Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2441/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiminta perustuu siihen, mihin kaikki dieetit. Syöt vähemmän kuin kulutat. Ja tämä toteutuu VAIN jos syöt normaalisti muuten (mitään lisäämättä), mutta jää iltapala ja aamupala pois.

Itse kokeilin syödä mitä huvittaa 8h ja hillitön lihominen alkoi heti. Tottakai, jos vedän leipää, pitsaa ja suklaata 8h, niin ei siinä kyllä kukaan laihdu, vaikka miten olisi muun ajan syömättä.

Ja en tajua, että miksi jengi kuvittelee, että voi syödä "mitä vain". Voit syödä kalorimäärältä ihan mitä vain, mutta et ruoan sisällöltä. Hiilihydraatti nostaa insuliinivasteen, rasva ei. Proteiini nostaa hiilihydraattia pienemmän vastaan mutta kuitenkin nostaa sen. Insuliini on varastointihormoni eli päättää, mikä osa ravinnosta laitetaan talteen.

No, yritäpä syödä 4000 tai edes 2000kcal edestä ilman hiilareita tai hyvin vähäisillä hiilareilla. Olen kokeillut eikä vaan pysty. Paketillinen voita, lihaa ja kananmunia ei vaan mene alas, ja jos menee, on maha jumissa seuraavaksi. Veikkaan ettei kukaan ketoilija pääse kalorisaannissaan yli perustarpeensa, jos oikeasti laskisi

Hiilihydraatit putoaa radikaalisti kun jättää viljat, perunat ja sokerit syömättä.  Esim. tänään on lounaana kanaa ja uunijuureksia, jossa on toki hiilihydraatteja, mutta melko vähäisessä määrin.

Toimii.

No GPS eli pois viljat, perunat ja sokerit

Niistähän ne enimmät kalorit kertyykin. Helppoa syödä pastalla tai karkilla 1000kcal, mutta yritäpä samaa porkkanalla ja kukkakaalilla.

Miksi kukaan edes yrittäisi täyttää kaloreita pastalla ja karkeilla. Porkkanaa ja kukkakaalia saa syödä niin paljon kuin huvittaa. Kun aterialla on vielä kanaa ja rasvoja niin kyllä niistä kaloreitakin tulee. Itse en kuitenkaan laske mitään kaloreita vaan syön aina mahan "täyteen".

Kyse olikin vain siitä, mistä ne kalorit kertyy. Turha väittää, että superterveellistä ruokaa 500g sisältää yhtä paljon kaloreita kuin 500g roskaruokaa tai herkkuja. Ja eihän kellään olisi ongelmaa painonhallinnassa, jos se olisi niin helppoa ja samantekevää korvata suklaa kukkakaalilla.

Itse kyllä mallikelpoisella ruokavaliolla laihtuisin roimasti ilman mitään paastojakaan. Joten pelkkä paasto ei nyt ole se autuaaksi tekevä. Kalorit tippuisi tonnilla, jos söisin terveellisesti. Ei siihen lisäksi enää paastoa tarvi.

Vierailija
2442/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiminta perustuu siihen, mihin kaikki dieetit. Syöt vähemmän kuin kulutat. Ja tämä toteutuu VAIN jos syöt normaalisti muuten (mitään lisäämättä), mutta jää iltapala ja aamupala pois.

Itse kokeilin syödä mitä huvittaa 8h ja hillitön lihominen alkoi heti. Tottakai, jos vedän leipää, pitsaa ja suklaata 8h, niin ei siinä kyllä kukaan laihdu, vaikka miten olisi muun ajan syömättä.

Ja en tajua, että miksi jengi kuvittelee, että voi syödä "mitä vain". Voit syödä kalorimäärältä ihan mitä vain, mutta et ruoan sisällöltä. Hiilihydraatti nostaa insuliinivasteen, rasva ei. Proteiini nostaa hiilihydraattia pienemmän vastaan mutta kuitenkin nostaa sen. Insuliini on varastointihormoni eli päättää, mikä osa ravinnosta laitetaan talteen.

