Voi virpomis-surua =(
Kolmivuotias pomppinut jo viikon kun tahtoi niin kovasti päästä virpomaan.. No, tänään sitten menin pojan kanssa tähän meidän kerrostaloon, toinen niin hienosti pukeutuneena kissaksi, viikset, hännät ja kaikki. Virpomiskoristeluihinkin meni koko alkuaamu.. *2* ihmistä KOKO TALOSSA avasi ovensa, muut eivät. Oven takaa kuului selvästi kuinka laittoivat telkkarin kiinni, musiikkia kovemmalle tai ihan vaan että kävivät ovisilmästä katsomassa kuka siellä ja poistuivat.
Poika kuuli yhden oven takaa että -siellähän niitä pentuja taas on- ja katsoi kummissaan minua.
Viimeisessä rapussa kun mies tylysti oven läpi huusi että EN AVAA SAATANA, poika pillahti itkuun ja mumisi että kun hän on niin hienosti pukeutunut ja virvat koristeltu eikä kukaan halua avata hänelle ovea että pääsis virpomaan.
Sydäntä särki.. Silloin kun minä olin pieni, lähestulkoon jokainen avasi ovensa ja jos ei ollut antaa karkkia, antoivat keksin tai hedelmän jos niitäkään. Ja niin kivaa oli. Se oli se palkka.
Miksi kaikki ärisevät, kun lapsille se on se virpominen niin iso juttu. Sitten tulee noita tuommoisia pahoja mieliä ihan syyttä. Rapussa naapuriin törmättiin ja virvottiin sille, eikä hänellä ollut mitään mukana, sanottiin vain ettei se haittaa kuhan terveyttä virvottiin ja jatkettiin matkaa ja poika niin innoissaan..
Avatkaa kiltit ovenne ja antakaa vaikka.. vaikka.. 10cnt, appelsiini, keksi, tai mikä vaan mutta älkää pilatko lasten iloa.
huokaus..
Kommentit (137)
Virpokaa vain tuttuja ja sukulaisia, tai ennalta sovitut ihmiset.
Kaapissa olisi vaikka kuinka pieniä suklaamunia varattuna virpojille, mutta ei ole käynyt kuin kaksi virpojaporukkaa, eli naapurin lapset. Täytyy vissiin itse syödä ne illalla.
Meidän perheessä ei harrasteta virpomisia eikä muita pääsiäisjuttuja. Omat lapsemme eivät käy virpomassa eikä vieraille lapsille avata ovea. Ystäviemme lapsetkaan eivät käy virpomassa. Ovea ei avata siksi, etteivät vanhemmat ole infonneet lapsiaan siitä, etteivät kaikki vietä pääsiäistä enkä halua sitä vieraiden lapsille alkaa selittämään. Kukin kertokoon tavallaan ja elämänkatsomuksensa mukaan.
Mielestäni hyvä idea onkin sopia etukäteen tuttujen kanssa virpomisista niin ei tule lapsille paha mieli.
Asumme omakotitaloalueella, ja lapset kävivät virpomassa kolmelle lähinaapurille, joiden kanssa muutenkin jatkuvasti jutellaan ja joskus autetaan vähän toisiamme. Yksikään naapureista ei avannut oveaan, vaikka kaikki näkyivät olevan kotona. Autot oli pihassa ja pihassa pyörivät naapuritkin vähän aiemmin, mutta eipä ovet auenneet. Harmitti lasten puolesta, kun koko viikon ovat odottaneet pääsyä virpomaan. Koristelimme eilen oksat yhdessä silkkipaperikukkasin, höyhenin ja kiiltävin ruusukkein, np ovatpahan sitten omassa maljakossa kauniin näköisiä. Käsittämättömän tylyjä aikuiset ihmiset osaavat olla, kun ei ole enää omia pieniä. Eihän palkan tarvisi olla suuri, esim. yksi tarra tai kymmensenttinen kävisi oikein hyvin. Lasten ilo ja jännitys on se pääasia.
Onneksi on kivoja naapureita ja ovet avattiin. Palkaksi riitti ne pienet namit, ilo siitä että sai virpoa. Oksat koristeltiin yhdessä sulkien ja silkkipaperien kera.
Niiden sukulaisten ja isovanhempien luo ei päästä virpomaan, asuvat niin kaukana että ei onnistu.
Nykyään on sekoitettu kaksi erilaista tapaa virpominen ja ns. moitiminen. Meillä kotona virvottiin aamulla heti vanhemmat ja mahdollisesti kyläiltiin ja virvottiin isovanhemmat ja sukulaiset/tutut. Virvoin harvoin yli viittä ihmistä. Virpominen tehtiin tietenkin palmusunnuntaina.
Paikkakunnalla jossa asuin oli tapana käydä ns noitimassa pääsiäislauantaina eli vain toivottamassa hyvää pääsiäistä. Tämä oli melkein kerjäämistä, näin jälkeenpäin ajatellen.
Omaa poikaani en ole opettanut virpomaan kuin lähimpiään. Ja noitimaan en taida päästää koskaan. En varmaan veisi virpomaankaan kuin sovitusti. Tulkoon meille pääsiäispupu ja tuokoon herkut :).
Kuitenkin olen pahoillani ap pojan takia, meilläkin oli varattuna virpojille palkat.
Tiheästi asutuilla alueilla saattaa käydä päivän mittaan kymmeniä virpojaporukoita. Joidenkin mielestä se ei ole kivaa. Meidän lapset kävivät virpomassa lähellä asuvat kumminsa ja sitten mentiin autolla mummolaan kylään, jossa myös virvottiin. Ei tullut paha mieli kenellekään. Ensi vuonna suosittelen, että kysyt etukäteen luvan virpomiseen.
