Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?

Vierailija
09.11.2017 |

Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Kommentit (234)

Vierailija
41/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka puolustatte lapsettomien lomaoikeutta syys- ja hiihtolomilla koska lapseton haluaa lomailla sukulaisperheiden kanssa, oletteko ajatelleet niin että tuo lapseton voi olla sitten niiden sukulaislasten kanssa keskenään vanhempien ollessa töissä. Sillä sen sukulaisperheen vanhemman työpaikalla myös se lapseton pitää lomansa hiihtolomalla koska sillä on oikeus. Kumpi siis on tärkeämpää, lapsi koulun loma-ajalla tädin kanssa vai isän?

Kesälomat saa kiertää ihan rauhassa ja se onkin oikein. Sillä lapsellisten oikeus lomailla parhaimpaan aikaan esim 10v on väärin ja työnantajan tulee olla tasapuolinen, ei lapsetonkaan halua olla vuosikausia lomalla syyskuussa. Ja se surkea lomavuoro tulee vastaan kerran muutamassa vuodessa, tällöin haitta on tasapuolinen ja mahdollisimman vähäinen kaikille. Mutta toivoisi sitä jotain kohtuutta näihin muutamaan syys/talviviikkoon ja aivan pienten koululaisten vanhemmille ne lomat. Itsellä nyt ekaluokkalainen enkä ole ikinä yli 10v aikana ollut lomalla syys/hiihtolomalla, tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Meillä kiertää myös nuo lomaviikot mutta ekaluokkalainen on työnantajalle etusijalla. Enkä seuraavia vuosia pidäkään niin tärkeinä, sillä lapsi pärjää jo itsekseenkin. Meillä on taas tulevina vuosia uusia ekaluokkalaisen vanhempia, heidän vuoro. Ja ennen kuin huomautatte isän lomista, niin meillä molemmilla on se 5 viikkoa, eli kesällä ollaan peräkanaa 4+4 viikkoa, isä piti syyslomaviikon ja minä hiihtoloman lomaa. Joulun aika molemmilla töitä, lapset viedään päiviksi mummolaan.

Joulun työajat on meillä herättäneet närää, toimimme siis vuorotyössä ja töitä on myös jouluna. Eräs lapseton juuri kysyi onko hänen edes ok toivoa joulua vapaaksi, tottakai on! Eikä voi olettaakaan että lapseton on aina töissä joulun, lapsellinen ei. Me olemme vuorotyöhön sitoutuneet, sekin kökkö nakki tulee kohdalle joskus. Joulun työt siis kiertävät myös, oli lapsia tai ei. Itsekin tänä vuonna töissä koko joulun, viime vuonna olin vapaalla. Toki aina on niitä jotka eurojen perässä haluavat tehdä töitä, usein saavatkin ilman suurta tunkua. Vapaaehtoisena olen uudenvuoden töissä myös, sillä tiedän lapsettomien nuorten juhlivan, itselleni ei niin väliä.

Vierailija
42/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työ on sellaista, jossa lomaa pidetään silloin kun sen töiden puolesta sopii mutta itsenäisenä asiantuntijana en joudu neuvottelemaan asiasta työkavereiden kanssa. Näitä keskusteluja kun lukee niin voi vaan huokaista helpotuksesta. Toisinaan kiireet osuvat koulujen lomaviikolle ja silloin olen tietenkin töissä. Omat lapset on vielä päiväkoti-iässä ja lomat pidetään tarkoituksella eri aikaan kuin koulujen lomat.

Mutta se periaattellinen kysymys: Jos lomaa on tarjolla yleisillä lomaviikoilla niukasti, niin se pitäisi jakaa halukkaiden kesken todelliseen tarpeeseen perustuen. Todellinen tarve voi hyvin olla lastenhoito, mutta se voi olla myös tarve auttaa iäkästä äitiä lonkkaleikkauksen jälkeen tms. Koiran yksinäisyys ei oikein riitä syyksi, se kun on ihan normaalistikin kotona työpäivän ajan odottelemassa emäntää/isäntää kotiin. Työpaikan kulttuurin pitäisi ohjata siihen, että yleisillä lomaviikoilla pitäisivät lomiaan vain ne joilla on hyvä syy siihen. Ei ne joita sattuu huvittaan. Se seuraavakin viikko on ihan yhtä hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itse olin vielä lapseton, en ikinä toivonut talvilomaa koululaisten lomaviikolle.  Nykyisin lapseni ovat pk-ikäisiä, joten lomailevat silloin kuin minäkin. PK:sta tosin tulee painostusta, että olisi hyvä jos juurikin tuona aikana olisi mahdollisimman moni lapsi pois, niin päikkytädit saisivat myös lomansa tuolloin. (Mikä kyllä on toisaalta ihan ymmärrettävää, perheellisiä ihmisiä hekin)

