Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2401/2812 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmessa viikossa on 4 kiloa tippunut paino pätkäpaastolla.

Minkälainen ruokavalio sulla on?

Jonkin asteinen VHH, ei mitään tarkkaa kalorirajoitusta, mutta välttelen mm. viljoja, perunoita ja sokeria 

Sama täällä

Vierailija
2402/2812 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kokeilla, Kiitos kaikille aiheesta ja aiheen vierestä kirjoittaneille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/2812 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko tämä muka?

Vierailija
2404/2812 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii

Vierailija
2405/2812 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmessa viikossa on 4 kiloa tippunut paino pätkäpaastolla.

Minkälainen ruokavalio sulla on?

Jonkin asteinen VHH, ei mitään tarkkaa kalorirajoitusta, mutta välttelen mm. viljoja, perunoita ja sokeria 

Minä syön kyllä paljon perunaa ja myös vehnää, mutta paino on vain 40-42 kg(pituus 156), joten en oikein usko kuin sokerin poisjättämisen ja rasvan välttelemisen tehoon...

Kai me sitten ollaan kaikki yksilöitä eikä yleispätevää sääntöä ole!

Vierailija
2406/2812 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdallani.

Minulla on ollut jostain syystä aina suuria vaikeuksia saada lihasmassaa kasvatettua. Tilanne muuttui vasta kun nelikymppisenä aloitin ketoruokavalion ja pätkäpaaston. Ensin lähti noin 10 kiloa nestettä ja ylimääräistä rasvaa, sen jälkeen painoa on ollut naurettavan helppo säädellä syömisiä muuttamalla niin ylös kuin alaspäinkin tarpeen mukaan, ja viimeisimpänä ihmeenä on käynyt niin, että voimaharjoittelu ihan oikeasti lisää lihasmassaa ja suorituskykyä (ja jonkin verran myös painoa niin että vaatekoko ei kuitenkaan kasva).

Kolmas vuosi menossa ja yleiskunto ja vointi ovat parhaalla tasolla kuin ikinä ennen. 

Vierailija
2407/2812 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminta perustuu siihen, mihin kaikki dieetit. Syöt vähemmän kuin kulutat. Ja tämä toteutuu VAIN jos syöt normaalisti muuten (mitään lisäämättä), mutta jää iltapala ja aamupala pois.

Itse kokeilin syödä mitä huvittaa 8h ja hillitön lihominen alkoi heti. Tottakai, jos vedän leipää, pitsaa ja suklaata 8h, niin ei siinä kyllä kukaan laihdu, vaikka miten olisi muun ajan syömättä.

Vierailija
2408/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei sopinut jokapäiväiseksi, mulla huono ruoansulatus ollut aina, luulen että vaan liian laimeat mahahapot tai joku muu synnynnäinen ominaisuus.

Eli se ruokamäärä 8 tuntiin oli pisemmän päälle liikaa ja mun massu meinas sanoo ihan stopin,

mun on syötävä pienempiä annoksia, todella hitaasti, ja niidenkin välissä reiluja taukoja.

Mutta tää 16:8 pätkäpaasto jää mulle käyttöön siten että harjotan sitä viikottain, parina päivänä ois hyvä, huomaa kuinka silläkin todella hyvät vaikutukset.

Eli pätkäpaastoilla voi myös pätkissä me, keille tuo ei jatkuvana viikosta toiseen sovellu ihan noin tiukkana versiona.

Vähähappoisuuteen auttaa etikka. Tietty on myös kalliita lääkkeitä. Pillillä kannattaa juoda niin hampaat säästyy vähän paremmin.

Etikkaa saa myös kapseleina! Minulla oli ketoruokavalioon ja 23/1 -pätkäpaastoon siirtyessä vaivana närästys, kun annoskoko on melko suuri ja sisältää huomattavan paljon rasvaa. Aloin syödä kaksi etikkakapselia ennen ruokaa ja ongelma poistui. Söin noita muistaakseni pari kuukautta ja sen jälkeen närästys ei ole palannut vaikka syön samat ruuat edelleen mutta ilman etikkakapseleita.

Mietityttää kuinka moni mahtaa syödä närästyslääkkeitä ihan turhaan! 