Pieniä pääsiäismunia olen varannut, mutta tänä vuonna unohdin. Annoin piparkakkuja, mutta virpojat näyttivät kyllä vähän pettyneiltä. Ihan pienet eivät varmaan olisi pettyneitä pipareihin, mutta meillä käy kouluikäisiä lapsia, jotka jo osaavat bisneksen.
Eikös se ole jokaisen oma asia kenelle avaa? Kyllä vanhempien pitää ottaa vastuuta ja sopia etukäteen voiko lapsi tulla virpomaan. Joten ap:kin voisi mennä itteensä, itse sinä lapsellesi pahan mielen aiheutit.
Ja sinulle 45, en todellakaan ole kuvitellut noitten ipanoitten ilmeitä kun ovat sulkaamunansa saaneet, täydellinen pettymys paistaa jo kauas. Mutta rahaa en anna ja jos ei pienet karkit kelpaa, turha tulla minun ovea pimputtamaan.
sunnuntaipäivänä jatkuvasti ja kakarat olis oven takana kerjäämässä karkkia. Onneksi ei ole ketään käynytkään. Ja ovea en olisi avannut!
Ei se virpominen ole enää pääasia, vaan se paljonko sitä karkkia saadaan! Ikävä kyllä..
Kierretään naamiaispuvuissa ovelta ovelle karkkia kerjäämässä.
Minäkin olen lapsuudessani oppinut, että vain sukulaiset, kummit tms. virvotaan ja näistäkin sovitaan etukäteen. Virpominen tehdään palmusunnuntaina ja palkka saadaan pääsiäisenä.
En halua antaa vieraille kakaroille mitään.
on ensimmäinen lause: " Saako virpoa?"
Minusta se riittää, että siinä kysyy, käykö virpominen. Tosi harmillinen tapaus Rexuksen lapselle =(
Kyllä huomaa että ajat tosiaan ovat muuttuneet. Vieraitten kakarat ja niitten kulkutaudit.. Näkee hyvin miten nyky-yhteiskunnassa ajetaan koko ajan vain ja ainoastaan omia etuja.
Niinkuin sanoin, silloin kun minä olin PIENI, jokainen avasi oven. Naapurin tädit ja sedät olivat ystävällisiä, kaikki ajoivat kaikkien etuja ja hyvinvointeja. Valitettavasti en ole ollut vuosiin virpomassa joten en millään voinut tietää kuinka kynsin ja hampain ihmiset nykyisin pitävät omasta yksityisyydestään ja " omaisuudestaan" kiinni.
Perinteet ja lasten ilot ovat muutenkin jo katoamassa nykyaikana. Lasten kanssa ei puuhastella, on vain kiirettä, lapset aikuistuvat liian nopeasti, eivätkä saa leikkiä enää. Auta ARMIAS jos kohtelet toista ihmistä lämmöllä, sinuahan katsotaan kieroon.
Ei se että ihmiset eivät avaa oveaan, mutta miksi se pitää tehdä niin ilkeällä tavalla, huudella oven läpi ilkeyksiä, hyvä ettei haistatella pienellä lapselle joka on vain virpomisen takia ja sen ilon ja innostuksen takia ulkona. Sen verran voin sanoa, MINÄ en usuttanut poikaa, poika tahtoi itse kun serkkunsa kuuli tekevän niin. TOTTAKAI minä lähden mukaan ne 6 vitsaa virpomaan, mitkä tehtiin jotta poika pääsee maistelemaan pienen onnentuojan elämää.
Kyseessä todellakin on nyt vain ja ainoastaan LAPSEN ILOSTA. Tosikot, älkää te sitten pilatko muiden iloja huutelemalla ja käyttäytymällä epäkohteliaasti. MIHIN on kadonnut lähimmäisen rakkaus?
Vai onko tosiaan niin ettei ihmisillä ole enää muuta kuin oma kunnianhimo ja aatteet, mistä pidetään kiinni niin ettei muiden ystävällisesti kohtelulle ole elämässä varaa. Varsinkin kun puhutaan lapsista.
Ja nyt pilkunviilaajat, lukekaa välistä, älkääkä tarttuko yksityiskohtiin, kyllä te tiedätte tekin sisimmässänne mistä kirjoitan.
kä avaa ovea. Itse en avaa oveani kellekkään tuntemattomalle oli virpoja tai ei.
*******Ei se että ihmiset eivät avaa oveaan, mutta miksi se pitää tehdä niin ilkeällä tavalla, huudella oven läpi ilkeyksiä, hyvä ettei haistatella pienellä lapselle joka on vain virpomisen takia ja sen ilon ja innostuksen takia ulkona. *********
Minä olen aivan samaa mieltä kanssasi, harmittaa kun ihmiset eivät enää tahdo olla ystävällisiä omaa nenän varttansa pidemmälle. Tulkaa meille virpomaan!! :)
tällaisen lapun laitoin oven ulkopuolelle, joten saimme ihan rauhassa viettää sunnuntaiaamua ilman ovikellonrimputusta. Meillä ei vietetä pääsiäistä, joten tämä oli mielestäni parempi sekä meille että mahdollisille virpojille.
Vierailija:
tällaisen lapun laitoin oven ulkopuolelle, joten saimme ihan rauhassa viettää sunnuntaiaamua ilman ovikellonrimputusta. Meillä ei vietetä pääsiäistä, joten tämä oli mielestäni parempi sekä meille että mahdollisille virpojille.
Toki huutelu ja ilkeily on idioottimaista.
Meilläkin odotettu virpojia koko päivä, eikä ketään ole tullut!
10 munaa odottaa korissa :o(
Lapsetkin ovat pettyneitä, huusivat kuorossa " viipojia!" kun ovikello soi pari tuntia sitten, mutta siellä olikin taloon tulevia aikuisvieraita.