Toisaalta missään päiväkodin työsopimuksessa ei sanota, että lomat saa aina koulujen loma-aikoina. Omat lapset ovat olleet aina ko. ajat hoidossa, joka vuosi siitä tulee valitusta, että "kyllä se lapsikin lomansa tarvitsee", mihin olen vastannut, että työantajani ei anna palkatonta vapaata eikä vuosilomaa ole kuin 5 vko. Jos joillakin vanhemmilla on joustavampi lomakäytäntö, niin se on minulle OK, mutta omassa työssäni ei ole lapsivapaita.

Ei toki ole moista pykälää. Mutta toisaalta sen heille soisin, he kuitenkin mun lapset hoitavat kun itse olen töissä. Ja parempi mun lapsille on iloinen, tyytyväinen hoitaja kuin tympääntynyt hoitaja. Toiveita saa aina olla, vaikka kaikkea ei pystytä toteuttamaan. Ehkäpä pistän lapset koululaisten lomaviikolla mummilaan...

Meillä mummi on töissä enkä todellakaan ryhdy sanelemaan, että nyt pidät palkatonta vapaata, että päiväkodin henkilökunta saa lomaviikkonsa, jonka ajalta tosin maksetaan päivähoitomaksua, joten vanhempien kulut eivät siitä pienene.

Vierailija
44/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työ on sellaista, jossa lomaa pidetään silloin kun sen töiden puolesta sopii mutta itsenäisenä asiantuntijana en joudu neuvottelemaan asiasta työkavereiden kanssa. Näitä keskusteluja kun lukee niin voi vaan huokaista helpotuksesta. Toisinaan kiireet osuvat koulujen lomaviikolle ja silloin olen tietenkin töissä. Omat lapset on vielä päiväkoti-iässä ja lomat pidetään tarkoituksella eri aikaan kuin koulujen lomat.

Mutta se periaattellinen kysymys: Jos lomaa on tarjolla yleisillä lomaviikoilla niukasti, niin se pitäisi jakaa halukkaiden kesken todelliseen tarpeeseen perustuen. Todellinen tarve voi hyvin olla lastenhoito, mutta se voi olla myös tarve auttaa iäkästä äitiä lonkkaleikkauksen jälkeen tms. Koiran yksinäisyys ei oikein riitä syyksi, se kun on ihan normaalistikin kotona työpäivän ajan odottelemassa emäntää/isäntää kotiin. Työpaikan kulttuurin pitäisi ohjata siihen, että yleisillä lomaviikoilla pitäisivät lomiaan vain ne joilla on hyvä syy siihen. Ei ne joita sattuu huvittaan. Se seuraavakin viikko on ihan yhtä hyvä.

Onneksi laki ei tunne tuollaista "kenellä on suurin tarve" -lomanmääräytymisajankohtaa. Ketään ei saa asettaa erilaiseen asemaan siksi, että hänellä ei ole lapsia, joten mitään tarvekriteeriä ei todellakaan tarvitse noudattaa. Työnantaja tekee päätöksensä ja jos hän suosii lapsiperheitä, niin aika nopeasti lapsettomat oppivat sanomaan, että eivät tee sen lapsiperheellisen töitä silloin, kun tämän täytyy olla sairaa lapsen kanssa kotona.

Vierailija
45/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.

Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....

Ja miksi lapseton tai lapsensa jo aikuisiksi kasvattanut ei koskaan saisi lomailla sukulaisten tai ystäviensä kanssa vaan aina pitäisi lomailla yksin? Ja kuten ketjussa on jo useamman kerran sanottu, se lapseton tai lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut saattaa lomallaan hoitaa jonkun sukulaisensa tai ystävänsä, joka ei saanut lasten lomaviikoksi lomaa, lapsia. 

Tästähän saadaan hyvä kierre aikaan, sitten taas se lapseton tai lapsensa aikuiseksi kasvattanut vie omalla työpaikallaan vanhemmilta mahdollisuuden hoitaa lapsiaan.

Vierailija
46/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta elämä ja työnteko on paljon mukavampaa kun lapsetkin kuuluvat jotenkin työhön.

Syys-ja talvilomaviikot kuuluvat minusta itsestään selvästi kouluikäisten vanhemmille, ainakin pienten.

Miksi ihmeessä lähtisin kaamoslomalleni etelään juuri sillä viikolla kun saan maksaa matkasta satasia enemmän kuin seuraavalla viikolla?

