Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna töihin ja normaali rytmiin: Syön illalla viim 19.30 mennessä ja seuraavana päivänä juon pelkän aamukahvin ja syön lounaan töissä klo 11.30. (päiväkodissa tavallista 'lasten' ruokaa) ikinä ei ole ollut nälkä tai edes ruoka mielessä ennen ateriaa, sopii sis minulle. Sitten välipala ja illemmalla toinen lämmin ateria, sen syön ilman hiilareita.
Aamukahvin juon kanelin kanssa, kun maitoa en halua siihen laittaa ja ihan mustana on pahaa.Minä en myöskään pidä kahvista mustana, mutta olen kuitenkin halunnut juoda sitä oppiakseni pitämään
siitä. Puolitoistavuotta sitten aloitin paastoilun ja musta kahvi on edelleen todella pahaa. Vesilasi vieressä
kuitenkin aamuisin ja päiväkahvin saan menemään...Mikään makunautinto se ei kyllä ole. Olen ollut siinä
luulossa, että mitään ei kuitenkaan voi siihen sekoittaa, että ei pilaa paastoa...Viisaat vastatkaa, kiitos!
Se katkaisee paaston, jos kahviin lisää jotain. Eikä riipu kaloreista. Jotkut ovat kertoneet sellaisia ohjeita, että on joku kaloriraja ja näin ollen voisi esim. maitoa laittaa kahviin, mutta ne ohjeet ei pidä paikkaansa. Sen ymmärtää, kun tajuaa tuon paaston pointin.
Sitä kahviakaan ei passaa montaa kuppia juoda, koska se sisältää jo itsessään jonkin verran rasvaa. Ja myös rasva katkaisee paaston.
Ei katkaise.
Omad-viikko takana, paino putosi 2 kiloa. Nestettä toki varmasti iso osa, mutta toivottavasti rasvaakin. Ensi viikon meinasin mennä 18:6 rytmillä ja sitten taas viikko omad-tyylillä. Tykkään tosi paljon paastosta.
Olen noudattanut pätkäpaasto-ruokavaliota nyt noin 1.5 vuotta ja vajaan vuoden aikana pudottanut sen 15 kiloa minkä halusinkin. Nyt syön niin, että paino pysyy suurin piirtein samana. Ruokaikkuna on vakiintunut pääasiassa siinä klo 13-18.
En olisi uskonut, että pystyn elämään (=nukkumaan) ilman, että vatsa on täynnä. Pikkuhiljaa olen saanut siirrettyä syömisiäni kuitenkin. Illalla ennen nukkumaan menoa saattaa olla pieni nälän tunne, mutta ei haittaa nukahtamista enää. Jos yöllä havahdun, ei nälkä kiusaa. Ei myöskään herättyä. Silloin juon kupin mustaa kahvia. Toivon, että saan siirrettyä syömisikkunaa vielä aikaisemmaksi, sillä se lienee terveyden kannalta parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut pätkäpaasto-ruokavaliota nyt noin 1.5 vuotta ja vajaan vuoden aikana pudottanut sen 15 kiloa minkä halusinkin. Nyt syön niin, että paino pysyy suurin piirtein samana. Ruokaikkuna on vakiintunut pääasiassa siinä klo 13-18.
En olisi uskonut, että pystyn elämään (=nukkumaan) ilman, että vatsa on täynnä. Pikkuhiljaa olen saanut siirrettyä syömisiäni kuitenkin. Illalla ennen nukkumaan menoa saattaa olla pieni nälän tunne, mutta ei haittaa nukahtamista enää. Jos yöllä havahdun, ei nälkä kiusaa. Ei myöskään herättyä. Silloin juon kupin mustaa kahvia. Toivon, että saan siirrettyä syömisikkunaa vielä aikaisemmaksi, sillä se lienee terveyden kannalta parempi.
Minä olen kaksi vuotta pätkäpaastonnut ja kiloja pudonnut 12 normaalipainon sisällä. Edelleen jatkan, minulla ruokaikkuna on 10 - 17 ja illalla ei ole nälkä. Yöllä heräilen usein, mutta nälkä ei ole silloinkaan. Aamulla kyllä sitten jo on. En enää pudota painoa, mutta haluan pitää sen tässä ja saada sokeriarvot pysymään hyvinä. Refluksitautini on kokonaan parantunut. Tämä sopii minulle hyvin.
Nuorenakin jo, eli 50 vuotta sitten, oli muodissa jonkinlainen pätkäpaasto, silloin sanottiin vain, ettei saa syödä enää klo 18 jälkeen. Silloinkin noudatin sitä, mutta aamulla söin aikaisemmin.
Ensimmäinen kokemus paaston aikaisesta migreenistä nyt reilun vuoden jälkeen. Syöminen lopetettu klo 14 edellisenä päivänä ja aamukuudelta alan oksentaa. Oli ehkä kropalle rajuin oksennus ikinä kun ei ollut mitään oksennettavaa mutta kouristelu tosi rajua. Toisaalta oksensin vain kaksi kertaa tunnin sisään kun normaalisti menee 3-5 ja useamman tunnin ajan riippuen siitä miten ja mitä yrittää saada sisälle.
Ei sopinut mulle. Alussa oli hirveä päänsärky ihan koko ajan, kun se hellitti olin vaan heikko ja vihainen. Tein nelisen kuukautta ja sen jälkeen lihoin melkein kymmenen kiloa, kun aineenvaihdunta oli ihan sekaisin. 🥳
Ja kun nyt heti tulette kuitenkin aukomaan päätänne että väärin tehty, niin noudatin kaikkia ohjeita tosi tarkkaan.
Tekis mieli kokeilla tätä! Pudotettavaa olisi, tai toiveissa, ainakin 10 kiloa. N. 72 kilosta alaspäin. Pituutta on 165 cm eli ylipaino ei ole iso, mutta olen kerrassaan kyllästynyt, väsynyt ja raivoissani tähän raskaaseen ja kömpelöön oloon, väsymykseen ja muuttuneeseen ulkomuotooni. Tänään jouduin valokuvaan, jossa en itse voinut valita kuvakulmaa ja asentoa ja se herätti. Ei ollut itku kaukana. Myös verenpaine ja kolesteroli on viime vuosina lähestyneet riskirajoja, vissiin paasto tekis hyvää niillekin.
Tämä systeemi kuulostaa yksinkertaiselta ja sopis sikäli mun päivä rytmiin, että töissä lounastauko keskimäärin aina noin klo 11. Siitä ois helppo aloittaa 8 tunnin jakso ja kotona vielä sais syödä kevyen iltapalan. Mietityttää vaan pari juttua. Kokeilemallahan nuo selviää, mut mielelläni kuulisin muiden kokemuksia ja vinkkejä.
Eli miten sitä jaksaa töissä ilman aamupalaa? Itellä työpäivän hektisimmät tunnit monesti juuri aamupäivällä, monenlaista tilannetta ja haastetta tulee vastaan. Pinna kiristyy ja uuvuttaa muutenkin, entäs jos vielä ois nälkäkiukku. Hmm... Tai jos söis aamupalan kahdeksalta ja sitten neljältä päivällisen ja aloittaisi siitä paastojakson. Illalla kuitenkin haluaisin jaksaa liikkua ja tehdä joskus rankemmankin treenin. Miten nukkuminen ja palautuminen, jos treenin päälle ei saakaan syödä mitään kalori- tai protskupitoista.
Noh, ei tosiaan auta kun kokeilla ja etsiä itselle toimivin systeemi. Joskus tätä kokeilin, silloin ei ollut motivaatio kohdallaan enkä jaksanut alkuhankaluuksien yli.
