Lastenvaunuja työntävä nainen oli jyrätä päälleni, kun kävelin oikealla puolella siltaa, niin kuin kuuluukin
Kyseessä oli siis ylikulkusilta, joka on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Kävelin oikealla puolella siltaa, kun vastaan tuli nainen vaunujen kanssa samaa reunaa pitkin. Oletin että nainen siirtyisi oikealla puolelle missä muutkin samaan suuntaan kulkevat kävelevät, mutta ei. Onneksi mahduin juuri ja juuri ohittamaan naisen pienestä raosta vainujen ja sillankaiteen välistä.
Onko lastenvaunujen kanssa kulkeville omat säännöt että vastaantulijoita ei tarvitse väistä? Ymmärtäisin jos vaunuilla kulkeva menisi oikeaa puolta, niin silloinhan hänen ei tarvitse väistää, mutta eikö silloin ole väistämisvelvollisuus, jos kävelee vasemmalla puolella?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki normaalit ihmiset antaa vaunuilla kulkevien/koiraa taluttavien/lasta taluttavien/vanhusten/pyörätuolilla kulkevien/ynnä muiden kaikkien "joilla kulkeminen on hankalampaa" yleensä kulkea reunaa pitkin (kumpaa tahansa reunaa), jos nämä kulkevat jommassa kummassa reunassa ja väistävät itse, koska se on heille ns. helpompaa. Puolesta katsomatta siis. On toiminut aina oikein hyvin, kun omaa tilannetajua, kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta muita kohtaan. Helpommin siinä yksin liikkuva, hyväjalkainen, normaalijärkinen ihminen puikahtaa väistämään kuin esim. nuo edellä mainitut.
Mutta entä jos kaksi vaunumammaa/koiranulkoiluttajaa/tms. tulee samaa puolta vastakkain?
tai B) ne väistää sujuvasti toisiaan, koska niillä todennäköisesti pelaa tilannetaju eivätkä vedä toistensa päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki normaalit ihmiset antaa vaunuilla kulkevien/koiraa taluttavien/lasta taluttavien/vanhusten/pyörätuolilla kulkevien/ynnä muiden kaikkien "joilla kulkeminen on hankalampaa" yleensä kulkea reunaa pitkin (kumpaa tahansa reunaa), jos nämä kulkevat jommassa kummassa reunassa ja väistävät itse, koska se on heille ns. helpompaa. Puolesta katsomatta siis. On toiminut aina oikein hyvin, kun omaa tilannetajua, kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta muita kohtaan. Helpommin siinä yksin liikkuva, hyväjalkainen, normaalijärkinen ihminen puikahtaa väistämään kuin esim. nuo edellä mainitut.
Mutta entä jos kaksi vaunumammaa/koiranulkoiluttajaa/tms. tulee samaa puolta vastakkain?
Vielä C) Älä nyt viitti hei... :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidissä vikaa mutta kannattaa vähän pitää mielessä se et kumpi väistää helpommin: ihminen vai painavat ja kömpelöt rattaat.
Sama asia autojen kanssa, helpommin ne jalat pysähtyy kun neljä pyörää.
Vaunujen vertaaminen autoon aika naurettavaa. Vaunun pyörien suuntaa on aika helppo muuttaa, ei pidä syyttää pyöriä jos niitä ohjaavalla on asennevamma.
Täytyy tähän sanoa että ei niillä vaunuilla aina niin ketterästi väistellä. Minulla on välillä työnnettävänä vaunut+seisomalauta-yhdistelmä, niin hyvä kun saan sen kokoonpanon edes liikkeelle. Suorassa pysyminen on haasteellista ja voimaa pitää todella käyttää että pystyy johonkin suuntaan kääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaunuja työntänyt henkilö saanut hyvin väriä pintaansa ja vaatetus löysähkö?
Ei tällä kertaa ollut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin juuri lasten kanssa kävelen sitä ns. turvallisempaa puolta jalkakäytävästä, eli sitä, joka on kauempana autotiestä.
Näin on sallittua tehdä. Mutta jos se puoli on vasen, se olet sinä joka väistää eikä vastaantulija.