Vierailija
2409/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on vain uusin muotidieetti. Itse asiassa aika simppeli sellainen ja siinä vetoaa se, että ihmiset saa syödä mitä ne haluaa. Sehän se on jokaisen laihduttajan märkä uni. Ei tarvii muuta, kuin kärvistellä joka aamu mustan kahvin kanssa siihen lounaaseen saakka (sormet ja nenänpää ihan jääkylminä) ja sitten saakin mättää iltakahdeksaan tai jotain. Ihanaa. Aluksi paino tuntuukin tippuvan, mutta sitten se jämähtää paikoilleen. Silloin tehdään (kuten aina uuden dieetin, tai veganismin tai muun ruokauskonnon kanssa) ns. vyönkiristystoimenpide. Eli pienennetään sitä "ruokaikkunaa" ja lisätään liikuntaa ja vähennetään hiilareita. Tämä toimii aikansa, mutta sitten alkaakin tehdä mieli kaikenlaista kiellettyä ja vielä ihan väärään aikaan! Onneksi on tulossa joulu, niin voi pitää vähän vapaata, ennen kuin taas tammikuun alussa palataan ruotuun. Noh, ensi vuonna tulee taas ihan uusia laihdutusohjelmia, jos pätkäpaasto alkaa kyllästyttää :) Sitten innokkaimmat voi taas julistaa, miten "tää ei oo mikään kuuri, vaan elämäntapa", just joo...

Se, että se sulla menee noin ei tarkoita, että muut eivät osaisi tai ymmärtäisi.

Aivan :) Tulehan sinäkin puolen vuoden - vuoden kuluttua päivittämään, miten meni sen keto + pätkäpaasto + liikunnan lisäämisdieetin kanssa. Alkoiko kilppari yllättäen reistaamaan? Loppuiko into seksiin? Aloitko jostain kumman syystä heräillä aamuyöllä kolmen-neljän maissa? Pitääkö olla villatakki päällä ja villasukat jalassa kesät talvet? Repsahditko rajusti "höttöhiilareihin", kun elimistö ei enää kestänyt ja sitten rankaisit itseäsi "palaamalla ruotuun"?

Ai niin, näissä laihdutususkovaisten ketjuissa ei juurikaan näy niitä, joille kävi huonosti (taas).

Vierailija
2410/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Höpöhöpö

Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.

Ihminen on paastonnut varmaan niin kauan kun ihmisiä on ollut maapallolla. Valtaosa paastosta on johtunut ravinnon puutteesta, mutta paastoa on myös käytetty lääketieteellisenä hoitomuotona varmaan niistä ajoista lähtien kun modernia lääketiedettä on ollut olemassa. Myös erilaiset uskonnon harjoittavat säännöllisesti paastoa osa omia rituaalejaan (esim. muslimit.). Jos paastolla olisi suoria vaikutuksia kilpisrauhasen toimintaan, niin se olisi varmasti tullut esille hyvin laajalti niin käytännössä kuin niissä tuhansissa ja tuhansissa tutkimuksissa mitä siitä on tehty ihmiskunnan historian saatossa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäisille ihmiselle voisi olla joitain vaikutuksia. Ihmiset kun kuitenkin ovat suuressa määrin yksilöitä. Tosin hyvä olisi erottaa korrelaation lisäksi myös kausaliteetti.  Jos kilpisrauhasessa esiintyisi ongelmia paaston jälkeen, niin se ei läheskään aina tarkoita, että syy olisi paastossa. Ei vaikka niillä olisi aikajanalla yhteys. Jäätelön syöntikään ei lisää hukkumiskuolemia vaikka näin voisi olettaa.   

eri kirjoittaja kuin alkuperäinen

"Tuhansissa ja tuhansissa"? Ei ehkä kuitenkaan. Alikalorit ja liian vähäiset hiilihydraatit rasittavat kilpirauhasta. Näin se nyt vain on. Jotkut ihmiset aikojen saatossa ovat olleet liian vähällä ravinnolla. Se ei tarkoittanut heidänkään kohdalla mitään positiivista. Meille on syötetty joltain taholta (paleo-ihmiset?) sellainen satu, että ihminen on jotenkin luonnostaan paastoava ja että kerran viikossa on joku mammutti raahattu sinne kotiluolaan ja sitten paastottu ennen seuraavaa mammuttia. Nykyiset metsästäjä-keräilijät kuitenkin syövät pitkin päivää, eivätkä edes metsästä tuolla tyylillä. Ihmiselle näyttäisikin olevan luontaista syödä tasaisesti pitkin päivää ja vuotta.

Vierailija
2411/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä uusi kirjoittaja! Olen pätkäpaastoillut ensimmäistä kertaa elämässäni. Muutin samalla ruokavalion vähähiilihydraattiseksi, jotta ei tule nälkä paastoillessa. Nyt tulee kohta 7 viikkoa täyteen ja hyvältä vaikuttaa. Ensimmäinen tavoitteeni on 10 viikkoa, ja luultavasti jatkan siitä ainakin puoleen vuoteen asti, jos ei mitään kummempia vaikeuksia ilmene. Tällä hetkellä ruokailuikkuna on useimpina päivinä 5 tuntia ja paastoa tulee sitten 19 tuntia. Olen ajatellut hiljalleen supistaa ruokailuikkunaa tuosta vielä neljään tuntiin, jos vain pystyn syömään riittävän määrän ruokaa niin lyhyessä ajassa.

Painoa minun ei tarvitse pudottaa, mutta muuten minulla on kaikenlaisia jaksamis- ja terveysongelmia, joihin haluaisin helpotusta. Järkyttävä väsymys ruuan jälkeen ja sokeriaddiktio ovatkin jo lähteneet, samoin ientulehdus. Sen häviäminen oli ensimmäinen myönteinen muutos, jonka huomasin. Myönteistä on myös se, että saa syödä niin hyvää ruokaa! Päivän jokainen ateria on nykyään suuri nautinto. Erityisesti ketoruokavalioon kuuluva rasvan määrä tuli yllätyksenä ja siihen vei aikaa totutella, mutta nyt osaan syödä sitä riittävästi, niin ettei tule nälkä paastojaksolla.

Niitä ihania ylitsevuotavia energioita ja liikunnan iloa/helppoutta, joista usein mainitaan, odottelen vielä tuleviksi.

Olipa hauska törmätä tähän vanhaan keskusteluun, josta löysin vielä itse kirjoittamani aloitusviestin! Tuo on kesältä 2020. Päivitetäänpä tähän kuulumisia.

Siirryin myöhemmin ihan luonnostaan 23/1 -rytmiin, koska ei vain huvittanut käyttää enempää aikaani syömiseen ja syömisen miettimiseen, ja nälkäkään ei vaivannut. Energisyys ja liikkumisen helppous alkoivat tuntua noin 3-4 kk:n kohdalla, jos oikein muistan. Fyysinen suorituskykyni on aina ennen ollut melko hataraa, mutta tämän ruokavaliomuutoksen jälkeen olen mm. pystynyt tekemään asuntooni ison remontin omin käsin (olen yksin asuva nainen), ja nykyään kun käyn iäkkäiden vanhempieni luona kylässä, teen siellä kaikki sellaiset kunnostushommat jotka isäni olisi ennen tehnyt. Pystyn tekemään raskasta fyysistä työtä koko päivän hyvällä työteholla nälkää tuntematta. Suorituskykyni ei ole koskaan ollut näin hyvä.

Tk-lääkärit kiittävät veriarvojani ja verenpainekin on täysin normaali, vaikka olen kohta 45-vuotias nainen ja minulla on sydän- ja verisuonitauteja sukurasitteena. Tämä siis siitä huolimatta että energiansaannistani 80% tulee rasvasta, ja syön päivittäin kananmunia.

Tähän mennessä olen törmännyt seuraaviin ongelmiin:

* Hiilarirajan ylittämisestä (minulla 50 g / päivä) seurasi kammottavat painajaisunet seuraavana yönä. Tämä ei ollut oikein kiva, koska en tykkää ajatuksesta että en voisi koskaan tehdä poikkeusta normaaliin ruokavaliooni. Tykkään esim. nepalilaisesta ruuasta ja haluan voida joskus syödä vaikka pizzan. Tämä ongelma korjaantui sillä, että oltuani vuoden ketoruokavaliolla aloin totutella hiilihydraatteihin syömällä niitä silloin tällöin maltillisesti tuota rajaa enemmän. Alussa tuli noiden painajaisien lisäksi fyysistä pahoinvointia, mutta nykyään olen tottunut hiilareihin eikä noita oireita enää tule.

* Alussa tuli närästysongelmia, jotka korjaantuivat etikkakapseleilla. Nykyään en enää tarvitse kapseleita.

