää jonkin aikaa että kroppa tottuu pidempään "paastoon", oppii säätämään verensokeria vaikkei ruokaa tulekaan mahaan vähän väliä, ja toivon kovin että minullekin näin käy ajan kanssa.
Jos olet yökyöpeli, niin monelta käyt nukkumaan ja monelta heräät? Kai nukut riittävästi, sillä liian vähäisen unimäärän on tutkittu olevan yhteydessä lihomiseen. http://vahvempi.fi/mita-tapahtuu-kun-nukumme-liian-vahan/
Tiedän että nukun työarkena liian vähän mutta sille ei voi mitään. Nukkumaanmeno arkena klo 2-3, herätys klo 7. Viikonloppuna nukkumaanmeno klo 3-5, herätys joskus iltapäivästä noin 12 tunnin unien jälkeen.
Ei vaan sovi meille ääri-iltaihmisille hyvin tämän yhteiskunnan aamupainotteiset työajat, mutta ei voi mitään. En usko että mulla tuo lihomislinkki on kovin vahva, kun kuitenkin lähes nelikymppiseksi asti olin hoikka vaikka samalla lailla silloinkin nukuin, työpäivinä vain noin 5 tuntia yössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lueskellut ja katsonut satunnaisia videoita aiheesta. Näihin seikkoihin en ole löytänyt selkeää vastausta;
-paaston hyödyt ovat siis samat riippumatta ruokavaliosta eli paasto itsessään jo saa aikaan rasvankäytön polttoaineena eikä ketogeenistä rv välttämättä tarvita?
-kun ko. menetelmällä laihtuu ja rasvavarannotkin toivottavasti vähenevät, pysyykö paasto luonteeltaan samanlaisena vai pitääkö kiinnittää jotakin huomiota asiaan kun elimistön vararavinto on vähentynyt. Vai tuleeko ajatella, että ko. menetelmä toimii samalla tavalla, oli ihminen kuinka hoikka tahansa/kuinka alhaisella rasvaprosentilla tahansa?
Ei tarvita ketogeenista ruokavaliota. Tosin tutkittua tietoa ei ole, että pätkäpaastot mitenkään varsinaisesti johtaisivat isompaan rasvanpolttoon, yleensä esim. laihduttava vaikutus johtuu ihan siitä että kaloreita saa vähemmän kuin ennen, koska syö harvempia aterioita. Ja tämän pystyy totuttelun jälkeen tekemään ilman jatkuvaa nälkää, koska keho oppii siirtymään paastojaksona käyttämään varastoitua energiaa mukisematta nälällä.
Ei tarvitse mitään erityistä huomioida kun varastorasva vähenee. Ihmisellä on aina maksassa, lihaksissa jne sen verran vararavintoa että tuollaisen 16 tunnin paaston vuorokaudessa sietää. Diabeetikoille, edes 2-tyypin, ei kuitenkaan välttämättä sovi ollenkaan.
Hassua on että tutkitummat hyödyt 16/8 tavasta liittyvät ihan muuhun kuin laihtumiseen, vaikka usein nykyään tästä puhutaan laihdutusmenetelmänä. Nämä tiedot lääkäri Andrew Weilin kirjasta:
eläinkokeissa noin 15% eliniän kasvu verrattuna tiheään ruokailuun
vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
vähentää syöpäriskiä
alentaa diabetesriskiä (tästä toistaiseksi lähinnä eläinkoetuloksia)
parantaa kognitiivisia toimintoja
suojella Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta
Todella positiivisissa fiiliksissä on mennyt tää eka viikko. Noin tunti sitten söin päivän ekan ateriani, joka oli lounas ja nyt tuntuu, että sillä ruualla selviän varmaankin alkuiltaan saakka. Uskomattoman nopeasti elimistö tottuu ja painoakin on lähtenyt puolisen kiloa, toki varmasti nesteitä/turvotusta. Ruokailuikkuna tänäänkin klo 11 - 19, joskus klo 9 jälkeen oli nälkä, mutta ei mitään isompaa tuskaa kuitenkaan, hyvin jaksoin odotella lounastaukoa. Energiat riittää eikä mitään muutakaan haittaa, esim. päänsärkyä.
Suositelkaa hyvää sovellusta avuksi ja tsempiksi tähän projektiin!
Saako paastovaiheen aikana juoda kahvia maidon kera?
Joo jos yritän syödä 3-4h välein, niin mulla jää jotenkin syöminen "päälle" eli puputan koko ajan ruokaa :o Nyt kuluneen viikon olen syönyt kolme isoa annosta(aamupala, lounas, päivällinen) ja nälkä ei vaivaa kun saa syödä muutaman ison annoksen :)