Onko näin oikeasti? Kaiva lähde, jos jaksat. Mä en jaksa. :-D
Lähde: maalaisjärki.
te ootte ite jankanneet laeista ja liikennesäännöistä ja muut on puhuneet mm. tilannetajusta. Nyt sä ite vetoat maalaisjärkeen? :-D
Missä kukaan on väittänyt, että laki määrää jotain? Sehän se pointti tässä on, että kun ihmiset toimisivat järkevästi, niin ei tarvitsisi olla jokaiseen pikkuasiaan lakia. Mutta ei, koska "laki ei määrää missä reunassa pitää kulkea niin minähän kuljen missä haluan, vaikka kuinka hankaloittaisin kaikkien muiden kulkemista, koska minulla on OIKEUS!!". Ja sitten ihmetellään sääntö-Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtu varmaan Turussa? Se kaupunki on täynnä noita vasemmalla laahustavia idiootteja.
Ei. Tapahtui Itä-Helsingissä, Mellunmäen ja Vesalan välisellä ylikulkusillalla.
Ap
Vesalassa asuu paljon venäläistä alkuperää olevia ihmisiä. Heillä on aivan erilainen väistämiskulttuuri. Taisi olla nyt melkein kirjaimellisesti kulttuurien törmäystilanne.
Ap: "Keksin ihan oman liikennesäännön ja sitten kauheasti mieleni pahoitan, kun muut eivät noudatakaan sitä!!1" Eikö tuo nyt oo aika noloa? Jalankulkija saa kevyen liikenteen väylällä käyttää ihan kumpaa reunaa tahansa eikä ole mitään sääntöä siitä, kumpaa reunaa kävelevän kuuluu väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidissä vikaa mutta kannattaa vähän pitää mielessä se et kumpi väistää helpommin: ihminen vai painavat ja kömpelöt rattaat.
Vaunujen vertaaminen autoon aika naurettavaa. Vaunun pyörien suuntaa on aika helppo muuttaa, ei pidä syyttää pyöriä jos niitä ohjaavalla on asennevamma.
Täytyy tähän sanoa että ei niillä vaunuilla aina niin ketterästi väistellä. Minulla on välillä työnnettävänä vaunut+seisomalauta-yhdistelmä, niin hyvä kun saan sen kokoonpanon edes liikkeelle. Suorassa pysyminen on haasteellista ja voimaa pitää todella käyttää että pystyy johonkin suuntaan kääntymään.
Miten uskallat kuljettaa lapsiasi tuollaisella kokoonpanolla, joka menee minne sattuu etkä pysty hallitsemaan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Ap: "Keksin ihan oman liikennesäännön ja sitten kauheasti mieleni pahoitan, kun muut eivät noudatakaan sitä!!1" Eikö tuo nyt oo aika noloa? Jalankulkija saa kevyen liikenteen väylällä käyttää ihan kumpaa reunaa tahansa eikä ole mitään sääntöä siitä, kumpaa reunaa kävelevän kuuluu väistää.
Kumma että yhdeksän kymmenestä ihmisestä osaa kuitenkin tätä sujuvaa kulkutapaa noudattaa. Mutta tietysti aina löytyy niitä, joille ihan normaalitkin arjen asiat ovat kovin vaikeita ymmärtää...
Vierailija kirjoitti:
Tapahtu varmaan Turussa? Se kaupunki on täynnä noita vasemmalla laahustavia idiootteja.
Apua tunsin piston sydämessä. Kävelen usein (turussa) vasemmalla vaunujen kanssa, jotta isompi lapsi saa kävellä turvallisesti reunassa. En ole ajatellut asiaa että jalkakäytävällä puolet ovat noin ehdottomia. Ajattelen , että ilman vaunuja kävelevien on helpompi väistää... tyhmyyttäni olen siis ollut itsekäs. Tästä lähtien tsemppaan olemaan vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä C) Älä nyt viitti hei... :-D
Ohis, mutta vasemmalla kulkevat koiranulkoiluttajat eivät ainakaan väistä ketään. Siinä lentää rollaattorimummotkin kumoon, kun The Palveluskoiran Omistaja tulee!
