Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin puhjennut kakkostyypin db tän seurauksena?
Pätkäpaastohan nimenomaan voi ehkäistä kakkostyypin diapetesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikein tehtynä ei pitäisi olla mahdollista. Pätkäpaastoaminen tasapainottaa kehon hormonitoimintaa ja on erityisen hyvä hoitokeino kakkostyypin diabeetikoille ja ihmisille jotka ovat riskiryhmässä.
Mites lääkkeiden otto paastoajalla, haittaako? + Esim maitohappobakteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo voi tosiaan ehkäistä, ja ehkä jopa hoitaa jo puhjennutta, mutta se miksi joskus sanotaan ettei sovi on, että joillekin 2-tyypin diabeetikoille tulee pitkän paaston aikana sietämättömän heikko ja huono olo niin ettei siihen pysty. Mutta ei ole vaarallista kokeilla, miten oma kroppa reagoi, vaikka olisi 2-tyypin diabetes jo.
Olettaisin, ettei täällä 16/8 paasto ketjussa ole sellaista asiantuntemusta jo olemassa olevien sairauksien hoitamiseen, että voisimme hyvällä omallatunnolla opastaa teitä, jotka olette palstalla asiaa tiedustelleet.
Omakohtaisia kokemuksia ilmeisesti on, mutta itse hankkisin aiheesta mahdollisimman paljon tietoa ja keskustelisin lääkärini tai diabeteshoitajan kanssa ennen kokeiluja. Jokainen aikuinen kuitenkin saa päättää itse, mihin uskoo, mitä haluaa kokeilla.
Hyviä vinkkejä olemme tästä ketjusta saaneet lukea, liittyen ennaltaehkäisyyn, jotta voisimme mahdollisesti välttyä sairastumiselta.
Lääkäri Antti Heikkilä on kirjoittanut diabeetikon ruokavalioon liittyvän kirjan. Haluaisin lukea sen, mutta en ole sitä vielä hankkinut. Vanhemmistani toisella oli 2-tyypin diabetes, joten aihe kiinnostaa melkoisesti. Pieni pelko kytee, ja toivon, että välttyisin samalta kohtalolta.
Olen laihtunut tällä metodilla normaalipainon sisällä 8kg viidessä viikossa. Tosin syön ehkä vain ehkä 6 tunnin aikana päivässä. Kerrankin pystyn pudottamaan painoa niin, ettei ole jatkuva nälkä. Joskus tulee paastottua jopa 20 tuntia, eikä silti ole nälkä.
Pyrin syömään 150g proteiinia joka päivä. Treenipäivinä syön hiukan enemmän kaloreita ja hiilareita, välipäivinä rasvapainoitteisesti hormonaalisista syistä. Treenaan kolmesti viikossa. Välipäivinä teen HIIT-treeniä tyhjään mahaan.
Hei,
Joku kysyi täällä, aiheuttaako pätkäpaastoaminen diabeteksen. Lukuisten tutkimusten mukaan pätkäpaastoaminen antaa merkittävän suojan diabetekselle ja muillekin tappaville sairauksille ja oireyhtymille, jotka verottavat väestöstä järkyttäviä viipaleita.
Conclusions
Our results suggest that an intermittent fasting program in which all calories are consumed in an 8-h window each day, in conjunction with resistance training, could improve some health-related biomarkers, decrease fat mass, and maintain muscle mass in resistance-trained males.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo voi tosiaan ehkäistä, ja ehkä jopa hoitaa jo puhjennutta, mutta se miksi joskus sanotaan ettei sovi on, että joillekin 2-tyypin diabeetikoille tulee pitkän paaston aikana sietämättömän heikko ja huono olo niin ettei siihen pysty. Mutta ei ole vaarallista kokeilla, miten oma kroppa reagoi, vaikka olisi 2-tyypin diabetes jo.
Riippuen lääkityksestä verensokerit saattavat mennä liian alhaisiksi paaston aikana, mikä aiheuttaa heikotusta ja voi olla hengenvaarallista. Diabeetikoiden on siis syytä tarkkailla veriarvojaan pätkäpaastoilun aikana sekä säädettävä lääkitystä/syömistä arvojen mukaisesti. Tämä on tietenkin suositeltavaa tehdä lääkärin valvonnassa.
Aloitin tämän kokeilun tänään. Aiemmin olen ollut 5:2 :lla ja se toimi ihan ok mutta en jaksanut pidemmän päälle jatkaa, tämä on helpompaa kun tarvitse suunnitella päiviä erikseen. En ole aamuisin nälkäinen ja olenenemmän iltapainotteonen syöjä. Mieluiten pitäisin syömäikkunan 14-22 mutta toimistopäivinä on käytävä syömässä ennen 12:stä. Haittaako siis jos joskus syö 11-19 ja joskus 14-22 vai pitäisikö aika oma aina sama.
Mulla on painoa lähtenyt edelleenkin vain pari kiloa, mutta kropassa kihelmöi sillä tavalla, että rasvanpoltto on selkeesti käynnissä, juuri nytkin, vaikka on ruokailuikkuna auki. Oon huomannut, että rintaliivien yläosassa ei oo enää niin paljon sitä ällöttävää pullottavaa mönttiä, jolle ei oikein mitään voi, jos on selässä turhaa rasvaa. Sulamista siis tapahtuu :) Lisäksi reisistä on lähtenyt tavaraa, farkut ovat tilavammat kuin ennen. Sama tilanne vatsan kohdalla, löysyyttä vähemmän, joten vatsa ei enää roiku niin paljon ja alaosassa oleva uurre on sileämpi/pienempi. Joo, ällöttävää ja ei pitäisi päästää itseään tähän kuntoon, mutta mennyttä on turha surra, nyt vaan eteenpäin!
Olo on kokonaisvaltaisesti hyvä, ei mielitekoja eikä isompaa nälän tunnetta. Suklaata menee edelleen, siitä pitäisi pyrkiä pois, mut en stressaa sen takia. Yöunet on parantuneet, luultavasti hormonitoiminnan normalisoitumisen takia. Ei enää jatkuvia vatsavaivoja/toiminnallista häiriötä, yleinen vireystila on parempi, samoin mieliala.
Aloitin tämän 15.4. painossa 72 kiloa, mikä oli suuri järkytys. Koko elämäni olin painanut n. 60-62 kg syöden mitä milloinkin huvitti. Olin melko aktiivinen ja ylipäätään elämääni tyytyväinen.
Kaksi vuotta sitten koin fyysisen trauman, jonka kanssa tulen elämään loppuelämäni. Rankempaa on kuitenkin henkinen puoli - en ollut koskaan kokenut sellaista ahdistusta ja masennusta. Söin kirjaimellisesti jogurtin päivässä ja silti lihoin muutamassa viikossa niin, ettei mikään vaate mahtunut päälle. En kuitenkaan uskaltanut käydä vaa'alla. Jotenkin pysyin hengissä mutta en kyllä elänyt, enkä muista noista ajoista paljoakaan. Myöhemmin söin enemmän mutta epäterveellisesti.
Masennus ja ahdistus ovat seuranani edelleen, mutta olo on silti hieman parempi. Liikuntaa en ole pystynyt vielä aloittamaan, mutta tosiaan tuolloin huhtikuussa aloin pätkäpaastoilemaan ja nyt syksyllä, kun tuosta inhottavasta kesästä on päästy eroon, alan lähteä myös kävelylenkeille.
Kävin tänään vaa'alla ja painoa on lähtenyt 6,6 kg :). Olen enää kolmisen kiloa aikaisemmasta painostani, ja just tänään tuntuu siltä, että pääsen siihen takaisin enkä enää vajoa tuohon pimeyteen.
Tsemppiä kaikille!
Heinäkuusta asti rennolla pätkäpaastolla, ts. pidän välipäiviä kun aikataulu sitä tuntuu vaativan tai muuten vain huvittaa. Paastopäiviä kerty viikossa näin 2-5. Olo on yllättävän hyvä. Kiloja pudonnut ne muutamat, mitä toivoinkin, ja ennen kaikkea se turvonnut, raskas olo on poissa. Huomaan yllättäen nauttivani siitä pienestä, puhdistavasta nälän tunteesta ennen päivän aterioiden aloittamista. Kuten juuri nyt. Tiedän nauttivani tunnin päästä ihanan, herkullisen aamiaisen, ja jaksan odotella ihan mainiosti siihen asti. Iiiso höyryävä maitokahvi, täältä tullaan.. :)
Täällä samaa etukäteen nautiskelua kuin yllä, ruokailuikkuna on auennut klo 11 :) Ei silti mitään kiirettä hyökätä eväiden kimppuun ja vetää ruokaa vauhdilla, vaikka aamulla tuntuikin, että nälkä jo vaivaa. Se tunne meni ohi. Kummasti sitä vaan on adaptoitunut näiden muutamien viikkojen aikana siihen, että ruokaa tulee sitten, kun on sen aika, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. Yksinkertaista ja helppoa.
Olen ollut muutaman päivän työmatkalla ja syömiset on mennyt ihan sekaisin ja se tuntuu kyllä heti olossa. Normaalisti ruokaikkuna on 14-21, ja silloinkin olen ruoan syönyt vasta klo16 aikaan.
Mutta nyt lounas on ollut jo 10.30 ja illallinen syöty klo.20 ja siinä välissä tietysti muitakin kahveja ja välipaloja ym. Olo on ollut niin raskas ja vatsa jumissa ja turvoksissa. Onneksi kohta pääsee taas takaisin normaaliin paaston päivärytmiin.
"Söin jogurtin päivässä ja lihoin", et kertonut mitä muuta söit sen jogurtin lisäksi.
Paastoaminen ja mikä tahansa tyylilaji sopii, jos sen seuraukset ovat myönteisiä ja prosessi itsessään tuntuu siltä, että se sujuu ilman hammastenkiristelyä. Paastoaminenhan itsessään nostaa kortisolitasoja, joten muu stressi siihen päälle kääntäisi vaikutukset jo kielteiseksi.
Mulle paastoaminen ei sovi, koska ruokahalu vaan yltyy siitä entisestään. Ei 5:2 eikä 16.8 - vaikka niin mielelläni jättäisin esim. illallisen väliin (vähemmän tiskiä , siivottavaa ja ruokailun miettimistä).
Älkää viljelkö väärää informaatiota, jos ette tiedä asioista. Kortisoli on vain yksi hormoneista, se ei ole paha. Nykyään jopa jotkut kehonrakentajat hyödyntävät kortisolia ja vetävät ylipitkiä harjoituksia. Asioilla on aina kääntöpuoli. Saadakseen anabolisen (lihasta rakentavan tilan) täytyy ensin olla katabolisessa (lihasta hajottavassa tilassa).
Myös treenaaminen ja kahvinjuonti nostavat kortisolitasoja eikä meille siitäkään varoitella.
Kortisolista muodostuu ongelma vasta pitkissä paastossa ja tilanteessa jossa elämä on kokonaisuutena erittäin stressaavaa. Jos et nuku, stressaat ja treenaat itsesi ylikuntoon, kortisoli on varmasti haitallinen asia.
Älkää viljelkö väärää informaatiota, jos ette tiedä asioista. Kortisoli on vain yksi hormoneista, se ei ole paha. Nykyään jopa jotkut kehonrakentajat hyödyntävät kortisolia ja vetävät ylipitkiä harjoituksia. Asioilla on aina kääntöpuoli. Saadakseen anabolisen (lihasta rakentavan tilan) täytyy ensin olla katabolisessa (lihasta hajottavassa tilassa).
Myös treenaaminen ja kahvinjuonti nostavat kortisolitasoja eikä meille siitäkään varoitella.
Kortisolista muodostuu ongelma vasta pitkissä paastossa ja tilanteessa jossa elämä on kokonaisuutena erittäin stressaavaa. Jos et nuku, stressaat ja treenaat itsesi ylikuntoon, kortisoli on varmasti haitallinen asia.