* Jossain vaiheessa tuli öisin pahoja lihaskramppeja. Lisäsin ruokavalioon suolaa ja aloin syödä iltaisin magnesiumtabletin. Krampit loppuivat.

Nykyisin ainoa mainittava ongelma on raudan saannissa. Ateriakoko on minulla sellainen, että tästä yhdestä ateriasta on hankalaa saada riittävästi rautaa, joten joudun syömään kuuriluontoisesti rautalisää. Mieluiten saisin tarvittavan määrän ruuasta, mutta en ole keksinyt vielä sellaista reseptiä jolla tämä toteutuisi. Pähkinät, siemenet ja pinaatti ovat hyviä raudan lähteitä ja niitä kaikkia syön runsaasti mutta silti vajetta syntyy. Varsinkin kun naisena rautaa tulee menetettyä kuukautisvuodon mukana.

Muuten tämä elämäntapa toimii kyllä niin hyvin, että en usko ikinä siitä enää luopuvani.

Vierailija
2412/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt tuota OMAD:iin siirtymistä (one meal a day), nykyisin 16:8 tai 18:6, riippuen päivästä.

Yksi hyvä juttu pätkäpaastossa on laihtumisen lisäksi, nimittäin rahaa säästyy, kun syö esim. vain yhden aterian päivässä.

Vierailija
2413/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.

Ihminen on paastonnut varmaan niin kauan kun ihmisiä on ollut maapallolla. Valtaosa paastosta on johtunut ravinnon puutteesta, mutta paastoa on myös käytetty lääketieteellisenä hoitomuotona varmaan niistä ajoista lähtien kun modernia lääketiedettä on ollut olemassa. Myös erilaiset uskonnon harjoittavat säännöllisesti paastoa osa omia rituaalejaan (esim. muslimit.). Jos paastolla olisi suoria vaikutuksia kilpisrauhasen toimintaan, niin se olisi varmasti tullut esille hyvin laajalti niin käytännössä kuin niissä tuhansissa ja tuhansissa tutkimuksissa mitä siitä on tehty ihmiskunnan historian saatossa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäisille ihmiselle voisi olla joitain vaikutuksia. Ihmiset kun kuitenkin ovat suuressa määrin yksilöitä. Tosin hyvä olisi erottaa korrelaation lisäksi myös kausaliteetti.  Jos kilpisrauhasessa esiintyisi ongelmia paaston jälkeen, niin se ei läheskään aina tarkoita, että syy olisi paastossa. Ei vaikka niillä olisi aikajanalla yhteys. Jäätelön syöntikään ei lisää hukkumiskuolemia vaikka näin voisi olettaa.   

"Tuhansissa ja tuhansissa"? Ei ehkä kuitenkaan. Alikalorit ja liian vähäiset hiilihydraatit rasittavat kilpirauhasta. Näin se nyt vain on. Jotkut ihmiset aikojen saatossa ovat olleet liian vähällä ravinnolla. Se ei tarkoittanut heidänkään kohdalla mitään positiivista. Meille on syötetty joltain taholta (paleo-ihmiset?) sellainen satu, että ihminen on jotenkin luonnostaan paastoava ja että kerran viikossa on joku mammutti raahattu sinne kotiluolaan ja sitten paastottu ennen seuraavaa mammuttia. Nykyiset metsästäjä-keräilijät kuitenkin syövät pitkin päivää, eivätkä edes metsästä tuolla tyylillä. Ihmiselle näyttäisikin olevan luontaista syödä tasaisesti pitkin päivää ja vuotta.

Kuvittelet siis, että ihmiset vaikka sata vuotta sitten söivät pitkin päivää, lol. Nykyinen ylipaino johtuu juuri tuosta jatkuvasta puputtamisesta, otetaan vähän välipalaa ja voileipää, muutama patukka ja limua aterioiden välissä jne.

Ei ihmistä ole syömään luotu. Taisi se yksi brittikaveri olla vuoden syömättä, googlatkaa jos ette usko, ihan dokumentoitu tarina.