Tieliikennelain mukaan jalankulkijan pitaa kävellä tien reunassa. Ihan sama kummassa, kunhan kävelee reunassa. AP ja vaunumamma ovat molemmat toimineet tämän ohjeen mukaan. Koska tieliikennelaki ei määrittele kummassa reunassa kävellään, ohitustilanteissa tarvitaan toisinaan tilannetajua. Useimmiten se väistää, jolle se on helpompaa. Vaunut ei aina liiku ketterästi, etenkin jos lastia on paljon. Eli tässä tapauksessa on ihan loogista, että AP on joutunut väistämään vaikka katsoo oikeudekseen määritellä millä puolella tietä pitää kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tähän tuli heti alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallat kuljettaa lapsiasi tuollaisella kokoonpanolla, joka menee minne sattuu etkä pysty hallitsemaan sitä?
Hyvin uskallan, koska meno on hidasta. Yleensä annan kolmevuotiaan kävellä vaunujen vierellä, mutta joskus aikaa ja kärsivällisyyttä ei ole tai lapsi on väsynyt.
Hän oli varmaan meitä, jotka kuljemme vasemmalla puolella tien laitaa jalankulkijoina. Tästä oli joku viikko sitten kinaa palstalla. Sieltä sinä varmaan provosi aiheen noukkaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin juuri lasten kanssa kävelen sitä ns. turvallisempaa puolta jalkakäytävästä, eli sitä, joka on kauempana autotiestä.
Näin on sallittua tehdä. Mutta jos se puoli on vasen, se olet sinä joka väistää eikä vastaantulija.
Onko näin oikeasti? Kaiva lähde, jos jaksat. Mä en jaksa. :-D
Lähde: maalaisjärki.
te ootte ite jankanneet laeista ja liikennesäännöistä ja muut on puhuneet mm. tilannetajusta. Nyt sä ite vetoat maalaisjärkeen? :-D
Missä kukaan on väittänyt, että laki määrää jotain? Sehän se pointti tässä on, että kun ihmiset toimisivat järkevästi, niin ei tarvitsisi olla jokaiseen pikkuasiaan lakia. Mutta ei, koska "laki ei määrää missä reunassa pitää kulkea niin minähän kuljen missä haluan, vaikka kuinka hankaloittaisin kaikkien muiden kulkemista, koska minulla on OIKEUS!!". Ja sitten ihmetellään sääntö-Suomea.
No nimenomaan te "maalaisjärkiset" jäärät teette tästä sääntö-Suomen. Laissa ei määritellä mitään puolta, mutta silti halutaan itsepintaisesti määrätä se puoli kulkea. Luuletko, että esim. jossain Intiassa missä väkeä riittää, niin kukaan jaksaa siellä nillittää kummalla puolella pitää kävellä? No ei todellakaan. Vain täällä harvaanasutussa sääntö-Suomessa jaksetaan takertua tuollaisen juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nuo alapeukut tulivat? En käyttänyt halveksuvia sanoja, haukkunut tai vaikuttanut vihamieliseltä. Mielestäni kysymykseni oli asiallinen ja toivoin saavani täältä vastauksen kysymykseeni, johon en itse tiedä vastausta.
Ap
Jyrätä. Siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nuo alapeukut tulivat? En käyttänyt halveksuvia sanoja, haukkunut tai vaikuttanut vihamieliseltä. Mielestäni kysymykseni oli asiallinen ja toivoin saavani täältä vastauksen kysymykseeni, johon en itse tiedä vastausta.
Ap
Ri ole olemassa oikeanpuoleista kävelyliikennetta. Lain ja säädösten mukaan on suotavaa kylkea jompaa kumpaa reunaa, eli vaunuja työntänyt ei ollut yhtään enempää väärässä kuin sinäkään, yhtä hyvin olisit voinut itse väistää, ilman vaunuja helpompaakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi väistää. Ei ole mitään "väistämisvelvollisuutta", eikä laki määrää kummassa reunassa kävellään. Itse yleensä väistän vaunuja koska niillä on hankalampi väistellä.
Taas näitä "laki ei määrää puolta" -idiootteja. Tuollaisten ihmisten takia joka asiaan pitää olla se hiton laki, kun oma järki ei sano mitään. Miten ei siinäkään vaiheessa lamppu syty pään sisällä, kun 90% ihmisistä tulee vastaan samaa puolta siellä vasemmalla kävellessä?
Ei muuten tule. Jalankulkija kulkee tien vasenta laitaa. Ei siellä tule vastaan kuin autoja.
No nykyisin en enää ala tuohon, tuo laukulla lyömis -episodi tapahtui vuosia sitten enkä silloinkaan käyttäytynyt asiattomasti toisin kuin nainen, joka löi laukulla.
Ap