Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nukun öisin 9-10 tuntia, joten 8-16 paasto tapahtuu ihan itsestään, joka päivä. Silti oon läski. Siinä tiedän taiat.
Ensinnäkään 8 - 12 tuntia ilman ruokaa ei ole vielä mikään paasto vaan ihan normaali päivärytmi. Toiseksi kyseessä ei ole mikään "taika" vaan kyseessä on tieteellinen fakta elimistön toiminnasta.
Kokeile kuukausi siten kun täällä on neuvottu. Syö kaksi - kolme vähähiilihydraattista ateriaa 8 tunnin aikaikkunan sisällä esim. 10.00 - 18.00 ilman mitään välipaloja ja katso mitä tapahtuu. Jos homma ei toimi niin olet lääketieteellinen ihme.
Kun syö noin, mikään vaikutus ei johdu siitä 8 tunnin paastosta vaan ruokavalion muutoksesta. Ihan vaan näin tiedoksi oi suuri pätijä. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ei vaan se johtuu molempien yhteisvaikutuksesta. Elimistö saa vähemmän glukoosia ja paaston ansioista se myös polttaa sitä tehokkaammin.
Ei todellakaan ole yhtään mitään tekemistä sen 8 tunnin paaston kanssa. Vaikka söisit sen 3 vähähiilarista ateriaa niin, että nukut vain 4 tuntia, tulos on aivan sama.
Voi vtt että te ootte niin kujalla! :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Juu, ja sinäpä et ole :) Unella ei ole paaston kanssa sinänsä mitään tekemistä. Paastoaminen on vaan helpompaa yön aikana kuin päivällä. Olennaista asiassa on se, että haiman erittämä insuliini vaihtuu glutagoniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nukun öisin 9-10 tuntia, joten 8-16 paasto tapahtuu ihan itsestään, joka päivä. Silti oon läski. Siinä tiedän taiat.
Ensinnäkään 8 - 12 tuntia ilman ruokaa ei ole vielä mikään paasto vaan ihan normaali päivärytmi. Toiseksi kyseessä ei ole mikään "taika" vaan kyseessä on tieteellinen fakta elimistön toiminnasta.
Kokeile kuukausi siten kun täällä on neuvottu. Syö kaksi - kolme vähähiilihydraattista ateriaa 8 tunnin aikaikkunan sisällä esim. 10.00 - 18.00 ilman mitään välipaloja ja katso mitä tapahtuu. Jos homma ei toimi niin olet lääketieteellinen ihme.
Kun syö noin, mikään vaikutus ei johdu siitä 8 tunnin paastosta vaan ruokavalion muutoksesta. Ihan vaan näin tiedoksi oi suuri pätijä. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ei vaan se johtuu molempien yhteisvaikutuksesta. Elimistö saa vähemmän glukoosia ja paaston ansioista se myös polttaa sitä tehokkaammin.
Ei todellakaan ole yhtään mitään tekemistä sen 8 tunnin paaston kanssa. Vaikka söisit sen 3 vähähiilarista ateriaa niin, että nukut vain 4 tuntia, tulos on aivan sama.
Voi vtt että te ootte niin kujalla! :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDJuu, ja sinäpä et ole :) Unella ei ole paaston kanssa sinänsä mitään tekemistä. Paastoaminen on vaan helpompaa yön aikana kuin päivällä. Olennaista asiassa on se, että haiman erittämä insuliini vaihtuu glutagoniksi.
Ei kannata haaskata aikaa ihmisiin, jotka ei edes halua ymmärtää. Läskit on sellaisia. Ne haluaa pysyä läskeinä ja parempi antaa niiden vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sopinut jokapäiväiseksi, mulla huono ruoansulatus ollut aina, luulen että vaan liian laimeat mahahapot tai joku muu synnynnäinen ominaisuus.
Eli se ruokamäärä 8 tuntiin oli pisemmän päälle liikaa ja mun massu meinas sanoo ihan stopin,mun on syötävä pienempiä annoksia, todella hitaasti, ja niidenkin välissä reiluja taukoja.
Mutta tää 16:8 pätkäpaasto jää mulle käyttöön siten että harjotan sitä viikottain, parina päivänä ois hyvä, huomaa kuinka silläkin todella hyvät vaikutukset.
Eli pätkäpaastoilla voi myös pätkissä me, keille tuo ei jatkuvana viikosta toiseen sovellu ihan noin tiukkana versiona.
Vähähappoisuuteen auttaa etikka. Tietty on myös kalliita lääkkeitä. Pillillä kannattaa juoda niin hampaat säästyy vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sopinut jokapäiväiseksi, mulla huono ruoansulatus ollut aina, luulen että vaan liian laimeat mahahapot tai joku muu synnynnäinen ominaisuus.
Eli se ruokamäärä 8 tuntiin oli pisemmän päälle liikaa ja mun massu meinas sanoo ihan stopin,mun on syötävä pienempiä annoksia, todella hitaasti, ja niidenkin välissä reiluja taukoja.
