Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaa hyvää sovellusta avuksi ja tsempiksi tähän projektiin!
Kello. Ainoa sovellus jota tarvitset.
Itse taas olen lukenut, että maitoa saa laittaa vähän. Jos kalorimäärä jää tarpeeksi alhaiseksi, insuliinintuotanto ei käynnisty.
Miten muut olette pärjäilleet näillä helteillä ja paastolla? Oma kokemus on, että kotona on helppo olla syömättä, mutta töissä kuumalla työpaikalla on pakko tankata.
Kestän hyvin tätä hellettä ja paastoa. Töissä juon runsaasti vettä, se auttaa varmasti osaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lueskellut ja katsonut satunnaisia videoita aiheesta. Näihin seikkoihin en ole löytänyt selkeää vastausta;
-paaston hyödyt ovat siis samat riippumatta ruokavaliosta eli paasto itsessään jo saa aikaan rasvankäytön polttoaineena eikä ketogeenistä rv välttämättä tarvita?
-kun ko. menetelmällä laihtuu ja rasvavarannotkin toivottavasti vähenevät, pysyykö paasto luonteeltaan samanlaisena vai pitääkö kiinnittää jotakin huomiota asiaan kun elimistön vararavinto on vähentynyt. Vai tuleeko ajatella, että ko. menetelmä toimii samalla tavalla, oli ihminen kuinka hoikka tahansa/kuinka alhaisella rasvaprosentilla tahansa?
Ei tarvita ketogeenista ruokavaliota. Tosin tutkittua tietoa ei ole, että pätkäpaastot mitenkään varsinaisesti johtaisivat isompaan rasvanpolttoon, yleensä esim. laihduttava vaikutus johtuu ihan siitä että kaloreita saa vähemmän kuin ennen, koska syö harvempia aterioita. Ja tämän pystyy totuttelun jälkeen tekemään ilman jatkuvaa nälkää, koska keho oppii siirtymään paastojaksona käyttämään varastoitua energiaa mukisematta nälällä.
Ei tarvitse mitään erityistä huomioida kun varastorasva vähenee. Ihmisellä on aina maksassa, lihaksissa jne sen verran vararavintoa että tuollaisen 16 tunnin paaston vuorokaudessa sietää. Diabeetikoille, edes 2-tyypin, ei kuitenkaan välttämättä sovi ollenkaan.
Hassua on että tutkitummat hyödyt 16/8 tavasta liittyvät ihan muuhun kuin laihtumiseen, vaikka usein nykyään tästä puhutaan laihdutusmenetelmänä. Nämä tiedot lääkäri Andrew Weilin kirjasta:
eläinkokeissa noin 15% eliniän kasvu verrattuna tiheään ruokailuun
vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
vähentää syöpäriskiä
alentaa diabetesriskiä (tästä toistaiseksi lähinnä eläinkoetuloksia)
parantaa kognitiivisia toimintoja
suojella Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta
Alentaa diabetesriskiä eli sillä on suotuisa vaikutus verensokeriin, mutta ei välttämättä sovi kakkostyypeille? Eikö tuo ole jotenkin ristiriitaista
eri
Nyt 2 kk takana. Paino tippunut 37 kiloa. Mun syömisikkuna on klo 18-24. Vedän usein pizzaa, kun se on vain parasta tietämääni ruokaa.
Diabetesriski laskee lähinnä siksi, että paastoaminen parantaa insuliiniherkkyyttä ja parantaa pitkään jatkettuna insuliiniresistenssi kokonaan joka on yleensä seurausta jatkuvasta syömisestä. Insuliiniresistenssin parantamisessa paras tapa on syödä mahdollisimman harvoin eli tehokkain tapa on syödä OMAD tyylillä eli vain kerran päivässä mutta kaksi ja kolmekin ateriaa päivässä toimii hienosti kunhan niiden välillä ei syödä mitään mikä aikaansaa verensokerin nousua.
Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.
Hei anteeksi, en ole lukenut koko ketjua, mutta miksi juuri 16/8? Toimisiko myös 15/9?