Vierailija
2415/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on vain uusin muotidieetti. Itse asiassa aika simppeli sellainen ja siinä vetoaa se, että ihmiset saa syödä mitä ne haluaa. Sehän se on jokaisen laihduttajan märkä uni. Ei tarvii muuta, kuin kärvistellä joka aamu mustan kahvin kanssa siihen lounaaseen saakka (sormet ja nenänpää ihan jääkylminä) ja sitten saakin mättää iltakahdeksaan tai jotain. Ihanaa. Aluksi paino tuntuukin tippuvan, mutta sitten se jämähtää paikoilleen. Silloin tehdään (kuten aina uuden dieetin, tai veganismin tai muun ruokauskonnon kanssa) ns. vyönkiristystoimenpide. Eli pienennetään sitä "ruokaikkunaa" ja lisätään liikuntaa ja vähennetään hiilareita. Tämä toimii aikansa, mutta sitten alkaakin tehdä mieli kaikenlaista kiellettyä ja vielä ihan väärään aikaan! Onneksi on tulossa joulu, niin voi pitää vähän vapaata, ennen kuin taas tammikuun alussa palataan ruotuun. Noh, ensi vuonna tulee taas ihan uusia laihdutusohjelmia, jos pätkäpaasto alkaa kyllästyttää :) Sitten innokkaimmat voi taas julistaa, miten "tää ei oo mikään kuuri, vaan elämäntapa", just joo...

Se, että se sulla menee noin ei tarkoita, että muut eivät osaisi tai ymmärtäisi.

Aivan :) Tulehan sinäkin puolen vuoden - vuoden kuluttua päivittämään, miten meni sen keto + pätkäpaasto + liikunnan lisäämisdieetin kanssa. Alkoiko kilppari yllättäen reistaamaan? Loppuiko into seksiin? Aloitko jostain kumman syystä heräillä aamuyöllä kolmen-neljän maissa? Pitääkö olla villatakki päällä ja villasukat jalassa kesät talvet? Repsahditko rajusti "höttöhiilareihin", kun elimistö ei enää kestänyt ja sitten rankaisit itseäsi "palaamalla ruotuun"?

Ai niin, näissä laihdutususkovaisten ketjuissa ei juurikaan näy niitä, joille kävi huonosti (taas).

Onpa asenteellisen oloinen kirjoitus. Itselläni keto/pätkäpaaston toimivuus ei perustu uskovaisuuteen, vaan siihen että olen järjestelmällisesti kokeillut mikä minulla toimii ja mikä ei. Olen elänyt tällä tyylillä 2,5 vuotta ja vastaus kaikkiin kysymyksiisi on ei.

Minua ei yhtään kiinnosta itseni rankaiseminen tai ylenmääräinen rajoittaminen, vaan haluan voida ja syödä hyvin. Varmaan minkä tahansa elämäntavan voi vetää jotenkin niin pahasti överiksi että sitten tulee repsahtamisia ja pahoivointia, mutta silloin syy on tietenkin siinä uskovaisuudessa ja itsensä rankaisussa.

Muistan kuinka minäkin olen vuosia henkisesti ruoskinut itseäni siitä että en pystynyt syömään sitä virallisterveellistä viittä ateriaa päivässä, jota ilman ihminen ei kuulemma pysy terveenä. Ajattelin olevani jotenkin lähtökohtaisesti sairas tai viallinen ihminen. Nyt olen valtavan helpottunut havaittuani käytännön kokemuksen kautta että sehän on ihan huuhaa-ideologia, joka palvelee lähinnä ruokateollisuutta. Onhan se kätevää kun saadaan koko väestöltä verensokerit romahtamaan viisi kertaa päivässä niin rajusti, että on pakko syödä jotain, riippumatta siitä tarvitseeko elimistö lisää kaloreita enää sinä päivänä. Ruokakaupan kassakone laulaa! 

t. Edellä kuulumisia kirjoitellut

Vierailija
2416/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Kuvittelet siis, että ihmiset vaikka sata vuotta sitten söivät pitkin päivää, lol. Nykyinen ylipaino johtuu juuri tuosta jatkuvasta puputtamisesta, otetaan vähän välipalaa ja voileipää, muutama patukka ja limua aterioiden välissä jne.

Ei ihmistä ole syömään luotu. Taisi se yksi brittikaveri olla vuoden syömättä, googlatkaa jos ette usko, ihan dokumentoitu tarina.

Juuri näin.

