Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?
Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.
Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.
Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....
Kommentit (234)
Olen todella naisvaltaisessa työpaikassa ja kiistat jääneet viime vuosina vähiin. Koululaisten vanhemmat tuntuvat lähes poikkeuksetta ottavan lomansa muulloin kuin lasten loma-aikoina lukuunottamatta joulua ja tietysti kesää. Perusteluna on ettei esim. lasten talvilomaviikot kelpaa koska ne kalleimpia viikkoja matkustella. Ilmeisesti kouluissa ei enää opettajia tai rehtoria kiinnosta nipottaa asiasta. Joulun kohdalla esimies on laittanut rajoituksen joka koskee jokaista eli kahtena vuotena peräkkäin ei saa kaikkia joulunpyhiä vapaaksi.
On totta, ettei lapsi ole SYY saada lomaa tiettynä ajankohtana ja että lapsettomallakin on oikeus saada lomansa koulujen loma-aikaan.
Mutta ystävällisyys ja halukkuus joustaa kantavat pidemmälle kuin jääräpäinen oikeuksistaan kiinni pitäminen. Ei pikkulapsen vanhempiakaan välttämättä haluaisi pitää lomaa lokakuun puolivälissä tai helmikuun pakkasilla, mutta hänen on lapsensa takia ”pakko”.
Noin 4 vuoden kuluttua olen lopulta itsekin vapaa pitämään talvilomani maaliskuussa ja kesälomani elo-syyskuussa, kun nuorinkin lapsi on sen ikäinen.
Kiertävä systeemi, joka kuitenkin sallii työntekijöiden vaihtaa ajankohtia keskenään oman halunsa mukaisesti (kunhan kyse on sellaisista työntekijöistä, jotka voivat tuurata toisiaan), on paras. Kukin tietää hyvissä ajoin ennakkoon, mitä on luvassa, ja jokaiselle osuu tasaisesti lomia haluttuihin ja vähemmän haluttuihin kohtiin.
Tulipa muuten mieleen taas ajatuksia tästä "lapsettomat joustaa"-mentaliteetista. Samahan näkyy elämän monella muullakin osa-alueella, joten kiltti ja joustava lapseton saattaa joutua elämässään raskaan kuorman alle.
Minulla on jo iäkkäämpi lapseton sukulainen, joka on viimeiset 30 vuotta elämästään hoitanut sairaita vanhempiaan sekä suvun muita enemmän paneutumista vaativia asioita (esim. edunvalvonta-asiat yms.) koska muilla sisaruksilla on perhe ja sen vuoksi "ei voi, ei ehdi". Sen lisäksi on hoitanut sisarustensa lapsia, sisarustensa lapsenlapsia jne. ja koittanut pyörittää omaa elämäänsä siinä ohella. Sekään ei ole ollut helppoa, sillä yksinäinen nainen joutuu itse tienaamaan työnteolla siinä missä sisaret ovat voineet jäädä miestensä rahoilla kotiin. Kun katsotaan nyt taaksepäin, koen, että hän on saanut sen kaikken raskaimman taakan koko isosta sisarusliudasta. Siitä huolimatta yhä edelleen eläkeikäisenä sisaret odottavat, että tällä sukulaisnaisella on aikaa, koska hänhän on perheetön. Sydämessäni toivon, että edes työelämässä hän on joskus saanut pitää lomansa haluamaansa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole sorsimista jos hiihtolomaviikolla loma annetaan ekaluokkalaisen vanhemmalle eikä lapsettomalle. Täällä on vedottu kummilapsen hoitamiseen yms, mutta yleensä keskusteluissa tulee kyllä aika selvästi esiin että kukin hoitakoon omat lapsensa joten empä oikein usko että kovin moni pitää hiihtolomaviikolla lomaa sen takia että saisi kummilasta hoidettua. Eli annetaan ne lomat ensisijaisesti vanhemmille, että pystyvät hoitamaan omat lapsensa.
Mutta: Päiväkoti-ikäisten vanhemmat voivat viedä lapset hoitoon, kolmasluokkalainen voi jo olla päivisin jonkin verran yksin. Se, että on lapsia ei ole mikään syy olla vuosikausia vaatimassa hiihtolomaviikkoa itselleen lomaksi. Lapsen hoitaminen on eri asia kuin se, että haluaa hiihtolomalla perheellä Thaimaahan. Se on tasan yhtä pätevä perustelu loman ajankohdalla kuin se, että sinkun pitää päästä kumminkaiman kanssa laskettelemaan Itävaltaan. Eli käytännössä mun mielestä lasten vanhemmilla on muutama vuosi, kun on ihan perusteltua pyytää lomaa juuri koulujen loma-aikaan.
Olen hiihtolomalla lomalla, jotta saan äitini kissaa hoidettua.
Toisinsanoen, ei sillä ole mitään väliä mitä mieltä sinä olet minun syystäni pitää lomaa juuri tiettynä ajankohtana, oikeasti se ei edes kuulu sinulle tippaakaan, ei mun tarvitse perustella lomiani sinulle mitenkään, se on esimiehen ja minun väliseni asia, vaikka eipä se esimiehellekkään kyllä kuulu, henkilökohtaiset asiat.
Ihmiset ovat selvästi naimisissa työnsä kanssa, kun luulevat että koko työyhteisön pitää tietää miksi kukakin haluaa milloinkin olla lomalla. Ja sitten tietysti nämä ulkopuoliset vielä määrittelee, että onko se syy hyvä ja kuinka merkityksellinen se kenellekkin on.
Itse olen ollut esim. kissanristisiäisissä, ihan kirjaimellisesti, todella mielelläni olin paikalla kun kokoonnuimme yhteen viettämään iltaa, vaikka nimitys olikin tuollainen mitä yleensä käytetään vitsi-mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole sorsimista jos hiihtolomaviikolla loma annetaan ekaluokkalaisen vanhemmalle eikä lapsettomalle. Täällä on vedottu kummilapsen hoitamiseen yms, mutta yleensä keskusteluissa tulee kyllä aika selvästi esiin että kukin hoitakoon omat lapsensa joten empä oikein usko että kovin moni pitää hiihtolomaviikolla lomaa sen takia että saisi kummilasta hoidettua. Eli annetaan ne lomat ensisijaisesti vanhemmille, että pystyvät hoitamaan omat lapsensa.
Mutta: Päiväkoti-ikäisten vanhemmat voivat viedä lapset hoitoon, kolmasluokkalainen voi jo olla päivisin jonkin verran yksin. Se, että on lapsia ei ole mikään syy olla vuosikausia vaatimassa hiihtolomaviikkoa itselleen lomaksi. Lapsen hoitaminen on eri asia kuin se, että haluaa hiihtolomalla perheellä Thaimaahan. Se on tasan yhtä pätevä perustelu loman ajankohdalla kuin se, että sinkun pitää päästä kumminkaiman kanssa laskettelemaan Itävaltaan. Eli käytännössä mun mielestä lasten vanhemmilla on muutama vuosi, kun on ihan perusteltua pyytää lomaa juuri koulujen loma-aikaan.
Samaa voisi hyvin jatkaa muissakin ryhmissä eli sinkut saavat maanantain palkalliseksi vapaaksi, jotta voi toipua viikonlopun bileistä. Samoin sinkku saa lähteä perjantaina töistä jo klo 11, koska täytyy tehdä kaikkea kivaa valmistautuessaan viikonloppuun. Kyse on kuitenkin vain muutamasta vuodesta, jolloin tällaisia erityisoikeuksia tarvitaan.
Jokainen yli 55 v työntekijä saa lähteä töistä juuri silloin kun haluaa, koska ei sitä aina jaksa. Kyse on muutamasta vuodesta, kyllä ne työkaverit ymmärtää, ei se ole niiltä pois.
Taru1232452 kirjoitti:
Itse olen lapseton, mutta mieheni on opettaja. Eikö minulla ole koskaan oikeutta lomailla mieheni kanssa yhtä aikaa?
On toki. Mutta pienten lasten vanhemmilla on isompi oikeus. Luulen että ainakin miehesi ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Taru1232452 kirjoitti:
Itse olen lapseton, mutta mieheni on opettaja. Eikö minulla ole koskaan oikeutta lomailla mieheni kanssa yhtä aikaa?
On toki. Mutta pienten lasten vanhemmilla on isompi oikeus. Luulen että ainakin miehesi ymmärtää tämän.
??
Vierailija kirjoitti:
Taru1232452 kirjoitti:
Tarviiko molempien vanhempien olla yhtäaikaa lomalla? Vuorotelkaa.
Taru1232452 kirjoitti:
Tottakai on. Miehesi on kesällä lomalla 2,5kk, syksyllä ja keväällä viikon, jouluna 2-3 viikkoa. Teilläkö ei mikään vuosi ole yhteistä lomaa? Vai oliko se niin että sun pitää saada kaikki lomasi miehen kanssa? Ihan vaan tiedoksi, me pienten lasten vanhemmat ei sun miehes lomien takia pidetä vuosiin yhteistä lomaa... et nyt ei kyllä heru sympatiaa.
Onko yksinhuoltajan päiväkoti-ikäinen lapsi sitten yksin kotona lomallaan kun ainut vanhempi on töissä?
Voi luoja. Tottahan toki jokaisella on OIKEUS vaatia lomaa silloin kun haluaa. Jokaisella on täysi oikeus olla juuri niin mulkku kuin haluaa. Mutta on täyttä kiusantekoa vaatia sitä lomaa juuri silloin kun tietää työkaverin toivovan lomaa, jos itselle sopisi joku muu ajankohta. Oli syynä sitten lastenhoito, suvun yhteinen syntymäpäivämatka tms meno jota ei voi ajoittaa muuten. Terveissä työyhteisöissä näistä pystytään neuvottelemaan niin, että oikeutta vaatia lomaa käytetään vain tarpeeseen. Äitisi kissa yleensä taitaa pärjätä ilman sinua, miksi sitä pitäisi juuri silloin päästä paijaamaan kuin viereisen loossin YH-äidin pitäisi pitää huolta lomailevasta lapsesta.
Mikäli olisi todellakin kyse pelkästään "lasten lomaviikoista" niin ymmärtäisin närkästyksen. Tällä hetkellä kuitenkin nämä samat "hiihtolomat" yms on samanaikaisesti useissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Jotkut yritykset määrittelevät tarkkaan viikot milloin saa olla poissa, ja useimmiten se on juuri tämä "lasten lomaviikko" halusi tai ei.
Näin lapsettomana en näe mitään syytä matkustaa "lasten lomaviikon" aikana, mutta tuo tietty lokakuun viikko on ainakin itselle ainoa mahdollisuus matkustaa opiskelukavereiden tai perheenjäsenten kanssa. Jotenkin tuntuu hullulta että se on joidenkin suussa pelkästään "lasten lomaviikko" kun kyseinen viikko on lomaviikko kaikille muillekin ikäluokille...
Vierailija kirjoitti:
Onko yksinhuoltajan päiväkoti-ikäinen lapsi sitten yksin kotona lomallaan kun ainut vanhempi on töissä?
Siellä missä muulloinkin, eli päiväkodissa.
Entäs jos sen lapsettoman työkaverin puoliso on opettaja? Eikä heillä ole oikeutta yhteiseen lomaan?
Kuinka monella ei-opetusalalla olevalla oikeasti on palkallinen syysloma? Ilmeisesti kaikilla muilla, paitsi mulla...
t. IT-nörtti, kesällä 4 viikkoa, 1 talvella. ylityövapaita joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella ei-opetusalalla olevalla oikeasti on palkallinen syysloma? Ilmeisesti kaikilla muilla, paitsi mulla...
t. IT-nörtti, kesällä 4 viikkoa, 1 talvella. ylityövapaita joskus.
Kesälomasta voi jättää viikon syksyyn, jos ta suostuu tähän. Näin meillä ainakin muutama sellainen tekee, joka haluaa syksyllä etelään. Niin ja monella kunnan ja valtion työntekijällä on järkyn pitkät lomat.
Lasten todellakin pitäisi painaa vaakakupissa kun jaetaan lomia. Se on yksi osa miten vanhemmuutta ja työn yhdistämistä tuettaisiin.
Sitten kaikki mahdolliset puljut vaan kiinni silloin kun on loma-ajat. Kenenkään ei tarvitse päästä kauppaan saatikka johonkin pilipalikerhoon joululomalla.
Oikeastiko te jotkut ootte sitä mieltä, että sen perheettömän tulee joustaa aina lomatoiveissaan?
Eihän meillä esim. minä saisi koskaan lomaa silloin kun haluaisin, jos aina pitäisi mennä sen mukaan miten perheellisten elämä kulkee. Jos ei kollegalla ole lapsia, niin sitten on opettajapuoliso, tai aikuisen lapsen ja puolen suvun kanssa tehdään aina lomamatka siihen tiettyyn aikaan vuodesta ja jos se ei meinaa onnistua, saadaan itkupotkuraivarit, pidetään mykkäkoulua, ja viime kädessä jäädään saikulle. Kaikkien muiden menot menee aina sen sinkun menojen edelle! Ja kun yhdestä perheellisestä kollegasta päästään, tilalle tulee seuraava jolla on pienet lapset.
Eikä kaikki sinkut vihaa lapsia ja vilskettä, joistain voi olla ihan mukavakin matkustaa sukulaislasten kanssa ja käydä samoissa tapahtumissa kuin perheellisetkin.
Aina voi käyttää klassikkoa: "Mut me AINA mennään viikolla 8 Las Palmasiin, reissu varattu jo ajat sitten".
Kuulostaa kiusanteolta, vaikka kuinka olisi "oikeus" pitää silloin, jos oikeasti voisi hyvin pitää muulloinkin.