No, yritäpä syödä 4000 tai edes 2000kcal edestä ilman hiilareita tai hyvin vähäisillä hiilareilla. Olen kokeillut eikä vaan pysty. Paketillinen voita, lihaa ja kananmunia ei vaan mene alas, ja jos menee, on maha jumissa seuraavaksi. Veikkaan ettei kukaan ketoilija pääse kalorisaannissaan yli perustarpeensa, jos oikeasti laskisi

Hiilihydraatit putoaa radikaalisti kun jättää viljat, perunat ja sokerit syömättä.  Esim. tänään on lounaana kanaa ja uunijuureksia, jossa on toki hiilihydraatteja, mutta melko vähäisessä määrin.

Toimii.

Niistähän ne enimmät kalorit kertyykin. Helppoa syödä pastalla tai karkilla 1000kcal, mutta yritäpä samaa porkkanalla ja kukkakaalilla.

Miksi kukaan edes yrittäisi täyttää kaloreita pastalla ja karkeilla. Porkkanaa ja kukkakaalia saa syödä niin paljon kuin huvittaa. Kun aterialla on vielä kanaa ja rasvoja niin kyllä niistä kaloreitakin tulee. Itse en kuitenkaan laske mitään kaloreita vaan syön aina mahan "täyteen".

Kyse olikin vain siitä, mistä ne kalorit kertyy. Turha väittää, että superterveellistä ruokaa 500g sisältää yhtä paljon kaloreita kuin 500g roskaruokaa tai herkkuja. Ja eihän kellään olisi ongelmaa painonhallinnassa, jos se olisi niin helppoa ja samantekevää korvata suklaa kukkakaalilla.

Itse kyllä mallikelpoisella ruokavaliolla laihtuisin roimasti ilman mitään paastojakaan. Joten pelkkä paasto ei nyt ole se autuaaksi tekevä. Kalorit tippuisi tonnilla, jos söisin terveellisesti. Ei siihen lisäksi enää paastoa tarvi.

Juu, varmasti laihtuisi. Mutta, paaston tarkoitus ei ole ensisijaisesti se, että laihtuisi vaan silloin elimistö alkaa korjata itseään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla putoaa kalorit radikaalisti.

Kalorit saadaan sitten rasvasta. Eihän mikään toimi ilman energiaa.

Vierailija
2444/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii.

Mikähän mahtaa olla se "superterveellinen"?

Kai sä nyt kuitenkin sen tajuat, että kaloreiden määrä ei vaikuta terveellisyyteen?

Vierailija
2445/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii.

Paasto ei perustukaan kaloreihin.

Vierailija
2446/2812 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energia saadaan kehoon kertyneistä varastoista

Vierailija
2447/2812 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laihdutaan. Sitähän yritin sanoakin. Eikä kukaan oikeasti pysty niin paljon vetämään rasvaa, että se vastaisi hiilarien kalorimäärää huonossa/liiallisessa ruokavaliossa. Esim. Henkilö A syö suklaalevyn päivässä. Henkilön B pitäisi syödä 125g oliiviöljyä päivässä, että kalorimäärä olisi sama. Kukaan tuskin pystyy tai edes haluaa syödä noin paljon öljyä päivässä. Joten tottakai B:n ruokavaliosta tulee vähäkalorisempi. Tästä syystä oikeasti terveellisellä (eli kaikki viljat ja sokerit pois, vähän hiilareita) ruokavaliolla ei itseään lihavaksi saa ja voi jopa laihtua. Ja siihen ei paastoa tarvita. Ja kyllä. Pääasiassa tuosta ko. paastosta puhutaan laihdutuskeinona. Mikä toki tehoaa, jos kalorit tippuu aamupalan ja iltapalan verran. Ei niin, että aamupala ja iltapala ja vähän lisääkin ympätään siihen 8 tuntiin. Testattu on. Lihoin.

Vierailija
2448/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laihdutaan. Sitähän yritin sanoakin. Eikä kukaan oikeasti pysty niin paljon vetämään rasvaa, että se vastaisi hiilarien kalorimäärää huonossa/liiallisessa ruokavaliossa. Esim. Henkilö A syö suklaalevyn päivässä. Henkilön B pitäisi syödä 125g oliiviöljyä päivässä, että kalorimäärä olisi sama. Kukaan tuskin pystyy tai edes haluaa syödä noin paljon öljyä päivässä. Joten tottakai B:n ruokavaliosta tulee vähäkalorisempi. Tästä syystä oikeasti terveellisellä (eli kaikki viljat ja sokerit pois, vähän hiilareita) ruokavaliolla ei itseään lihavaksi saa ja voi jopa laihtua. Ja siihen ei paastoa tarvita. Ja kyllä. Pääasiassa tuosta ko. paastosta puhutaan laihdutuskeinona. Mikä toki tehoaa, jos kalorit tippuu aamupalan ja iltapalan verran. Ei niin, että aamupala ja iltapala ja vähän lisääkin ympätään siihen 8 tuntiin. Testattu on. Lihoin.

Paaston tarkoitus ei ole ensisijaisesti laihduttaa, mutta kyllä se toimii siinäkin. Laihtuminen on eräänlainen sivutuote prosessissa. 

Vierailija
2449/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, kuin tauti. Verensokerit, kolesteroli ja verenpaine tuli kuntoon.

Lisäksi 100->83 vyötärönympärys puolessa vuodessa.

Alku oli hankalaa, mutta elimistö tottui pian, kun lopetti epäluonnollisen pakkosyötön.

Vierailija
2450/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alku oli hankalaa, mutta elimistö tottui pian, kun lopetti epäluonnollisen pakkosyötön.

Mitä ongelmia sulla oli alussa?

Vierailija
2451/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenasitko samalla?

Vierailija
2452/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenasitko samalla?

Samalla tavalla, kuin aiemminkin. Punttiteeniä 2-3 kertaa viikossa.

Vierailija
2453/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa, verensokeri hiukan yli. Samoin kolesterolit.

Vierailija
2454/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pari vuosikymmentä mennyt siten että syön arkisin päivän ainoan ruoan, usein atrian valmisroiskeläppä metulla, juustolla ja jalapenolla tuunattuna 17-19 välillä, muulloin vain mustaa kahvia. Nyt vanhemmiten (50+) tuo vaatii hetken ruokalevon mutta missään vaiheessa päivää ei nälkä tai kiukku iske eikä jaksamisen kanssa ole ongelmaa. Välillä pari päivää vain kahvilla. Olen huomannut että ruumis ja mieli tottuvat siihen että aina ei tule ruokaa säännöllisesti, tähän menee viikon verran.

Vierailija
2455/2812 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa, verensokeri hiukan yli. Samoin kolesterolit.

Lähtikö paino heti laskuun?

Vierailija
2456/2812 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pari vuosikymmentä mennyt siten että syön arkisin päivän ainoan ruoan, usein atrian valmisroiskeläppä metulla, juustolla ja jalapenolla tuunattuna 17-19 välillä, muulloin vain mustaa kahvia. Nyt vanhemmiten (50+) tuo vaatii hetken ruokalevon mutta missään vaiheessa päivää ei nälkä tai kiukku iske eikä jaksamisen kanssa ole ongelmaa. Välillä pari päivää vain kahvilla. Olen huomannut että ruumis ja mieli tottuvat siihen että aina ei tule ruokaa säännöllisesti, tähän menee viikon verran.

Roiskeläpässä tunnetusti on vitamiinit, hivenaineet ja muut olennaiset ravintoaineet kohdillaan

Vierailija
2457/2812 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole "paasto" vaan lopullinen muutos elämän koko rytmissä. Siihen tottuu nopeasti ja vaikutukset ovat hitaat, mutta sitäkin paremmat. Paino tippuu itsestään, veren rasva- ja sokeriarvot tasoittuvat, vaikka söisi entiseen tyyliin. Toki kannattaa saman tien vähentää eläinrasvojen ja sokerin käyttöä. Kun tuohon lisää kohtuullisen liikunnan (vaikkapa vajaan tunnin kävelylenkin joka päivä), olo on kuin 20 vuotta nuorempana.

Ja aivan hyvin voi ajoittain herkutella jollakin, sillä se ei kaada vaikutuksia pitkällä ajanjaksolla.

Itse asiassa 10:14 tai jopa 12:12 -syönti/syömättömyysrytmi on parempi kuin meillä monella tapana oleva 15 tuntia napostelua ja 9 tuntia ilman. Noilla voi aloitella ja säätää sitten syömättömän ajan itselleen sopivaksi.

Vierailija
2458/2812 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Höpöhöpö

Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.

Ihminen on paastonnut varmaan niin kauan kun ihmisiä on ollut maapallolla. Valtaosa paastosta on johtunut ravinnon puutteesta, mutta paastoa on myös käytetty lääketieteellisenä hoitomuotona varmaan niistä ajoista lähtien kun modernia lääketiedettä on ollut olemassa. Myös erilaiset uskonnon harjoittavat säännöllisesti paastoa osa omia rituaalejaan (esim. muslimit.). Jos paastolla olisi suoria vaikutuksia kilpisrauhasen toimintaan, niin se olisi varmasti tullut esille hyvin laajalti niin käytännössä kuin niissä tuhansissa ja tuhansissa tutkimuksissa mitä siitä on tehty ihmiskunnan historian saatossa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäisille ihmiselle voisi olla joitain vaikutuksia. Ihmiset kun kuitenkin ovat suuressa määrin yksilöitä. Tosin hyvä olisi erottaa korrelaation lisäksi myös kausaliteetti.  Jos kilpisrauhasessa esiintyisi ongelmia paaston jälkeen, niin se ei läheskään aina tarkoita, että syy olisi paastossa. Ei vaikka niillä olisi aikajanalla yhteys. Jäätelön syöntikään ei lisää hukkumiskuolemia vaikka näin voisi olettaa.   

eri kirjoittaja kuin alkuperäinen

"Tuhansissa ja tuhansissa"? Ei ehkä kuitenkaan. Alikalorit ja liian vähäiset hiilihydraatit rasittavat kilpirauhasta. Näin se nyt vain on. Jotkut ihmiset aikojen saatossa ovat olleet liian vähällä ravinnolla. Se ei tarkoittanut heidänkään kohdalla mitään positiivista. Meille on syötetty joltain taholta (paleo-ihmiset?) sellainen satu, että ihminen on jotenkin luonnostaan paastoava ja että kerran viikossa on joku mammutti raahattu sinne kotiluolaan ja sitten paastottu ennen seuraavaa mammuttia. Nykyiset metsästäjä-keräilijät kuitenkin syövät pitkin päivää, eivätkä edes metsästä tuolla tyylillä. Ihmiselle näyttäisikin olevan luontaista syödä tasaisesti pitkin päivää ja vuotta.

Kuvittelet siis, että ihmiset vaikka sata vuotta sitten söivät pitkin päivää, lol. Nykyinen ylipaino johtuu juuri tuosta jatkuvasta puputtamisesta, otetaan vähän välipalaa ja voileipää, muutama patukka ja limua aterioiden välissä jne.

Ei ihmistä ole syömään luotu. Taisi se yksi brittikaveri olla vuoden syömättä, googlatkaa jos ette usko, ihan dokumentoitu tarina.

Siltähän se vähän vaikuttaisi, ainakin noiden metsästäjä-keräilijä heimojen elintapojen tarkkailun perusteella. Harmi, ettei se sovi sinun rakentamaasi kuvaan menneisyyden ihmisistä :)

Varmaan monetkin sairaalloisesti lihavat ihmiset ovat paastonneet pitkiä aikoja dokumentoidusti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi hyväksi meille muille.

