Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
441/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin hiljattain tuosta aterioiden ajoittamisesta New York Timesin artikkelin, jossa todetaan muun muassa näin:

But the researchers also found that those who ate their largest meal early in the day were more likely to have a lower body mass index than those who ate a large lunch or dinner. Breakfast eaters tended to keep their weight down generally, compared with breakfast skippers. The lowest B.M.I.s were recorded in the fraction of people — about 8 percent of the total sample — who finished lunch by early afternoon and did not eat again until the next morning, fasting for 18 to 19 hours.

https://www.nytimes.com/2017/08/21/well/eat/the-case-for-a-breakfast-fe…

Itse olen tottunut syömään tukevan aamiaisen, suhteellisen tukevan lounaan ja illalla kevyemmän illallisen, jonka jälkeen en enää syö mitään.  Jos syön illalla liian paljon ja/tai liian myöhään, en pysty nukkumaan kunnolla. Tällä tavalla pysyn normaalipainoisena.

Minusta pätkäpaastoilu edellyttää vähähiilihydraattista ruokavaliota. En oikein usko siihen, että pätkäpaastoilija voisi syödä mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ja silti laihtua. Kyllä aterioiden koostumuksellakin on väliä. Ja sillä ajoituksella.

Kiitos linkistä!

Itse taas en saa unta, jos syömisestä on liian monta tuntia ja siksi olen pitänyt dieetin iltapainotteisena. Vähähiilarinen ei sovi kovin hyvin minulle pl. hyväkarppaus. Jos hiilarit menevät liian alhaisiksi pidemmäksi ajaksi (puhutaan nyt alle 50g/vrk), niin kilpirauhasarvoni ja olo menevät huonoksi. Lääkärin ohjeistus onkin ollut, että "hyviä" hiilareita ei rajoitettaisi. En tosin tiedä, jos olo lopulta tasoittuisi, mutta kovin montaa viikkoa sitä kamalaa oloa ei kyllä kestä.

T. 435

Vierailija
442/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELP! Olen kaksi viikkoa noudattanut ko. metodia, paasto aina vähintään 16 h. Olo on ollut hyvä, mutta paino EI tipu. On jumahtanut täysin samoihin lukemiin kuin ennen aloitusta. Ennen tämän aloittamista söin liikaa ja uskomattoman epäterveellisesti. Nyt ruokailukerrat ovat vähentyneet ja ruoan laatu parantunut. Mutta miksi paino ei tipu?? Voiko vaan olla, että tämä metodi ei omalle kohdalle sovi? Epäilys kakkostyypin diabeteksesta on itsellä kova, voiko vaikuttaa? Vatsa voi hyvin tällä metodilla, ei närästä eikä turvota, mutta luulisi näillä mitoilla (92 kg/168 cm) painon tippuvan. Ei motivoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HELP! Olen kaksi viikkoa noudattanut ko. metodia, paasto aina vähintään 16 h. Olo on ollut hyvä, mutta paino EI tipu. On jumahtanut täysin samoihin lukemiin kuin ennen aloitusta. Ennen tämän aloittamista söin liikaa ja uskomattoman epäterveellisesti. Nyt ruokailukerrat ovat vähentyneet ja ruoan laatu parantunut. Mutta miksi paino ei tipu?? Voiko vaan olla, että tämä metodi ei omalle kohdalle sovi? Epäilys kakkostyypin diabeteksesta on itsellä kova, voiko vaikuttaa? Vatsa voi hyvin tällä metodilla, ei närästä eikä turvota, mutta luulisi näillä mitoilla (92 kg/168 cm) painon tippuvan. Ei motivoi.

Juotko jotain päivällä? Insuliinitasoa piikittävät juomat saattaisivat estää laihtumisen. Vedessä pitäytyminen olisi parasta. Esim ksylitol purukumi voi vaikuttaa.

Yksi mitä voisi kokeilla, olisi pitäytyä vähähiilarisessa ruoassa jonkin aikaa, jotta pääset varmasti ketoosiin. Lisäksi ne kalorit pitäisi kuitenkin pitää alle kulutuksen, tai ei laihdu. Vähän liikuntaa lisäksi voisi auttaa. Itselläni 18-6 rytmi toimi, koska ei siinä 6 tunnissa nyt oikein ehtinyt syödä liikaa.

Aika omituista kyllä. Yleensä ainakin aluksi laihtuu ja sitten se paino vasta jämähtää. Voisit ehkä lisätä vaikka vähän hapankaalia ja venäläisiä suolakurkkuja ruokavalioon aterioiden yhteyteen, kun ruokavaliosi on ollut aiemmin huono. Mehuja ei kannata juoda, kun kaloreita tulee niin paljon. Saisit vähän parannettua suoliston bakteerikantoja.

Kokeile sitten vaikka jotain muuta, jos ei tämä ruokavalio muutamassa viikossa ala tuottaa tuloksia.

Vierailija
444/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama, että paino ei putoa yhtään, näyttäis jopa vähän nousseen. Helppoa muuten, muttei tosiaan motivoi, kun ei tule tuloksia. Olossakaan en huomaa mitään ihmeempää muutosta. Ellei lasketa sitä, että vanha vatsahaava alkanut vihoitella taas.

Vierailija
445/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama onko paasto pätkää vai pitkää, jos vedätte sen 5000 kaloria + karkit ja välipalat joita ette muista mainita.  Joka ikinen ihminen laihtuu miinuskaloreilla, aina.

Vierailija
446/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, paino ei ole pudonnut. Jotain kaventumista on kuitenkin tapahtunut, kun housut tuntuu reisistä ja takamuksesta väljemmiltä. Painon pysyminen kuitenkin masentaa. Syön 12-19 ja paaston aikana juon vain vettä. Kesähelteillä olin hilihydraatittomalla, muta sekään ei painoa pudottanut. Tekee mieli jo lopettaa syöminen kokonaan. 15kg pitäisi saada pois.

Vierailija
447/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tktk kirjoitti:

ihan sama onko paasto pätkää vai pitkää, jos vedätte sen 5000 kaloria + karkit ja välipalat joita ette muista mainita.  Joka ikinen ihminen laihtuu miinuskaloreilla, aina.

En syö tuollaisia kalorimääriä, vaan varsin niukasti. Ja tässähän ei muutenkaan edes pitänyt olla ruoka-ainerajoituksia, vaan aikarajoitus. Ja ihan sama kuin monella muulla täällä, että hivenen housunkaulus väljempi, vaan ei tuloksia vaa'assa.

Vierailija
448/2812 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmavaivat vähentyneet sen verran että vähän löystyy housunkaulus. Ei muuta tulosta.

Vierailija
449/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies hankki "paastoamalla" 2. tyypin diabeteksen ennen meidän tapaamista. Joi kahvia koko päivän ja ainoa ateria n klo 20. Limua kyllä meni litra-pari päivässä. Seuraus tosiaan tuo db2 ja ylipaino.

Kun tapasimme opetin hänet syömään normaalisti ja oikeaa ruokaa ja paino putosi jo vuosia sitten toistakymmentä kiloa. Samalla db lääkkeet ja verenpainelääkkeet jäi pois

No oiskohan syynä vaikka enemmänkin tuo limpparin juonti, kuin paastoaminen.

No niinpä. Mulla menee litra limpparia vuodessa.

Vierailija
450/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin aikoinaan normaalipainoon ja noin 3 ekaa kuukautta paino ei juurikaan muuttunut. Sitten se tipahti valtavia määriä jotenkin ihan yhtäkkiä. En tiedä mitä tapahtui. Ehkä suolistobakteerikunnassa tapahtui vallankumous.

Laihdutin syömällä äärimmäisen terveellisesti kerran päivässä: marjoja, siemeniä, pähkinöitä, vihanneksia, juureksia, palkokasveja, vettä, kahvia, teetä ja silloin tällöin kalaa.

Vierailija
451/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pätkäpaastoa tietoisesti n. 5pv/viikossa. Se on helppo ajoittaa arkipäiville, koska silloin ensimmäisen kerran syön opiskelijaruokalassa n. klo 11 ja ikkuna sulkeutuu klo 19. Olen normaalipainoinen, mutta ongelmani on liian isot ruoka-annokset sekä napostelu. Pätkäpaastolla pystyn rajoittamaan syömistäni todella helposti, koska ruokaikkunassa on helppo pitäytyä kun on kerran päättänyt ryhtyä siihen. Aikarajoite myös kannustaa syömään monipuolisemmin kasviksia, vihanneksia ja juureksia, koska ei ole ns. kalorinlaskemisen tarvetta. Ruokavalioni koostuu n. 90% kasvisperäisistä tuotteista, joten minun tulee huolehtia myös proteiinin saannista.

Olo on aina kevyempi ja painonhallinta paljon helpompaa. Normaalipainoisena tavoitteeni oli nimenomaan tuo painonhallinta, ja siinä olen onnistunut. Olen joskus tehnyt pätkäpaastoa ihan tiedostamattakin, ja se toimi silloinkin.

Olen nyt 25-vuotias ja tiedostan sen, että pätkäpaasto tulee hankaloitumaan mitä enemmän ikää tulee ja aineenvaihdunta hidastuu. Onpahan enemmän haasteita ja on syy laittaa ruokavaliota entistä terveellisempään suuntaan.

Vierailija
452/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos vinkeistä ja ajatuksen aiheista koskien sitä, että paino ei tipu... Mielenkiintoinen kokeilu tämä kyllä on ollut, koska nälkä ei tunnu vaivaavan ollenkaan. Ja kun syömisikkuna aukeaa niin pystyn siinä sen kaksi, max. kolme ateriaa syömään ja kalorit ei kyllä kovin korkealle nouse, kun kylläisyyden tunne iskee niin pian. Annokset siis pieniä. Laskin, että kaloreita tulee vaihdellen noin 1200-1800/päivä.  Onko se liian vähän? Omasta mielestäni ei.

Vierailija
453/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostyypin diabeetikolle tämä ei kuulema sovi?

Vierailija
454/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuolla yllä että on ollut vaikea löytää luontevaa syömisrytmiä ja nyt se näyttää menevän siihen suuntaan että syön kaksi kertaa päivässä. Onkohan tämä nyt sitten kuinka epäterveellistä? Aamupala ei vielä ole kovin suuri, mutta päivän toisella aterialla syön ihan reippaasti. Toisaalta ruoan jatkuva ajattelu on loppunut, samoin kuin mieliteot ovat isosti laskusuunnassa, ja ensimmäistä kertaa vuosiin tuntuu siltä että minä hallitsen syömistä eikä toisin päin.

Vierailija
455/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies hankki "paastoamalla" 2. tyypin diabeteksen ennen meidän tapaamista. Joi kahvia koko päivän ja ainoa ateria n klo 20. Limua kyllä meni litra-pari päivässä. Seuraus tosiaan tuo db2 ja ylipaino.

Kun tapasimme opetin hänet syömään normaalisti ja oikeaa ruokaa ja paino putosi jo vuosia sitten toistakymmentä kiloa. Samalla db lääkkeet ja verenpainelääkkeet jäi pois

🚴‍♂️ 🚴‍♀️ Mukava lukea, että olet saanut rakkaasi "hengenvaarallisen" ruokavalion ruotuun.  Onko miehesi kertonut minkälainen hänen pääsääntöinen illallinen oli.  Kuinka prosessoitua oli vai tekikö hyvistä raaka-aineista ihan itse?.

Kirjoittamasi perusteella näen miehen joka on lähes riukulaiha koska syö vain kerran päivässä.  Välipalat olivat kuitenkin pelkkää sokeri tai keinomakeutettua limukkaa.  Eikö hän juonut olutta tai muuta alkoholia?.  Jollei, niin olen iloinen puolestasi.  Sinulla on sittenkin harvinaisen fiksu mies, raitis ja opastamasi elämäntapamuutoksen myötä ruokavalionsa kuntoon saanut.  

Olen lukenut, että jopa yksi paastopäivä kk saattaa estää 2-tyypin diapetekseen sairastumisen.  Se kirjoitus taisi antaa potkun siihen, että innostuin 16/8 paastosta.  

Vierailija
456/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tktk kirjoitti:

Miten voi olla niin vaikea uskoa, että jonkun painoa tämä 16: 8 ei tiputa, vaikka kalomäärä pysyy kohtuudessa eli alle 2000 kcl:ssa  Herkkuja, pikaruokia, limuja saati sitten alkoleja ei ole tullut syötyä tai juotua, vaikka ohjeessahan sanotiin, että syödä saan mitä vaan lystää. Sitä en uskonut, joten ei ole mennyt ruuan ja juoman ahmimiseksi. 

Vierailija
457/2812 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoaminen nostaa HGH:n eli kasvuhorminin tuotantoa kehossa - mitä pidempi paasto, sitä jyrkempi nousu. Tämä vaikuttaa lihasten kasvuun. Vaikka paastotessa menettää jonkin verran lihasta rasvan lisäksi, keho korjaa menetettyä lihasmassaa, kun paaston katkaisee. Suosittelen kaikille mittanauhaa mittariksi laihtumisessa. Vaaka ei välttämättä kerro koko totuutta.

On myös hyvä muistaa, että riippuen aiemmista elämäntavoista voi kestää kauankin, että keho kuluttaa sokerin verestä ja siirtyy käyttämään ravintona rasvaa. Tällöin myös muutokset kehossa ovat paljon hitaammat. Treenaamalla voi nopeuttaa painon putoamista. Lisäksi syömällä riittävästi ruokailuikkunassa. Tässäkin kannattaisi panostaa ensisijaisesti mahdollisimman vähän prosessoituun ruokaan.

Lopuksi: paaston aikana ei saa syödä mitään tai juoda mitään muuta kuin mustaa kahvia, mustaa/vihreää teetä ja tarvittaessa suolaa (elektrolyyttien vuoksi). Kaikki muu katkaisee paaston. Myös stevia sekä purkka!

Vierailija
458/2812 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se yks jonka paino ei ole laskenut... kiitos vinkeistä ja ajatuksista. Itse olen paastoajalla ollut tiukasti veden ja mustan kahvin varassa eli paasto ei ole ainakaan voinut katketa :( En tiedä jaksanko jatkaa enää Olin laskenu väärin, eli kohta kolme viikkoa ja paino junnannut. Mitäpä tässä voi enää tehdä. 

Vierailija
459/2812 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hyödyntää kalorilaskureita, se 2000 kcal päivässä on monesti vähän liikaa. Itse sain toimistotyöläisenä tulokseksi, että saisin syödä 1900 kcal päivässä, jotta paino pysyy samassa ja 1300-1400 kcal, jos haluan pudottaa painoa puoli kiloa viikossa. Painoindeksini on normaalin ylärajoilla.

Aloitin pätkäpaaston elokuun alussa ja nyt lähtenyt 10 cm navan kohdalta. Käsittämätöntä! Hieman olen kaloreita laskenut, mutta en ole paastonnut edes joka päivä, viikonloput rennommalla kaavalla. Tunnit olen jakanut 16:8 - 14:10.

Vierailija
460/2812 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ruoan jatkuva ajattelu on loppunut, samoin kuin mieliteot ovat isosti laskusuunnassa, ja ensimmäistä kertaa vuosiin tuntuu siltä että minä hallitsen syömistä eikä toisin päin.

Tämä on hyvin sanottu. Tästä syystä minäkin paastoilen, vaikkei paino erityisesti olekaan muuttunut(ensimmäisellä viikolla lähti 2kg, toisella 1kg ja siihen pysähtyi.) Mutta se tunne palkitsee että nyt minä olen ohjaksissa ja päätän mitä syön ja milloin syön, sen sijaan että koko ajan tekee mieli jotain ja jotain on pakko syödä ja napostella jatkuvasti.