Joulu ja pääsiäinen taas ovat aikuistenkin juhlia ja ne eivät etuoikeutetusti mielestäni kuulu lasten vanhemmille.

Vierailija
47/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi lapseton tai lapsensa jo aikuisiksi kasvattanut ei koskaan saisi lomailla sukulaisten tai ystäviensä kanssa vaan aina pitäisi lomailla yksin? Ja kuten ketjussa on jo useamman kerran sanottu, se lapseton tai lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut saattaa lomallaan hoitaa jonkun sukulaisensa tai ystävänsä, joka ei saanut lasten lomaviikoksi lomaa, lapsia. 

Tästähän saadaan hyvä kierre aikaan, sitten taas se lapseton tai lapsensa aikuiseksi kasvattanut vie omalla työpaikallaan vanhemmilta mahdollisuuden hoitaa lapsiaan.

Kiertävät lomavuorot, niin jokainen saa lomansa vuorollaan. Myös ne, joilla on lapsia. 

Vierailija
48/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapseton, enkä todellakaan halua pitää lomiani lasten syys- tai kevätloman aikaan ja aina olen ne lapsellisille antanut, mutta siinä vaiheessa meinasi mennä kuppi nurin, kun ehdotettiin, että jos minä pitäisin kesälomani ensi kaksi viikkoa toukokuussa ja sitten kaksi syyskuussa, että lapselliset voisivat kaikki olla lasten kesäloman aikaan lomalla (ja tietenkin sen 4 viikkoa putkeen). Nyt olen sitten inhottu, kun en tuohon suostunut.

Vierailija
49/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itse olin vielä lapseton, en ikinä toivonut talvilomaa koululaisten lomaviikolle.  Nykyisin lapseni ovat pk-ikäisiä, joten lomailevat silloin kuin minäkin. PK:sta tosin tulee painostusta, että olisi hyvä jos juurikin tuona aikana olisi mahdollisimman moni lapsi pois, niin päikkytädit saisivat myös lomansa tuolloin. (Mikä kyllä on toisaalta ihan ymmärrettävää, perheellisiä ihmisiä hekin)

Toisaalta missään päiväkodin työsopimuksessa ei sanota, että lomat saa aina koulujen loma-aikoina. Omat lapset ovat olleet aina ko. ajat hoidossa, joka vuosi siitä tulee valitusta, että "kyllä se lapsikin lomansa tarvitsee", mihin olen vastannut, että työantajani ei anna palkatonta vapaata eikä vuosilomaa ole kuin 5 vko. Jos joillakin vanhemmilla on joustavampi lomakäytäntö, niin se on minulle OK, mutta omassa työssäni ei ole lapsivapaita.

Ei toki ole moista pykälää. Mutta toisaalta sen heille soisin, he kuitenkin mun lapset hoitavat kun itse olen töissä. Ja parempi mun lapsille on iloinen, tyytyväinen hoitaja kuin tympääntynyt hoitaja. Toiveita saa aina olla, vaikka kaikkea ei pystytä toteuttamaan. Ehkäpä pistän lapset koululaisten lomaviikolla mummilaan...

Meillä mummi on töissä enkä todellakaan ryhdy sanelemaan, että nyt pidät palkatonta vapaata, että päiväkodin henkilökunta saa lomaviikkonsa, jonka ajalta tosin maksetaan päivähoitomaksua, joten vanhempien kulut eivät siitä pienene.

Mun vanhemmat taas on eläkkeellä ja innokkaita hoitamaan mun lapsia. Jokainen oman tilanteensa mukaan... Lapseni ovat pitkää päivää pk:ssa ja sen vuoksi ihan hyväkin, että saavat välillä vähän extra-lomaa.

Vierailija
50/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka puolustatte lapsettomien lomaoikeutta syys- ja hiihtolomilla koska lapseton haluaa lomailla sukulaisperheiden kanssa, oletteko ajatelleet niin että tuo lapseton voi olla sitten niiden sukulaislasten kanssa keskenään vanhempien ollessa töissä. Sillä sen sukulaisperheen vanhemman työpaikalla myös se lapseton pitää lomansa hiihtolomalla koska sillä on oikeus. Kumpi siis on tärkeämpää, lapsi koulun loma-ajalla tädin kanssa vai isän?

Kesälomat saa kiertää ihan rauhassa ja se onkin oikein. Sillä lapsellisten oikeus lomailla parhaimpaan aikaan esim 10v on väärin ja työnantajan tulee olla tasapuolinen, ei lapsetonkaan halua olla vuosikausia lomalla syyskuussa. Ja se surkea lomavuoro tulee vastaan kerran muutamassa vuodessa, tällöin haitta on tasapuolinen ja mahdollisimman vähäinen kaikille. Mutta toivoisi sitä jotain kohtuutta näihin muutamaan syys/talviviikkoon ja aivan pienten koululaisten vanhemmille ne lomat. Itsellä nyt ekaluokkalainen enkä ole ikinä yli 10v aikana ollut lomalla syys/hiihtolomalla, tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Meillä kiertää myös nuo lomaviikot mutta ekaluokkalainen on työnantajalle etusijalla. Enkä seuraavia vuosia pidäkään niin tärkeinä, sillä lapsi pärjää jo itsekseenkin. Meillä on taas tulevina vuosia uusia ekaluokkalaisen vanhempia, heidän vuoro. Ja ennen kuin huomautatte isän lomista, niin meillä molemmilla on se 5 viikkoa, eli kesällä ollaan peräkanaa 4+4 viikkoa, isä piti syyslomaviikon ja minä hiihtoloman lomaa. Joulun aika molemmilla töitä, lapset viedään päiviksi mummolaan.

Joulun työajat on meillä herättäneet närää, toimimme siis vuorotyössä ja töitä on myös jouluna. Eräs lapseton juuri kysyi onko hänen edes ok toivoa joulua vapaaksi, tottakai on! Eikä voi olettaakaan että lapseton on aina töissä joulun, lapsellinen ei. Me olemme vuorotyöhön sitoutuneet, sekin kökkö nakki tulee kohdalle joskus. Joulun työt siis kiertävät myös, oli lapsia tai ei. Itsekin tänä vuonna töissä koko joulun, viime vuonna olin vapaalla. Toki aina on niitä jotka eurojen perässä haluavat tehdä töitä, usein saavatkin ilman suurta tunkua. Vapaaehtoisena olen uudenvuoden töissä myös, sillä tiedän lapsettomien nuorten juhlivan, itselleni ei niin väliä.

On työpaikkoja, joissa on niin paljon lapsellisia, etteivät he kaikki voi olla samaan aikaan lomalla. On ihan luonnollista, että töihin jäävät lapselliset toivovat, että jollain sukulaisella (isovanhemmalla, sisaruksella tms) sattuisi olemaan lomaa koulujen loma-aikaan, jotta lapsen ei tarvitse olla lomalla yksin kotona. Jos lapsellisia aletaan suosia lomien myöntämisessä, pitää heistäkin etusijalle asettaa yksinhuoltajat. Tähän tuskin parisuhteessa elävät lapsellisetkaan suostuisivat. 

Mulla ei ole lapsenlapsia, mutta siskollani on. Siskoni ja hänen tyttärensä (joka on yksinhuoltaja), eivät saaneet lomaa syyslomaksi. Minä sain ja siskoni lapsenlapsilla oli oikein hauska syysloma minun eli isotätinsä kanssa Kööpenhaminassa. Todennäköisesti jopa hauskempi kuin olisi ollut pienituloisen äitinsä kanssa kotona. 

Vierailija
51/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lapseton, enkä todellakaan halua pitää lomiani lasten syys- tai kevätloman aikaan ja aina olen ne lapsellisille antanut, mutta siinä vaiheessa meinasi mennä kuppi nurin, kun ehdotettiin, että jos minä pitäisin kesälomani ensi kaksi viikkoa toukokuussa ja sitten kaksi syyskuussa, että lapselliset voisivat kaikki olla lasten kesäloman aikaan lomalla (ja tietenkin sen 4 viikkoa putkeen). Nyt olen sitten inhottu, kun en tuohon suostunut.

Tuo kesälomaehdotus on täysin kohtuuton.

Meillä oli yksi kesä niin, että kesälomatoiveiden jälkeen saatiin lista, jossa jokaisella oli lomaa neljässä viikon pätkässä. Viikko lomaa, viikko töitä, viikko lomaa, pari viikkoa töitä..... Oli joo hieman kusipäinen esimies

Vierailija
52/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat syynsä toiveisiinsa.

Lapsiperheet odottavat olevansa aina etuoikeutettuja.

Lapsettomien väheksyntä ja mitätöinti on kammottavaa.

Vierailija
53/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen sivuilta:

"Tilastokeskuksen väestönmuutostietojen mukaan vuonna 2016 syntyi 52 814 lasta. Syntyneiden määrä on nyt pienentynyt kuutena vuonna peräkkäin. Syntyneitä oli 2 658 lasta eli 4,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Tämä vuosittainen lasku on suhteellisesti mitattuna suurin 1970-luvun alun jälkeen."

Miksiköhän?