Ei niillä metsästäjä-keräilijöillä ollut jääkaappeja joista viisi kertaa päivässä otettiin kasapäin ruokaa mussutettavaksi. Tämä ilmiö on aivan uusi, että ihminen (länsimaissa) pystyy syömään tolkuttomia määriä ruokaa tekemättä juuri mitään fyysistä asian eteen. Katsokaa joskus dokkareita joissa näytetään miten alkukantaista metsästäjä-keräilijä -elämää elävät ihmiset hankkivat ruokansa. Se saaliseläin väsytetään juoksemalla sen perässä kymmeniä tunteja! 

Minun elimistöni toimii kaikilla tavoilla paremmin kun en syö sitä ruuasta tukkoon parin tunnin välein. Se lepotila, johon elimistö menee ruuansulatusvaiheen päätyttyä, on todella olennainen terveyden kannalta, eikä tosiaankaan mikään uskon asia. Siinä tilassa ollessaan elimistö korjaa ja puhdistaa itseään, mm. siivoamalla pois vaurioituneita soluja joista voisi myöhemmin kehittyä syöpiä. Ei ole terveellistä elää niin, että elimistö ei koskaan pääse menemään tuohon tilaan, kun ruuansulatus käynnistetään aina vain uudestaan ja uudestaan ketjussa.

Vierailija
2417/2812 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt tuota OMAD:iin siirtymistä (one meal a day), nykyisin 16:8 tai 18:6, riippuen päivästä.

Yksi hyvä juttu pätkäpaastossa on laihtumisen lisäksi, nimittäin rahaa säästyy, kun syö esim. vain yhden aterian päivässä.

Rahaa tosiaan säästyy, siinä vielä yksi syy miksi olen iloinen että siirryin pandemian aikana tähän elämäntapaan. Ruoka on kallistunut sen jälkeen valtavasti mutta minulla ei mene silti enempää rahaa kuin ennenkään. Ei vaikka syön myös laadukkampaa ja siksi kalliimpaa ruokaa.

Vierailija
2418/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Juu, metsästäjä-keräilijöillä oli jääkaappi, josta ne ottivat aina välipalaa tai sitten kävivät sen aikaisessa mäkkärissä ottamassa vähän huikopalaa. Etpä voisi enää enempää olla väärässä. 

Ja mitä tulee tuohon kilpirauhaseen, niin sulle on tuolla aikaisemmin esitetty haaste todistaa väitteesi. 

Vierailija
2419/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta takana ja mikään noista ei ole toteutunut. Tosin en ole ollut millään tiukalla ketodietillä, mutta kuitenkin pyrkinyt minimoimaan insuliinipiikit ruokailun jälkeen. Hiilihydraattimäärät menevät kuitenkin reilusti ketoosiin menon rajan. Eli ei ole mitään repsahduksia vaan syön erilaista ruokaa 10 - 18 välisenä aikana. Silloin tällöin voin syödä jopa niitä "höttöhiilareita", mutta ilman, että elimistö olisi mitenkään romahtanut. Villatakkia ja villasukkia pidän nytkin jalassa kun laskin asunnon lämpötilaa sähkön säästämiseksi.

Olo on varsin mainio. Paino on tippunut, energiaa on vaikka muille jakaa. Suosittelen kokeilemaan   

Vierailija
2420/2812 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdallani.

Minulla on ollut jostain syystä aina suuria vaikeuksia saada lihasmassaa kasvatettua. Tilanne muuttui vasta kun nelikymppisenä aloitin ketoruokavalion ja pätkäpaaston. Ensin lähti noin 10 kiloa nestettä ja ylimääräistä rasvaa, sen jälkeen painoa on ollut naurettavan helppo säädellä syömisiä muuttamalla niin ylös kuin alaspäinkin tarpeen mukaan, ja viimeisimpänä ihmeenä on käynyt niin, että voimaharjoittelu ihan oikeasti lisää lihasmassaa ja suorituskykyä (ja jonkin verran myös painoa niin että vaatekoko ei kuitenkaan kasva).

Kolmas vuosi menossa ja yleiskunto ja vointi ovat parhaalla tasolla kuin ikinä ennen. 

No siis ap:n väitehän on täyttä hevonpaskaa. Paastoaminen ei tuhoa lihaksia, koska paasto lisää HGH:n eli kasvuhormonin tuotantoa kolmen päivän jälkeen jopa monisatakertaiseksi. Kalorirajoitus tuhoaa lihaksia, ei paasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme