Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
401/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoaminen ei ole keholle vaihtoehto, vaan oikeat elämäntavat. Syömisestä ei pidä tehdä ongelmaa eikä sillä pidä pelleillä. Syö järkevästi ja ota selvää siitä, mitä oikeasti syöt.

Vierailija
402/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen ei ole keholle vaihtoehto, vaan oikeat elämäntavat. Syömisestä ei pidä tehdä ongelmaa eikä sillä pidä pelleillä. Syö järkevästi ja ota selvää siitä, mitä oikeasti syöt.

Kommentoida pitää, vaikka olet ihan pihalla ketjun aiheesta :D:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä, mitä tarkoitat järkevällä syömisellä.

Vierailija
404/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään itse en luopuisi mistään hinnasta aamiaisesta. Se on tärkein ateria päivässä itselleni ihan jo siksikin, että muuten sitä ei vatsantoiminta lähde ollenkaan käyntiin! Ummetus olisi taattu, jos söisin vasta puolenpäivän tai iltapäivän  aikoihin ekan kerran

Älä anna kenenkään ulkopuolisen vaikuttaa siihen mikä sinusta tuntuu oikealta ja parhaalta.  Hämmästyin, että olet saanut enemmän nega- kuin kannustuspeukkuja+.

Tarinahan koskee sinua, miten se voi häiritä ulkopuolisia.  Aamupala ei suinkaan ole missään vaiheessa kiellettyä.  Ketjussa, ehkä korostuu se, että voi valita ajan mikä itselle on sopivin.  16/8 paastossa (tai oma rytmi) ihmiset joille aamupala ei ainakaan heti aamusta maistu, ovat päässeet omaan unelmaansa ja voivat siirtää aamupalan nauttimisen itselle sopivaan aikaan. Ja siten mahdollistavat sen, että  ruokailla saa myös illalla. 

Hui, iltasyönti lihottaa (tai aamun torkku on laiska).  Onneksi tuo myytti on nyt kumottu.  Meistä moni niin halutessaan voi valita toisenlaisen ateriarytmin, ilman syyllisyyttä.  

Vierailija
405/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään itse en luopuisi mistään hinnasta aamiaisesta. Se on tärkein ateria päivässä itselleni ihan jo siksikin, että muuten sitä ei vatsantoiminta lähde ollenkaan käyntiin! Ummetus olisi taattu, jos söisin vasta puolenpäivän tai iltapäivän  aikoihin ekan kerran

Älä anna kenenkään ulkopuolisen vaikuttaa siihen mikä sinusta tuntuu oikealta ja parhaalta.  Hämmästyin, että olet saanut enemmän nega- kuin kannustuspeukkuja+.

Tarinahan koskee sinua, miten se voi häiritä ulkopuolisia.  Aamupala ei suinkaan ole missään vaiheessa kiellettyä.  Ketjussa, ehkä korostuu se, että voi valita ajan mikä itselle on sopivin.  16/8 paastossa (tai oma rytmi) ihmiset joille aamupala ei ainakaan heti aamusta maistu, ovat päässeet omaan unelmaansa ja voivat siirtää aamupalan nauttimisen itselle sopivaan aikaan. Ja siten mahdollistavat sen, että  ruokailla saa myös illalla. 

Hui, iltasyönti lihottaa (tai aamun torkku on laiska).  Onneksi tuo myytti on nyt kumottu.  Meistä moni niin halutessaan voi valita toisenlaisen ateriarytmin, ilman syyllisyyttä.  

En ole yksi alapeukuttajista, mutta luulisin että alapeukkujen syynä voisi olla se että ummetuksen taustalla on todennäköisemmin ruokavalio kuin paaston ajankohta.

Mutta muuten puhut ihan asiaa.

Vierailija
406/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yksi alapeukuttajista, mutta luulisin että alapeukkujen syynä voisi olla se että ummetuksen taustalla on todennäköisemmin ruokavalio kuin paaston ajankohta.

Ei, ummetuksen ei pitäisi suinkaan johtua ruokavaliosta. Syön aina vähintään sen 0,5kg kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä (max 100g hedelmää) ja juon pari litraa vettä. Välttelen leipää, puuroja, muroja yms. höttöhiilareita. Olen vain todennut, että itselläni vatsa toimii parhaiten juuri aamulla, mutta jotenkin ruuansulatus ei vain käynnisty ilman tuota aamiaista. Esim jos nukkuu todella pitkään (vaikka kahteentoista), ei tarvi haaveilla että pääsisi vielä vessaan isommalle asialle sinä päivänä. 

Totta on, että jokainen tavallaan ja oman rytminsä mukaan. Itselleni aamiainen on ehdoton.

Vierailija
407/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ummetuksen ei pitäisi suinkaan johtua ruokavaliosta. Syön aina vähintään sen 0,5kg kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä (max 100g hedelmää) ja juon pari litraa vettä. Välttelen leipää, puuroja, muroja yms. höttöhiilareita. Olen vain todennut, että itselläni vatsa toimii parhaiten juuri aamulla, mutta jotenkin ruuansulatus ei vain käynnisty ilman tuota aamiaista. Esim jos nukkuu todella pitkään (vaikka kahteentoista), ei tarvi haaveilla että pääsisi vielä vessaan isommalle asialle sinä päivänä. 

Totta on, että jokainen tavallaan ja oman rytminsä mukaan. Itselleni aamiainen on ehdoton.

Ummetus johtuu aina syödystä ruuasta, ei ajankohdasta.

Vierailija
408/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin tulee ummetusta jos jättää leivän, puuron jne pois vaikka syön vähintään 500g vihanneksia ja hedelmiä. Siitä se johtuu.

Vierailija
409/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.1 kg lähti ekalla viikolla ja sen huomasi olossa. Maanantaina nähdään miten homma jatkuu 🙈

Vierailija
410/2812 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupaino kk sitten 93 kg, painoa tällä hetkellä 89 kg. Rennosti olen paastonnut, pääasiassa 16:8, kaksi pidempää paastoa myös. Olo on energinen ja voimakas paaston aikana ja riippuen millä paaston katkaisen myös jatkuu hyvänä. Tänä aikana olen syönyt myös herkkuja, mutta maltillisesti.

Suosittelen katsomaan Dr Jason Fungin videoita YouTubesta - mullistaa aika tavalla ajatusmaailman!

Vierailija
411/2812 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tuloksia palstalaiset on saaneet pätkäpaastolla? Paljon lähti kiloja, mikä oli lähtö- ja mikä nykytilanne? Miten on vaikuttanut oloon?

Vierailija
412/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 1.8., vyötäröltä on lähtenyt 4 cm ja painoa 3,2 kg (eli 15 päivässä). Lähtötilanne 76 kg, tänä aamuna 72,8 kg. Olo on ihan hyvä, parasta on ollut päästä eroon siitä "nälkäkammosta", jota välttääkseni olin syömässä vähän turhankin usein. Nyt on kyllä välillä nälkä, mutta eihän siinä olekaan mitään ahdistavaa, päinvastoin jotenkin vahva olo, kun sitä pystyy sietämään!

Viimeksi olen syönyt eilen klo 16 (täysjyväpastaa ja 2 soijarouhekebakkoa) eikä vieläkään ole mitenkään heikko olo tai ylitsepääsemätön nälän tunne. 

Olen aina nukkunut ihan hyvin, liikuntaa tulee n. 15 000 askelen verran päivässä, joten paino on noussut ihan vaan liiasta energiamäärästä.

En revi stressiä asiasta, viikonloppuna voin tästä kuviosta repsahtaa ajallisesti, mutta olen onneksi saanut samalla repäistyä itseni irti viinitissuttelusta ja saunaoluista, valkoisesta jauhosta ja sokerista (vaikka töissä on joka päivä tarjolla), mitkä varmasti suurimmat tekijät painon nousemisessa. Jatkan sen aikaa kun huvittaa, mitään tavoitetta ei ole, nyt tämä tuntuu vain hyvältä näin. Yllättävän helppoa on.

Vierailija
413/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kiloja enkä mittoja mutta kyllä peilistä ja vaatteista huomaa että ylimääräistä on lähtenyt. Eilen huomasin että vyö oli liian löysä. Paastoa parisen viikkoa takana.

Vierailija
414/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin 16:8 syömisen hiljattain. Kävin ravitsemusterapeutilla ärtyvän suolen ongelmien takia, ja kun siinä ruokavaliotani tarkasteltiin niin syön ihan liian vähän proteiinia ja kasviksia esimerkiksi. En millään saa sitä riittävää määrää syötyä kolmella aterialla 8 tunnin aikana joten kokeilen nyt ottaa mukaan aamupalan neljänneksi ateriaksi. Jolloin olen syömättä vuorokaudessa enää noin 11 tuntia. Eipä mulla kyllä tuo 16:8 mitään havaittavaa hyötyäkään tuonut, jos ei nälkää tai haittaakaan.

Vierailija
415/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 3 viikkoa takana, vyötäröltä on lähtenyt 6 cm, vatsan päältä 3 cm, lantiolta ei (vielä) mitään. Kadonnut vyötärö ja inhottava pömppövatsa on ne mun suurimmat "murheet", joten oon iloinen vyötäröltä kadonneista senteistä. Ylipainoa on varmaan 15 - 20 kiloa, joten hommaa riittää, mutta yritän olla kärsivällinen, sillä tää tuntuu hyvältä ja toimivalta. Painoa on lähtenyt 1,5 kiloa, joka on mun mielestä ihan järkevä tahti, sellanen puoli kiloa per viikko.

Vierailija
416/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää on sopinut tosi hyvin!

klo 11 - Lounas

klo 15 - Välipala (rahka + hedelmä)

klo 18.30 - Päivällinen

Aamupalaa en ole ikinä syönyt, joten sen skippaan kokonaan. Päivällisen syön niin myöhään, että pärjää ilman iltapaloja. Välipala on pakko syödä, että jaksaa käydä salilla treenaamassa ennen päivällistä.

Vierailija
417/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa mennyt ja olen vain lihonut pari kiloa, ei kai taida toimia mulle sitten tämä.

Vierailija
418/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa mennyt ja olen vain lihonut pari kiloa, ei kai taida toimia mulle sitten tämä.

Syöt liikaa / vääriä ruokia.

Vierailija
419/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Tästä on viikko aikaa ja nyt paino oli tänään 66,7, joten minulle tämä näyttää olevan oikeanlainen elämäntaparemontti. Tosin olen tyytyväinen tähänkin painoon, vaikkei se enempää tippuisikaan, pääasia että on hyvä ja terveellinen olo.

Nyt kolmas viikko paastoa takana, ja paino edelleen 66,7, mutta vyötäröltä on selvästi lähtenyt ylimääräistä ja se ikuinen pömppövatsa pienentynyt. Viime viikonloppu meni herkutellessa, vaikka paastoajoista pidinkin kiinni, mutta ehkä se pizza ja ben&jerrys ei auttanut painonpudotuksessa. :D Joten nyt taas arki sujunut vähän terveellisemmin, tavoite voisi olla vaikka se 65kg.

Vierailija
420/2812 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävää! Olen aiemminkin pitäny muutamia kertoja vuodessa päivän mittaisen täyspaaston, eli pelkkää vettä juoden vaan olen ollut 24h. Se on yleensä aiheuttanut jossain vaiheessa päänsärkyä nälän takia. Nyt kun olen jo jonkin aikaa noudattanut 16:8 ruokailurytmiä ja kun tänään pidin poikkeuksellisesti koko päivän paastoa, olo onkin hyvä eikä päänsärystä tietoa! Eli selvästi pätkäpaasto on totuttanut elimistöä niin, ettei päivänkään paasto saa kurjaa oloa aikaiseksi. Jes.