Ihmisellä on sisäinen systeemi, joka tekee nälkäiseksi, kun kaloreita on tullut liian vähän ja toisaalta taas ruoka ei kiinnosta, kun niitä on tullut paljon. Tämä toimii sellaisella n. neljän päivän kierrolla. Eli elimistö tekee inventaarion n. neljän päivän välein ja lisää nälkää tai nälättömyyttä sen mukaan, miten viime päivinä on syöty. Dieetit (pätkäpaasto on dieetti) tehokkaasti tuon säätelyjärjestelmän rikkoo.

Vierailija
2459/2812 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Höpöhöpö

Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.

Ihminen on paastonnut varmaan niin kauan kun ihmisiä on ollut maapallolla. Valtaosa paastosta on johtunut ravinnon puutteesta, mutta paastoa on myös käytetty lääketieteellisenä hoitomuotona varmaan niistä ajoista lähtien kun modernia lääketiedettä on ollut olemassa. Myös erilaiset uskonnon harjoittavat säännöllisesti paastoa osa omia rituaalejaan (esim. muslimit.). Jos paastolla olisi suoria vaikutuksia kilpisrauhasen toimintaan, niin se olisi varmasti tullut esille hyvin laajalti niin käytännössä kuin niissä tuhansissa ja tuhansissa tutkimuksissa mitä siitä on tehty ihmiskunnan historian saatossa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäisille ihmiselle voisi olla joitain vaikutuksia. Ihmiset kun kuitenkin ovat suuressa määrin yksilöitä. Tosin hyvä olisi erottaa korrelaation lisäksi myös kausaliteetti.  Jos kilpisrauhasessa esiintyisi ongelmia paaston jälkeen, niin se ei läheskään aina tarkoita, että syy olisi paastossa. Ei vaikka niillä olisi aikajanalla yhteys. Jäätelön syöntikään ei lisää hukkumiskuolemia vaikka näin voisi olettaa.   

eri kirjoittaja kuin alkuperäinen

"Tuhansissa ja tuhansissa"? Ei ehkä kuitenkaan. Alikalorit ja liian vähäiset hiilihydraatit rasittavat kilpirauhasta. Näin se nyt vain on. Jotkut ihmiset aikojen saatossa ovat olleet liian vähällä ravinnolla. Se ei tarkoittanut heidänkään kohdalla mitään positiivista. Meille on syötetty joltain taholta (paleo-ihmiset?) sellainen satu, että ihminen on jotenkin luonnostaan paastoava ja että kerran viikossa on joku mammutti raahattu sinne kotiluolaan ja sitten paastottu ennen seuraavaa mammuttia. Nykyiset metsästäjä-keräilijät kuitenkin syövät pitkin päivää, eivätkä edes metsästä tuolla tyylillä. Ihmiselle näyttäisikin olevan luontaista syödä tasaisesti pitkin päivää ja vuotta.

Kuvittelet siis, että ihmiset vaikka sata vuotta sitten söivät pitkin päivää, lol. Nykyinen ylipaino johtuu juuri tuosta jatkuvasta puputtamisesta, otetaan vähän välipalaa ja voileipää, muutama patukka ja limua aterioiden välissä jne.

Ei ihmistä ole syömään luotu. Taisi se yksi brittikaveri olla vuoden syömättä, googlatkaa jos ette usko, ihan dokumentoitu tarina.

Juuri näin.

Ei niillä metsästäjä-keräilijöillä ollut jääkaappeja joista viisi kertaa päivässä otettiin kasapäin ruokaa mussutettavaksi. Tämä ilmiö on aivan uusi, että ihminen (länsimaissa) pystyy syömään tolkuttomia määriä ruokaa tekemättä juuri mitään fyysistä asian eteen. Katsokaa joskus dokkareita joissa näytetään miten alkukantaista metsästäjä-keräilijä -elämää elävät ihmiset hankkivat ruokansa. Se saaliseläin väsytetään juoksemalla sen perässä kymmeniä tunteja! 

Minun elimistöni toimii kaikilla tavoilla paremmin kun en syö sitä ruuasta tukkoon parin tunnin välein. Se lepotila, johon elimistö menee ruuansulatusvaiheen päätyttyä, on todella olennainen terveyden kannalta, eikä tosiaankaan mikään uskon asia. Siinä tilassa ollessaan elimistö korjaa ja puhdistaa itseään, mm. siivoamalla pois vaurioituneita soluja joista voisi myöhemmin kehittyä syöpiä. Ei ole terveellistä elää niin, että elimistö ei koskaan pääse menemään tuohon tilaan, kun ruuansulatus käynnistetään aina vain uudestaan ja uudestaan ketjussa.

Ei tietääkseni kymmeniä tunteja juosta aina saaliseläimen perässä :) Nykyisten metsästäjä-keräilijöiden kalorin kulutus on aika sama kuin meillä muuten keskimäärin. Tämä tuli tutkijoillekin yllätyksenä. Eikä meidän tarvitse huolehtia siitä, että ruuansulatuselimistö saa "lepoa". Vähän sama ajatus, kuin ennen kun sydäntä piti "säästää".

Vierailija
2460/2812 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on vain uusin muotidieetti. Itse asiassa aika simppeli sellainen ja siinä vetoaa se, että ihmiset saa syödä mitä ne haluaa. Sehän se on jokaisen laihduttajan märkä uni. Ei tarvii muuta, kuin kärvistellä joka aamu mustan kahvin kanssa siihen lounaaseen saakka (sormet ja nenänpää ihan jääkylminä) ja sitten saakin mättää iltakahdeksaan tai jotain. Ihanaa. Aluksi paino tuntuukin tippuvan, mutta sitten se jämähtää paikoilleen. Silloin tehdään (kuten aina uuden dieetin, tai veganismin tai muun ruokauskonnon kanssa) ns. vyönkiristystoimenpide. Eli pienennetään sitä "ruokaikkunaa" ja lisätään liikuntaa ja vähennetään hiilareita. Tämä toimii aikansa, mutta sitten alkaakin tehdä mieli kaikenlaista kiellettyä ja vielä ihan väärään aikaan! Onneksi on tulossa joulu, niin voi pitää vähän vapaata, ennen kuin taas tammikuun alussa palataan ruotuun. Noh, ensi vuonna tulee taas ihan uusia laihdutusohjelmia, jos pätkäpaasto alkaa kyllästyttää :) Sitten innokkaimmat voi taas julistaa, miten "tää ei oo mikään kuuri, vaan elämäntapa", just joo...

Se, että se sulla menee noin ei tarkoita, että muut eivät osaisi tai ymmärtäisi.

Aivan :) Tulehan sinäkin puolen vuoden - vuoden kuluttua päivittämään, miten meni sen keto + pätkäpaasto + liikunnan lisäämisdieetin kanssa. Alkoiko kilppari yllättäen reistaamaan? Loppuiko into seksiin? Aloitko jostain kumman syystä heräillä aamuyöllä kolmen-neljän maissa? Pitääkö olla villatakki päällä ja villasukat jalassa kesät talvet? Repsahditko rajusti "höttöhiilareihin", kun elimistö ei enää kestänyt ja sitten rankaisit itseäsi "palaamalla ruotuun"?

Ai niin, näissä laihdutususkovaisten ketjuissa ei juurikaan näy niitä, joille kävi huonosti (taas).

Puoli vuotta takana ja mikään noista ei ole toteutunut. Tosin en ole ollut millään tiukalla ketodietillä, mutta kuitenkin pyrkinyt minimoimaan insuliinipiikit ruokailun jälkeen. Hiilihydraattimäärät menevät kuitenkin reilusti ketoosiin menon rajan. Eli ei ole mitään repsahduksia vaan syön erilaista ruokaa 10 - 18 välisenä aikana. Silloin tällöin voin syödä jopa niitä "höttöhiilareita", mutta ilman, että elimistö olisi mitenkään romahtanut. Villatakkia ja villasukkia pidän nytkin jalassa kun laskin asunnon lämpötilaa sähkön säästämiseksi.

Olo on varsin mainio. Paino on tippunut, energiaa on vaikka muille jakaa. Suosittelen kokeilemaan   

Minä olen jo kokeillut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän