Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?
Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.
Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.
Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....
Kommentit (234)
Meillä on töissä yksi hirveä noita-akka, joka kiusaa muita aina kun vaan voi. Hänellä on yksi aikuinen 3-kymppinen lapsi.
Hänen yksi tärkeimmistä tavoitteistaan töissä on yrittää saada lomansa koululaisten lomaviikoille. Lomiahan riittää, kun ikälisiä yms. Tyytyväisyyttä säteillen sitten katselee pettyneiden pienten koululaisten äitien ilmeitä, kun hänelle on loma myönnetty.
- Ihan vaan koska se on hänen oikeutensa siinä kuin muidenkin se loma siinä kohtaa. -
Eihän lapset ole mikään etuoikeus lomien ajankohtaan. Eikä lapsettomia saa syrjiä.
Ei lasten pitäisi määritellä, kuka saa loman milloinkin. Ei lapsiperheiden vanhemmat ole mitenkään oikeutettuja automaattisesti saamaan lomat lasten loma-ajalle. Tää on yleensäkkin ihan typerä juttu, että näistä pitää kiistellä ja perheelliset ovat muka jotenkin etusijalla lomaviikkoja valitessa. Se tulee loma silloin kun sen saat, siitä on oikeesti ihan turha kitistä. Ja joo ymmärrän, että on kiva olla lomalla silloin kun lapsetkin ovat, mutta aina se ei vaan mene niin. Ja tämä asia nyt vaan on hyväksyttävä
Terkuin kahden lapsen äiti
Kyllä minusta pitäisi mahdollisuuksien mukaan kuunnella toiveita. Mutta tietysti ymmärrän, että se on joillakin työpaikoilla vaikeaa, kun on näitä, joiden mielestä lapset eivät ole hyvä syy edes minkäänlaisille toiveille.
Silloin kun minulla oli alle kouluikäiset lapset, minulle oli ihan sama, koska lomani on. Siksi minun on vaikeaa ymmärtää, miksi jotkut ehdoin tahdoin pelkästään jonkin tasapuolisuuden nimessä haluavat vuorollaan sen koulujen lomaviikon vapaaksi.
Mä kannatan sitä, että hienotunteisesti annettaisiin ainakin ekaluokkalaisten vanhempien pitää lomat silloin, kun koululaisilla lomaa on. Itse näin toimin ja pidän lomani suosiolla muualla, kun ei mitään erityistä syytä ole, miksi pitäisi esim. juuri hiihtolomaviikko lomailla.
Osa valitettavasti tuntuu nauttivan siitä, että saa kilpailla suosituista loma-ajankohdista. Ei niin väliä olisiko mitään tärkeää tekemistä silloin.
Minusta syyslomaan ja talvilomaan on moraalisesti oikeus myös lukiolaisen vanhemmalla.
Joulu- ja pääsiäislomaan ja heinäkuun lomaan on moraalinen samanarvoinen oikeus myös lapsettomilla.
Jos minä olisin lapseton tai kun kuopuksemme täyttää 18v minua ei todellakaan saa samoille lapsiperheviikoille reissuun enää ikinä!
Tulen suunnattomasti nauttimaan siitä että voin reissata huhti-toukokuussa tai syyskuussa minne vaan! Talvilomankin pidän tammikuun lopussa tai helmikuun alussa. Alemmat hinnat, vähemmän tungosta jne.
Töissä olemme aina pyrkineet sopimaan niin että jokainen vuorollaan on saanut ns "parhaat viikot" ja kierrättäneet lomia. Ikinä ei ole tullut asiasta riitaa vaikka meitä on enimmillään ollut 5 sumplimassa lomaa.
Meillä oli kiertävä lomalista silloin, kun lapset pieniä ja kyllä sitä oppi järjestämään loma-ajat. Vuoroteltiin miehen kanssa ja käytettiin sukulaisia hyödyksi. Yksi hiihtoloma serkusten kanssa tehtiin niin, että pistettiin kaikki lapset mökille ja jokainen vanhempi piti yhden pekkasen sillä viikolla hoitaen kaikkia lapsia.
Kyse on kuitenkin melko lyhyestä pätkästä lapsen elämässä, kun loma-aikana erityisjärjestelyjä. Minusta lapsen hankkiminen on yksityisasia, eikä työpaikan tulisi sitä huomioida mitenkään.
Minä vietin usein lomat samaan aikaa miesystäväni lasten lomien aikaan. En huudellut perheasioistani töissä.
Mistä sitä tietää, liittyykö lapset jotenkin lapsettoman lomasuunnitelmiin. Älkää tuomitko jos ette tiedä.
Jokaisella on yhtäläinen oikeus toivoa lomiaan haluamalleen ajankohdalle. Ei oikeastaan kuulu työpaikalle ollenkaan, mikä on toivomuksen syy. Sinun mielestäsi lapsettomalla ei voi olla hyviä perusteita lomatoiveelleen, mutta vakuutan, että heille oman elämän asiat, suunnitelmat ja ihmissuhteet ovat ihan yhtä tärkeitä kuin sinullekin.
Minä lapsettomana en kyllä toivoisi lomaani syys- tai hiihtolomaviikolle ilman painavaa syytä, mutta luultavasti painavia syitä muillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.
Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.
Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....
Ehdottomasti pitäisi ottaa lapset huomioon loma-asioissa! Mutta valitettavasti me suomalaiset ollaan hieman juntteja lapsiin liittyvissä asioissa : (
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on yhtäläinen oikeus toivoa lomiaan haluamalleen ajankohdalle. Ei oikeastaan kuulu työpaikalle ollenkaan, mikä on toivomuksen syy. Sinun mielestäsi lapsettomalla ei voi olla hyviä perusteita lomatoiveelleen, mutta vakuutan, että heille oman elämän asiat, suunnitelmat ja ihmissuhteet ovat ihan yhtä tärkeitä kuin sinullekin.
Minä lapsettomana en kyllä toivoisi lomaani syys- tai hiihtolomaviikolle ilman painavaa syytä, mutta luultavasti painavia syitä muillakin on.
Painavat syyt ovat tietysti eri asia, mutta kun ainakin näissä keskusteluissa näkee näitä, jotka haluavat sen viikon vain ihan siitä periaatteesta, että lapsien takia ei kukaan saa mitään erityiskohtelua. Tätä en kertakaikkiaan ymmärrä.
Voihan se olla myös niin, että lapseton on lupautunut hoitamaan jonkun tuttavan tai sukulasen lapsia koululaisten lomien ajaksi. Ei omat lapset voi olla se ainoa syy lomien myöntämiseen!
Meidän työmaalla on hyvä henki ja eräällä meistä on neljä lasta, iät 4-11v, muilla jo aikuisia.
Hän saa kyllä valita ensimmäisenä haluamansa loma-ajan.
Eikä ole koskaan ollut mitään närää kellään.
Ei minkäänlaisia. Kun taas kysymyksesi herättää ajatuksen siitä, että sinä olet tyhmä.
Itseäni on aina vähän säälittänyt tai surettanut lapsiperheet kun esimerkiksi kesäloma on aina pidettävä heinäkuussa.
Tavallaan säälittää kyllä myös ne lapsettomat jotka väenvänkään haluavat lomailla sen heinäkuun.
Elokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin on ihana lomailla, on tilaa kaikkialla, usein on lämmintä ja sienestys/marjastusajastakin ehtii nauttia.
Itsellä vielä onneksi jokunen vuosi aikaa ottaa lomaa sesonkiaikojen ulkopuolella kun lapsi on vielä niin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla myös niin, että lapseton on lupautunut hoitamaan jonkun tuttavan tai sukulasen lapsia koululaisten lomien ajaksi. Ei omat lapset voi olla se ainoa syy lomien myöntämiseen!
Mitenkäs lapseton tällaisiin voi lupautua ennen kuin on loman ajankohta vahvistettu? Ei hänkään voi olettaa, että hän sen pyydettäessä automaattisesti saa, kuten ei lapsellinenkaan.
Mä olen lapseton ja omalla kohdalla en ymmärrä, miksi loma pitäisi olla samaan aikaan kun on koululaisten lomat. Miksi haluaisin maksaa reissusta enemmän ja ylipäänsä lomailla silloin, kun lomapaikat on tukossa lapsiperheistä?
Mutta en voi puhua kaikkien muiden puolesta. Mistäs sitä joku voi tietää, onko tuo lapseton menossa vaikka viettämään lomaa lapsiperheen kanssa tai hoitamaan lapsia tms.?:)
Lapsiperheitä pitäisi tulla vastaan ja pitää lomansa myöhemmin.
Ikuisuusaihe.
Kannatan kiertävää lomalistaa, lapset eivät tuo työhön lisäarvoa.