Vierailija kirjoitti:
Hei anteeksi, en ole lukenut koko ketjua, mutta miksi juuri 16/8? Toimisiko myös 15/9?
Kokeile, jos sulle tuntuu paremmin toimivan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 tunnin paaston jälkeen rasvanpoltto on huipussaan ja kiihtyy. 15h on myös ihan hyvä jos ei jaksa 16h. Rasvan polton kannalta paras on jos paastoaa 23h. Voi olla että sitten pätkäpaasto ei ole enää miellyttävää.
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 tunnin paaston jälkeen rasvanpoltto on huipussaan ja kiihtyy. 15h on myös ihan hyvä jos ei jaksa 16h. Rasvan polton kannalta paras on jos paastoaa 23h. Voi olla että sitten pätkäpaasto ei ole enää miellyttävää.
Kiitos vastauksesta! Juuri tätä perustelua hainkin takaa :)
Ajattelin, että aloittaisin 12/12 (aamupala klo 10 jälkeen, iltapala ennen klo 22) ja pikkuhiljaa pidentäisin paastoa, kunnes päätyisin 16/8 (lounas, välipala & illallinen). Mitä olette mieltä tällaisesta? Luovun myös aamumaitokahvista ja siirrän sen iltapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Toimii. Jos syöt samat ruuat, ei ole väliä syötkö ne 9h aikana vai 8h aikana
Vierailija kirjoitti:
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Juuri tätä perustelua hainkin takaa :)
Ajattelin, että aloittaisin 12/12 (aamupala klo 10 jälkeen, iltapala ennen klo 22) ja pikkuhiljaa pidentäisin paastoa, kunnes päätyisin 16/8 (lounas, välipala & illallinen). Mitä olette mieltä tällaisesta? Luovun myös aamumaitokahvista ja siirrän sen iltapäivään.
Hyvä suunnitelma.
Monelle on aluksi parempikin aloittaa rauhassa eli ensin siirtyy 3-4 ateriaan jos on tottunut syömään 5-7 ateriaa. Sitten pikku hiljaa siirtää aamupalaa myöhemmäksi, ehkä myös iltapalaa. Tekee tätä joidenkin päivien ajan koko ajan siirtäen aterioita lähemmäs toisiaan kunnes aamupala tulee esim 11-12 aikaan ja loput 1-2 ateriaa esim klo 15-16 ja 19-20. Tuo siis vain esimerkki. Jos haluaa viedä homman pitemmälle niin vähentää ateriat kahteen. Esim. 12:00 ja 18:00 jolloin ikkuna pienenee ja rasvanpoltto kiihtyy. Jotkut hurjat siirtyvät vielä tuosta 23h,paastoon ja syövät jäljelle jäävän tunnin aikana ainoan ateriansa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.
Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Toimii, ja osa dieetin puolestapuhujista asiantuntijoista on sitä mielt, että osalle naisista 12-14 tunnin paasto on parempi kuin 16. Toki 16 on hyvä, jos sitä sietää, mutta joidenkin erityisesti naisten verensokerin säätely on sellainne, että niin pitkällä paastolla vaan tulee todella ikäviä alhaisen verensokerin oireita, eikä mikää määrä totuttelua auta.
Vierailija kirjoitti:
Alentaa diabetesriskiä eli sillä on suotuisa vaikutus verensokeriin, mutta ei välttämättä sovi kakkostyypeille? Eikö tuo ole jotenkin ristiriitaista
eri
Sopii erinomaisesti terveyden puolesta, mutta olot voi osalla olla niin hurjia ettei tuota jaksa. Jos sattuu olemaan niitä joilla verensokeri menee todella alhaiseksi paaston aikana, ja sitten nousee ihan rakettina kun syö. Eräällä tutulla kävi niin että häntä aina syömisikkunan alkuun asti särki päätä, pää oli sumussa, ja sitten kun mittasi verensokerit ne oli jotain tyyliä 3,5, joten ei ihme...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa.
Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.
Niinpä, minulla maitoa kuluu aamukahvin kanssa melkein pari desiä 😳
Ensimmäinen kahviton aamuherätys!
Ei saa, maidossa on kaloreita. Itse siirryin juomaan aamukahvin mustana.