Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
421/2812 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas viikko kohta lopussa. Paino noussut kilon, enkä ole muuten mitannut itseäni mittanauhalla. Silti tuntuu, että vatsa on selvästi litteämpi ja allit hieman kutistuneet. Muutenkin keho tuntuu ihan omaan käteen selkeästi kiinteämmältä, hölskyminen vähentynyt.

Teen töissäni pääasiassa ilta- ja yövuoroa, mutta jos joudun jostain syystä aloittamaan päiväni monta tuntia aikaisemmin kuin normaalisti, niin näläntunne paaston aikana on tosella kova ja kalvava. Se suorastaan sattuu vatsaan ja aiheuttaa pahoinvointia. Jännä juttu, että silloinkin, poikkeuksetta, tuntia ennen paaston loppumista nälkä menee ohi ja mahan kurniminen loppuu kuin seinään. Siitä voisi jatkaakkin vielä paastoa helposti jos haluaisi.

Kiinteytymisen vuoksi tunnen, että tämä on loppuelämäni ruokavalio. Olen ollut useissa nettivalmennuksissa, joissa ruokavalio-ohjeet painon mukaan + liikuntaohjelmat. Olen aikoinaan ollut Painonvartijoissa, Nutrannut, paastonnut 5/7- menetelmällä, noudattatnu Atkinsia..... jne..... MIKÄÄN niistä ei ole viiden vuoden aikana saanut näin selviä, nopeita ja HELPPOJA tuloksia aikaan, kuin 8/16!!! <3 Vaikka puntarini näyttäiskin samaa tai paino jopa nousisi, tulokset ovat silminnähtävät. VHH:ta noudata kyllä tässä edelleenkin, se sopii hyvin 8/16 kanssa yhteen.

Luulempa, että omalla kohdallani on ollut kyseessä insuliinirresistenssi, jonka olen saanut kun painoindeksini oli muutama vuosi sitten hieman yli 30

Vierailija
422/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pätkisläisillä menee? Itse olen yhdeksättä viikkoa tällä ja nyt ihmiset huomaa laihtumisen. Aioin jatkaa lopun elämää. Niin helppoa,  olen jättänyt vain aamiaisen pois. Välillä olen syönyt herkkujakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Nyt kolmas viikko paastoa takana, ja paino edelleen 66,7, mutta vyötäröltä on selvästi lähtenyt ylimääräistä ja se ikuinen pömppövatsa pienentynyt. Viime viikonloppu meni herkutellessa, vaikka paastoajoista pidinkin kiinni, mutta ehkä se pizza ja ben&jerrys ei auttanut painonpudotuksessa. :D Joten nyt taas arki sujunut vähän terveellisemmin, tavoite voisi olla vaikka se 65kg.

Raportoin tähän itselleni väliaikatietoja, kun nyt kuukauden verran paastoilua takana ja paino oli tänään 66,2kg eli mitään radikaalia painonpudotusta ei tapahdu(enkä sitä tavoittelekaan), mutta hitaasti alaspäin kuitenkin. Eilen työkaveri kysyi että olenko laihtunut kun kasvot näyttää kapeammilta, joten kai se sitten jossain näkyy. :D

Ja mikä parasta, tämä on tapahtunut ihan vaivatta ja helposti. Saa syödä vatsan täyteen ja herkkujakin, ja paastoaikakin tuntuu hyvältä.

Vierailija
424/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös aloittanut 16:8 pätkäpaaston. Aika vaikeaa on ollut löytää sopivaa ruokarytmiä. 15:9 olisi paljon helpompi, mutta olen käsittänyt että metaboliset hyödyt jos sellaisia on, saa vasta 16:8 tai jotain - kuten näkyy faktat on hyvin hallussa. Tällä hetkellä syömäaika 9 ja 17 välillä. Yllätäen on ollut vaikeuksia syödä riittävästi että jaksaisi paremmin paastoajat. Nälän kestämistä auttaa kuitenkin tosi paljon tuo ettei ole mitään ruokarajoituksia. Että voi syödä vatsansa täyteen. Ja voi herkutella joskus jos haluaa. Ei tarvi joka suupalaa mitata kuten Sulamossa ja kokea joka aterialla sitä epätoivoa kun kalorit on jo tapissa ja vielä olis nälkä. En ole uskaltautunut vaa'alle vielä etten masenna itseäni. Etenen periaatteella kesäksi kuntoon. Paino jotain 70+ kun pitäisi olla 60.

Vierailija
425/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cuttaillut 4kk leangainsilla 16:8 carb cycling keto IF. Treenipäivinä makrot hiilarit 341g, rasva 42g, proteiini 234g, kalorit 2240. Välipäivinä hiilarit 40g, rasva 52g, proteiini 234g. Rasvaprosentti laskenut 12->7%. Painoa tullut lisää 1.48kg.

Vierailija
426/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cuttaillut 4kk leangainsilla 16:8 carb cycling keto IF. Treenipäivinä makrot hiilarit 341g, rasva 42g, proteiini 234g, kalorit 2240. Välipäivinä hiilarit 40g, rasva 52g, proteiini 234g. Rasvaprosentti laskenut 12->7%. Painoa tullut lisää 1.48kg.

Oletko mies?

Vierailija
427/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Monet täällä ihmettelevät näläntunteen katoamista paastoajan aikana. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä, että rasvakudos on varastoitua ruokaa jota käytetään, kun muuta ruokaa ei ole saatavilla. Varastorasvan energia siis pitää elintoimintoja käynnissä ja pitää energiatasot korkealla.

Kaikista varmin tapa saada sellainen näläntunne, että tuntee kuolevansa jollei saa ruokaa, on syödä hiilihydraatteja, erityisesti nopeita hiilihydraatteja. Näläntunne johtuu laskevasta - ei matalasta verensokerista.

Vierailija
428/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Monet täällä ihmettelevät näläntunteen katoamista paastoajan aikana. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä, että rasvakudos on varastoitua ruokaa jota käytetään, kun muuta ruokaa ei ole saatavilla. Varastorasvan energia siis pitää elintoimintoja käynnissä ja pitää energiatasot korkealla.

Kaikista varmin tapa saada sellainen näläntunne, että tuntee kuolevansa jollei saa ruokaa, on syödä hiilihydraatteja, erityisesti nopeita hiilihydraatteja. Näläntunne johtuu laskevasta - ei matalasta verensokerista.

Jep ja esimerkiksi alipainoiseksi käsitetyllä 18% rasvaprosentin naisella on tarpeeksi varastorasvaa kävellä 1500km pysähtymättä ja syömättä.

Vierailija
429/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuhan muistaa syödää päälle 2k kaloreita niin tuo on hyvä

Vierailija
430/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
431/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
432/2812 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-upd…

Kiitos tästä. En ole jaksanut kauheasti selvittää asiaa ja on huolettanut että rasitanko vain elimistöä hömppädietillä. T. Tuo joka syö 9-17.

Vierailija
433/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin vinkkejä!

Aloitin 16/8 kesällä 2015. Paino ei tippunut, mutta olo oli energisempi. Aamupalan skippaaminen oli niin helppoa, että olen aikalailla nyt viimeiset kolme vuotta noudattanut joko 16/8 tai 15/9. Harvoin syön ennen klo 11 ja viimeinen ateria on klo 18-19 aikaan. Se tuntuu itselle niin luontaiselta, että en ole ajatellut edes olevani dieetillä. Päivän kalorit yleensä 1300-1700 välillä.

Noh ongelmana on siis se, että paino ei ole tippunut yhtään. Bmi alkaa lähennellä 30 eli saisi tippua alkuun nyt 20 kiloa ainakin. Kilpirauhasen vajis on ja lääkitys siihen ja muuten hoitotaspaino siinä hyvä. Ei ole stressiä, juon vain vettä (ja paljon), mutta liikuntaa voisi kyllä harrastaa enemmän.

Mietinkin, että pitäisikö alkaa syömään aamupainotteisesti, koska luin että joillakin se toimii paremmin. Onko täällä sellaisia joilla aamupainotus toimii ja iltapainotus ei ollenkaan? Luontaisesti olen kyllä iltasyöjä.

Vierailija
434/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin hiljattain tuosta aterioiden ajoittamisesta New York Timesin artikkelin, jossa todetaan muun muassa näin:

But the researchers also found that those who ate their largest meal early in the day were more likely to have a lower body mass index than those who ate a large lunch or dinner. Breakfast eaters tended to keep their weight down generally, compared with breakfast skippers. The lowest B.M.I.s were recorded in the fraction of people — about 8 percent of the total sample — who finished lunch by early afternoon and did not eat again until the next morning, fasting for 18 to 19 hours.

https://www.nytimes.com/2017/08/21/well/eat/the-case-for-a-breakfast-fe…

Itse olen tottunut syömään tukevan aamiaisen, suhteellisen tukevan lounaan ja illalla kevyemmän illallisen, jonka jälkeen en enää syö mitään.  Jos syön illalla liian paljon ja/tai liian myöhään, en pysty nukkumaan kunnolla. Tällä tavalla pysyn normaalipainoisena.

Minusta pätkäpaastoilu edellyttää vähähiilihydraattista ruokavaliota. En oikein usko siihen, että pätkäpaastoilija voisi syödä mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ja silti laihtua. Kyllä aterioiden koostumuksellakin on väliä. Ja sillä ajoituksella.

Vierailija
435/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin vinkkejä!

Aloitin 16/8 kesällä 2015. Paino ei tippunut, mutta olo oli energisempi. Aamupalan skippaaminen oli niin helppoa, että olen aikalailla nyt viimeiset kolme vuotta noudattanut joko 16/8 tai 15/9. Harvoin syön ennen klo 11 ja viimeinen ateria on klo 18-19 aikaan. Se tuntuu itselle niin luontaiselta, että en ole ajatellut edes olevani dieetillä. Päivän kalorit yleensä 1300-1700 välillä.

Noh ongelmana on siis se, että paino ei ole tippunut yhtään. Bmi alkaa lähennellä 30 eli saisi tippua alkuun nyt 20 kiloa ainakin. Kilpirauhasen vajis on ja lääkitys siihen ja muuten hoitotaspaino siinä hyvä. Ei ole stressiä, juon vain vettä (ja paljon), mutta liikuntaa voisi kyllä harrastaa enemmän.

Mietinkin, että pitäisikö alkaa syömään aamupainotteisesti, koska luin että joillakin se toimii paremmin. Onko täällä sellaisia joilla aamupainotus toimii ja iltapainotus ei ollenkaan? Luontaisesti olen kyllä iltasyöjä.

Heippa, vinkkinä sinulle että kannattaa käydä tarkistuttamassa rauta-arvot, ei pelkkä hemoglobiini vaan ferriniini. Usein kilpirauhasen vajaatoiminta yhdistyy piilevään raudanpuutteeseen, joka kyllä voi vaikeuttaa laihtumista toden teolla, jopa lihottaa kymmeniä kiloja. Terveisin nimimerkki kokemusta on liikaakin. :(  Ja kannattaa kokeilla aamupalan lisäämistä ruokavalioon, monilla luontaisesti vatsa toimii parhaiten aamuisin jolloin syöminen saattaa edistää aineenvaihduntaa. Iltaisin syöminen itselleni ei sovi ainakaan. 

Vierailija
436/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies hankki "paastoamalla" 2. tyypin diabeteksen ennen meidän tapaamista. Joi kahvia koko päivän ja ainoa ateria n klo 20. Limua kyllä meni litra-pari päivässä. Seuraus tosiaan tuo db2 ja ylipaino.

Kun tapasimme opetin hänet syömään normaalisti ja oikeaa ruokaa ja paino putosi jo vuosia sitten toistakymmentä kiloa. Samalla db lääkkeet ja verenpainelääkkeet jäi pois

Vierailija
437/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pätkäilly nyt kuukauden verran enemmän ja vähemmän 14-18 tunnin paastpilla. Mullakaan ei oo paino kauheesti pudonnu mut maha on pienempi ja olo parempi. Iltasin on kova nälkä ja haaveilen kaikesta mitä voisin syödä aamulla. Kuitenkin aamulla yks leipä tai puuroannos tai banaani viekin nälän ja sitten pärjään helposti lounaaseen 5-6 tuntia myöhemmin. Ärsyttävintä on tehdä perheelle ruokaa illalla kun ei voi itse maistaa miten on tullut maustettua. Ja kaapia lasten loput ruoat roskiin vaikka itse tekis mieli syödä ne 🤣.

Vierailija
438/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies hankki "paastoamalla" 2. tyypin diabeteksen ennen meidän tapaamista. Joi kahvia koko päivän ja ainoa ateria n klo 20. Limua kyllä meni litra-pari päivässä. Seuraus tosiaan tuo db2 ja ylipaino.

Kun tapasimme opetin hänet syömään normaalisti ja oikeaa ruokaa ja paino putosi jo vuosia sitten toistakymmentä kiloa. Samalla db lääkkeet ja verenpainelääkkeet jäi pois

No oiskohan syynä vaikka enemmänkin tuo limpparin juonti, kuin paastoaminen.

Vierailija
439/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pätkäilly nyt kuukauden verran enemmän ja vähemmän 14-18 tunnin paastpilla. Mullakaan ei oo paino kauheesti pudonnu mut maha on pienempi ja olo parempi. Iltasin on kova nälkä ja haaveilen kaikesta mitä voisin syödä aamulla. Kuitenkin aamulla yks leipä tai puuroannos tai banaani viekin nälän ja sitten pärjään helposti lounaaseen 5-6 tuntia myöhemmin. Ärsyttävintä on tehdä perheelle ruokaa illalla kun ei voi itse maistaa miten on tullut maustettua. Ja kaapia lasten loput ruoat roskiin vaikka itse tekis mieli syödä ne 🤣.

Jos tuo ilta on sulle vaikea, niin oletko kokeillut rytmitystä toisinpäin, eli että avaisit syömisikkunan illaksi? Aamulla jättäisit ainakin aamupalan väliin. Itse syön aikavälillä 15/16-23/24, toimii hyvin, eikä ennen tuota iltapäivää ole ollenkaan nälkä.

Vierailija
440/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin vinkkejä!

Heippa, vinkkinä sinulle että kannattaa käydä tarkistuttamassa rauta-arvot, ei pelkkä hemoglobiini vaan ferriniini. Usein kilpirauhasen vajaatoiminta yhdistyy piilevään raudanpuutteeseen, joka kyllä voi vaikeuttaa laihtumista toden teolla, jopa lihottaa kymmeniä kiloja. Terveisin nimimerkki kokemusta on liikaakin. :(  Ja kannattaa kokeilla aamupalan lisäämistä ruokavalioon, monilla luontaisesti vatsa toimii parhaiten aamuisin jolloin syöminen saattaa edistää aineenvaihduntaa. Iltaisin syöminen itselleni ei sovi ainakaan. 

Kiitos vinkistä. Ferritiini itse asiassa oli muutama vuosi sitten hyvin alhaalla, mutta palautui normaalille tasolle rautalisän avulla. Pitäisi varmaan testauttaa taas uudestaan.