Vierailija
54/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tilastokeskuksen väestönmuutostietojen mukaan vuonna 2016 syntyi 52 814 lasta. Syntyneiden määrä on nyt pienentynyt kuutena vuonna peräkkäin. Syntyneitä oli 2 658 lasta eli 4,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Tämä vuosittainen lasku on suhteellisesti mitattuna suurin 1970-luvun alun jälkeen."

Miksiköhän?

Ai sen takia, että lapselliset eivät saa sitä ilmiselvää oikeuttaan pitää lomat ensisijaisesti silloin kun itse haluavat? Älä nyt viitsi 😂

Vierailija
55/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on omat syynsä toiveisiinsa.

Lapsiperheet odottavat olevansa aina etuoikeutettuja.

Lapsettomien väheksyntä ja mitätöinti on kammottavaa.

Tuokin lienee työpaikkakohtaista. Olen suurimman osan työurastani ollut lapseton, eikä mun lomatoiveita ole lapsettomuuden takia ylenkatsottu. Toki joskus joutui vähän joustamaan esim. lasten sairastellessa. Mikä taas on ihan ok, luulisi että 99% ihmisistä on mieluummin töissä kuin kotona sairaan lapsen kanssa. Kyllä niistä ylimääräisistä tunneista sai kompensaation.

Vierailija
56/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän?

Nykyisin lapsentekoiässä olevat ovat sitä pullamössö ikäluokkaa jotka ovat tottuneet saamaan kaiken valmiina jonkun muun tekemänä. Lapsista on liikaa vaivaa ja jos niitä sitten saadaan aikaiseksi niin joka paikkaan vedetään lapsikorttia esiin.

Kahden jo yli 20 lapsen vanhempi jota nämä naukumiset huvittaa.

Vierailija
57/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse pelkästään siitä, että perhelomailu on kivaa, vaan ihan käytännön järjestelyistä. Ekaluokkalainen ei vain voi olla 9 tuntia kotona yksikseen ja hoitopaikkoja kunta ei järjestä. Kyllä se on paljon pakottavampi syy kuin se, että "ihanaa päästä reissuun". Miksi tämä unohdetaan kokonaan? 

Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää? Se että jollain on lapsia, ei ole koko työpaikan ongelma. Ei voida arvottaa ihmisten elämää niin, että yhden lapset menevät toisen kummilasten edelle. En minäkään ihan ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaa mennä aikuisten lomalle koululaisten lomaviikolla, ellei puoliso ole opettaja, mutta siihen on kyllä ihan yhtäläinen oikeus kuin muilalkin. Ei työnantaja voi arvottaa ihmisten vapaa-aikaa.

Olen kahden päiväkoti-ikäisen yksinhuoltaja ja kauhulla odoton tulevia vuosia. Onhan se niin, että ei ekaluokkalainen pärjää yksin koko päivää, mutta en silti oleta että yhteiskunta tai työnantajani ratkaisee minun ongelmani.

Vierailija
58/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 3-vuorotyötä ja mulle syys- ja hiihtolomien ajankohdalla ei ole niin väliä, perheelliset pitäkööt lomansa silloin. Joulu, pääsiäinen ym. onkin sitten eri asia. Kyllä mullakin on oikeus viettää aikaa perheeni kanssa juhlapyhinä vuorollani.

Vierailija
59/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun vähän kävi sääliksi kaveria joka sain lapsensa ekaluokan keväänä kesälomansa toukokuulle.... Kiertävä lista ja kukaan ei jousta.

Vierailija
60/234 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lapseton ja omalla kohdalla en ymmärrä, miksi loma pitäisi olla samaan aikaan kun on koululaisten lomat. Miksi haluaisin maksaa reissusta enemmän ja ylipäänsä lomailla silloin, kun lomapaikat on tukossa lapsiperheistä?

Mutta en voi puhua kaikkien muiden puolesta. Mistäs sitä joku voi tietää, onko tuo lapseton menossa vaikka viettämään lomaa lapsiperheen kanssa tai hoitamaan lapsia tms.?:)

Juuri näin, mutta ap:n ongelma tuntui olevan, että joku (lapseton) hänen näkemyksensä mukaan tieten tahtoen ottaa lomaa koululaisten loma-ajalle ja täten rohmuaa lapsellisille sopivat loma-ajat.

En oikein jaksa uskoa, että kukaan jaksaisi nähdä noin paljon vaivaa kiusantekoon. (tosin meitä on moneen junaan) Jos on tosiaan menossa reissuun jonkun tuttavaperheen kanssa, niin voi hyvinkin sattua, että se toivottu loma-ajankohta osuu koulun lomille.