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli kokeilla tätä! Pudotettavaa olisi, tai toiveissa, ainakin 10 kiloa. N. 72 kilosta alaspäin. Pituutta on 165 cm eli ylipaino ei ole iso, mutta olen kerrassaan kyllästynyt, väsynyt ja raivoissani tähän raskaaseen ja kömpelöön oloon, väsymykseen ja muuttuneeseen ulkomuotooni. Tänään jouduin valokuvaan, jossa en itse voinut valita kuvakulmaa ja asentoa ja se herätti. Ei ollut itku kaukana. Myös verenpaine ja kolesteroli on viime vuosina lähestyneet riskirajoja, vissiin paasto tekis hyvää niillekin.
Tämä systeemi kuulostaa yksinkertaiselta ja sopis sikäli mun päivä rytmiin, että töissä lounastauko keskimäärin aina noin klo 11. Siitä ois helppo aloittaa 8 tunnin jakso ja kotona vielä sais syödä kevyen iltapalan. Mietityttää vaan pari juttua. Kokeilemallahan nuo selviää, mut mielelläni kuulisin muiden kokemuksia ja vinkkejä.
Eli miten sitä jaksaa töissä ilman aamupalaa? Itellä työpäivän hektisimmät tunnit monesti juuri aamupäivällä, monenlaista tilannetta ja haastetta tulee vastaan. Pinna kiristyy ja uuvuttaa muutenkin, entäs jos vielä ois nälkäkiukku. Hmm... Tai jos söis aamupalan kahdeksalta ja sitten neljältä päivällisen ja aloittaisi siitä paastojakson. Illalla kuitenkin haluaisin jaksaa liikkua ja tehdä joskus rankemmankin treenin. Miten nukkuminen ja palautuminen, jos treenin päälle ei saakaan syödä mitään kalori- tai protskupitoista.
Noh, ei tosiaan auta kun kokeilla ja etsiä itselle toimivin systeemi. Joskus tätä kokeilin, silloin ei ollut motivaatio kohdallaan enkä jaksanut alkuhankaluuksien yli.
Kokeil ihmeessä. Minulla ei ole ollut vaikeutta olla ilman aamiaista eikä mitän muitakaan kieltätymistä
vaativaa tilannetta, mutta kaikki emme ole samanlaisia niin kokeilematta ei osaa sanoa kukaan.
Kun olen kahtena päivänä viikossa tuolla 20/4 paastolla yritän järjestää itselleni paljon ohjelmaa kun
olen jo eläkeiässä. Syöminen kun on helpoimmin mielessä toimettomana, vaikka varsinaisesti ei nälkää
tuntisikaan. Itse myös koen harjoittamani pitkän kävelylenkin (n.1,5h) sujuvan paljon keveämmin paaston
aikana, kun toisen lenkin teen sitten syömisikkunan sisällä. Jalat ovat paljon raskaimmat syönnin jälkeen.
Eli ainakin itselleni syömättömyys ja liikunta sopivat erittäin hyvin, vaikka ylipainoa ei ole yhtään vaan
olen alipainon puolella muutaman kilon.
Tsemppiä kokeiluun!
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin niin että söin 16 tuntia vuorokaudessa ja paastosin 8 tuntia, Valitettavasti paino ei laskenut vaan nousi 10 kg. Meni usko pätkäpaastoon kertaheitolla.
Kiinnititköhän yhtään huomiota siihen, mitä söit ja kuinka paljon?!
Ei mikään paasto auta, jos ei ole valmis yhtään rajoittamaan syömistään. Siihen ei minunkaan uskoni
riitä vaikka kuinka pätkäpaastosta olen saanut avun moneen asiaan (mm.kilpirauhasen kasvun pysähtymiseen). Kuitenkin täytyy ottaa huomioon kokonaiskulutuksen ja syömämme ruuan suhde. Ja niinkuin
klisee kuuluu, ei ole mitään "oikotietä onneen" tässäkään asiassa.. Valitettavasti aina joudumme jostakin
kieltäytymään tuloksia saavuttaaksemme.
Minä olen pätkäpaastonnut vuoden alusta 20/4. Paino on laskenut 4,2 kg, ihan reipas tahti minusta kun olen yli 50 v toimistotyötä tekevä nainen.
Minä olen pätkäpaastonnut pidemmän aikaa, viimeisimpänä n. 4 kk siten että syön yleensä 8-16 välillä. Olen normaalipainoinen mutta jo tässä ajassa on tippunut 4 kg ja rasvaprosentti pienentynyt. Aineenvaihdunta toimii hyvin ja vatsa on voinut paljon paremmin.
Aamupalaa en voi jättää välistä joten iltaisin on helpompi olla syömättä mitään. Vettä tai teetä juon joskus harvoin jos on oikein kiva nälkä, mutta viime aikoina ei ole enää edes tullut näläntunnetta iltaisin.
En noudata ryppyotsaisesti tätä, joskus esim jos on juhlia tms saatan pidentää syömisikkunaa, sekä aamuisin juon kahvia maidolla ennen aamupalaa (maito kaiketi katkaisee paaston?) mutta näinkin tämä toimii itsellä valtavan hyvin!
Treenaan jonkun verran, salilla ja joogassa sekä kävelylenkeillä. Yritän saada ainakin salilla käytyä ennen tuota neljää jotta voin juoda sen jälkeen vielä proteiinijuomaa. Muuten en ole huomannut mitään energianpuutetta, päinvastoin. Harvoin täytyy enää nukkua päiväunia.
Suosittelen kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pätkäpaastonnut pidemmän aikaa, viimeisimpänä n. 4 kk siten että syön yleensä 8-16 välillä. Olen normaalipainoinen mutta jo tässä ajassa on tippunut 4 kg ja rasvaprosentti pienentynyt. Aineenvaihdunta toimii hyvin ja vatsa on voinut paljon paremmin.
Aamupalaa en voi jättää välistä joten iltaisin on helpompi olla syömättä mitään. Vettä tai teetä juon joskus harvoin jos on oikein kiva nälkä, mutta viime aikoina ei ole enää edes tullut näläntunnetta iltaisin.
En noudata ryppyotsaisesti tätä, joskus esim jos on juhlia tms saatan pidentää syömisikkunaa, sekä aamuisin juon kahvia maidolla ennen aamupalaa (maito kaiketi katkaisee paaston?) mutta näinkin tämä toimii itsellä valtavan hyvin!
Treenaan jonkun verran, salilla ja joogassa sekä kävelylenkeillä. Yritän saada ainakin salilla käytyä ennen tuota neljää jotta voin juoda sen jälkeen vielä proteiinijuomaa. Muuten en ole huomannut mitään energianpuutetta, päinvastoin. Harvoin täytyy enää nukkua päiväunia.
Suosittelen kokeilemaan!
Ja tähän piti vielä jatkaa että syön siis aamuisin puuroa marjoilla, sekä keitetyn tai paistetun munan, kunnon lounaan jossa puolet salaattia ja puolet tavallista kotiruokaa, sitten neljän maissa milloin mitäkin, muutaman leivän, smoothieta, salaattia, hedelmiä, rahkaraejuustosekoituksen tai pienen annoksen lämmintä ruokaa. Eli kolme ruokailua per päivä. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pätkäpaastonnut vuoden alusta 20/4. Paino on laskenut 4,2 kg, ihan reipas tahti minusta kun olen yli 50 v toimistotyötä tekevä nainen.
Kokemus myös erityisesti on kohdallani osoittanut, että kyllä se on vielä huomattavasti tehokkaampi tämä
20/4 painonhallinnassa kuin 16/8! Itse noudatan sitä kahtena päivänä viikossa juuri siksi, että en alipainon takia uskalla sitä joka päivä noudattaa. Viisi päivää 16/8 on minulle riittävä ja sitten autofogian tehokkaammaksi saavautettavuudeksi haluan kuitenkin kaksi kovempaa paastopäivää, koska uskon sen
olevan tehokkaampi kaulallani olevan struuman kasvun pysäyttämisen etenemisen kannalta. Painoni on nyt
kahden vuoden pätkäilyn jälkeen vakiintunut niin että vielä alenee noin kilo/vuosi. Johtunee osittain siitä, että en käytä lisättyä sokeria enkä eläinperäisiä rasvoja. Ja olen kasvis-syöjä pääosin niin että syön kyllä kalaa ja
broileria kaksi kertaa kuukaudessa kumpaakin.
Jaksamisessa ei mitään ongelmia, vaan pain tunnin kävelylenkki sujuu myös 20/4 päivänä kevyesti!
Vierailija kirjoitti:
Omad-viikko takana, paino putosi 2 kiloa. Nestettä toki varmasti iso osa, mutta toivottavasti rasvaakin. Ensi viikon meinasin mennä 18:6 rytmillä ja sitten taas viikko omad-tyylillä. Tykkään tosi paljon paastosta.
Itse vedän OMADilla viisi päivää viikossa ja kahtena päivänä syön kahdesti n. 19/5 ikkunalla. Rasvaa lähtee noin kilo viikossa. Ja se on rasvaa, sillä HGH:n lisääntyessä lihakseni ovat kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sopinut mulle. Alussa oli hirveä päänsärky ihan koko ajan, kun se hellitti olin vaan heikko ja vihainen. Tein nelisen kuukautta ja sen jälkeen lihoin melkein kymmenen kiloa, kun aineenvaihdunta oli ihan sekaisin. 🥳
Ja kun nyt heti tulette kuitenkin aukomaan päätänne että väärin tehty, niin noudatin kaikkia ohjeita tosi tarkkaan.
Ne ohjeet kun eivät ole yleispäteviä vaan riippuvan omasta kehostasi ja sen toiminnasta. Jos olet ollut pahassa sokerikoukussa, kehosi polttaa pääasiassa glukoosia ja insuliinitasosi ovat taivaissa niin se vaatii alkuun paljon kovempia ponnisteluja kuin niillä, joilla on pienempi vuori kiivettävänään.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan saat rasvanpolton käynnistettyä ei pätkäpaasto vaikuta millään tavoin treenaamiseen tai jaksamiseen. Päinvastoin, sitä jaksaa tehdä paljon pidempään kuin glukoosia polttaessa eikä keho mene maitohapoille.
Esimerkkinä: söin eilen noin klo 15.30 ja sen jälkeen olin joukkueurheilulajin pelissä (intensiivisempää kuin treeni), josta vielä kävelin noin 10 kilometrin matkat edes takaisin. Aamulla sitten oli parin tunnin treenit ja söin seuraavan kerran noin klo 15.00. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, jaksaminen on mainiota ja palautuminen ihan tavallista.
Katkaiseeko sokeriton limsa, esim light kokis, paaston?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, ei tosiaan auta kun kokeilla ja etsiä itselle toimivin systeemi. Joskus tätä kokeilin, silloin ei ollut motivaatio kohdallaan enkä jaksanut alkuhankaluuksien yli.Kunhan saat rasvanpolton käynnistettyä ei pätkäpaasto vaikuta millään tavoin treenaamiseen tai jaksamiseen. Päinvastoin, sitä jaksaa tehdä paljon pidempään kuin glukoosia polttaessa eikä keho mene maitohapoille.
Esimerkkinä: söin eilen noin klo 15.30 ja sen jälkeen olin joukkueurheilulajin pelissä (intensiivisempää kuin treeni), josta vielä kävelin noin 10 kilometrin matkat edes takaisin. Aamulla sitten oli parin tunnin treenit ja söin seuraavan kerran noin klo 15.00. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, jaksaminen on mainiota ja palautuminen ihan tavallista.
Kyllä! Ei haittaa paasto minullakaan liikkumiseen eikä treeniin! Jopa paremmin ja kevyemmin kaikki sujuu.
Mites nämä hormooniasiat, naisilla etenkin? Onko jollakin tullut negatiivisia vaikutusia? Jotain olen lukenut, että naisille useammin voi tulla häikkää pätkäpaastoillessa. Entä sopiiko kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville?
Heivaa mehukeitto hittoon ja syö marjat ilman, että rikot niiden kasvikuituja blenderillä.