Mutta tää 16:8 pätkäpaasto jää mulle käyttöön siten että harjotan sitä viikottain, parina päivänä ois hyvä, huomaa kuinka silläkin todella hyvät vaikutukset.
Eli pätkäpaastoilla voi myös pätkissä me, keille tuo ei jatkuvana viikosta toiseen sovellu ihan noin tiukkana versiona.
Vähähappoisuuteen auttaa etikka. Tietty on myös kalliita lääkkeitä. Pillillä kannattaa juoda niin hampaat säästyy vähän paremmin.
Ennen ruokaa nautittuna se myös pienentää insuliinipiikkejä
Mä olen juuri aloittamassa pätkäpaastoa yhdistettynä VHH ruokavalioon. Jostain seminaariesityksestä opin sanan GPS eli vähennän viljoja, perunoita ja sokereita runsaalla kädellä. Ruokailu tapahtuu välillä 11 - 19 eli 16 tuntia olisi paaston osuus. Liikuntaa olisi tarkoitus myös lisätä etenkin ruokailujen jälkeen. Tavoitteena olisi pudottaa 10 kg ja etenkin päästä eroon vyötärölihavuudesta ja toivottavasti myös esidiabeteksestä.
Onko muita, jotka on myös aloittamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).
Höpöhöpö
Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.
Pätkäpaasto on vain uusin muotidieetti. Itse asiassa aika simppeli sellainen ja siinä vetoaa se, että ihmiset saa syödä mitä ne haluaa. Sehän se on jokaisen laihduttajan märkä uni. Ei tarvii muuta, kuin kärvistellä joka aamu mustan kahvin kanssa siihen lounaaseen saakka (sormet ja nenänpää ihan jääkylminä) ja sitten saakin mättää iltakahdeksaan tai jotain. Ihanaa. Aluksi paino tuntuukin tippuvan, mutta sitten se jämähtää paikoilleen. Silloin tehdään (kuten aina uuden dieetin, tai veganismin tai muun ruokauskonnon kanssa) ns. vyönkiristystoimenpide. Eli pienennetään sitä "ruokaikkunaa" ja lisätään liikuntaa ja vähennetään hiilareita. Tämä toimii aikansa, mutta sitten alkaakin tehdä mieli kaikenlaista kiellettyä ja vielä ihan väärään aikaan! Onneksi on tulossa joulu, niin voi pitää vähän vapaata, ennen kuin taas tammikuun alussa palataan ruotuun. Noh, ensi vuonna tulee taas ihan uusia laihdutusohjelmia, jos pätkäpaasto alkaa kyllästyttää :) Sitten innokkaimmat voi taas julistaa, miten "tää ei oo mikään kuuri, vaan elämäntapa", just joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).
Höpöhöpö
Höpöhöpö itsellesi. Etkö osaa perustella mitenkään? Lyödä mitään uutta tietoa pöytään, joka tuon kumoaa? Etpä tietenkään.
Miten olisi, että laittaisit ensin itse tietoa, joka puoltaa höpötyksiäisi.
Eri
En ole 16:8 -paastoa kokeillut mutta olen parin viime vuoden aikana ollut muutaman kerran max. kolmen päivän lähes täydellisellä paastolla kun IBS on pahimmillaan ja ilmenee vesiripulina ja yrjöttämisenä. Ruoka ei maita tippaakaan mutta ei myöskään ole (ruokahaluton) nälkä, eikä heikota yhtään, miltei päinvastoin. Viime kerroilla olen pistänyt sormet kurkkuun vaikka ei yrjötäkkään niin paljon että oksennus tulisi spontaanisti. Se helpottaa usein kummasti jopa silloin kuin ei tule ulos juuri mitään mutta yökkäyttää kunnolla!
Olo on kuin uudesti syntyneellä; ainoa huono puoli on se että suolisto on vähän arkana minkä huomaa erityisesti nivustyrien arkuudesta. Ei särje eikä pakota muita paikkoja ropassa. Olo on kevyt kuin perhosella konsanaan ja letkeä kuin kastemadolla. Oletan että merkittävin syy tuohon saattaa hyvinkin olla haitallisten suoliston mikrobien tilapäinen huomattava väheneminen?
Jos ihmiset olisivat enemmän edes pätkäpaastolla se tietäisi lääketeollisuudelle ehkä merkittäviä tappioita kun mm. särkylääkkeiden käyttö vähenisi radikaalisti??
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on vain uusin muotidieetti. Itse asiassa aika simppeli sellainen ja siinä vetoaa se, että ihmiset saa syödä mitä ne haluaa. Sehän se on jokaisen laihduttajan märkä uni. Ei tarvii muuta, kuin kärvistellä joka aamu mustan kahvin kanssa siihen lounaaseen saakka (sormet ja nenänpää ihan jääkylminä) ja sitten saakin mättää iltakahdeksaan tai jotain. Ihanaa. Aluksi paino tuntuukin tippuvan, mutta sitten se jämähtää paikoilleen. Silloin tehdään (kuten aina uuden dieetin, tai veganismin tai muun ruokauskonnon kanssa) ns. vyönkiristystoimenpide. Eli pienennetään sitä "ruokaikkunaa" ja lisätään liikuntaa ja vähennetään hiilareita. Tämä toimii aikansa, mutta sitten alkaakin tehdä mieli kaikenlaista kiellettyä ja vielä ihan väärään aikaan! Onneksi on tulossa joulu, niin voi pitää vähän vapaata, ennen kuin taas tammikuun alussa palataan ruotuun. Noh, ensi vuonna tulee taas ihan uusia laihdutusohjelmia, jos pätkäpaasto alkaa kyllästyttää :) Sitten innokkaimmat voi taas julistaa, miten "tää ei oo mikään kuuri, vaan elämäntapa", just joo...
Se, että se sulla menee noin ei tarkoita, että muut eivät osaisi tai ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole 16:8 -paastoa kokeillut mutta olen parin viime vuoden aikana ollut muutaman kerran max. kolmen päivän lähes täydellisellä paastolla kun IBS on pahimmillaan ja ilmenee vesiripulina ja yrjöttämisenä. Ruoka ei maita tippaakaan mutta ei myöskään ole (ruokahaluton) nälkä, eikä heikota yhtään, miltei päinvastoin. Viime kerroilla olen pistänyt sormet kurkkuun vaikka ei yrjötäkkään niin paljon että oksennus tulisi spontaanisti. Se helpottaa usein kummasti jopa silloin kuin ei tule ulos juuri mitään mutta yökkäyttää kunnolla!
Olo on kuin uudesti syntyneellä; ainoa huono puoli on se että suolisto on vähän arkana minkä huomaa erityisesti nivustyrien arkuudesta. Ei särje eikä pakota muita paikkoja ropassa. Olo on kevyt kuin perhosella konsanaan ja letkeä kuin kastemadolla. Oletan että merkittävin syy tuohon saattaa hyvinkin olla haitallisten suoliston mikrobien tilapäinen huomattava väheneminen?
Jos ihmiset olisivat enemmän edes pätkäpaastolla se tietäisi lääketeollisuudelle ehkä merkittäviä tappioita kun mm. särkylääkkeiden käyttö vähenisi radikaalisti??
Jep. Mun olo ei pelkästään ole parempi paastopäivien jälkeen vaan kaikki vitaalit myös älylaitteiden myötä. Sellainen kolmen päivän paasto on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Ihminen on paastonnut varmaan niin kauan kun ihmisiä on ollut maapallolla. Valtaosa paastosta on johtunut ravinnon puutteesta, mutta paastoa on myös käytetty lääketieteellisenä hoitomuotona varmaan niistä ajoista lähtien kun modernia lääketiedettä on ollut olemassa. Myös erilaiset uskonnon harjoittavat säännöllisesti paastoa osa omia rituaalejaan (esim. muslimit.). Jos paastolla olisi suoria vaikutuksia kilpisrauhasen toimintaan, niin se olisi varmasti tullut esille hyvin laajalti niin käytännössä kuin niissä tuhansissa ja tuhansissa tutkimuksissa mitä siitä on tehty ihmiskunnan historian saatossa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäisille ihmiselle voisi olla joitain vaikutuksia. Ihmiset kun kuitenkin ovat suuressa määrin yksilöitä. Tosin hyvä olisi erottaa korrelaation lisäksi myös kausaliteetti. Jos kilpisrauhasessa esiintyisi ongelmia paaston jälkeen, niin se ei läheskään aina tarkoita, että syy olisi paastossa. Ei vaikka niillä olisi aikajanalla yhteys. Jäätelön syöntikään ei lisää hukkumiskuolemia vaikka näin voisi olettaa.
eri kirjoittaja kuin alkuperäinen
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla satoja vuosia ellei peräti tuhansia vuosia vanha keksintö eli ihan en laittaisi sitä "uusien" muotidiettien joukkoon
Vierailija kirjoitti:
Puhumatakkaan jos diabetesta hoidettaisiin toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tekee niin, että syö aamulla kunnon aamupalan, päivällä mitä nyt syö, ja klo 16-17 kunnon aterian. Ilta menee ihan kylläisenä eikä enää tee mieli mitään, kun on päässyt iltanapsimisen tavasta eroon. Toimii joulunakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tekee niin, että syö aamulla kunnon aamupalan, päivällä mitä nyt syö, ja klo 16-17 kunnon aterian. Ilta menee ihan kylläisenä eikä enää tee mieli mitään, kun on päässyt iltanapsimisen tavasta eroon. Toimii joulunakin.
Suunnilleen näin tulee syötyä ja hyvin toimii
Kolmessa viikossa on 4 kiloa tippunut paino pätkäpaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ruokavalio sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ruokavalio sulla on?
Jonkin asteinen VHH, ei mitään tarkkaa kalorirajoitusta, mutta välttelen mm. viljoja, perunoita ja sokeria
Voi vtt että te ootte niin kujalla! :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD